Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2014

ΥΠΕΡΒΑΙΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΟΡΟΙ ΤΗΣ ΑΛΗΘΟΥΣ ΕΝΩΣΕΩΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ! Άρθρο π. Άγγελου Αγγελακόπουλου




ν Πειραιε  18-12-2014

ΟΙ ΟΡΟΙ ΤΗΣ ΑΛΗΘΟΥΣ ΕΝΩΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΑΙΡΕΣΕΩΣ ΤΟΥ ΠΑΠΙΣΜΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ

Πρωτοπρεσβ. π. γγελος γγελακόπουλος,

φημ. . Ν. γίας Παρασκευς Καλλιπόλεως Πειραις

Μελετώντας κανες τ κεμενα το Οκ.  Πατριρχου κ. Βαρθολομαου κα το αρεσιρχου «πάπα» Φραγκσκου, κατ τήν πρσφατη θρονικ ορτή το Οκ. Πατριαρχεου (29, 30-11-2014), διαπιστνει τήν    ντονη κα διακαή πιθυμα κα τν δο γι πλρη κοινωνα κα ντητα μεταξ τους. Γι ν γνουμε πι συγκεκριμνοι, παραθτουμε τά λεχθντα τους π τ δια τ κεμεν τους.
Πρτον, Οκ. Πατριάρχης κ. Βαρθολομαος στήν προσλαλιά του πρός τόν αρεσιάρχη «πάπα» Φραγκίσκο, κατά τήν δοξολογία στόν Πατριαρχικό Ναό κατά τήν πίσημη πίσκεψή του στό Οκ. Πατριαρχεο στίς 29-11-2014, δήλωσε : « νταθα λευσις μν… μαρτυροσα τήν βούλησιν μν καί τς γιωτάτης κκλησίας τς Ρώμης, πως συνεχισθ δελφική μετά τς μετέρας ρθοδόξου κκλησίας σταθερά πορεία, πρός ποκατάστασιν τς πλήρους κοινωνίας μεταξύ τν κκλησιν μν». 
Καί λίγο παρακάτω πανέλαβε: «…να πανεύρωμεν τήν πλήρη μεταξύ τν κκλησιν μν κοινωνίαν…»[1].
Δεύτερον, στήν μιλία του πρός τόν Ποντίφηκα, κατά τήν Θεία
Λειτουργία τς ορτς το ποστόλου νδρέου στόν Πατριαρχικό Ναό στίς 30-11-2014, πεσήμανε: «Διά τς πρό πεντήκοντα τν συναντήσεως κείνων ν τ γί Πόλει ρος τς στορίας λλαξε κατεύθυνσιν, α παράλληλοι καί νίοτε συγκρουόμεναι πορεαι τν κκλησιν μν συνηντήθησαν ες τό κοινόν ραμα τς πανευρέσεως τς πολεσθείσης νότητος ατν, ψυγεσα γάπη νεζωπυρώθη, καί χαλυβδώθη θέλησις μν πως πράξωμεν πν τό καθ᾿ μς, να κ νέου νατείλ ν τ ατ πίστει καί τ κοιν Ποτηρί κοινωνία μν. κτοτε νοιξεν δός πρός μμαούς, δός πιθανς μακρά καί νίοτε δύσβατος, πλήν νεπίστροφος, οράτως το Κυρίου συμπορευομένου μεθ᾿ μν, χρις ο Οτος ποκαλυφθ μν «ν τ κλάσει το ρτου» (Λουκ. κδ΄ 35)».
Στή συνέχεια τόνισε: «Τήν πίστιν ταύτην βίωσαν καί δογμάτισαν ο κοινοί Πατέρες τν κκλησιν μν, συνελθόντες ξ νατολν καί δυσμν ν οκουμενικας συνόδοις, κληροδοτήσαντες ατήν ες τάς κκλησίας μν ς θεμέλιον κλόνητον τς νότητος μν. Τήν πίστιν ταύτην, τήν ποίαν διεφυλάξαμεν κοινήν ν τ νατολ καί ν τ δύσει πί μίαν χιλιετίαν, καλούμεθα καί πάλιν νά θέσωμεν ς βάσιν τς νότητος μν, στε «σύμψυχοι, τό ν φρονοντες» (Φιλ. β΄ 2-3), νά χωρήσωμεν μετά το Παύλου πί τά πρόσω «τά μέν πίσω πιλανθανόμενοι τος δέ μπροσθεν πεκτεινόμενοι» (Φιλ. γ΄ 14)». Λίγο ργότερα πογράμμισε: «…πείγει σον ποτέ λλοτε πορεία πρός τήν ἑνότητα σων πικαλονται τό νομα το μεγάλου Ερηνοποιο». Τέλος, νέφερε τι « νότης, περί τς ποίας μες πολυπραγμονομεν, πραγματοποιεται δη ες τινας περιοχάς, τυχς, διά το μαρτυρίου»[2].
Τέλος, στήν κοινή δήλωση, πού πέγραψαν «πάπας» Φραγκσκος καί Οκ. Πατριάρχης κ. Βαρθολομαος στίς 30-11-2014, μεταξύ τν λλων γράφεται τι:  «κφράζομεν τήν ελικριν καί σταθεράν ποφασιστικότητά μας, πακούοντες ες τό θέλημα το Κυρίου μν ησο Χριστο, νά ντείνωμεν τάς προσπαθείας μας διά τήν προώθησιν τς πλήρους νότητος λων τν Χριστιανν καί, περάνω λων, μεταξύ τν Καθολικν καί τν ρθοδόξων»[3].
