Μαζί με τον Ι. Χρυσόστομο, όταν βάδιζε προς την εξορία, σημειώνει ο ιερός
Παλλάδιος, «συνεξήλθε και
ο άγγελος της Εκκλησίας, μη φέρων την ερημίαν αυτής, ην αρχαί και
εξουσίαι πονηραί ειργάσαντο, καθάπερ, θεατρονόμιον αποδείξασαι».
Τοῦ Ν. ΣΑΚΑΛΑΚΗ
"Η Θεία Χάρις συστέλλεται ή και φεύγει όταν υπάρχει αίρεση ή αντι-ευαγγελικές συνοδικές αποφάσεις"!
Η αυθεντική
ορθόδοξη Εκκλησιαστική συνείδηση δεν μπορεί να προέλθει παρά μόνο από μια
βαθειά αγιογραφική και πατερική γνώση, θεωρητική και εμπειρική. Οι μεγάλοι
Πατέρες της Εκκλησίας λόγω του ύψους της συνειδησιακής και ειδικότερα της
πνευματικής τους ποιότητας αντιλήφθηκαν, εν πνεύματι Αγίω, καθολικότερα από την
περιορισμένη μέση θρησκευτική αντίληψη των πιστών το νόημα, το περιεχόμενο και
το σκοπό της αληθινής Εκκλησίας του Χριστού.
Στα διάφορα
γεγονότα του εκκλησιαστικού και κοινωνικού βίου, ατομικού και συλλογικού,
ξεπερνώντας τη χρονική και ιστορική σχετικότητά τους, έβλεπαν σ’ αυτά την
προβολή των πνευματικών νόμων, την φανέρωση του θελήματος του Αγίου Τριαδικού
Θεού.
Ο Ι.
Χρυσόστομος, ειδικά, είχε μια χαρισματική θεολογική αίσθηση της κάθε ιστορικής
στιγμής, μια θεολογική προσέγγιση της κεντρικής ιδέας κάθε γεγονότος. Αυτό το
βλέπουμε στις ομιλίες του και στην ερμηνευτική έκφραση της Αγίας Γραφής που πραγματοποίησε.
«Εν αυτώ γαρ
ζώμεν και κινούμεθα και εσμέν» υπογραμμίζει ο Απ. Παύλος (Πράξ. 17,28),
υπενθυμίζοντας πως κάθε ζώσα ύπαρξη, κάθε ον και κάθε ιστορική πραγματικότητα,
υπόκεινται στον απόλυτο έλεγχο του Θεού, στη ρύθμιση που