Περί θρησκευτικού και διαχριστιανικού συγκριτισμού
Δάσκαλε ποὺ δίδασκες!
Του Πρωτοπρεσβυτέρου π. Στεφάνου Αναγνωστοπούλου
Απομαγνητοφωνημένο (και ηχητικά) κήρυγμα.
173 α, Κυρ. 13.1.2002 Αρκετοί
από σας αδελφοί μου, με ρωτήσατε πολλές φορές, όπως και οι Έλληνες από
το εξωτερικό, τι είναι συγκριτισμός, και τι οικουμενισμός, ποία η μεταξύ
τους σχέση, και γιατί γίνεται τόσος μεγάλος θόρυβος, τόσος λόγος, από
κύκλους χριστιανών γύρω από τα θέματα αυτά. Θα σας απαντήσω με δύο ομιλίες, η πρώτη θα γίνει σήμερα και η δευτέρα την ερχομένη Κυριακή, πρώτα ο Θεός.
Ο
συγκριτισμός με τον οικουμενισμό θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν δίδυμα
αδελφάκια που τα γέννησε όμως η μαύρη χάρις με σκοπό να πολεμήσει και να
διαλύσει την Ορθοδοξία, δηλαδή την Ορθόδοξη πίστη μας, την Ορθόδοξη
Εκκλησία μας με την ιστορία και την παράδοσή της.
Χριστιανοί
μου, ανάμεσα στις διάφορες θρησκείες που βρίσκονται σκορπισμένες σε
ολόκληρο τον κόσμο, όπως και ανάμεσα στις πάμπολλες χριστιανικές
ομολογίες, υπάρχουν τεράστιες διαφορές με μας. Οι διαφορές αυτές σε
σχέση με την Ορθόδοξη πίστη μας, είναι απόλυτα καθοριστικές για τη
σωτηρία μας, διότι αφορούν το πρόσωπον του Ιησού Χριστού ως Θεανθρώπου.
Τέλειος
άνθρωπος ο Κύριος. Ο Υιός του ανθρώπου, ο Υιός της Παρθένου. Ο Υιός της
Μαρίας Παρθένου, της Θεοτόκου, αλλά και τέλειος Θεός, το δεύτερο
πρόσωπο της Αγίας Τριάδος. Έτσι έχουμε δύο φύσεις, τη θεία και την
ανθρωπίνη, σε ένα πρόσωπο, στο Θεάνθρωπο Κύριο, στο Χριστό.
Και
επειδή εμείς οι Νεοέλληνες Ορθόδοξοι χριστιανοί, έχουμε παχυλή άγνοια
για το ποιο ακριβώς είναι η πίστις μας, γι’ αυτό και πολύ εύκολα
πέφτουμε και γινόμαστε θύματα των διαφόρων αιρέσεων που έχουν κατακλύσει
την πατρίδα μας, και ακόμα ευκολότερα στα δύο αυτά μεγάλα ρεύματα του
συγκριτισμού και του οικουμενισμού. Με πολλή τέχνη και πολλές σοφιστείες
μας λένε οι συγκριτιστές ότι όλες οι θρησκείες στον κόσμο, όπως και οι
χριστιανικές ομολογίες, δηλαδή όλο το πλήθος των προτεσταντικών
αιρέσεων, έχουν πολλά κοινά σημεία πίστεως με μας τους Ορθοδόξους
χριστιανούς. Με διάφορα σαθρά θα μπορούσα να πω και υποκριτικά
επιχειρήματα επιμένουν, ότι όλοι μας, πιστεύουμε στον Ένα Θεό, και αυτό
είναι αρκετό για να ενωθεί όλος ο θρησκευτικός κόσμος σε μια αδιαίρετη
ενότητα κοινής πίστεως στον Ένα Θεό με πολλή αγάπη. Αυτό όμως είναι πέρα
για πέρα δαιμονική πλάνη. Και είναι πλάνη διότι άλλο πράγμα είναι η
αγάπη, και άλλο πράγμα η αλήθεια της πίστεως.
Επαναλαμβάνω λοιπόν
ότι η θέσις αυτή των συγκριτιστών, είναι