«Μηδέ ποιείν ενεργά τα σοφίσματα των... δεινότατα
πάντων την αλήθειαν κακουργούντων»
(Μ. Βασίλειος – Επιστολή (128) προς Ευσέβιον Σαμοσάτων)
Τοῦ Ν.
ΣΑΚΑΛΑΚΗ
Αναμφίβολα,
ο Πατερικός λόγος έχει μια πνευματική, έσχατη διαύγεια, στην οποία ξετυλίγεται
ο Λόγος του Θεού. Στην Επιστολή (128), για μια ακόμη φορά, βλέπουμε στα
επιχειρήματα του Μ. Βασιλείου τα ενεργήματα του Αγίου Πνεύματος, στα οποία
έχουν υφανθεί διαχρονικά, ως σε πνευματικό άξονα, η Ορθόδοξη εκκλησιολογία και
ζωή.
Στην
Επιστολή αυτή (373 μ.Χ.) διαβάζουμε, ότι ο Μ. Βασίλειος πιέσθηκε από τον
επίσκοπο Ευσέβιο Σαμοσάτων να δεχθεί σε εκκλησιαστική κοινωνία και να
μνημονεύσει τον Ευστάθιον Σεβαστείας.
Να
τονίσουμε, ότι ο Ευστάθιος Σεβαστείας δεν είχε δώσει καθαρές, σαφείς
διαβεβαιώσεις Ορθοδόξου Πίστεως και ομολογίας. Δεν είχε χαράξει οριακή γραμμή
μεταξύ Ορθοδοξίας και αίρεσης. Δεν είχε αποκηρύξει εκείνους που δεν δέχονταν το
σύμβολο της Νικαίας και χαρακτήριζαν το Άγιο Πνεύμα ως κτιστόν.
Όφειλε
ο Ευστάθιος Σεβαστείας να ξεκαθαρίσει τη θέση του