Λάθη τῶν ΓΟΧ στὸ Ἡμερολογιακό:
Ἀστρονομικὰ ἢ ἐκκλησιαστικὰ
ὁ καθορισμός τῆς ἰσημερίας;
Ἀγαπητοί
ἀδελφοί χαίρετε ἐν Κυρίῳ.
Δέν θέλω νά ἐπεκταθῶ σέ χαρακτηρισμούς τῶν
κειμένων σας περί διγλωσσίας καί «ἥξεις–ἀφήξεις», οὔτε ὅτι δέν καταλάβατε τό
πνεῦμα ἀλλά οὔτε καί τό γράμμα τοῦ πρώτου σχετικοῦ κειμένου μου καί δι’ αὐτό τά
συμπεράσματά σας εἶναι τά ἴδια καί ἀπαράλλακτα, λεγόμενα πλέον ΓΟΧικά μέ κύριο
καί μόνο κέντρο καί στόχο νά μήν θιγῆ τό δόγμα τοῦ Ἰουλιανοῦ Ἡμερολογίου. Δι’ αὐτό
ἄλλωστε ἀλληλοεπαινεῖσθε καί ἀλληλοϋποστηρίζεσθε, ὅταν πρόκειται νά ἀμυνθῆτε
δι’ αὐτό τό ὕψιστο δόγμα.
Γράφετε στήν ἀπάντησί σας τά ἑξῆς:
«Όμως ολόκληρο τό άρθρο
του βασίζεται σέ ένα σοβαρότατο ατόπημα: Θεωρεί πως η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος
αποφάσισε αστρονομικά καί όχι εκκλησιαστικά. Ότι δηλαδή όρισε τάχα πως τήν ημερομηνία
κατά τήν οποία συμβαίνει πραγματικά (αστρονομικά) η εαρινή ισημερία πρέπει νά
τήν διορθώνουμε σέ 21η Μαρτίου. Αυτό είναι μέγα σφάλμα καί πάνω εκεί βασίστηκε
η λεγόμενη "διόρθωση" του Ιουλιανού Ημερολογίου (και τό 1582 καί τό 1924).
Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος όρισε ακριβώς τό αντίθετο: νά θεωρείται δηλαδή πάντοτε
η 21η Μαρτίου ως ημερομηνία της εαρινής ισημερίας, άσχετα αν σέ εκείνη τήν ημερομηνία
δέν συμβαίνει όντως η πραγματική εαρινή ισημερία. Επομένως η ημερομηνία της θετής "εαρινής
ισημερίας" (που όρισε η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος στίς 21 Μαρτίου) δέν ταυτίζεται
πάντοτε μέ τήν ημερομηνία της πραγματικής (αστρονομικής) εαρινής ισημερίας» (ἐδῶ).
Τά
λάθη σας ἐδῶ εἶναι τά ἑξῆς:
1)
Ἡ Α΄ Οἰκουμενική Σύνοδος δέν ἀποφάσισε ἐκκλησιαστικά, ἀλλά ἀστρονομικά, γιά ἕνα
ἐκκλησιαστικό θέμα.
2)
Ἡ Α΄ Οἰκουμενική Σύνοδος δέν ἐθέσπισε τήν ἰσημερία μέ τό Ἰουλιανό Ἡμερολόγιο, ἀλλά
ἐθέσπισε τήν ἰσημερία μέ οἱονδήποτε Ἡμερολόγιο, δηλαδή τήν ἐθέσπισε γενικῶς.
3)
Ἡ Α΄ Οἰκουμενική Σύνοδος δέν ἀπαγόρευσε τήν διόρθωσι τῆς ἰσημερίας, ὅταν αὐτή
θά ἄλλαζε, ἀλλά ἐθέσπισε γενικῶς νά ἑορτάζεται τό Πάσχα μετά τήν ἐαρινή ἰσημερία.
4)
Τέλος, εἶναι νομίζω βλάσφημο νά βάζωμε στό «στόμα» τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου
λόγια τά ὁποῖα δέν εἶπε, οὔτε διενοήθη, οὔτε συνάδουν μέ τό πνεῦμα της, μόνο
καί μόνο γιά νά δογματοποιήσουμε ἤ μᾶλλον θεοποιήσωμε τό Ἰουλιανό Ἡμερολόγιο.
