Τρίτη 15 Μαρτίου 2016

Η Πανθρησκεία αλλάζει το ρόλο των Επισκόπων. Αντί να καλούν σε μετάνοια και σωτηρία εν Χριστώ ... διαπραγματεύονται την ειρήνη του "κόσμου τούτου"!


hgetes
Αντιπροσωπείες των θρησκευτικών ηγετών των δύο κοινοτήτων συναντήθηκαν στην Γενεύη και συμφώνησαν σε κοινούς τόπους που μπορούν να οδηγήσουν στην επίλυση του κυπριακού


Αντιπροσωπεία του Γραφείου για το Θρησκευτικό Διάλογο στο πλαίσιο της ειρηνευτικής διαδικασίας για το Κυπριακό, μαζί με τον Επίσκοπο Νεάπολης Πορφύριο (που αντιπροσώπευε τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου Χρυσόστομο Β`) και τον Μουφτή των Τουρκοκυπρίων Ταλίπ Αταλάι, ολοκλήρωσαν τις επαφές τους στη Γενεύη, που αφορούσαν το ρόλο τους στην προσπάθεια επίλυσης του Κυπριακού.
Σύμφωνα με σημερινή ανακοίνωση του Γραφείου, στις 11 Μαρτίου οι δύο θρησκευτικοί ηγέτες προσφώνησαν την 31η σύνοδο του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών, σε εκδήλωση με θέμα «Διαθρησκευτική Επικοινωνία, θρησκευτική ελευθερία και εδραίωση της ειρήνης», μαζί με τον Heiner Bielefeldt, Ειδικό Εισηγητή για την θρησκευτική ελευθερία και τον Peter Weiderud, διευθυντή του Σουηδικού Ινστιτούτου στην Αλεξάνδρεια.
«Θα μπορούσε κανείς να πει ότι το Γραφείο για το Θρησκευτικό Διάλογο έχει αλλάξει τους ρόλους των θρησκευτικών ηγετών από το να είναι μέρος της σύγκρουσης, στο να είναι μέρος μιας λύσης μέσω διαπραγματεύσεων για την ειρήνη», δήλωσε η Σουηδή Πρέσβης Veronika Bard στην εναρκτήρια ομιλία της στην εκδήλωση, που φιλοξενήθηκε από τη Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Σουηδίας στον ΟΗΕ στη Γενεύη.
Η σύνοδος κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο διαθρησκευτικός διάλογος για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ειρήνη στην Κύπρο πρέπει να συνεχιστεί.
Στις 10 Μαρτίου, η αντιπροσωπεία συναντήθηκε με διπλωμάτες, υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων αλλά και θύματα με την ευκαιρία της 30ής επετείου των καθηκόντων του Ειδικού Εισηγητή για την ελευθερία της θρησκείας.
Επίσης, τους θρησκευτικούς ηγέτες υποδέχθηκε ο ΓΓ του Παγκόσμιου Συμβουλίου Εκκλησιών Olav Fyske Tveit, λέγοντας ότι «οι πολιτικοί χρειάζονται θρησκευτικούς ηγέτες που τους βοηθούν να βλέπουν τις σωστές αρχές και προοπτικές».
«Εκτιμώ αυτό που κάνετε, ειδικά στον κόσμο που ζούμε σήμερα» κατέληξε.

...Φιλοξενία προσφύγων στα Ιδρύματα και τις κατασκηνώσεις των Μητροπόλεων!



