τοῦ π. Εὐθυμίου
Τρικαμηνᾶ
Ἡ Ἐκκλησία ἐν καιρῶ Αἱρέσεως, σύμφωνα μὲ τὴν διδασκαλία τοῦ ὁσίου
Θεοδώρου τοῦ Στουδίτου
Β΄ Μέρος
(Α΄ Μέρος ἐδῶ)
Εἶναι φανερὴ ἡ στάση μας ἀπέναντι
στοὺς Οἰκουμενιστές, ἀλλὰ καὶ ὅσους ἀντι-Οἰκουμενιστὲς συμβιβάζονται μὲ τὴν
αἵρεση, καθόσον κοινωνοῦν μὲ τοὺς οἰκουμενίζοντες. «Ἐξέλθετε ἐκ μέσου αὐτῶν καὶ
ἀφορίσθητε». Ὅπως εἶναι φανερὴ ἡ στάση μας ἀπέναντι στοὺς πιστούς, ποὺ ἔχουν
περιέλθει σὲ φοβερὴ σύγχυση ἀπὸ τὶς ἀντικρουόμενες θέσεις τῶν Ποιμένων τους (Οἰκουμενιστῶν
καὶ ἀντι-Οἰκουμενιστῶν). Παρουσιάζουμε τὴν ἀκριβῆ στάση τῶν Ἁγίων μας, ἀλλὰ ποιός
νὰ ἀκούσει ἕνα μικρὸ ἱστολόγιο, ὅταν βαρέα ὀνόματα καθηγητῶν, πρωτοπρεσβυτέρων,
ἀντι-Οἰκουμενιστῶν Ἐπισκόπων προπαγανδίζουν μὲ «λογικές» –ὁλοκάθαρα μεταπατερικές–
ἄλλη στάση, ποὺ ἀλλοιώνει τὴν διδασκαλία Ἁγίας Γραφῆς καὶ Πατέρων;
Δυστυχῶς αὐτοὶ οἱ Ποιμένες διδάσκουν
ἀντίθετα πράγματα· τὴν συμβιβαστικὴ στάση, ποὺ οὐσιαστικὰ διευκολύνει τὴν
ἐπέκταση τῆς αἱρέσεως! Καὶ τὸ κάνουν αὐτό, ἄλλοι γιὰ νὰ μὴν ἔρθουν σὲ ἀντίθεση
μὲ τὴν ἐκκλησιαστικὴ ἡγεσία, καὶ ἄλλοι, τάχα γιὰ νὰ μὴ «χάσουν» τὸ ποίμνιο,
ἀδιαφοροῦντες ἂν τὸ ποίμνιο χάνεται γιὰ τὴν Ἐκκλησία!
Δυστυχῶς, δεκαετίες οἰκουμενιστικῆς ἀποπροσανατολιστικῆς
διδασκαλίας, ἔπεισε τοὺς πιστοὺς ὅτι ὀφείλουν ὑπακοὴ στοὺς Ποιμένες, στοὺς Ἐπισκόπους·
ὅτι ἀπομάκρυνση ἀπ’ αὐτούς, εἶναι ἀπομάκρυνση ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία.
Εὐτυχῶς κάποιοι πιστοὶ ἀντιλαμβάνονται
τὴν ἀλήθεια. Καταλαβαίνουν τὴν οἰκονομία πρὸς ἀνθρώπους πελαγωμένους καὶ ἀποίμαντους (εἰδικὰ ὡς
πρὸς τὴν στάση μας πρὸς τοὺς αἱρετικούς).
Κάποιοι ἄλλοι, διαγράφουν ὅλες τὶς οἰκονομίες ποὺ ἔκαναν οἱ Ἅγιοι Πατέρες (κάποιες ἀπ' αὐτὲς σύντομα θὰ τὶς
παρουσιάσουμε) καὶ μὲ αὐστηρότητα ποὺ ἐκπλήσσει, ζητοῦν τὴν ἐφαρμογὴ τῆς Ἀκριβείας,
ἐκεῖ ποὺ οἱ Πατέρες ἐφάρμοσαν τὴν Οἰκονομία καὶ ἔδειξαν ἐπιείκια καὶ φιλανθρωπία,
ἀκριβῶς γιὰ νὰ κερδίσουν ψυχές κι ὄχι νὰ τὶς καταποντίσουν ἀκόμα πιὸ βαθειὰ
στὴν σύγχυση καὶ τὴν ἀπώλεια.
Παρουσιάζουμε τὸ β΄ μέρος ἀπὸ βιβλίο
τοῦ π. Εὐθυμίου.
Π. Σ.
