ΚΥΡΙΑΚΗ
ΣΥΝΑΞΕΩΣ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ:
Κατά
Ιωάννην Ευαγγέλιο, Κεφ. 1, χωρία 29 έως 34
Απόσπασμα
από την ομιλία ΙΖ΄
του αγίου Ιωάννου του
Χρυσοστόμου
από το Υπόμνημά του στο
κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο σχετικά με τη
μαρτυρία του Τιμίου Προδρόμου
για τον
Αμνό του Θεού
«Ταῦτα
ἐν
Βηθανίᾳ
ἐγένετο
πέραν τοῦ
Ἰορδάνου,
ὅπου
ἦν
Ἰωάννης
βαπτίζων. Τῇ
ἐπαύριον
βλέπει
τὸν
᾽Ιησοῦν
ἐρχόμενον
πρὸς
αὐτόν,
καὶ
λέγει,
῎Ιδε
ὁ
ἀμνὸς
τοῦ
Θεοῦ
ὁ
αἴρων
τὴν
ἁμαρτίαν
τοῦ
κόσμου (:Αυτά
συνέβησαν στην Βηθανία, πέρα από τον
Ιορδάνη όπου βάπτιζε ο Ιωάννης.
Την
επομένη ημέρα βλέπει ο Ιωάννης τον Ιησού
να έρχεται προς αυτόν και λέγει· “ίδε
ο αμνός του Θεού, που προφήτευσε ο Ησαΐας,
ο Μεσσίας και Λυτρωτής, ο οποίος θα
θυσιαστεί για να πάρει επάνω Του και να
εξαλείψει την αμαρτία και την ενοχή του
κόσμου)».
Είναι
μέγα αγαθό η παρρησία και η διακήρυξη
της αλήθειας με ειλικρίνεια και με
θάρρος, καθώς και το να τίθεται υπεράνω
όλων η ομολογία πίστεως στον Χριστό,και
όλα τα άλλα να έρχονται δεύτερα·
τόσο μέγα και αξιοθαύμαστο, ώστε ο Υιός
του Θεού ο Μονογενής, να ανακηρύσσει ως
δικό Του εκείνον που έχει τέτοιο ηρωικό
φρόνημα, ενώπιον του Πατρός Του (πρβλ.
Ματθ.10,32: «Πᾶς
οὖν
ὅστις
ὁμολογήσει
ἐν
ἐμοὶ
ἔμπροσθεν
τῶν
ἀνθρώπων,
ὁμολογήσω
κἀγὼ
ἐν
αὐτῷ
ἔμπροσθεν
τοῦ
πατρός μου τοῦ
ἐν
οὐρανοῖς (:Καθένας,
λοιπόν, που με πίστη και θάρρος και χωρίς
να φοβάται τους διωγμούς, θα με ομολογήσει
σωτήρα του και Θεό του μπροστά στους
ανθρώπους, θα τον ομολογήσω και εγώ
μπροστά στον ουράνιο Πατέρα μου ως δικό
μου.»),
αν και βέβαια δεν είναι ίση η ανταπόδοση·
διότι εσύ μεν δίνεις ομολογία επί της
γης, Αυτός δε ομολογεί στους ουρανούς
και εσύ μεν ομολογείς ενώπιον ανθρώπων,
Αυτός δε ενώπιον του Πατρός και
όλων των αγγέλων.
Τέτοιος ήταν ο Ιωάννης,
ο οποίος δε λογάριασε ούτε το πλήθος,
ούτε τη δόξα, ούτε τίποτε άλλο ανθρώπινο,
αλλά τα περιφρόνησε αυτά όλα και με την
ανάλογη παρρησία διακήρυξε μπροστά σε
όλους την αλήθεια σχετικά με τον
Χριστό. Γι’ αυτό άλλωστε και ο Ευαγγελιστής
επισημαίνει και τον τόπο, για να δείξει
την παρρησία του μεγαλόφωνου κήρυκα.
Διότι δε διακήρυξε τη θαυμαστή εκείνη
περί του Χριστού ομολογία του, η οποία
είναι γεμάτη από τα υψηλά και μεγάλα
και απόρρητα δόγματα, και το ότι δεν
ήταν ικανός να λύσει ούτε το λουρί του
υποδήματος του Ιησού, δεν την έκανε μέσα
σε κάποιο σπίτι, ούτε σε κάποια απόμερη
γωνιά, ούτε στην ερημιά, αλλά στον Ιορδάνη
ενώπιον του πλήθους, ενώπιον όλων εκείνων
τους οποίους εβάπτιζε (διότι οι Ιουδαίοι
ήλθαν καθώς βάπτιζε).
Πώς
λοιπόν το πραγματοποιεί αυτό ο Ευαγγελιστής
Ιωάννης; Με
το να προσθέτει και να λέει: «Αυτά έγιναν
στην Βηθανία». Όσα δε από τα αντίγραφα
εκθέτουν ακριβέστερα τα γεγονότα, λέγουν
ότι αυτά συνέβησαν «στη Βηθαβαρά»· διότι η Βηθανία δε βρισκόταν πέραν του
Ιορδάνου ποταμού, ούτε στην έρημο, αλλά
κάπου κοντά στα Ιεροσόλυμα. Τις τοποθεσίες
επίσης τις επισημαίνει και για έναν
άλλο λόγο. Επειδή, δηλαδή, επρόκειτο να
διηγηθεί όχι παλαιά γεγονότα, αλλά
γεγονότα που συνέβησαν προ ολίγου
χρόνου, επικαλείται ως μάρτυρες των
λεγομένων του αυτούς, που ήσαν παρόντες
σε αυτά και τα παρακολούθησαν και παρέχει
κατ’ αυτόν τον τρόπο μια πρόσθετη από
τις τοποθεσίες απόδειξη. Διότι επειδή
ο Ευαγγελιστής Ιωάννης είχε την πεποίθηση
ότι τίποτε απολύτως δεν πρόσθετε από
τον εαυτό του στα λεγόμενα, αλλά εξέθετε
απλώς όλα τα γεγονότα όπως συνέβησαν
στην πραγματικότητα,χρησιμοποιεί τη
μαρτυρία των τόπων,προκειμένου να
χρησιμεύσει ως απόδειξη,όπως είπα,
σημαντική για την αλήθεια των λόγων
του.
«Τῇ
ἐπαύριον
βλέπει
τὸν
᾽Ιησοῦν
ἐρχόμενον
πρὸς
αὐτόν,
καὶ
λέγει,
῎Ιδε
ὁ
ἀμνὸς
τοῦ
Θεοῦ
ὁ
αἴρων
τὴν
ἁμαρτίαν
τοῦ
κόσμου (:Την
άλλη μέρα βλέπει τον Ιησού να έρχεται
προς αυτόν και είπε· Ιδού ο αμνός του
Θεού, ο αίρων την αμαρτία του κόσμου)». Οι
Ευαγγελιστές