(Μ.
Βασίλειος – Επιστολή (188) προς Αμφιλόχιον)
Τοῦ Ν. ΣΑΚΑΛΑΚΗ
Αναμφίβολα,
ο Μ. Βασίλειος εμβάθυνε σε ευρύ φάσμα θεολογικών, φιλοσοφικών–επιστημονικών και
κοινωνικών ζητημάτων, για να αποστάξει την ορθή θεολογική γνώση χωρίς απόκλιση
από την Αγία Γραφή και την διαχρονική παράδοση της Εκκλησίας.
Το
ύψος της πνευματικότητας και της εκκλησιολογικής διδασκαλίας του Μ. Βασιλείου
έγινε, εν πολλοίς, και φρόνημα της Εκκλησίας.
Αυτό
αντανακλάται και στον πνευματικό–θεολογικό ορίζοντα των μεταγενέστερων πατέρων,
όπως για παράδειγμα στον Άγιο Θεόδωρο τον Στουδίτη, μια γνήσια συνέχεια του Μ.
Βασιλείου.
Αλήθεια
κοινότυπη, αλλά παρ’ όλα αυτά ελάχιστα διαδεδομένη στο σημερινό Εκκλησιαστικό
σώμα.
Τα
χρόνια κύλησαν στη γοργή σπειροειδή τροχιά τους και φρόντισαν οι εκκλησιαστικές
ηγεσίες να ξεθωριάσουν τις αλήθειες αυτές. Διαμόρφωσαν δηλ. πίστη και πράξη, με
κατεύθυνση μόνο στην ιαματική χάρη των αγίων.
Μερικά
παραδείγματα, που αποδεικνύουν πως εκκολάφθηκε η εκκλησιολογική δύναμη του αγ.
Θεοδώρου. Γράφει σχετικά:
- «Οι τω κορυφαίω Πέτρω και τω μεγάλω Βασιλείω αντιδιατιθέμενοι,
της αυλής του Χριστού παντάπασιν αλλότριοι» (Επιστολή 72 – Νικολάω τέκνω).
- «Ου ναός Θεού άγιος ο υφ’ αιρετικών βεβηλούμενος, αλλ’
οίκος κοινός, ως φησιν ο μέγας Βασίλειος, του εφεστώτος αγγέλου εν αυτώ, ως εφ’ εκάστης
Εκκλησίας, υπεκστάντος δια την ασέβειαν; Διόπερ ουδ’ η τελουμένη εν αυτώ θυσία
Θεώ ευπρόσδεκτος. Και άκουσον αυτού λέγοντος · «ο ασεβής ο θύων μοι μόσχον, ως
ο αποκτείνων κύνα» (Ησ. 66, 3) (Επιστολή 80, Ιωάννη Λογοθέτη).
Ερωτά
ο αγ. Θεόδωρος: