π. Θεόδωρος Ζήσης:
«...Ὑπάρχει γράμμα τοῦ πατριάρχου ἁγίου Φιλοθέου Κοκκίνου, κατά τήν πρώτη πατριαρχία του (1353-1354), πρός τόν ἐπίσκοπο Νόβγοροδ, μέ τό ὁποῖο τοῦ συνιστᾶ, νά μή δεχθεῖ σέ κοινωνία τόν Θεοδώρητο, τόν ὁποῖο καθήρεσε ἡ σύνοδος βάσει τῶν Ἱερῶν Κανόνων. Ὅποιος τόν δέχεται θά καταδικασθεῖ μέ τήν ἴδια ποινή, διότι ὁ κανών λέγει ὅτι αὐτός πού κοινωνεῖ μέ ἀκοινώνητο καθίσταται καί αὐτός ἀκοινώνητος.
Δυστυχῶς ὁ ἴδιος κανών ἰσχύει καί γιά τούς ἀρχιερεῖς τῆς Κωνσταντινούπολης, πού κοινωνοῦν μέ τούς καθηρημένους σχισματικούς τῆς Οὐκρανίας Φιλάρετο καί Μακάριο. Γράφει τό κείμενο τοῦ πατριάρχου Φιλοθέου Κοκκίνου:
"Πρόσεχε γοῦν ἵνα οὐδέν παραδέξη ποσῶς τόν τοιοῦτον Θεοδώρητον, ὡς ἀν μή ὑποπέσῃς καί σύ εἰς τήν καταδίκην, εἰς ἥν ἔνι καί ὁ Θεοδώρητος· λέγει γάρ ὁ κανών, ὅτι ὁ ἀκοινώνητῳ κοινωνῶν καί αὐτός ἀκοινώνητος ἔστω"».
Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος ΖήσηςὉμότιμος Καθηγητής Θεολογικῆς Σχολῆς Α.Π.Θ.
ΤΟ ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΟ
Ἀπόκρυψη καί παρερμηνεία ἐγγράφων
Αυτό ισχύει μόνο για όσους έχουν ήδη καθαιρεθεί από ορθόδοξη σύνοδο ή και για τους δυνάμει καθηρημένους;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ π. Θεόδωρος, τι νομίζεται, για ποιούς το αναφέρει;
ΔιαγραφήΝομίζω πως ο π.Θεόδωρος το λέει αυτό για όσους έχουν ήδη καθαιρεθεί δικαίως από ορθόδοξη σύνοδο.Το θέμα όμως είναι τελικά για ποιούς ισχύει αυτό.Ισχύει μόνο για όσους έχουν ήδη καθαιρεθεί από ορθόδοξη σύνοδο ή και για τους δυνάμει καθηρημένους??
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητή Πατερική Παράδοση,μπορείτε σας παρακαλώ να μας βοηθήσετε να το καταλάβουμε αυτό καλύτερα?Ευχαριστώ.
Να χρησιμοποιήσουμε τα λόγια του π. Θεοδώρου για να είμαστε σαφέστατοι και για να μην μας λένε ότι εμείς δεν τα είπαμε:
Διαγραφή"Δυστυχῶς ὁ ἴδιος κανών ἰσχύει καί γιά τούς ἀρχιερεῖς τῆς Κωνσταντινούπολης, πού κοινωνοῦν μέ τούς καθηρημένους σχισματικούς τῆς Οὐκρανίας Φιλάρετο καί Μακάριο." Οι αρχιερείς αυτοί δεν είναι καθηρημένοι. Παρόλα αυτά ο π. Θεόδωρος γράφει ξεκάθαρα ότι και αυτοί είναι ακοινώνητοι διότι κοινωνούν με τους καταδικασμένους. Άρα και όσοι κοινωνούν με τους Αρχιερείς αυτούς είναι και αυτοί ακοινώνητοι και ου το καθ' εξης. Μέσω της Κοινωνίας αυξάνει η αίρεση ή το σχίσμα και μέσω της ακοινωνησίας εμποδίζεται.
Τώρα γιατί ο π. Θεόδωρος άλλα λέει κι άλλα κάνει είναι άλλου παπά ευαγγέλιο. Ο Ναυπάκτου για παράδειγμα κοινωνεί και υποστηρίζει τους του Φαναρίου. Είναι ως αρχιερέας κι αυτός ακοινώνητος ή όχι; Φυσικά ναι, αυτοί όμως θα πουν όχι. Αυτά δυστυχώς προκαλεί η ασυνέπεια.
ΔιαγραφήΑποσπασμα από "Φιλοκαλία των νηπτικών και ασκητικών.
Θεοδώρου Στουδίτου Επιστολές.
Εκδόσεις «Γρηγόριος Παλαμάς».
Ελληνική Πατρολογία PG. 99"
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΛΘ΄. Θεοφίλω ηγουμένω.