Σερρών Θεολόγος: 

«Αν τεθεί τέτοιο θέμα εδώ είμαστε»


Γράφει ο Δημήτρης Κωττάς


Μετά την τοποθέτηση του Μητροπολίτη Σιδηροκάστρου κ. Μακαρίου στην Τηλεόραση ''ΕΠΙΛΟΓΕΣ'' να φιλοξενήσει πρόσφυγες τόσο στο ίδρυμα όσο και στις κατασκηνώσεις της Μητρόπολης, σήμερα και ο Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο για κάτι τέτοιο στην Ιερά Μητρόπολη Σερρών λέγοντας χαρακτηριστικά πως «Αν τεθεί τέτοιο θέμα, εδώ είμαστε να το δούμε».
Ο Μητροπολίτης Σερρών παράλληλα κατά την διάρκεια των δηλώσεων του, διερωτήθηκε για τον ρόλο της Ευρώπης, της ανθρωπιάς και της αλληλεγγύης.
Την ίδια ώρα συγκινητική ήταν η ανταπόκριση των Σερραίων πολιτών στο κάλεσμα της Ιεράς Μητρόπολης για συγκέντρωση ανθρωπιστικής βοήθειας σε μια μόλις εβδομάδα.
Η ανθρωπιστική βοήθεια θα φτάσει δια μέσω τν Ιερών Μητροπόλεων Κιλκίς και Ηγουμενίτσας στους πρόσφυγες μιας και εκείνες έχουν αναλάβει τον ρόλο του συντονιστή στην μεγάλη προσπάθεια που κάνει η Εκκλησία της Ελλάδα για τους πρόσφυγες.

Αν είναι ...δυνατόν!!!

προϋπολογισμός της Πανορθόδοξης
που θα γίνει το καλοκαίρι στην Κρήτη αναμένεται
 να ξεπεράσει το ποσό των 70.000.000 ευρώ".


Ἐφημ. "Ορθόδοξη Αλήθεια"

Κρίσιμη Θεολογική Ημερίδα

 Θεολογική - Επιστημονική Ημερίδα:

«Αγία και Μεγάλη Σύνοδος»

Μεγάλη προετοιμασία, χωρίς προσδοκίες



Τὸ ἐρώτημα δημοσιεύτηκε τὴν 1/3/2016 ἐδῶ καὶ ἔμεινε ἀναπάντητο!

«Τὸ ἐρώτημα, λοιπόν,  ποὺ αἰωρεῖται εἶναι:
Τί θὰ κάνετε
κ. Τσελεγγίδη, π. Ἀναστάσιε Γκοτσόπουλε, π. Νικόλαε Μανώλη, π. Θεόδωρε Ζήση, π. Σαράντη Σαράντε, Μητροπολίτα Πειραιῶς Σεραφεὶμ καὶ λοιποὶ ἀντι-Οἰκουμενιστές,
ὅταν ἀποφασίσουν στὴν Πανορθόδοξη Σύνοδο

αὐτὰ ποὺ ἀπεύχεσθε;

