Τρίτη 3 Μαρτίου 2015

Εβδομάδα της Ορθοδοξίας.

Τί θ π δανικό; Μέσα σ κάθε νθρωπο, γαπητοί μου, κα στν πι τελ, πάρχει κάποια εκόνα ετυχίας, να ραμα ζως, νας σκοπς πρς τν ποο συγκλίνουν λες ο σκέψεις κα νέργειές του· κα σκοπς ενε δέα κείνη πο κυριαρχε πάνω σ λες τς λλες δέες κα συναισθήματα κα ποτελε τρόπον τιν τν κεντρικ ξονα γύρω πτν ποο στρέφεται ζωή του. Κα πως ἡ ἀξία μις λεπτεπίλεπτης μηχανς, π.χ. νς ρολογιο, ξαρτται κυρίως π τν ντοχ το ξονά του, κάπως τσι κα ξία τς ζως ξαρτται κυρίως π τν δέα κείνη ποία κυριαρχε κα ρυθμίζει τ ζωή. Κα πως πάρχουν ξονες π φτην λικ κα μ μικρ ντοχή, πο εκολα σπάζουν, λλ κα ξονες π νθεκτικ λη, δαμάντινοι, θραυστοι, τσι πάρχουν κα δανικ μικρ κα μεγάλα, δύνατα κα σχυρά, εθραυστακα θραυστα, γήινα κα οράνια, θνητ κα θάνατα.
Κα ποιό ενε τ δανικ τς λλάδος; θ ρωτήσ κάποιος. Στ τρες χιλιάδες χρόνια το θνικο της βίου παρελαύνει μπροστά μας μεγάλη σειρά· Τρωϊκς πόλεμος, Περσικά, Μέγας λέξανδρος, Βυζάντιο κα κρτες, Παλιγγενεσία, Μακεδονικς γώνας, Βαλκανικο πόλεμοι, λβανικ πος. Πάνω μως π τ θνικ ενε τ πανανθρώπινα, κα πάνω π τ νθρώπινα ενε τ θεα, κα πάνω π τ γκόσμια ενε τ οράνια κα θάνατα. π τ μηρικ χρόνια μέχρι τ Μεγάλη δέα, πο δόνησε κα τ γενε τν πατέρων μας μ τ «Πάλι μ χρόνια μ καιρούς, πάλι δικά μας θά νε», ναζητομε τ τέλειο. Πο λοιπν καταλήγουμε; π λα σα προβάλλονται ς δανικά, κενο πο ξίζει ν γίν τ δανικ τς λλάδος, πολικός της στέρας, ενε ρθοδοξία.
Ατ ρθοδοξία, πο τόσο ποτιμται σήμερα π κάποιους «μορφωμένους», συγκεντρώνει λα τ γνωρίσματα το ψίστου γαθο κα νταποκρίνεται στ βαθύτερα ατήματα το λαο μας. Ατ χει τ ληθιν νέκταρ κα τν μβροσία. Ατ κρατάει τν ρτο πο μπορε ν θρέψ κα ν χορτάσ τν νθρωπο λικ κα πνευματικά, σ ντίθεσι μ τ «κεράτια» (Λουκ. 15,16), μ τ ποα προσπαθον λλοι ν χορτάσουν τν πεινασμένη νθρωπότητα. Ατ δείχνει τν οραν ς τν αώνια πατρίδα κα ατ πάλι μ τ πέροχα διδάγματά της γι λευθερία, δελφότητα, γάπη κα δικαιοσύνη μπορε ν βοηθήσ τν νθρωπο ν στήσ τν δανικ πολιτεία. Στν πολιτεία ατ τ λατήριο τς διοτελείας θ ντικατασταθ μ τ λατήριο τς γάπης πο θυσιάζεται γι τος λλους, μ πρότυπο τν Θεάνθρωπο, ποος «οκ λθε διακονηθναι, λλ διακονσαι κα δοναι τν ψυχν ατο