πό την πλευρά του ρχηγός το κράτους το Βατικανο κ. Φραγκσκος στήν μιλία του πρός τόν Οκ. Πατριάρχη κ. Βαρθολομαο, κατά τήν Θεία Λειτουργία τς ορτς το ποστόλου νδρέου στόν Πατριαρχικό Ναό στίς 30-11-2014, πεσήμανε: «Τό ν συναντηθομε κα ν κοιτάξει νας τό πρόσωπο το λλου, τό ν νταλλάξουμε τόν σπασμό τς ερήνης, τό ν προσευχηθουμε νας γι τόν λλο, ποτελον οσιαστικές διαστάσεις τς πορείας κείνης πρς τήν ποκατάσταση τς πλήρους κοινωνίας πρς τήν ποίαν τείνουμε». Κα πρσθεσε: «Γι μι ετυχή σύμπτωση, ατή πίσκεψή μου γίνεται ρκετές μέρες μετά π τόν ορτασμό τς 50ς πετείου τς κδοσης το Διατάγματος τς δετερης συνόδου το Βατικανο Unitatis Redintegratio γι τήν ναζήτηση τς νότητος μεταξύ λων τν χριστιανν. Πρόκειται γι να θεμελιώδες κείμενο, μ τό ποο νοχθηκε νας νέος δρόμος γι τήν συνάντηση μεταξύ τν καθολικν κα τν δελφν τν λλων κκλησιν κα κκλησιαστικν κοινοτήτων».
Ταυτχρονα συμπλρωσε: «Φρον σημαντικό ν πισημάνω τόν σεβασμό ατς τς ρχς ς οσιαστικς κα μοιβαίας προϋπόθεσης γι τήν ποκατάσταση τς πλήρους κοινωνίας, πο δν σημαίνει ποταγή το νός στν λλο, οτε φομοίωση, λλά μλλον ποδοχή λων τν δωρεν, πο Θεός δωσε στν καθένα, γι ν φανερώσει σ λόκληρο τόν κόσμο τό μέγα μυστήριο τς σωτηρίας, πραγματοποιηθέν π τόν Κύριον ησον Χριστόν, δι μσου το Παναγίου Πνεματος. Θέλω ν διαβεβαιώσω τόν καθένα π σς τι, γι ν φθάσουμε στν ναζητούμενο σκοπό τς πλήρους κοινωνίας, Καθολική κκλησία δν προτίθεται ν πιβάλει καμία παίτηση, παρά μόνον κείνη τς μολογίας τς κοινς πίστεως, κα τι εμαστε τοιμοι ν ναζητήσουμε π κοινο π τό φς τς διδασκαλίας τς γίας Γραφς κα τς μπειρίας τς πρώτης χιλιετίας, τούς τρόπους  μ τούς ποίους νά ξασφαλισθε ναγκαία νότητα τς κκλησίας στς σημερινές συνθήκες: τό μόνο πργμα πο Καθολική κκλησία πιθυμε κα γώ ναζητ, ς πίσκοπος Ρώμης "τς κκλησίας τς προκαθημένης τς γάπης", εναι κοινωνία μ τς ρθόδοξες κκλησίες».
Κα κατληξε: «Παναγιώτατε, εμαστε δη  ν πορεία πρς τήν πλήρη κοινωνία κα δη μπορομε ν βιώσουμε σημαντικά σημεα μις πραγματικς νότητας, στω κα ν ατή εναι κόμα μερικ»[4].
Μετ τ παραπνω ναρωτιται κανες, ν ο ροι, πο θτουν Οκ. Πατριρχης κα «ππας» Φραγκσκος, εναι ο ληθες ροι τς ληθος νσεως τς αρσεως το Παπισμο μ τήν ρθδοξη κκλησία ο ψευδες ροι μις ψευδοενσεως. Κα, τλος πντων, ποιο εναι ο ληθες ροι τς ληθος νσεως, σμφωνα πντα μ τήν διαχρονικ παρδοση κα ατοσυνειδησα τς ρθοδξου κκλησας;
Σμφωνα μ τόν οδιμο παν. ρχιμ. κυρ Σπυρδωνα Μπιλλη[5], δο εναι ο ὅροι τς ληθος νσεως τς αρσεως το Παπισμο μ τήν ρθδοξη κκλησα : Α) νωση π το δφους τς ρχαας κκλησας κα Β) Δογματικ νωση στν ρθδοξη πστη.

Α) νωση π το δφους τς ρχαας κκλησας.
ξ πόψεως ρθοδξου Θεολογας, π τό Σχσμα το 1054 κα μετ, τονσθηκαν κατ' πανληψιν ο ροι τς ληθος νσεως το Παπισμο μ τήν ρθοδοξία, ο ποοι, τυχς, μχρι κα σμερα δν   γιναν ποδεκτο π τόν πλανεμνο κμη Παπισμ. γιος Μρκος Εγενικς στν προδοτικ ψευδοσνοδο Φερράρας-Φλωρεντας κλεσε τόν Παπισμ ν ρει π τ μσον τήν ατα το Σχσματος, χριν τς ποθητς νσεως: «δνατν στιν νακαλσασθαι τήν ερνην, ἐάν μ λυθ τό το σχσματος ατιον»[6]. Παπισμς εναι μνος κα κριος πεθυνος το Σχσματος[7].