Γιατί, ἄραγε, ποτὲ δὲν μᾶς μιλᾶτε γιὰ τὸ διὰ ταῦτα;
Θὰ διακόψετε τὸ Μνημόσυνο τῶν Ἐπισκόπων ποὺ θὰ δεχθοῦν, ὅσα καταγγέλλετε καὶ διαφαίνεται ὅτι θὰ ἀποφασισθοῦν στὴν Πανορθόδοξη Σύνοδο;
Εἶναι καὶ γιὰ σᾶς ΜΟΝΟ τὸ «κοινὸ ποτήριο» τὸ κόκκινο σημεῖο, ὅπως εἶναι καὶ γιὰ τὸν Πειραιῶς Σεραφείμ, τὸ ὁποῖο θὰ σᾶς ἀναγκάσει νὰ διακόψετε τὸ Μνημόσυνό τους; Θὰ συνεχίσετε καὶ μετὰ τὶς «πανορθόδοξες» ἀποφάσεις τὸν χαρτοπόλεμο ἐναντίον τους, ἢ θὰ ἀπομακρυνθεῖτε -ἔστω τότε- ψυχῇ τε καὶ σώματι ἀπ’ αὐτούς;
Πρέπει, ἐπίσης, νὰ μᾶς ἐξηγήσετε, γιατί μιλᾶτε γιὰ κίνδυνο σχίσματος; (καθηγητὴς Δ. Τσελεγγίδης, ἐδῶ,    π. Βασίλειος Βολουδάκης ἐδῶ).   
Ποιούς, ἀλήθεια, ἐννοεῖτε ὡς σχισματικούς; Ποιοί κάνουν σχίσμα, ὅταν ὑπάρχει αἵρεση; Ἐκεῖνοι ποὺ αἱρετίζουν, ἢ ἐκεῖνοι ποὺ ἀπομακρύνονται ἀπ’ αὐτούς; Κι ἂν ἀποδεκτοῦν σιωπηρὰ οἱ Ἐπίσκοποι τὶς ἀποφάσεις τῆς Πανορθοδόξου Συνόδου, ἐσεῖς τί; Θὰ συνεχίσετε νὰ κοινωνεῖτε μὲ τοὺς αἱρετικοὺς γιὰ νὰ μὴν κάνετε σχίσμα ἢ θὰ ἀπομακρυνθεῖτε; Ὅταν μιλᾶτε γιὰ σχίσμα αὐτὸ ἐννοεῖτε, ἢ φοβᾶσθε τὸ «σχίσμα» ποὺ θὰ κάνουν κάποιοι ἄλλοι, «ζηλωτὲς» ἐξ αἰτίας τῶν ἀποφάσεων τῆς Πανορθοδόξου;
Θὰ μιλεῖστε ποτὲ γι’ αὐτά; Θὰ μᾶς πεῖτε τὴν δική σας θέση καὶ ἀπόφαση, γιὰ τὸ διὰ ταῦτα! Γιατί τὸ ἀποφεύγετε;
Πρέπει ἐξάπαντως νὰ μᾶς πεῖτε: Ποιός κάνει τὸ σχίσμα; Αὐτὸς ποὺ ἀποσχίζεται ἀπὸ τὴν Ὀρθόδοξη Πίστη μὲ τὶς κακοδοξίες ποὺ κηρύττει μὲ λόγια καὶ πράξεις (μάλιστα Συνοδικά) ἢ αὐτὸς ποὺ μένει ἑνωμένος (μὲ τὶς ὅποιες ἀδυναμίες, λάθη καὶ πάθη του) στὴν Ὀρθόδοξη Παράδοση; Γιατί αὐτὰ τὰ κρατᾶτε κρυφά;

 


«Μην τσιμπάτε στο κατευθυνόμενο μελόδραμα - Επικίνδυνο σχέδιο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη»


Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, η πρόεδρος της «Ελπίδας» Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη, τα Χωριά SOS, το Χαμόγελο του Παιδιού και οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα, επαναλαμβάνουν μέσα από το ΘΕΜΑ την πρόταση ανάληψης δράσεων που θα βοηθήσουν τα παιδιά - Οι φορείς έχουν υποβάλει προτάσεις για στέγαση και φάρμακα στα υπουργεία αλλά δεν παίρνουν ούτε απάντηση!

           Μάτια θλιμμένα. Υγρά. Χέρια γαντζωμένα σε συρματοπλέγματα. Χαμόγελα ζωντανά. Παιχνίδια με μπάλα κι αλουμινένια κουτιά, ανοιχτές ψυχές μπρος σε κλειστά σύνορα. Και ύστερα κάμερες και φωτογραφικά ενσταντανέ, αδιάψευστοι μάρτυρες μιας παιδικότητας που μέρα με τη μέρα ενηλικιώνεται με τον πιο βάρβαρο τρόπο...

Ὅλο τὸ κείμενο μετὰ τὸ ἄρθρο Κ. ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ποὺ καταγγέλλει τὸ μελόδραμα (στὸ ὁποῖο συμμετέχουν τὰ συνήθη δεκανίκια τῆς κάθε ἐξουσίας),
ἀλλὰ καὶ κείμενο τοῦ Γ. ΠΙΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ.


___________________________________________________________________

 Έχουμε προειδοποιήσει - Μην τσιμπάτε στο κατευθυνόμενο μελόδραμα - Επικίνδυνο σχέδιο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη


Τα χθεσινά γεγονότα στην Ειδομένη δεν ήταν μια κακόγουστη φάρσα ενός παρανοϊκού, αλλά μια επικίνδυνη προβοκάτσια επιτελικά οργανωμένη... Μια πρόβα τζενεράλε για την κλιμάκωση επικίνδυνων εξελίξεων...

του Κ. ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

Ελάχιστη σημασία έχει αυτή τη στιγμή αν πίσω από αυτή την ανησυχητική εξέλιξη, πρωταγωνιστούν τσογλαναραίοι των ΜΚΟ, ανεγκέφαλοι δικαιωματιστές ή ξένες μυστικές υπηρεσίες. Διότι όλοι αυτοί με τον ένα ή τον άλλο τρόπο έχει ο καθένας τη δική του συμβολή, και το εκρηκτικό φορτίο που συσσωρεύεται υπονομεύει απροσχημάτιστα την ίδια τη χώρα.

Η γενική δοκιμή έγινε... Το βρώμικο σχέδιο δεν είναι καθόλου δύσκολο να περπατήσει... Η αγανάκτηση όλων αυτών που συγκεντρώνονται στην Ειδομένη, συνιστά τον πιο επικίνδυνο καταλύτη. Τα ισλαμικά ναρκοπέδιο που φυτεύονται σε όλη τη χώρα, είναι απασφαλισμένα και έτοιμα να εκραγούν.

Μην αφήνετε την ανθρωπιά σας να αναπαράγει το κλίμα που τους εξυπηρετεί... Μη διευκολύνετε άθελά σας το βρωμικο σχέδιο που στοχοποιεί την πατρίδα μας. 

Αυτό που συμβαίνει στη χώρα μας, δε συνιστά διαχείριση ανθρωπιστικής κρίσης με το προσφυγικό, αλλά διαχείριση σχεδίων αποσταθεροποίησης και αποδόμησης με...
όχημα τους λαθρομετανάστες, και οι ευθύνες της συγκυβέρνησης των Τσιπροκαμμένων είναι εγκληματικές.

Μη συμμετέχετε άθελά σας στο επικίνδυνο παιχνίδι τους γιατί το τίμημα θα είναι βαρύτατο και αξεπέραστο.

Δε συνιστά ανθρωπιά ο ρεφενές στη μιζέρια. Όλοι εσείς που κλαίτε για το δράμα της Ειδομενης, αναρωτηθείτε γιατί δεν κλάψατε με το δράμα των περήφανων ανθρώπων, που υπερασπίζονται την πατρίδα τους και την αξιοπρέπεια τους στη Συρία;.. 

Πόσες εικόνες προβάλετε καθημερινά από τον ηρωικό αγώνα αυτών που έμειναν πίσω και δίνουν τιτάνια μάχη ενάντια στη φονική μηχανή των τεράτων του Isis που κατασκεύασε ο ιμπεριαλισμός; 

Μη παραμυθιάζεστε λοιπόν... Ούτε πιο φιλεύσπλαχνοι Ούτε πιο αγαπησιάρηδες είστε απ όλους εμάς που δε βάζουμε σκηνές ταλαιπωρίας από τους συγκεντρωμένους στην Ειδομένη. Αν συμφωνήσουμε πως το μοναδικό μας καθήκον είναι να κλαίμε με το δράμα τους... 
θα ενοχοποιήσουμε κάποια στιγμή ακόμη και τους εαυτούς μας γι αυτό... 
θα βγάλουμε από το κάδρο αυτούς που το προκάλεσαν και το συντηρούν... 
θα αναζητούμε τη λύση στο δράμα τους κάνοντας ρεφενέ τη δική μας τη μιζέρια... 

Και όταν ο χρόνος απασφαλίσει επικίνδυνα και τα γεγονότα ξεφύγουν από κάθε έλεγχο, δε θα υπάρχει κάνεις να κλάψει για το δικό μας το δράμα. Ακούγεται σκληρό αλλά καλό είναι να μη το ξεχνάμε. Όλο αυτό δε γίνεται για να τονώσει την ανθρωπιά μας, αλλά για να την ευνουχίσει σε αυτοκτονική στάση ζωής.

"ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΟΡΟΥΜ"

___________________________________________________________________
Διαβάζω, βλέπω και ακούω στα ΜΜΕ τις δηλώσεις του αρμόδιου Υπουργού κ Μουζάλα για «ευπρόσδεκτους» Τούρκους παρατηρητές/ελεγκτές στα νησιά μας τον οποίο εάν βρισκόμασταν πρόσωπο με πρόσωπο θα του έλεγα:  
«Κύριε Μουζάλα θα προτιμούσα εσείς και ο Πρωθυπουργός μας κ. Τσίπρας (τώρα πλέον μετά την επίσκεψη στη Σμύρνη εθιμοτυπικά κατά το ακαδημαϊκό πρωτόκολλο Dr Τσίπρας) να είχατε επιμείνει και να είχατε επιτύχει το ακριβώς αντίστροφο δηλαδή να δεχθεί ο κ. Νταβούτογλου και οι αρμόδιοι Υπουργοί του να στείλουμε μπόλικους δικούς μας παρατηρητές/ελεγκτές στα Τουρκικά παράλια για να συνδράμουν στο έργο των Τούρκων συνοριοφυλάκων, αφού εκείνοι ΔΕΝ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΝΟΥΝ, να εντοπίζουν και να συλλαμβάνουν τους ομοεθνείς τους δουλεμπόρους ώστε να σώζονται από πνιγμό γυναικόπαιδα και άνδρες και να αναπνεύσουν την ελευθερία κινήσεών τους μέσα στις γειτονιές και τα γραφικά σοκάκια τους οι Έλληνες νησιώτες που θα απαλλαγούν και από ενοχές και αβάσιμες κατηγορίες ότι είναι ρατσιστές, ξενόφοβοι και αφιλόξενοι…»



___________________________________________________________________


Προσδοκίες για υιοθέτηση απο την κυβέρνηση, των πρωτοβουλιών

Δραματική έκκληση: «Πάμε να σώσουμε τα παιδιά από τις λάσπες»

Πίσω τους ερειπωμένες πόλεις, μπροστά τους αμέτρητες κυβερνήσεις που κλείνουν πόρτες, μάτια και αυτιά στο προσωπικό τους δράμα. Τα παιδιά των προσφύγων δεν χωρούν πουθενά. Ούτε στα παραμύθια μας, ούτε στους φόβους μας, ούτε στα όνειρά μας, ούτε στον τόπο μας. Ή μάλλον χωρούν και περισσεύουν όπως ακριβώς και οι υποσχέσεις εκείνων που μας κυβερνούν.

Μέρες τώρα οι εικόνες μικρών παιδιών μέσα στις λάσπες, το κρύο και την ανέχεια συγκλονίζουν ολόκληρο τον κόσμο εκτός από εκείνον της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία, πέρα από την αριστερίζουσα φιλευσπλαχνία της, δεν κρατά στα χέρια της κανένα σχέδιο διάσωσης αυτών των
παιδιών.

    Μοναδικοί συμπαραστάτες των αθώων αυτών ψυχών, απλοί καθημερινοί άνθρωποι, κοινωνικοί φορείς και εθελοντικές οργανώσεις, όπως η Εκκλησία, το πρόγραμμα «We Care» του Ιδρύματος «Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη», τα Παιδικά Χωριά SOS, το Χαμόγελο του Παιδιού και οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα. Αυτοί στέκουν δίπλα στα παιδιά και τους γονείς τους, αυτοί προσφέρουν ό,τι μπορούν από το υστέρημά τους, αυτοί αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και καταστρώνουν σχέδια δράσης προκειμένου να καλυφθούν βασικές ανάγκες των παιδιών που μαστίζονται -κανείς δεν ξέρει για πόσο ακόμη- από το κρύο, την πείνα και τις ασθένειες. Οσο για την Πολιτεία, παραμένει για την ώρα σιωπηρός θεατής σε μια παράσταση που οργάνωσε η ίδια μέσα από αμέτρητα λάθη και τραγικές παραλείψεις...  