Ἀναλυτικώτερα ἐπί τῶν λαθῶν σας αὐτῶν ἀναφέρω
τά ἑξῆς:
Τό ὅτι ἡ Α΄ Οἰκουμενική Σύνοδος ἀποφάσισε ἀστρονομικά καί ὄχι ἐκκλησιαστικά,
δι’ ἕνα ἐκκλησιαστικό θέμα, δέν φαίνεται μόνο ἀπό τήν ἐαρινή ἰσημερία, τήν
πανσέληνο κλπ., τά ὁποῖα εἶναι καθαρῶς ἀστρονομικά φαινόμενα, ἀλλά, τό κυριώτερο,
ἀνέθεσε τόν καθορισμό αὐτῆς τῆς ἡμερομηνίας, ἡ ὁποία εἶναι συνισταμένη αὐτῶν τῶν
ἀστρονομικῶν φαινομένων, στήν τοπική Ἐκκλησία τῆς Ἀλεξανδρείας. Αὐτό, φυσικά,
θά συμφωνήσετε ὅτι δέν τό ἔκανε γιά πνευματικούς ἤ ἐκκλησιαστικούς λόγους, ἀλλά
γιά καθαρῶς ἐπιστημονικούς, δηλαδή ἀστρονομικούς. Ἐπειδή δηλαδή ἡ Ἀλεξάνδρεια,
καί γενικῶς ἡ Αἴγυπτος, ἦτο πιό προηγμένη στήν ἐπιστήμη αὐτή, ἴσως καί διότι
βοηθοῦσε καί ἡ τοποθεσία της, ὡς πρός τήν μελέτη αὐτῶν τῶν ἀστρονομικῶν
φαινομένων, ἀνέθεσαν οἱ Πατέρες τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου τήν ἐξαγγελία κατ’ ἔτος
τῆς ἡμερομηνίας τῆς ἑορτῆς τοῦ Πάσχα.
Αὐτό
καί μόνο καταρρίπτει τά ἐπιχειρήματά σας, ὅτι δῆθεν ἡ Α΄ Οἰκουμενική Σύνοδος
δέν ἐνδιαφέρετο ἀστρονομικῶς, ἀλλά ἐκκλησιαστικῶς διά τό θέμα αὐτό, ἤ ὅτι δέν ἐνδιαφέρετο
γιά τήν πραγματική ἰσημερία, ἀλλά ἐθέσπισε μία θετή καί σταθερή ἡμερομηνία τῆς ἰσημερίας,
ἤ ὅτι τήν ἐθέσπισε μέ τό Ἰουλιανό Ἡμερολόγιο κλπ.
Ἡ ἀνάθεσις αὐτή τῆς ἀναγγελίας τῆς ἡμερομηνίας
τῆς ἑορτῆς τοῦ Πάσχα ἀπό τό Πατριαρχεῖο τῆς Ἀλεξανδρείας, ἐκ μέρους τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς
Συνόδου, ἀποδεικνύει καί ἄλλα πράγματα, τά ὁποῖα
βεβαίως δέν ἀρέσουν στούς ΓΟΧ, διότι ἀπομυθοποιοῦν τό δόγμα
καί τήν θεοποίησι τοῦ Ἰουλιανοῦ Ἡμερολογίου. Διότι, οἱ Πατέρες τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς
Συνόδου, ἐγνώριζαν ἀσφαλῶς ὅτι τό Πατριαρχεῖο Ἀλεξανδρείας ἀκολουθεῖ ἄλλο,
τοπικό θά λέγαμε ἡμερολόγιο, τό ὁποῖο καμμία σχέσι δέν ἔχει μέ τό Ἰουλιανό. Ἄν
λοιπόν οἱ θεοφόροι Πατέρες τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς δέν ἐνδιαφέροντο ἀποκλειστικῶς
καί μόνο, θά λέγαμε, γιά τήν ἀστρονομική τοποθέτησι τῆς ἑορτῆς μέ βάσι τίς τέσσερις
ἀρχές, τίς ὁποῖες ἐθέσπισαν, οἱ ὁποῖες δέν ἔχουν σχέσι μέ κανένα ἡμερολόγιο, ἀλλά
προσαρμόζονται ἄριστα σέ ὅλα τά ἡμερολόγια, θά ἦταν τουλάχιστον ἀφελεῖς νά ἀναθέσουν
τήν πρακτική ἐφαρμογή τῆς ἀποφάσεώς των σέ τοπική Ἐκκλησία, ἡ ὁποία ἀκολουθεῖ ἄλλο
Ἡμερολόγιο.