ρσος Μητροπολτης Βρυξελλν κυρς Βασλειος, κατ τήν Ε΄ Πανορθδοξη Διάσκεψη τς Γενεης τό 1968, παντντας στς παρδεκτες κατηγορες το οκουμενιστο Σεβ. Μητρ. Χαλκηδνος κυρο Μελτωνος περ φανατισμο κα μισαλλοδοξας τν ρθοδξων, τνισε: «Δν πρκειται περ κκλησιαστικς διαιρσεως κα μονοπλερου φανατισμο κα μισαλλοδοξας πομονωτισμο τν ρθοδξων, λλ περ σχσματος το Πατριαρχεου τς Ρμης, τό ποο φρει τήν εθνη το σχσματος, νεκα τν γνωστν λατινικν τεροδιδασκαλιν περ το πρωτεου το Ππα, το Filioque κ.τ.λ. Οδλως φρει τήν εθνη το σχσματος ρθδοξος κκλησα, ποα εναι Μα, γα, Καθολικ κα ποστολικ κκλησα, πειδ κατχει τήν πληρτητα τς χριτος»[8].
Παπισμς, πο προκλεσε τό Σχσμα, καλεται δη ν ρει τ ατια το Σχσματος κα ν πανλθει στν ντητα τς κκλησας,  συντελντας στν νωσή του μ τήν ρθδοξη κκλησα, ἐάν θλει ν φαρμσει τόν γνωστ λγο « τρσας κα ἰάσεται». Παπισμς θ συντελσει πργματι στν π λους ποθητ κα μνιμη νωση, ἐάν μετακινηθε π τήν θση του κατ ντεκα λκληρους αἰῶνες κα βρεθε στ δαφος τς ρχαας κκλησας, ταν πγγειλλε τό διο Σμβολο τς Πστεως μ τήν νατολικ ρθδοξη κκλησα κα ναγνριζε ς πρτατη κκλησιαστικ ρχ κα στμα το λαθτου τς κκλησας τήν Οκουμενικ Σνοδο.
πρ τς ληθος νσεως τς αρσεως το Παπισμο μ τήν ρθδοξη κκλησα, π το δφους τς ρχαας διαιρτου κκλησας, μλησαν κα γραψαν λοι ο ρθδοξοι θεολγοι, ο ποοι πκρουσαν τς ντορθδοξες νωτικς θεωρες περ δογματικς συνυπρξεως, ο ποες κπορεθηκαν σχτως π τούς γκεφλους κποιων οκουμενιστν πισκπων κα θεολγων. ναφρουμε νομαστικ κα μνον τήν ν Κων/λει Σνοδο το 1895[9], τόν Παναγιτη Τρεμπλα[10], τήν ρθδοξη ντιπροσωπεα στ Β΄  Συνδριο περ πστεως κα τξεως τό 1937 στ διμβοργο[11], τήν ρθδοξη ντιπροσωπεα στ Β΄  Συνδριο το λεγομνου «Π.Σ.Ε.» στ βανστον τό 1954[12], τούς Μακ. ρχιεπισκπους θηνν κα πσης λλδος κυρος Θεκλητο Β΄[13] κα Χρυσστομο Β΄[14], τόν καθηγητ Παναγιτη Μπρατσιτη[15], τόν Μακ. ρχιεπσκοπο μερικς κυρ Μιχαλ[16], τόν ωννη Καρμρη[17], τόν καθηγητ Λεωνδα Φιλιππδη[18], τόν καθηγητ Κων/νο Μουρατδη[19] κα τόν καθηγητ τς Θεολογικς καδημας Πετρουπλεως Ossinin[20].
Πς, μως, θά πέλθει ληθής νωση, ταν Παπισμός, ποδεχόμενος κατ’ ρχήν μόνο τούς κανόνες τς Α΄ ν Νικαίᾳ γίας καί Οκουμενικς Συνόδου (325) καί τς Σαρδικς (343), διαφόρησε ς πρός τήν νομοθεσία σέ σχέση μέ τήν κκλησιαστική εταξία καί πειθαρχία τν πολοίπων νατολικν Συνόδων, Οκουμενικν Τοπικν[21]; Παπισμός, χάριν τς νώσεως, καλεται νά πορρίψει λες τίς πλάνες τν, μετά τό Σχίσμα το 1054, δεκατεσσάρων ψευδοοικουμενικν συνόδων του, νά πορρίψει λα τά πλανεμένα παπικά Δεκρετάλια καί νά ποδεχθε νεπιφυλάκτως τίς πτά γιες καί Οκουμενικές Συνόδους (πως πίσης καί τήν Η΄ πί Μ. Φωτίου καί τήν Θ΄ πί γίου Γρηγορίου το Παλαμ), λες τίς τοπικές, ο ποες προσέλαβαν οκουμενικό κρος, καί τούς ερούς Κανόνες τν γίων καί Θεοφόρων Πατέρων, ο ποοι χουν οκουμενικό κρος, πικυρούμενοι πό τόν Β΄ Κανόνα τς ΣΤ΄ γίας καί Οκ. Συνόδου.
αθεντία καί Παράδοση τς ρχαίας Οκουμενικς κκλησίας εναι μόνη βάση καί τό μόνο σφαλές κριτήριο πιστότητας ποκλίσεως μις συγχρόνου κκλησίας. Κάθε κκλησία, πού καινοτομε, ποκόπτει τόν αυτό της ατομάτως πό τήν νότητα μέ τήν ρχαία Οκουμενική κκλησία. πάπας Ρώμης Κελεστνος Α΄, σύγχρονος το γίου Κυρίλλου λεξανδρείας, προσηλωμένος στήν κκλησιαστική ρχαιότητα, διεκήρυξε : «Παυσάσθω καινοτομία μιαίνειν τήν ρχαιότητα»[22].
Ο Παπικοί, ο κληρονόμοι τς πλάνης, χάριν το θαύματος τν θαυμάτων, δηλ. τς νώσεως, εναι νάγκη νά παρεκκλίνουν π’ λες τίς αρετικές ποκλίσεις τς αρετικς παρασυναγωγς τους, καί νά πανεύρουν τήν εθεα δό, πού δηγε στήν Μία, γία, Καθολική καί ποστολική κκλησία. Τήν παρέκκλιση πό τήν πλανεμένη πόκλιση τν προγόνων ζητ γιος ερώνυμος : «Δέν ποχρεούμαστε νά κολουθομε τίς πλάνες τν προγόνων μας καί τν οκείων μας, λλά τό κρος τν Γραφν καί τίς διαταγές το Θεο»[23].
