ΒΑΤΙΚΑΝΟ
Νέο έγγραφο του
Βατικανού για τις... εβραϊκές ρίζες του Χριστιανισμού
-Και τους
Εβραίους χαρακτηρίζει αδερφούς ο Πάπας!
Ο Πάπας
Φραγκίσκος πιστεύει πως οι
σχέσεις ανάμεσα στους Παπικούς και Εβραίους μεταβάλλονται (όπως μετεβλήθησαν
καὶ ανάμεσα σε Ορθοδόξους και Παπικούς), έτσι ώστε από «εχθροί και ξένοι» να καθίστανται «φίλοι
και αδελφοί»! Και υπ’ αυτήν την προοπτική δύνανται νὰ στοχεύουν «σε μια κοινή ερμηνεία
της Αγίας Γραφής»!
Τυχαίο που παρουσιάστηκε πριν από τα Χριστούγεννα;;;
Ζητάει να μην επιδιώκουν οι Χριστιανοί...προσηλυτισμό των Εβραίων!
Ο Ραβίνος David Rosen,
διευθυντής διεθνών διαθρησκειακών υποθέσεων από την Αμερικανική Εβραϊκή
Επιτροπή και ο Καρδινάλιος Kurt Koch, επικεφαλής
της Επιτροπής του Βατικανού για τις Σχέσεις με τους Εβραίους παρουσίασαν το νέο έγγραφο σε συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη...
Ποια είναι η σχέση μεταξύ της
Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης; Πώς η υπόσχεση του Θεού προς τους ανθρώπους
του Ισραήλ σχετίζεται με τη νέα διαθήκη που έφερε ο Χριστός για όλους τους
ανθρώπους μέσω του θανάτου Του στον Σταυρό; Και τι σημαίνει η Καθολική έννοια
του ευαγγελισμού σε σχέση με τους Εβραίους σήμερα;
Τα ερωτήματα αυτά βρίσκονται στο
επίκεντρο ενός νέου εγγράφου, που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη από την Επιτροπή του
Βατικανού για τις Θρησκευτικές Σχέσεις με τους Εβραίους.
Το έγγραφο, με τίτλο «Τα δώρα και το κάλεσμα του Θεού είναι ανέκκλητα»,
σηματοδοτεί την 50η επέτειο από την πρωτοποριακή δήλωση «Nostra Aetate».
Το έγγραφο, που δημοσιεύθηκε σε ένα
φυλλάδιο εύχρηστο σε μέγεθος τσέπης, συνεχίζει από εκεί που το "Nostra
Aetate" σταμάτησε πριν από μισό αιώνα και εμβαθύνει σε ακανθώδης
θεολογικές ερωτήσεις στην καρδιά του εβραϊκο-Καθολικού διαλόγου.
Δημοσιεύθηκε στην αγγλική γλώσσα,
αλλά υπάρχει διαθέσιμο και σε πολλές άλλες γλώσσες. Το έγγραφο χωρίζεται σε
επτά ενότητες, αρχίζοντας με μια σύντομη ανασκόπηση των μεταβαλλόμενων σχέσεων
ανάμεσα στους καθολικούς και τους εβραίους, που όπως ο Πάπας Φραγκίσκος το έθεσε πρόσφατα - από
"εχθρούς και ξένους σε φίλους και αδελφούς".
Στο έγγραφο σημειώνεται πως ο
Χριστιανισμός δεν μπορεί να κατανοηθεί σωστά έξω από το Εβραϊκό πλαίσιο και την
κουλτούρα στην οποία ο Ιησούς, η οικογένειά του και οι πρώτοι μαθητές ζούσαν.
Στο επίκεντρό της μελέτης είναι ο
διαφορετικός τρόπος με τον οποίο Εβραίοι και Χριστιανοί δύνανται να κατανοήσουν
το Λόγο του Θεού.
Το έγγραφο αυτό... επιβεβαιώνει ότι
η αρχική διαθήκη του Θεού με τους Ιουδαίους δεν μπορεί ποτέ να ανακληθεί. Κάτι
που οδηγεί σε δυσκολότερα θέματα από όλα για τους Καθολικούς όπως για το
πώς οι Εβραίοι μπορούν να σωθούν αν δεν πιστεύουν στον Χριστό ως Μεσσία και Υιό
του Θεού.
Το παρόν έγγραφο δεν ισχυρίζεται ότι
έχει κάποιες οριστικές απαντήσεις, αλλά αναφέρει με σαφήνεια ότι η
Εκκλησία δεν μπορεί να υποστηρίξει «κάποια ειδική θεσμική
αποστολή» με στόχο τη μετατροπή
των Εβραίων (σ.σ. προσηλυτισμό), προσθέτοντας ότι οι Χριστιανοί που μαρτυρούν την πίστη τους στο Χριστό
πρέπει να το πράξουν με «ταπεινό και ευαίσθητο τρόπο», ιδίως ενόψει της μεγάλης
τραγωδίας του Ολοκαυτώματος.
Τέλος, το έγγραφο εξηγεί τους
στόχους του εν εξελίξει διαλόγου, να εμβαθύνει σε μια κοινή ερμηνεία
της Αγίας Γραφής, και για να εργαστούν από κοινού για τη
δικαιοσύνη, την ειρήνη και τη φροντίδα της δημιουργίας αλλά και την από κοινού
καταπολέμηση όλων των μορφών αντισημιτισμού των φυλετικών διακρίσεων.