Εικ.: Η αγία Μακρίνα κρατάει την εικόνα των αδελφών (& μαθητών) της αγίων
Βασιλείου, Γρηγορίου και Πέτρου Σεβαστείας
Η
αγία Μακρίνα η Φιλόσοφος είναι η μεγάλη αδελφή και δασκάλα του αγίου Βασιλείου,
του αγίου Γρηγορίου Νύσσης (δηλ. επισκόπου της πόλης Νύσσα της Μικρά Ασίας) και
των άλλων έξι ή επτά αδελφών τους. Ο άγιος Γρηγόριος έγραψε γι’ αυτήν το έργο
του «Τα Μακρίνεια», όπου καταγράφει τη συζήτησή του με την αδελφή του για το
θάνατο και την αθανασία της ψυχής, που έγινε την τελευταία μέρα της επίγειας
ζωής της. Ο διάλογος αυτός είναι ανάλογης αξίας με τον τελευταίο διάλογο του
Σωκράτη με τους μαθητές του, που καταγράφει ο Πλάτωνας.
Ο
Μέγας Βασίλειος και ο Γρηγόριος Νύσσης (όπως και φίλος τους, ο άγιος Γρηγόριος
ο Θεολόγος) είναι από τους σημαντικότερους Πατέρες της Εκκλησίας και από τους
πιο μορφωμένους ανθρώπους του 4ου αιώνα μ.Χ., αντίστοιχοι με τους μεγάλους
Έλληνες φιλοσόφους της κλασικής αρχαιότητας.
Η
αγία Μακρίνα, όπως και οι αδελφοί της, πρόσφερε στους φτωχούς το μερίδιό
της
από τη μεγάλη περιουσία που κληρονόμησε από τους γονείς της (εκτός από
τον τόπο όπου ίδρυσε το θρυλικό μοναστήρι της) και μαζί με τη
μητέρα της, την αγία Εμμέλεια, απελευθέρωσαν τους δούλους της
οικογένειας και
έζησαν μαζί τους ως ίσοι. Επίσης, η αγία ίδρυσε ένα μοναστήρι (από τα
αρχαιότερα μοναστήρια της Ορθοδοξίας) και έζησε εκεί με μια κοινότητα
μοναζουσών, δηλαδή γυναικών μοναχών. Σε αυτό το μοναστήρι έγινε ο
διάλογος με
τον άγιο Γρηγόριο.
Όλα
αυτά μας λένε ότι η ημέρα της μνήμης της αγίας Μακρίνας (19 Ιουλίου) θα
μπορούσε να καθιερωθεί ως παγκόσμια ημέρα αφιερωμένη στη μόρφωση των Γυναικών.
Όμως
σε τι είδους μόρφωση αναφέρομαι; Όχι στη σκέτη επαγγελματική εκπαίδευση, που
μετατρέπει τις γυναίκες σε γρανάζια του καπιταλισμού, εξαρτήματα ενός
απάνθρωπου συστήματος που τις εκμεταλλεύεται εμποδίζοντάς τις ουσιαστικά να
ζήσουν σαν άνθρωποι και πολλές φορές ακόμη και να κάνουν οικογένεια.
Ούτε
σε μια μονομερή επιστημονική μόρφωση, που προσφέρει στους ανθρώπους άφθονη
γνώση του σύμπαντος ή της κοινωνίας, αλλά τους αφήνει στην άγνοια του Θεού.
Αυτή η μονομερής μόρφωση δεν έχει κάνει τον κόσμο παράδεισο – μάλλον τον έχει
κάνει να μοιάζει ακόμη περισσότερο με κόλαση…