πιστροφή τν πλανεμένων στήν πρωταρχική χριστιανική διδασκαλία παιτε καί γιος Κυπριανός: «ταν πό τήν συνήθεια καί τήν παράδοση λείπει λήθεια, ατές δέν εναι τίποτε λλο παρά ρχαιότητα τς πλάνης. πάρχει να πολύ σφαλές μέσον, μέ τό ποο ο θρησκευτικές ψυχές μπορον νά διακρίνουν ατό πού εναι ληθές πό ατό πού δέν εναι. ρκε νά φθάσουν στήν πρώτη ρχή τς θείας διδασκαλίας, κε που τερματίζεται νθρώπινη πλάνη. ς πιστρέψουμε κε στήν πρωταρχική διδασκαλία, ποία δόθηκε πό τόν Κύριό μας, ς τήν εαγγελική ρχή, στήν ποστολική παράδοση, π’που πηγάζει λόγος τν σκέψεων καί τν πράξεών μας»[24].

Β) Δογματικ νωση στν ρθδοξη πστη.
νωση θά γίνει μόνο μέ βάση τήν ταυτότητα τς δογματικς πίστεως. Χωρίς νότητα στήν πίστη, ποιοσδήποτε νωτικός ραματισμός θά καταντ πάντοτε καθαρά οτοπία. Ο οκουμενιστικές θεωρίες τς δογματικς συνυπάρξεως, πού βασίζονται στόν ντορθόδοξο συγκρητισμό, ποτελον γέφυρα τς ψευδος νώσεως καί θέτουν σέ κίνδυνο τήν δια τήν παρξη τς ρθοδόξου κκλησίας. μυστηριακή κοινωνία, ς πρτο στάδιο νώσεως, χωρίς τήν δογματική νωση, ποτελε στήν οσία ρνηση τς ρθοδόξου δογματικς διδασκαλίας περί το περφυος Μυστηρίου τς Θείας Εχαριστίας. Ατοί, πού δέν τοποθετον τήν δογματική νωση ς θεμέλιο τς νώσεως, λόγω τς συγχύσεως πό τόν Οκουμενισμό, πομακρύνουν τήν ποθητή μέρα τς ληθος νώσεως.
Οκ. Πατριάρχης κ. Βαρθολομαος, σπεύδοντας πως-πως σέ μιά ψευδ νωση, δέν δίστασε νά δηλώσει, πως φαίνεται στά νωτέρω ποσπάσματα τν κειμένων του, πού παραθέσαμε στήν ρχή, τι κατευθύνεται πρός τό κοινό γιο Ποτήριο καί τι πρέπει νά καταρριφθον καί ο τελευταοι φραγμοί γιά τήν μετοχή στό κοινό Ποτήριο ρθοδόξων καί παπικν. Ο πατριαρχικές δηλώσεις προφανς γνοον τήν πραγματικότητα τς πείσμονος μμονς τν παπικν σ’ λες τίς φοβερές αρέσεις τους. Τά παράδεκτα πατριαρχικά κείμενα τοιμάζουν, φαίνεται, τήν δό γιά αθαίρετη καί πραξικοπηματική νωθεν νωση, χωρίς τήν δογματική νωση στήν ρθόδοξη πίστη.
Δυστυχς, τά περισσότερα ρθόδοξα Πατριαρχεα καί ο περισσότερες ρθόδοξες ατοκέφαλες κκλησίες σιγον καί δέν δίνουν τήν δέουσα πάντηση στά προκλητικά λόγια το Οκ. Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου.
μως, τήν μπρακτη πάντηση δίνει τό πανορθόδοξο πλήρωμα, τό ποο, πιστό στήν ρθόδοξη πίστη τς Μις, γίας, Καθολικς καί ποστολικς κκλησίας, ποδοκιμάζει ποιοδήποτε Βαρθολομαιϊκό νωτικό πραξικόπημα καί ποδεικνύεται γιά μιά κόμη φορά γρυπνος φύλακας τς ρθοδοξίας, πως πολύ χαρακτηριστικά συμπεραίνεται α) πό τήν συνεχιζόμενη συλλογή χιλιάδων πογραφν κληρικν καί λαϊκν στό ξαίρετο καί μβριθέστατο, θεολογικότατο καί πιστημονικότατο κείμενο τς Συνάξεως Κληρικν καί Μοναχν μέ θέμα: « νέα κκλησιολογία το Οκ. Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου»[25], καί β) πό τό κείμενο διαμαρτυρίας κατοντάδων πλν πολιτν, λλά πιστν τέκνων τς ρθοδόξου κκλησίας πό τό νομό μαθίας πρός τόν Οκ. Πατριάρχη κ. Βαρθολομαο[26].
Τήν νάγκη τς δογματικς νώσεως πογραμμίζουν λοι ο ρθδοξοι θεολγοι, πως Κων/νος Δυοβουνιώτης[27], λέξανδρος Σμέμαν[28], Χρστος νδροτσος[29], Παναγιώτης Τρεμπέλας[30] καί ρθόδοξη ντιπροσωπεία τό 1954 νώπιον το Β΄ Συνεδρίου το λεγομένου «Π.Σ.Ε.» στό βανστον[31].            