Β΄ Μέρος
Ὑπάρχουν, ὅπως
προαναφέραμε πολλές ἐπιστολές τοῦ ὁσίου, στίς ὁποῖες ἀναφέρεται εἰς τήν
Ἐκκλησία ἐν διωγμῷ ἀπό ἀνθρώπους μέ πολιτικά καί ἐκκλησιαστικά ἀξιώματα, οἱ
ὁποῖοι τυπικά κινοῦνται στό χῶρο της. Θά παρουσιάσωμε λοιπόν μία ἀκόμη
ἐπιστολή, ἡ ὁποία εἶναι ὄντως ἀπό τίς ὡραιότερες ἐπιστολές τοῦ ὁσίου, ἐπειδή
δεικνύει καθαρώτατα ὅλη τή θεολογική του τοποθέτησι στό θέμα τῆς Ἐκκλησίας ἐν
διωγμῷ. Εἶναι ἀνυπέρβλητη σέ σαφήνεια, θεολογικότητα, πραγματικότητα καί
πρακτικότητα καί δέν ἐπιτρέπει κανένα περιθώριο παρερμηνείας στό ὑπό ἐξέτασι
ζήτημα.
Ἡ ἐπιστολή ἀπευθύνεται πρός τόν ἡγούμενο
Εὐστράτιο. Φαίνεται ἀπό τά γραφόμενα ὅτι αὐτός ὁ ἡγούμενος ἦτο φίλος καί
γνώριμος τοῦ ὁσίου καί ἀκόμη ὅτι ἀκολούθησε
τήν ὁδό τοῦ συμβιβασμοῦ, ἔχοντας ὅμως, ὅπως λέγομε, καλό λογισμό. Δηλαδή ἤθελε νά μή βεβηλωθῆ τό μοναστήρι του ἀπό τούς
εἰκονομάχους, νά μή καταστραφοῦν οἱ εἰκόνες καί τά τοιαῦτα. Δι’ αὐτόν τόν λόγο
ἐξωτερικά ὑπέγραψε ὅτι συμφωνεῖ μέ τούς αἱρετικούς, μέσα του ὅμως εἶχε ὀρθόδοξο
φρόνημα. Ἀρχίζοντας ὁ ὅσιος τήν ἐπιστολή, τοῦ ἀναφέρει ὅτι ἐλυπήθη διά τήν
ὑποκριτική ὑπογραφή του, μέ τήν ὁποία φαινομενικά ἔδειξε ὅτι συμφωνεῖ μέ τούς
αἱρετικούς. Ἐπίτρεψέ μου, συνεχίζει νά σοῦ ὁμιλήσω μέ παρρησία καί οἰκειότητα.
Ὑπῆρχε λόγος διά τό ὅτι δέν ὑπέστης τίποτε ἐνῶ συνελήφθης ἀπό τούς ἀνθρώπους
τοῦ αὐτοκράτορος, ἀλλά ἔμεινες ἐλεύθερος. Διότι αὐτό θά ἔπρεπε νά συμβῆ σύμφωνα
μέ ὅσα ἀκούγονται. Ἐπειδή οὐδείς ἀπό ὅσους ὡμολόγησαν δέν ἀκούστηκε ὅτι διέφυγε
τήν φυλάκισι ἤ τουλάχιστον τήν ἐξορία. Ὅσοι ὅμως διέφυγαν, αὐτοί εἶναι φανερό
ὅτι εἶναι μέσα στόν συμβιβασμό, διά νά μή ὁμιλήσω αὐστηρώτερα καί σέ λυπήσω. Ἤ
μήπως δέν διέκρινες διορατικώτατε, τόν ἀνελεῆ διωγμό τοῦ θηριωνύμου Λέοντος, ὁ
ὁποῖος σάν ἄλλος Ἀχαάβ συνέλαβε καί ἐφόνευσε καί αὐτούς οἱ ὁποῖοι προέρχονται
καί ἀπό ἄλλο κράτος. Στήν καλύτερη δέ περίπτωσι τούς ἐφυλάκισε μετά ἀπό φοβερή
μαστίγωσι καί βασανιστήρια. Μήπως θά ἄφηνε αὐτούς τούς ὁποίους εἶχε στήν
ἐξουσία του;
Ἐάν λοιπόν ἐσύ μετά τή
σύλληψι δέν ὑπέστης τίποτε ἀπό ὅλα αὐτά, συγχώρεσέ με, κυριεύτηκες ἀπό αὐτούς. Καί
μήν ἰσχυρίζεσαι ὅτι προστάτευσες τίς ἐκκλησίες σου ἤ διέσωσες τίς εἰκόνες καί
διετήρησες τήν μνημόνευσι τοῦ ἁγιωτάτου Πατριάρχου (ἐννοεῖται τοῦ Ἁγ. Νικηφόρου, ὁ ὁποῖος εἶχε ἐξορισθῆ). Αὐτά τά
διαδίδουν καί ἄλλοι συμβιβασθέντες. Ἐπειδή δέν ἦτο δυνατόν νά διασωθοῦν ὅλα
αὐτά ἄν δέν ἐγένετο προδοσία τῆς ἀληθινῆς ὁμολογίας. Διότι ποιά
εἶναι ἡ ὠφέλεια, ἐάν ἐμεῖς οἱ ὁποῖοι λεγόμεθα καί εἴμεθα κατ’ οὐσίαν ναοί Θεοῦ,
ἐξεπέσαμε καί διαφυλάττουμε τούς ἀψύχους ναούς;