«Ζήλος δε, ασφάλεια πίστεως»
Γρηγόριος Θεολόγος
– Εις Ήρωνα τον Φιλόσοφον
ΝΙΚΟΥ ΣΑΚΑΛΑΚΗ
Ο
θείος ζήλος, ως θέρμη της πνευματικής ζωής, πρέπει να τοποθετηθεί μέσα στο
καθολικώτερο Αγιογραφικό και Πατερικό πεδίο της Εκκλησίας.
Στην
Αγία Γραφή έχουμε (φανερώνεται) τη σύνδεση του ζήλου με την απόλυτη αγιότητα
του Θεού (Έξοδ. 20,5), ως έκφραση της ανθρώπινης
συνείδησης με ακριβή και διαρκή προσήλωσή της στο νόμο–θέλημα του Θεού.
Ο
Θεός περιγράφει το νόημα του ζήλου ως αφοσίωση, λατρεία και υπακοή στο πρόσωπό
Του.
Μεγαλειώδες
το χωρίο που αποδίδει την λατρευτική λειτουργία του ζήλου, ως σύνδεση του Θεού
με τον λαό του:
«Εγώ γαρ ειμί Κύριος ο Θεός σου, Θεός ζηλωτής,
αποδιδούς αμαρτίας πατέρων επί τέκνα έως τρίτης και τετάρτης γενεάς τοις
μισούσι με και ποιών έλεος εις χιλιάδας τοις αγαπώσι με και τοις φυλάσσουσι τα
προστάγματά μου» (Εξ. 20, 5).
Ο
Σευήρος παρατηρεί: «Πρόσεχε ακριβώς, ότι την μεν
τιμωρίαν ήπλωσε μέχρι τετάρτης γενεάς, την δε φιλανθρωπίαν εις χιλίας γενεάς».
Ο
Αγ. Γρηγόριος στο λόγο του «Εις Ήρωνα τον Φιλόσοφον» (Ε.Π.Ε. 3), «επαινεί τον
Ήρωνα δημοσίως, ανύποπτος δια την πικρίαν με την οποίαν επρόκειτο μετ’ ου πολύ
να τον ποτίση ο τόσον γενναιοφρόνως επαινούμενος εις τον λόγον αυτόν φιλόσοφος»
(βλέπε εισαγωγή).