Σύμφωνα μέ τόν Βούλγαρο ρθόδοξο θεολόγο S. Zankow, «μες ο ρθόδοξοι δέν μπορομε νά δεχθομε τήν ποψη τι παγκόσμια χριστιανική γάπη συνεπάγεται διαφορία πρός τίς δογματικές διαφορές καί τι πάνω σ’ατή τήν διαφορία μπορε νά στηριχθε νωση. μες ο ρθόδοξοι φρονομε τι, πως Χριστιανισμός Χριστιανική κκλησία χωρίς ρχές εναι δύνατος καί παράλογος, τσι καί νωση χωρίς νότητα στήν πίστη εναι δύνατη καί παράλογη»[32]. δήλωση ατή το S. Zankow, πού γινε τό 1925, σχύει καί σήμερα, καί ποτελε ποστομωτική πάντηση στή θεωρία τς δογματικς συνυπάρξεως τν συγχρόνων οκουμενιστν πισκόπων καί θεολόγων καί στή θεωρία το Οκ. Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου περί ποχρωματισμο τν θεολογικν διαφορν μέσω τς γάπης.
δογματική νωση πρέπει να γίνει μόνο μέ βάση τήν ρθόδοξη δογματική διδασκαλία, ποία εναι δια καί παράλλακτη μέ τήν διδασκαλία τς ρχαίας κκλησίας. άν Παπισμός, χάριν τς νώσεως, ποθε ελικρινς νά βρεθε καί πάλι στό δαφος τς ρχαίας κκλησίας καί νά νωθε δογματικς μέ τήν ρθόδοξη κκλησία, πρέπει νά πορρίψει λες τίς πλάνες του καί νά ποδεχθε τήν διδασκαλία τς ρθοδόξου κκλησίας σχετικά μέ τό δόγμα, τήν λατρεία καί τήν κκλησιαστική ργάνωση, πως ρθς παρατηρε ν προκειμένω Χρστος νδροτσος[33].
Κατά τήν δογματική νωση, ρθόδοξη κκλησία πρέπει νά διαφυλάξει ναλλοίωτη κάθε διδασκαλία της σχετικά μέ τό δόγμα, τή λατρεία καί τήν κανονική τάξη. πενθυμίζουμε τήν ρθόδοξη νωτική ρχή το σίου ωσήφ το Βρυεννίου: « δέ (νωσις) πάντως σται, παρατρέπτων μενόντων τν μετέρων δογμάτων, τό τος πολλος μέν δοκον εναι πάντων παραδοξότατον, τ δέ Θε τοιμότατον»[34].
Σέ κάθε νωτική πόπειρα ρθόδοξη κκλησία, ποία εναι γρυπνος θεματοφύλακας τς μωμήτου χριστιανικς πίστεως, δέν πρέπει νά πιλανθάνεται τν λόγων το σίου ωάννου το Δαμασκηνο: «Πάντα τά παραδεδομένα μν διά τε νόμου καί προφητν καί ποστόλων καί εαγγελιστν δεχόμεθα καί γινώσκομεν καί σεβόμεθα, οδέν περαιτέρω τούτων πιζητοντες… Τατα μες στέρξωμεν καί ν ατος μείνωμεν, μή μεταίροντες ρια αώνια, μηδέ περβαίνοντες τήν θείαν παράδοσιν»[35]. αληθής δογματική νωση πρέπει νά γίνει μακρυά πό κάθε καινοτομία στήν πίστη, καί φείλει νά περιλαμβάνει μόνο τήν ποστολική πίστη, πού μς παραδόθηκε πό τούς γίους και θεοφόρους Πατέρες, σύμφωνα μέ τόν πιγραμματικό λόγο το Μ. θανασίου: «Κατά τήν παραδοθεσαν μν παρά τν Πατέρων ποστολικήν πίστιν παρέδωκα, μηδέν ξωθεν πινοήσας»[36].
Σέ κάθε νωτική παφή μέ τήν Ρώμη, ρθόδοξη κκλησία δέν πρέπει νά παύσει νά διακηρύττει, μαζί μέ τόν Λεόντιο Βυζάντιο, τι διαφυλλάττει «πρόσκοπτον τήν παρακαταθήκην» καί τι θά διατελέσει «μείωτόν τε καί πλήθυντον φυλλάττουσα» ατήν «μέχρι τς μεγάλης πιφανείας το μεγάλου Θεο καί Σωτρος μν ησο Χριστο»[37].
Ἀπό πλευρς ρθοδόξων, δογματική νωση πρέπει νά γίνει μόνο, ταν Παπισμός ποδεχθε νεπιφυλάκτως τι διδασκαλία του πρέπει νά ποκαθαρθε, γιά νά βρεθε «πρός τούς θεοφόρους μν Πατέρας σύμφωνος καί μόλογος»[38]. ρθόδοξη Θεολογία, χάριν τς ληθος δογματικς νώσεως, πρέπει νά πομνήσει στόν Παπισμό, πού καινοτόμησε τήν πίστη, τόν λόγο το σίου Μαξίμου το μολογητο: «Πσα λέξις καί φωνή, μή τος πατρσιν ερημένη, καινοτομία προδήλως καθέστηκεν»[39]. δογματική νωση θά δηγήσει στήν ληθ νωση, άν βασισθε στήν ποδοχή πό τόν Παπισμό λης τς ρθοδόξου διδασκαλίας, διότι «μόνο λήθεια σώζει καί μόνον δι’ ατς εναι δυνατή νωσις»[40].
