π. Φώτιος Βεζύνιας.
Βαρυσήμαντο άρθρο στο www.fanarion.Blogspot.gr. Προσεκτική ανάγνωση δεικνύει ποία είναι η πραγματική άποψη
και του Οικουμενικού Πατριάρχου και του Πατριάρχου Μόσχας και του ονομαζομένου «πάπα
Ρώμης» περί συγκλήσεως των «Χριστιανών». Είναι σαφές ότι όλοι…. είναι κάτω από
τον ίδιο τρόπο σκέψης. Και ο τρόπος σκέψης απέχει παρασάγγας από τον του τροπαρίου
«Καί τρόπων μέτοχος, καί θρόνων διάδοχος, τῶν Ἀποστόλων
γενόμενος, τήν πρᾶξιν εὗρες θεόπνευστε, εἰς θεωρίας ἐπίβασιν· διά τοῦτο τόν
λόγον τῆς ἀληθείας ὀρθοτομῶν, καί τῇ πίστει ἐνήθλησας μέχρις αἵματος..» Δυστυχώς είναι ο τρόπος σκέψης των οικουμενιστών. Γιατί
οικουμενιστές δεν υπάρχουν μόνο ορθόδοξοι αλλά και ετερόδοξοι και αλλόδοξοι.
Στώμεν
καλώς αδελφοί. Οι καιροί πονηροί εισί.
("Π.Π.": Εὐχάριστο τὸ ὅτι καταλάβατε κάποια αὐτονόητα πράγματα. Ἐλπίζουμε νὰ τὰ ἔχουν καταλάβει καὶ κάποιοι σύμμαχοί σας, ποὺ στήριζαν τὶς ἐλπίδες τους στοὺς Ἐπισκόπους τῆς Μόσχας, ἢ τῆς Γόρτυνος ἢ τοῦ Πειραιᾶ).
Ο όρος "Εκκλησίες" στην κοινή δήλωση Πάπα και Πατριάρχη Μόσχας στην Κούβα
και η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος
[Το άρθρο είναι παλαιότερο και αναδημοσιεύεται με αφορμή και την επίσκεψη
του Πατριάρχου των Κοπτών Θεοδώρου Β' στην Μόσχα]
Του Ιωάννη Λότσιου, Δρος Θεολογίας
Η ιστορική συνάντηση Πάπα και Πατριάρχου
Μόσχας δεν είναι απλό γεγονός αλλά θεμελιακό σημείο αναφοράς για την
περαιτέρω πορεία των σχέσεων τους. Ο σχολιασμός για την πρώτη αυτή
συνάντηση επικεντρώθηκε στην ερμηνεία της εκκλησιαστικής πολιτικής του
Βατικανού και του Πατριαρχείου της Ρωσίας.
Τα θέματα της Ουκρανίας, της Ουνίας, η
προσμονή της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου στην Κρήτη και άλλα εκατέρωθεν
εκκλησιαστικά προβλήματα παραθεωρήθηκαν και οι επικριτές περιορίστηκαν
στην επισήμανση ορισμένων ιστορικών γεγονότων, ειδικά μετά την δεκαετία
του '70. Εκείνο που προκάλεσε ιδιαίτερη εντύπωση και δημιούργησε
έντονα ερωτηματικά ήταν ο υπερτονισμός της συναντήσεως αυτής ως πρώτη
μεταξύ Πάπα και Πατριάρχου μετά το Σχίσμα του 1054!!! Ίσως έγινε από σκοπιμότητα για την υποτίμηση των προηγηθέντων συναντήσεων Παπών και Οικουμενικών Πατριαρχών.
Βέβαια η πραγματοποίηση της συνάντησης
στην Κούβα έχει δύο αξιοπρόσεκτες βασικές πλευρές. Η μια αναφέρεται στην
απόρριψη της Ευρώπης ως τόπου συνάντησης μεταξύ των δύο Προκαθημένων,
λόγω των ιστορικών διαταραχών και διαιρέσεων. Η δεύτερη πλευρά βρίσκεται
στην χώρα της Κούβας, ως νέο σημείο και ουδέτερο σημείο αναφοράς. Ειδικότερα
η πραγματοποίηση της συνάντησης στο αεροδρόμιο και όχι σε κάποια
Εκκλησία και οι συμβολισμοί της ανταλλαγής των δώρων, έδειξαν μια θέληση
για περαιτέρω σύσφιξη των σχέσεων.
