Οἱ κατά τόπον Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες
ἐνώπιον σοβαρῆς προκλήσεως…
Ο ΑΥΤΟΧΕΙΡΟΤΟΝΗΤΟΣ
VINCENT CHEKALIN
καί ἡ “ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΗ” ΕΚΚΛΗΣΙΑ τῆς ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ
Πρωτοπρεσβύτερος
Ἀναστάσιος Κ. Γκοτσόπουλος
Ἐφημέριος Ἱ. Ν. Ἁγ.
Νικολάου Πατρῶν
Ἀναγκαῖες διευκρινήσεις: 1. Τὸ
παρὸν ἄρθρο ἐγράφη μὲ φόβο καὶ δέος μπροστὰ στὸν κίνδυνο νὰ ἀναγνωριστοῦν ἀπὸ τίς
κατά τόπον Ἐκκλησίες ἐπισκοπικὲς “χειροτονίες” χωρὶς Ἀποστολικὴ
Διαδοχή, δηλητηριάζοντας ἀνεπανόρθωτα τό ἐπισκοπικὸ Σῶμα τῆς ἀνὰ τὴν οἰκουμένη Ὀρθοδοξίας.
Θὰ χαρῶ, εἰλικρινά, ἂν ἀποδειχθεῖ ὅτι
σφάλλω στὰ στοιχεῖα πού παραθέτω ἢ ἔχω ὁδηγηθεῖ σὲ λανθασμένα συμπεράσματα.
2. Γιὰ τὴν ἀποφυγὴ
σκανδαλισμοῦ ἀποσιωπῶ ἐντελῶς τὴν ἠθικὴ ποιότητα τῶν “ἐπισκόπων” τῶν σχισματικῶν
ὁμάδων τῆς Οὐκρανίας, διότι ἐδῶ ἰσχύει τὸ Παύλειο: «αἰσχρόν ἐστι
καὶ λέγειν»… Ἀπορῶ, ὅμως, πόσο ἄκριτα καὶ βεβιασμένα τιμήθηκαν μὲ τὴν “Αὐτοκεφαλία”
καὶ τώρα ἔχουν τὴν ἀπαίτηση νὰ
ἀναγνωριστοῦν ἀπὸ τὶς ἄλλες Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες, προκαλώντας τὴν διορθόδοξη ἐκκλησιολογικὴ
συνείδηση…
3. Ἐλπίζουμε πώς δὲν θὰ ἀναγκαστοῦμε
ἀπὸ τὶς ἐξελίξεις νὰ δημοσιεύσουμε καὶ τέτοιου εἴδους στοιχεῖα πρὸς
καταισχύνη ὅσων ἀναγνωρίσουν ὡς ποιμένες τοῦ
Λαοῦ τοῦ Θεοῦ τέτοιας ποιότητος ἀνθρώπους.
Σύμφωνα μὲ τὸ ἀπὸ 11.10.18 ἀνακοινωθὲν
τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου ἡ Ἱ. Σύνοδος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου ἀποφάσισε νὰ
κάνει δεκτὲς τὰς «ἐκκλήτους προσφυγάς… τοῦ
Φιλαρέτου Ντενισένκο καὶ τοῦ Μακαρίου Μαλετὶτς καὶ τῶν σὺν αὐτοῖς,… καὶ νὰ ἀποκαταστήσῃ
αὐτοὺς μὲν εἰς τὸν ἀρχιερατικὸν ἢ ἱερατικὸν αὐτῶν βαθμόν, τοὺς δὲ πιστοὺς αὐτῶν
εἰς ἐκκλησιαστικὴν κοινωνίαν».
Γιὰ τὴν περίπτωση τῆς ἐκκλήτου
προσφυγῆς τοῦ Φιλαρέτου ἔχουμε ἀναφέρει σὲ παλαιότερο δημοσίευμά μας ὅτι ὁ Οἰκουμενικὸς
Θρόνος ἤδη ἀπὸ τὸ 1992 ἐξέτασε τὴν ἔκκλητο προσφυγὴ τοῦ Φιλαρέτου καὶ τότε τὴν ἀπέρριψε[1]. Ἐπισημαίνουμε
ἐπιπλέον, ὅτι ἀπὸ τότε ὁ Φιλάρετος καὶ γιὰ 26 συνεχῆ χρόνια, ὄχι μόνο δὲν
σεβάστηκε τὴν καταδικαστικὴ ἀπόφαση τοῦ ἁρμοδίου ἐκκλησιαστικοῦ δικαστηρίου ἀλλὰ
παραβιάζοντάς την καὶ περιφρονώντας τὴν πανορθόδοξη ἀποδοχὴ τῆς καταδίκης του
προχώρησε σὲ σοβαρότατα ἐκκλησιαστικὰ ἐγκλήματα (ἐνῶ εἶχε καθαιρεθεῖ προέβη σὲ
δεκάδες χειροτονίες, συνέστησε σχισματικὴ Σύνοδο, αὐτοχρίσθηκε Πατριάρχης,
κοινωνοῦσε μὲ σχισματικοὺς ἄλλων Ἐκκλησιῶν, ἔπηξε θυσιαστήρια ἐν Οὐκρανίᾳ καὶ ἀλλαχοῦ
κ.ο.κ.) προκαλώντας σχίσμα καὶ σκανδαλισμὸ τοῦ Λαοῦ. Συνεπῶς, ἡ κατ’αὐτοῦ
καταδικαστικὴ ἀπόφαση τοῦ Πατριαρχείου τῆς Μόσχας τοῦ 1992 κατέστη ἀνέκκλητη
σύμφωνα μὲ τοὺς κανόνες 4ο Ἀντιοχείας, 22ο Ἀποστολικό, 37ο
Καρθαγένης (κατὰ τὸ Πηδάλιο) λόγῳ τῆς ἐπιγενομένης ἐπὶ δεκαετίες ἀντικανονικῆς
καὶ προκλητικῆς συμπεριφορᾶς τοῦ
Φιλαρέτου.