Ετε τό θέλουν ετε χι, ο Παπικοί καί λοι ο τερόδοξοι, χάριν τς ληθος νώσεως, εναι νάγκη νά κατανοήσουν τι μόνο στήν ρθόδοξη κκλησία θά πανεύρουν ναλλοίωτη τήν χριστιανική πίστη, ποία παραδόθηκε πό τούς γίους ποστόλους καί διαφυλάχθηκε πό τούς γίους Πατέρες, πως παρατηρε ωάννης Καρμίρης[41]. Θά λθει ντως μέρα, στω καί στό πώτερο μέλλον, κατά τήν ποία ο τερόδοξοι, νικανοποίητοι πό τήν πλάνη καί τήν αρεσή τους, θά σπεύσουν «κ δυσμν καί βορρ καί θαλάσσης καί ώας» στήν ρθόδοξη νατολική Καθολική κκλησία, ποία παραμένει στλος καί τό δραίωμα τς ληθείας.
πό οκουμενιστές πισκόπους το Οκ. Πατριαρχείου χει χαρακτηρισθε παρχαιωμένη καί παράδεκτη νωτική μέθοδος γιά τήν ποχή το οκουμενιστικο διαλόγου τό κήρυγμα τς πιστροφς το Παπισμο στήν Μία, γία, Καθολική καί ποστολική κκλησία, τήν Όρθοδοξία. Φρονομε, μως, τι παρχαιωμένες εναι λες ο νωτικές θεωρίες τν οκουμενιστν, ο ποίες βασίζονται στήν μέθοδο το συμβιβασμο, διότι δοκιμάσθηκαν καί στήν ψευδοσύνοδο τς Λυνος (1274) καί στήν ψευδοσύνοδο Φερράρας-Φλωρεντίας (1438-9) καί πέτυχαν. Τό ερό θέμα τς νώσεως δέν πιδέχεται μίμετρα καί μβαλωματικές λύσεις, λλά παιτε τό μόνο ντισεισμικό θεμέλιο, τήν δογματική νωση στήν ρθόδοξη πίστη, ποία ποτέ μέχρι σήμερα δέν γινε ποδεκτή πό παπικς πλευρς.
πό ρθοδόξου πλευρς, τό κήρυγμα τς πιστροφς τν πεπλανημένων τεροδόξων στήν Μία, γία, Καθολική καί ποστολική κκλησία εναι τό μόνο σύμφωνο μέ τήν μακραίωνη ρθόδοξη παράδοση καί τό μόνο κανό νά τοποθετήσει σέ σφαλή βάση τό λο θέμα τς ληθος νώσεως. Ο γιοι Πατέρες τς κκλησίας, πού γνοοσαν τήν διπλωματική γλσσα τν συγχρόνων οκουμενιστν, πού μφορονται πό τό πνεμα το συγκρητισμο, κήρυτταν τήν πιστροφή λων σων πλανήθηκαν πό τήν ρθή πίστη: «κέτωσαν τοίνυν ο πάλαι πλανώμενοι˙ ρχέσθωσαν ες ληθινόν καί καπήλευτον ατρεον»[42]. Ατούς κολούθησαν ρθόδοξοι κληρικοί καί κκλησιαστικοί νδρες, πως Μακ. Πατριάρχης λεξανδρείας κυρός Χριστόφορος[43], Σεβ. Μητρ. Κυθήρων κυρός Μελέτιος[44], καθηγητής καί μετέπειτα μοναχός Κων/νος Καβαρνός[45], παν. ρχιμ. κυρός νδρόνικος Δημητρακόπουλος[46], ρθόδοξη ντιπροσωπεία τό 1954 στό βανστον[47] καί καθηγητής τς Θεολογικς καδημίας Πετρουπόλεως Ossinin[48].
καθηγητής τς Θεολογικς Σχολς τς Χάλκης ωάννης Παναγιωτίδης, πέρμαχος τν νωτικν θεωριν το μεγάλου οκουμενιστο Οκ. Πατριάρχου κυρο Άθηναγόρου, ποστήριξε τήν παράδεκτη θέση τν οκουμενιστν, σύμφωνα μέ τήν ποία δέν πρέπει νά τεθε πλήρης δογματική συμφωνία ς τό πρτο καί μέσως ζητούμενο, λλά μλλον νά προκύψει ς καρπός τς ζητουμένης προσεγγίσεως, λληλοκατανοήσεως καί συνεργασίας[49]. πρόταση το ω. Παναγιωτίδου, ν υοθετονταν, θά δηγοσε σέ μία ψευδ νωση τύπου Φλωρεντίας.
δογματική νωση, μόνη ληθής νωση, δέν ποτελε συναισθηματική πόθεση, οτε καρπό το διαλόγου τς γάπης, ποος δέν βασίζεται στήν λήθεια. Τέτοιες θεαματικές νέργειες παρακωλύουν σοβαρά τήν προώθηση τς ληθος νώσεως, ταν πό ρθοδόξου πλευρς δέν γίνονται σαφες καί κατηγορηματικές δηλώσεις γιά τούς ρους τς ληθος νώσεως, πού νά διαλύουν κάθε ελογη νησυχία καί νά προλαμβάνουν ποιαδήποτε σύγχυση μεταξύ το ρθοδόξου πληρώματος. ληθής νωση δέν θά πιτευχθε μέ τήν θυσία, λλά μέ τήν πιβολή τς λότητας τς ρθοδόξου πίστεως στόν πλανεμένο Παπισμό. Κάθε λλη νότητα, χωρίς τήν δογματική νωση στήν ρθόδοξη πίστη, ποτελε παρωδία νότητας.
ρθόδοξος κλρος καί λαός καταδικάζει κάθε νωτική σπουδή, ποία θά παρέδιδε τήν ρθόδοξη κκλησία δέσμια το Παπισμο. Μέσα σ’ αυτά τά πλαίσια κινήθηκαν καί ο ντιδράσεις πό τό περιοδικό «Σωτήρ»[50], τόν σύγχρονο σιο Γέροντα Φιλόθεο Ζερβάκο[51] καί τόν Σεβ. Μητρ. Ζιχνν κυρό Νικόδημο[52]. Τόν μεγάλο κίνδυνο μις ψευδος νώσεως, μέ βάση τίς πιδιώξεις το Οκουμενισμο, πισήμανε τό ρωσικό περιοδικό «The Orthodox Word»[53], πού κδιδόταν στήν μερική, και Γ. Μουστάκης[54].