λύτρον ντ πολλν» (Ματθ. 20,28). Ζωηρ εκόνα τς πολιτείας ατς μς δωσαν ο πρτοι Χριστιανοί· μις πολιτείας στν ποία, πως λέει  θάνατος Χρυσόστομος, διοτελς κα καταραμένος λόγος «ατ ενε δικό μου» κι «ατ δικό σου» εχε καταργηθ κι ντικατασταθ μ τ «παντα κοινά» (Πράξ. 4,32). Ναί, μόνο ρθοδοξία, ποία στν δεώδη ζω τν μοναχικν δελφοτήτων τν πρώτων αώνων πραγματοποίησε τ κοινόβιο, τ κούσιο κοινόβιο, κα γκαθίδρυσε πάνω στ γ γγελικ πολίτευμα, ατ κα σήμερα, ρθοδοξία «περι βεβλημένη τν  λιον» (π. 12,1), ς πανανθρώπινο δανικό, μπορε  ν συγκινήσ χι μόνο τ δικό μας θνος λλ λόκληρη τν νθρωπότητα, κα ν νικήσ κα ν θριαμβεύσ πάνω π λα τ λεγόμενα διεθν κα οκουμενικ συνθήματα.
λλ ν ξηγούμεθα, λληνες δελφοί. ταν λέμε τι ρθοδοξία πρέπει ν γίντ δανικ το θνους μας, δν ννοομε ν τν κάνουμε μέσο τ ποο ν χρησιμοποιήσουμε μες ο λληνες γι θνικ κα πολιτικ κμετάλλευσι κα ν καταντήσουμε ρθοδοξοκάπηλοι νάμεσα στ θνη, πως γινε δυστυχς στν τσαρικ Ρωσία. χοντας μες ο λληνες ς δανικ τοῦἔθνους τν ρθοδοξία, χι ς μέσο λλ ς σκοπ πρς τν ποο πρέπει ν συγκλίνουν λες ο νέργειές μας, πρέπει ν εμαστε πέναντι στ λλα θνη ελικρινες κα νιδιοτελες πόστολοι το ρθοδόξου χριστιανισμο. Ελικρινες κα νιδιοτελες, πως ταν ο πόστολοι το Κυρίου, πο δν πγαν στ θνη γι ν κηρύξουν τ μεγαλεο τς πατρίδας τους, το σραήλ, λλ πγαν γι ν κηρύξουν «ησον Χριστόν, κα τοτον σταυρωμένον» (Α΄ Κορ. 2,2) κα μ τ καθαρ κα μιγς π κάθε θνικιστικ δέα κήρυγμα ν σώσουν ψυχές· δι τς σωτηρίας τν ψυχν προσέφεραν τν ψίστη πηρεσία στν πάσχουσα νθρωπότητα, μέσα στν ποία ο σζόμενοι γίνονταν ζύμη τς ναμορφώσεως κα ναπλάσεως το ρχαίου κόσμου. Τ μαρτωλ «γώ», τομικ κα μαδικά, πρέπει, κατ τ παράδειγμα το ποστόλου Παύλου, ν νικνται κα ν ξαφανίζωνται μπροστ στν ρθοδοξία, κα ατ ν κυριαρχ στς σκέψεις κα τς νέργειές μας. Ατ κα μόνη δι τς φωτεινς διδασκαλίας κα το ποδειματικο βίου μας ν προβάλλεται στ μάτια λων πρς δόξαν Θεο. Κα ταν τέτοιες ενε ο διαθέσεις τς καρδις μας πρ τς ρθοδοξίας, τότε θ χαιρώμαστε ταν κα λλα θνη κηρύττουν μ λόγια κα μ ργα τν ρθοδοξία κα σημειώνουν μεγαλύτερη κι π μς πίδοσι στ κήρυγμά της.
Πηγή: “hellas-orthodoxy”

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.