Τοῦ Ν. ΣΑΚΑΛΑΚΗ
Με
την εισβολή του οικουμενισμού στην Ορθόδοξη Εκκλησία, άρχισαν και στην Ελλάδα
μεθοδευμένες κινήσεις για την αλλοίωση της ορθόδοξης νοοτροπίας του λαού. Όλες
αυτές ο κινήσεις–ενέργειες καλλιεργούσαν δήθεν την εμβάθυνση της Ευαγγελικής
αγάπης, ενώ στο βάθος ήθελαν την σταδιακή διολίσθηση του πληρώματος στον
οικουμενισμό, στην Νέα Τάξη Πραγμάτων (Παγκοσμιοποίηση). Η προσδοκία, ότι η μη
εφαρμογή του 15ου Κανόνα της Α-Β Συνόδου θα διατηρήσει την ενότητα
της Εκκλησίας αποδείχθηκε λάθος. Η Πατερική σκέψη-νόημα του 15ου
Κανόνα, ως εγγύηση των πνευματικών ορίων – συνόρων της Ορθοδοξίας,
περιφρονήθηκε, απαξιώθηκε και οδηγήθηκε στο περιθώριο της Εκκλησιαστικής
πρακτικής.
Το
πνεύμα της σωτηριώδους δράσης του 15ου Κανόνα αντικαταστάθηκε από τη
λεγόμενη «Δυνητική» εφαρμογή του.
Το χειρότερο, ότι αυτή η «Δυνητική» θεωρία
αποκτά δραματικότερες διαστάσεις. Όχι μόνο αμφισβητείται στην πράξη ο 15ος
Κανόνας αλλά και αυτή η «Δυνητική» άποψη του βάλλεται από «αναθεωρητές», που ισχυρίζονται
ότι ισχύει μόνο για κληρικούς!
Θα
δούμε, ακόμη, πολλές μολυσματικές φλύκταινες πάνω στο σώμα του πληρώματος. Όχι
μόνο βιώνουμε την δημιουργία Μετα-Πατερικής γενιάς αλλά, βιώνουμε, και την
παρερμηνεία της σημασίας του 15ου Κανόνα.
Μια
πρόσφατη Αποτείχιση, ο «Δυνητικός» διαφωτισμός που εκφράζεται από τους Πατέρες
της Θεσ/κης, π. Θεόδωρο Ζήση και π. Νικ. Μανώλη, την χαρακτήρισε ως άλογη χωρίς
κανονική υπόσταση. Αυτή η ψευδεπίγραφη «οικονομία», λειτουργεί ως περαιτέρω
«επώαση» της αιρέσεως του οικουμενισμού.
Αυτός
ο νέο-πατερικός «Δυνητικός» διαφωτισμός άρχισε να λειτουργεί ως θάμπωμα ή
απώλεια του ιστορικού, εκκλησιολογικού και θεολογικού ορίζοντα της Εκκλησίας.
Η
σύγχρονη παρερμηνεία της Πατερικής Ορθοδοξίας δεν διστάζει να φθάσει και στην
αμφισβήτηση της Αποτειχίσεως των λαϊκών. Η θεολογική και εκκλησιολογική
διάψευση του «Δυνητισμού» όπως απέδειξε η «σύνοδος» της Κρήτης, δημιούργησε μια
διπλή πρόκληση: Από τη μια το γιγάντωμα του οικουμενισμού και από την άλλη την
αρνητική εξέλιξη του «Δυνητισμού». Έρχονται οι ημέρες, που η Εκκλησία των
εσχάτων, ίσως χρειασθεί να βγει στην ερημιά, όπως η γυναίκα της αποκάλυψης
(Κεφ. 12).
ΝΙΚΟΣ Ε. ΣΑΚΑΛΑΚΗΣ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