Πάντως, ς μήν πατώμαστε. πως χουν τά πράγματα μέχρι τώρα, πό πλευρς παπικν, δέν πάρχει καμμία διάθεση πορρίψεως τν παπικν πλανν καί πανόδου στήν δογματική βάση τς ρχαίας διαίρετης κκλησίας. Γράφει ντώνιος Βακόνδιος: «Σφαλερή εναι δέα τι νωση θά γίνει μόνο, ταν Παπισμός παραμερίσει γκαταλείψει σα δόγματα καθόρισε μετά τόν χωρισμό νατολς καί Δύσεως»[55]. Τό Βατικανό δέν εναι διατεθειμένο οτε να ἰῶτα νά φαιρέσει πό τόν ρμαθό τν αρετικν καινοτομιν του.
Τέλος, διστάκτως φρονομε τι ληθής νωση θά γίνει μόνο, ταν τηρηθε παρεγκλίτως διαδικασία τς πιστροφς τν Λατίνων στήν ρθόδοξη κκλησία, ποία χει νσωματωθε στήν ερά κολουθία το Βαπτίσματος, πού τελεται πό τήν κκλησία μας κατά τίς μεμονωμένες πιστροφές Λατίνων στήν ρθοδοξία. εχή τς εσδοχς τν Λατίνων μιλ σαφς περί πιστροφς «κ τς λατινικς πλάνης πρός τήν λήθειαν το Εαγγελίου καί το ψευδος στόματος (το Κυρίου) καί τήν τν γίων ποστόλων τς εσεβείας κραιφν Θεολογίαν τε καί Παράδοσιν»[56].
ληθής νωση θά γίνει μόνο, ταν λοι ο Λατνοι, πό τόν «πάπα» μέχρι καί τόν τελευταο παπικό, δώσουν λίβελλο, τόν ποο δη δίνει κάθε Λατνος, ταν πιστρέφει στήν ρθοδοξία. Τό κείμενο το λιβέλλου παρέχει τόν ρο τς ληθος νώσεως: «Θεία χάριτι προσερχόμενος ες τήν ρθόδοξον, τοι τήν Μίαν, γίαν, Καθολικήν καί ποστολικήν κκλησίαν, παρέχω τόν παρόντα λίβελλον, δι’ ο καθομολογ καί στέργω παντα τά παρά τν γίων πτά Οκουμενικν καί τοπικν Συνόδων ποφανθέντα καί στερχθέντα, ποβαλλόμενος πάντα τά πό τς Λατινικς κκλησίας καινοτομηθέντα περί τε τά δόγματα, τά μυστήρια, τάς παραδόσεις καί τήν πρξιν τς κκλησίας. Τήν ρθοδοξίαν δέ καθομολογν καί λοψύχως σπαζόμενος, σομαι πιστόν καί γνήσιον ατς τέκνον»[57]. Μετά δέ τόν λίβελλο νά κολουθε τό βάπτισμα, καί χι μόνο χρίση μέ γιο Μρο, φο, σύμφωνα μέ τούς γίους Πατέρες, λα τά μυστήρια τν Παπικν, καί πομένως καί τό Βάπτισμα μλλον τό ράντισμα τό βάπτισμα δι’ πιχύσεως, εναι κυρα. Κάθε λλη ποπτη διαδικασία νώσεως, πού δη τοιμάζεται πό τούς φιλοπαπικούς οκουμενιστές, θά δηγήσει σέ τραγική περιπέτεια τήν ρθοδοξία καί θά προκαλέσει μεγαλύτερο διχασμό.      
    


[1] http://cdn.romfea.gr/images/stories/photos/2014/11/Proslalia_pros_Papa.pdf
[2] http://thriskeftika.blogspot.gr/2014/11/blog-post_458.html
[3] http://www.amen.gr/article19909
[4] http://fanarion.blogspot.gr/2014/11/live_30.html
[5] ΑΡΧΙΜ. ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΠΙΛΑΛΗΣ, ρθοδοξα κα Παπισμς, νωσις τν κκλησιν, τ. Β΄, κδ. Β΄ ρθδοξος Τπος κα σλλογος  γιος Νικδημος γιορετης, σσ. 536-559, θναι 2014.
[6] ΣΥΛΒΕΣΤΡΟΣ ΣΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, Vera Historia… Concilii Florentini… VI, κεφ. ιζ΄, σ. 167, Hagae – Comitis, M.DC.LX.
[7] ΑΡΧΙΜ. ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΠΙΛΑΛΗΣ, ρθοδοξα κα Παπισμς, Κριτικ το Παπισμο, τ. Α΄, σσ238-253,  θναι 1969
[8] «κκλησα»15-16 (1 κα 15.8.1968) 357.
[9] Το δίου, Τά Δογματικά καί Συμβολικά Μνημεα… Β΄, θναι 1953, σσ. 935-936.
[10] Π. Ν. ΤΡΕΜΠΕΛΑΣ, δολος ποστολικότης τς λληνικς ρθοδοξίας, θναι 1968, σσ. 27-28.
[11] «κκλησία» 15 (1937) 290.
[12] Ι. ΚΑΡΜΙΡΗΣ, Προσθκαι ες τά Δογματικά καί Συμβολικά Μνημεα…, θναι 1967, σ. 25.
[13] «κκλησία» 36 (1959) 300.