Η Κοινή Δήλωση1 είναι το πρώτο
δείγμα αυτής τη βελτίωσης των σχέσεων. Οι δύο Προκαθήμενοι
επισημαίνοντας ορισμένα σύγχρονα προβλήματα, των διώξεων των Χριστιανών
στην Ανατολή, του γάμου και της οικογένειας και άλλων, αναδεικνύουν και
ορισμένα οικουμενικά στοιχεία. Οι
υπογραφές στο τέλος της Κοινής Δηλώσεως για τον Φραγκίσκο ως "Επίσκοπο
Ρώμης, Πάπα της Καθολικής Εκκλησίας'' και για τον Κύριλλο ως
''Πατριάρχης Μόσχας και πάσης Ρωσίας'', βρίσκονται με τον ιδιαίτερο
τονισμό των χαρακτηρισμών ''αδελφοί'' (παράγρ 2), ''δύο Εκκλησίες", (
παράγρ. 1) και ''Χριστιανικές Εκκλησίες'' (παράγρ. 18).
Μερικά από αυτά τα οικουμενικά στοιχεία με σύντομη αναφορά είναι τα εξής:
- Η Κοινή Μαρτυρία. Στην
Κοινή Δήλωση υπογραμμίζεται η από κοινού συνεργασία με αποφασιστικότητα
για την ενότητα των Χριστιανών. Η υπογράμμιση της μετάθεσης της
συνάντησης από τον "Παλαιό Κόσμο'' στον ''Νέο Κόσμο'' ταυτίζεται με την
κοινή εργασία μεταξύ Ορθοδόξων και Καθολικών (παράγρ 2-4), μας δίνει
την εντύπωση ότι η σχέση αυτή υπάρχει από τώρα. Η
αναγκαιότητα αυτής της κοινής πορείας βρίσκεται στο αγωνιώδες ερώτημα
μιας κοινής, ισχυρής και ενωμένης Χριστιανικής Μαρτυρίας σε μια εποχή
των αλλαγών (παράγρ. 3).
- Ιστορικές διαιρέσεις. Τονίζεται
η κοινή παράδοση της α' χιλιετίας για την στέρηση της από κοινού
τελέσεως της Θείας Ευχαριστίας, Ορθοδόξων και Καθολικών. Ο χωρισμός αναφέρεται σε πληγές συγκρούσεων, του παρελθόντος και του πρόσφατου καιρού. Επίσης γίνεται λόγος για τις αντιθέσεις που κληρονομήθηκαν για την πίστη στον Τριαδικό Θεό. Διαμαρτυρία για την απώλεια της ενότητας ως συνέπειας της ανθρώπινης αδυναμίας και της αμαρτίας που διαπράχθηκε (παράγρ. 5).
Επίσης τονίζεται η έννοια της αποκατάστασης της ενότητας (παράγρ 6).
Ορθόδοξοι και Καθολικοί είναι ενωμένοι όχι μόνο από την παράδοση της α'
χιλιετίας, αλλά και από την αποστολή τους στον κόσμο. Όχι μόνο ο
αμοιβαίος σεβασμός είναι απαραίτητος, αλλά αποκλείεται κάθε είδους
προσηλυτισμός (παράγρ 24). Ορθόδοξοι και Καθολικοί δεν είναι
ανταγωνιστές, αλλά αδέλφια μεταξύ τους (παράγρ. 24).
- Κοινή Παράδοση και Κοινοί Άγιοι. Η σύσφιξη των δεσμών επισημαίνεται με το μοίρασμα της ίδιας πνευματικής παράδοσης της α΄ χιλιετίας του Χριστιανισμού. Μάρτυρες αυτής της παράδοσης είναι η Παναγία Θεοτόκος και οι Άγιοι.
Εκτός από αυτούς τους κοινούς Αγίους αναφέρονται και οι αναρίθμητοι
μάρτυρες που αποτελούν τον ''σπόρο των Χριστιανών'' (παράγρ. 4).
- Οι Σύγχρονοι Κοινοί Μάρτυρες. Οι
Χριστιανοί που ανήκουν σε οποιαδήποτε Εκκλησία-Ομολογία, θυσίασαν την
ζωή τους για την αλήθεια του Ευαγγελίου προτιμώντας τον θάνατο. Αυτοί
αναφέρονται ως κοινοί μάρτυρες, με κοινό στοιχείο το ίδιο το μαρτύριο,
αποτελούν μια υπόσχεση για την ενότητα των Χριστιανών (παράγρ. 12 και
μια αναφορά στην θέση του Πάπα Φραγκίσκου για τον ''Οικουμενισμό του
Αίματος").
- Διαθρησκειακός Διάλογος.
Ο Διαθρησκειακός Διάλογος είναι απαραίτητος και συνάμα αναγκαίος, οι
διαφορές στις θρησκευτικές αλήθειες δεν μπορεί να αποτελούν