Αυτά λοιπόν με την δική σου συμφωνία θεώρησα αναγκαίο να
υπενθυμίσω την πατρότητα σου.
Όπως γνωρίζεις υπάρχει αίρεσις.
Φεύγε από την αίρεση και τους αιρετικούς, μην έχεις καμιά
εκκλησιαστική κοινωνία, ούτε να μνημονεύεις κάποιον από αυτούς
στήν Θεία Λειτουργία.
Διότι υπάρχουν φοβεροί κανόνες, οι οποίοι απειλούν με μεγάλες ποινές
αυτούς που συγκαταβαίνουν πρός τους αιρετικούς ακόμη και μέχρι του
σημείου της κοινής συνεστιάσεως.
Εάν όμως απορήσει η οσιότης σου, πώς αυτό δέν σου το αναφέραμε
πριν από την λεηλασία της μονής, αλλά απεναντίας καί εμείς στην μονή
του Στουδίου εμνημονεύαμε τους Επισκόπους της
Κωνσταντινουπόλεως, θα πρέπει να γνωρίζεις ότι εμνημονεύαμε τότε
που δεν είχε γίνει Σύνοδος, ούτε είχε Συνοδικώς εκφωνηθεί το
πονηρό δόγμα και ανάθεμα.
Καί πρίν υπάρξει αυτή η ξεκάθαρη ομολογία καί αποδοχή της Αιρέσεως
από τους Επισκόπους δέν ήταν ασφαλές να αποκόπουμε τελείως από
τους παράνομους αλλά μόνον να αποφεύγουμε την φανερή και δημόσια
εκκλησιαστική κοινωνία με αυτούς, να τους μνημονεύουμε δε κατά οικονομία άχρι καιρού.
Από την ώρα όμως που έγινε φανερή και ξεκάθαρη η αιρετική
ασέβεια και κατοχυρώθηκε Συνοδικώς, πρέπει και εσύ και όλοι οι
Ορθόδοξοι να αποφύγετε με παρρησία κάθε εκκλησιαστική
επικοινωνία με τους κακόδοξους και να μη μνημονεύετε κάποιον
από αυτούς οι οποίοι συμμετείχαν στην Σύνοδο, ή είναι ομόφρονες
με τις αποφάσεις της.
Διότι εσύ που αληθώς φέρεις το όνομα του Θεόφιλου είναι δίκαιο και με
αυτόν τον τρόπον να αγαπάς τον Θεό.
Επειδή ο Ιερός Χρυσόστομος εχθρούς του Θεού δεν εχαρακτήριζε
μόνον του αιρετικούς, αλλά και όσους είχαν εκκλησιαστική κοινωνία
μαζί τους ...
Αν το μοναχικό τάγμα δεν θεωρήσει ως άχρηστα, μοναστήρια
λέγω και ότι υπάρχει σε αυτά, πώς ο λαϊκός θα καταφρονήσει
γυναίκα, τέκνα και των άλλων;
-----
Τα άνωθεν γράφτηκαν στη Β' φάση της Εικονομαχίας.
Η πρώτη φάση της Εικονομαχίας έληξε με την Ζ Οικουμενική Σύνοδο όπου καταδίκασε τους τότε αιρετικούς και την αίρεση της εικονομαχίας.
Η δεύτερη φάση ξεκινά το 815 όταν συγκλήθηκε άλλη σύνοδος ληστρική (τύπου Κολυμπαρίου) η οποία 'κατάργησε" τις αποφάσεις της Ζ Οικουμενικής (αυτοί που συνήλθαν στη ληστρική ήταν άλλα πρόσωπα από αυτά που καταδικάστηκαν με την Ζ Οικουμενική).
Η περίπτωση είναι παρόμοια με τη σημερινή όπου το 2016 συνήλθαν στο Κολυμπάρι και "κατήργησαν" όλες τις Οικουμενικές Συνόδους αφού αναγνώρισαν καταδικασμένες αιρέσεις ως "εκκλησίες".
Εξαρτάται για ποιόν λόγο είναι δυνάμει καθηρημένος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕάν είναι για λόγο ορθοδοξίας,δεν πρέπει να κοινωνούν οι ιερείς μαζί του και ιδιαίτερα εάν το θέμα είναι δημοσίως γνωστό.
Εάν δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό,οι ιερείς οφείλουν να του δίνουν κάποιον χρόνο μετανοίας και να προσπαθήσουν να τον φέρουν σε μετάνοια.
Εάν είναι δυνάμει καθηρημένος για άλλον λόγο,προσωπικών παραβάσεων ή και αμαρτημάτων,οι ιερείς οφείλουν να συνεχίσουν να είναι σε κοινωνία μαζί του,μέχρι την δίκαιη καταδίκη και καθαίρεσή του από ορθόδοξη σύνοδο,γιατί δεν είναι θέμα πίστεως και επομένως δεν βλάπτονται με το να έρχονται σε κοινωνία μαζί του.