Ποιός ο ρόλος των λαϊκών στα θέματα της πίστεως και των αιρέσεων; (Σχόλιο σε ομιλία αγιορείτου μοναχού)
ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ
ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΘΡΗΣΚΕΙΩΝ
Εν Πειραιεί τη 25η
Φεβρουαρίου 2016.
Σε παλαιότερη ανακοίνωσή μας είχαμε αναφερθεί
στην ομολογιακή διάσταση του Ορθοδόξου Μοναχισμού με αφορμή την σύγχρονη τάση
που επικρατεί σήμερα να προβάλλεται και να τονίζεται μόνο η ασκητική του
διάσταση και παραθέσαμε προς κατοχύρωση των θέσεών μας πλήθος παραδειγμάτων από
τα συναξάρια των αγίων και την εκκλησιαστική ιστορία. Με τον παρόντα σχολιασμό
μας θα προσπαθήσουμε με την Χάρη του Θεού να εξετάσουμε εν ολίγοις, αν αυτό το χρέος
και το καθήκον που έχουν οι μοναχοί να ομολογούν την Ορθόδοξη πίστη και να
επαγρυπνούν για την διαφύλαξή της αφορά μόνο τους μοναχούς, ή επεκτείνεται και
στους λαϊκούς. Και εν πάση περιπτώσει, ποιός είναι ο ρόλος των λαϊκών στα
θέματα της πίστεως και των αιρέσεων. Έχουν καθήκον και χρέος να επαγρυπνούν και
αυτοί για την διαφύλαξη και προάσπιση της πίστεως, ή το καθήκον αυτό αφορά
μόνον τους μοναχούς και τους κληρικούς.
Αφορμή για το σχόλιό μας αυτό πήραμε από
μια πρόσφατη ομιλία αγιορείτου, του Γέροντος π. Νίκωνος, μοναχού από την Νέα
Σκήτη του Αγίου Όρους, την οποία έδωσε στο Μάνχαϊμ της Γερμανίας, και η
οποία δημοσιοποιήθηκε μέσω του παγκοσμίου δικτύου You Tube (https://www.youtube.com/watch?v=qD3nQDpHXwI).
Εκτενή σχολιασμό στην παρά πάνω ομιλία
έκανε ένας εκλεκτός και λόγιος κληρικός από την Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης, ο πρωτοπρ.
π.
Νικόλαος Μανώλης, γνωστός για τους αντιαιρετικούς του αγώνες και ιδίως κατά
του Οικουμενισμού, το ομολογιακό του φρόνημα, αλλά και τους διωγμούς τους
οποίους αδίκως υφίσταται εξ’ αιτίας της αντιαιρετικής του δράσεως. Ακούσαμε με προσοχή τα δύο βίντεο, 10 και 2ο που
δημοσίευσε στο ιστολόγιο «Κατάνυξις», που αναφέρονται στην εν λόγω ομιλία του
π. Νίκωνος και τον συγχαίρουμε για τις ευστοχότατες παρατηρήσεις, τις
θεοφώτιστες απαντήσεις και σχολιασμούς του, τις οποίες δίδει στα λεγόμενα του
π. Νίκωνος. Από την όλη ομιλία του αγιορείτου μοναχού θα περιοριστούμε να
σχολιάσουμε, (με πολλή συντομία), μόνο το μέρος εκείνο της ομιλίας του, που αναφέρεται
στο θέμα που μας απασχολεί.
Λέγει
ο π. Νίκων: «Τίποτα δεν θα κάνετε έξω απ’ την Εκκλησία. Θα ακολουθούμε την
Εκκλησία. Να μη μας κοροϊδεύει ο διάβολος: ‘είναι αιρετικός ο Πατριάρχης, είναι
αιρετικός ο Δεσπότης, είναι αιρετικός ο παπάς’». Ερωτούμε τον π.
Νίκωνα: Οι κατά καιρούς διακηρύξεις του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου
περί μιας και ταυτόχρονα διασπασμένης εκκλησίας είναι ορθόδοξες ή αιρετικές; Απηχούν
την ορθόδοξη διδασκαλία περί εκκλησίας,
ή μια νέα αιρετική εκκλησιολογία; Οι πατέρες της Συνάξεως Κληρικών και Μοναχών
που συνέταξαν το κείμενο με τίτλο «Η νέα εκκλησιολογία του Οικουμενικού
Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου», το οποίο υπέγραψαν έξι επίσκοποι, καθηγητές
Θεολογικών Σχολών, πλήθος ηγουμένων, κληρικών, μοναχών και λαϊκών, άραγε πλανήθηκαν
από τον διάβολο; Τους «κοροϊδεύει ο διάβολος»;
Λέγει παρά κάτω: «Τον άνθρωπο που θέλει να σωθεί,
ο Χριστός θα τον σώσει. Δεν θα χαθεί ο ταπεινός άνθρωπος από κανέναν παπά κι
από κανέναν Δεσπότη κι από κανέναν Πατριάρχη κι από κανέναν αιρετικό κι από
κανέναν δαίμονα». Πράγματι, ο Θεός θα σώσει τον ταπεινό. Αλλά δεν μας λες,
π. Νίκων, πώς ο Θεός θα σώσει τον ταπεινό.
Θα τον σώσει, ενώ ακολουθεί τον αιρετικό παπά, ή δεσπότη, ή πατριάρχη, ή φεύγοντας μακριά από αυτόν; Το λέμε αυτό, διότι ο Χριστός μας απαγορεύει να ακολουθούμε τους αιρετικούς ποιμένες: «αλλοτρίω δε, [δηλαδή αιρετικά φρονούντα], ου μη ακολουθήσωσιν, αλλά φεύξονται απ’ αυτού» (Ιω. 10,5).
Δεν μας λες ακόμη, τι θα γίνει με
τους άλλους, που δεν έχουν φθάσει ακόμη στην αληθινή ταπείνωση, που είναι και
οι συντριπτικά περισσότεροι. Αυτοί δεν