[14] ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ Β΄ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΘΗΝΩΝ, Τά πεπραγμένα πό 1-10-1965 μέχρι 20-4-1967, θναι 1967, σσ. 321-322.
[15] «κκλησία» 27 (1950) 315.
[16] «κκλησία» 24 (1947) 274.
[17] «κκλησία» 26 (1949) 159-160.
[18] «ρθόδοξος Σκέψις» 4 (1.3.1958) 51 καί Π. ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ, Σχέσεις Καθολικν καί ρθοδόξων, θναι 1958, σσ. 621-622.
[19] Κ. ΜΟΥΡΑΤΙΔΗΣ, ρθοδοξία καί Θεολογία, Λόγος κφωνηθείς τήν Κυριακήν τς ρθοδοξίας 2 Μαρτίου 1969 ν τ . Να τς Ριζαρείου κκλησιαστικς Σχολς, θναι 1969, σσ. 8, 10, 14.
[20] ΜΑΞΙΜΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΡΔΕΩΝ, Παλαιοκαθολικισμός καί ρθοδοξία Β΄, θναι 1965, σ. 10.
[21] Π. ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ, νθ’νωτ., σ. 474.
[22] Ι. ΚΑΡΜΙΡΗΣ, Τά Δογματικά…Β΄, σ. 921.  
[23] HIERONYM, In Ierem. I, 12.
[24] ΚΥΠΡΙΑΝΟΣ, Epist. LXIII, ad Caecilium Fratrum.
[25] http://www.theodromia.gr/A9455A79.el.aspx
[26] http://katanixis.blogspot.gr/2014/12/blog-post_24.html
[27] Κ. ΔΥΟΒΟΥΝΙΩΤΗΣ, Περί τς νώσεως τς γγλικανικς κκλησίας μετά τς ρθοδόξου καί το κρους τν γγλικανικν χειροτονιν, θναι 1932, σ. 16.
[28] ρθόδοξος θεώρησις τς Β΄ Συνόδου το Βατικανο, πιμέλεια Μ. Δ. Σπυροπούλου, θναι 1967, σ. 21.
[29] Χ. ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΣ, Α βάσεις τς νώσεως τν κκλησιν, Κων/λις 1905, σσ. 60-61.
[30] Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑΣ, δολος…, σ. 28.
[31] ΙΩ. ΚΑΡΜΙΡΗΣ, Προσθκαι…, σ.
[32] Το δίου, ρθοδοξία καί Παλαιοκαθολικισμός, τ. Β΄, θναι 1967, σ. 9.
[33] Χ. ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΣ, Α βάσεις…, σ. 61.
[34] ΙΩΣΗΦ ΒΡΥΕΝΝΙΟΣ, Τά ερεθέντα, τ. Α΄, Λειψία 1768, σ. 471.
[35] ΟΣΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ, κδοσις κριβής τς ρθοδόξου πίστεως, I, 1, PG 94, 792A.
[36] Μ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ, πιστολή πρός Σεραπίωνα Θμούεως, 33, ΒΕΠΕΣ 33, 120.
[37] ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΒΥΖΑΝΤΙΟΣ, Κατά Νεστορίου καί Ετυχος 3, PG 86/1, 1384.
[38] ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, μιλία 9, PG 151, 104Β.
[39] ΟΣΙΟΣ ΜΑΞΙΜΟΣ ΟΜΟΛΟΓΗΤΗΣ, Πονήματα θεολογικά καί πολεμικάPG 91, 216C, 217A.
[40] Κ. ΜΟΥΡΑΤΙΔΗΣ, Διαφοροποίησις, κκοσμίκευσις καί νεώτεραι ξελίξεις ν τ δικαίω τς Ρωμαιοκαθολικς κκλησίας, θναι 1961, σσ. 157-158.
[41] «κκλησία» 15 (1959) 273
[42] ΑΓΙΟΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ, μιλία 17 ες τήν παραβολήν το μπελνος, PG  77, 1105Α.
[43] «γιορειτική Βιβλιοθήκη» 283-284 (Μάρτιος - πρίλιος 1960) 78.
[44] «Γρηγόριος Παλαμς» 564-565 ε΄- στ΄ (Μάιος - ούνιος 1965) 174-175.
[45] Κ. ΚΑΒΑΡΝΟΣ, Τό ζήτημα τς νώσεως, κδ. Β΄, θναι 1968, σ. 34.
[46] ΑΡΧΙΜ. ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ, στορία το Σχίσματος τς Λατινικς κκλησίας πό τς ρθοδόξου λληνικς, Λειψία 1867, σ. 174.
[47] ΙΩ. ΚΑΡΜΙΡΗΣ, Προσθκαι…, σσ. 24-25.
[48] ΜΑΞΙΜΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΡΔΕΩΝ, Παλαιοκαθολικισμός…, σ. 11.
[49] «κτνες» 274 (κτώβριος 1966) 301.
[50] «Σωτήρ» 401 (26.2.1969) 131.
[51] «Τύπος λληνικός - ρθόδοξος» 70 (Δεκέμβριος 1966) 4.
[52] «κκλησία» 3 (1.2.1964) 64-65.
[53] «Ecumenism and Communism», The Orthodox Word, (January – February 1969) 30, 31, 33, 35.
[54] «κτνες» 297 (ανουάριος 1969) 29-31.
[55] ΑΝΤ. ΒΑΚΟΝΔΙΟΣ, Β΄ν Βατικαν Οκουμενική Σύνοδος καί νωσις τν χριστιανν, θναι 1963, σ. 16.
[56] ΙΩ. ΚΑΡΜΙΡΗΣ, Τά Δογματικά…, σ. 992.
[57] . π.
Πηγή: "Θρησκευτικά"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.