Το πρόβλημα με τους πρόσφυγες έχει κινητοποιήσει πολλούς φορείς. Ολοι συμφωνούν ότι είναι

Η ΑΙΤΙΑ της κάθε ΣΥΜΦΟΡΑΣ! "...Θα επιφέρει καυστικό άνεμο"!

( Ψαλμ. μη΄, 15 )


Ἀρχιμ. Αντωνίου Ρωμαίου

   «Αὐτούς θά τούς ποιμάνει ὁ θάνατος», λέει ὁ Ψαλμωδός. Σύμφωνα μέ τά βιβλικά δεδομένα, δέν πρόκειται ἐδῶ γιά εἰρωνεία στήν ἔκφραση, ἀλλά γιά διαγνωστική προαγγελία.
   Ἤδη, στό Δευτερονόμιο τῆς Πεντατεύχου τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, παρουσιάζεται ὁ Θεός νά κάνει αὐτή τή διαγνωστική προαγγελία μέ τά λόγια:
  «᾿Ιδοὺ ἐγώ δίδωμι ἐνώπιον ὑμῶν σήμερον τὴν εὐλογίαν καί τὴν κατάραν· τὴν εὐλογίαν, ἐὰν ἀκούσητε τὰς ἐντολὰς Κυρίου τοῦ Θεοῦ ὑμῶν, ὅσας ἐγώ ἐντέλλομαι ὑμῖν σήμερον, καί τὴν κατάραν, ἐὰν μὴ ἀκούσητε τὰς ἐντολὰς Κυρίου τοῦ Θεοῦ ἡμῶν, ὅσα ἐγώ ἐντέλλομαι ὑμῖν σήμερον, καί πλανηθῆτε ἀπὸ τῆς ὁδοῦ, ἧς ἐνετειλάμην ὑμῖν, πορευθέντες· λατρεύειν θεοῖς ἑτέροις, οὓς οὐκ οἴδατε» [1].
 Στήν ἱστορική διαδρομή του, ὁ λαός τοῦ Ἰσραήλ ἔχει ἐπιβεβαιώσει, κατά ἐναλλασσόμενες περιόδους, τήν ἀναντίρρητη πραγματικότητα καί τῶν δύο φάσεων τῆς σχέσης του μέ τόν Θεό.
    Σέ κάθε χρονική περίοδο, πού σεβόταν τόν Θεό καί ἐφήρμοζε τίς ἐντολές Του, μεγαλουργοῦσε, εὐημεροῦσε καί ἀντιμετώπιζε τούς ἐχθρούς του νικηφόρα. Στίς χρονικές περιόδους, πού παρασυρόταν ἀπό γειτνιάζοντα ἔθνη καί ἀπομακρυνόταν ἀπό τήν θεοκρατική πίστη καί κοσμοβιοθεωρία του, σέ σημεῖο, πού ἐγκατέλειπε καί τόν μονοθεϊσμό καί τήν παραδεδομένη λατρεία, ἔχανε τήν ἐθνική κυριαρχία του. Ὑποδουλωνόταν τότε σέ ἄλλους λαούς καί στρεφόταν στόν παγανισμό, στήν δεισιδαίμονα εἰδωλολατρία καί στήν ὑποκουλτούρα τῶν ἀκαλλιέργητων φυλῶν.
   Σέ αὐτές τίς περιόδους τῆς παρακμῆς, ὁ Θεός δέν ἄφηνε τό λαό Του ἀβοήθητο. Προνοοῦσε γιά τήν παρουσία ἰσχυρῶν προσώπων, ἱκανῶν νά τόν ἐπαναφέρουν στήν παραδεδομένη πίστη καί λατρεία, ὅπως, γιά παράδειγμα, ὑπῆρξαν οἱ προφῆτες.
   Μία τέτοια προσωπικότητα, ὁ Προφήτης Ἠσαΐας ἔκαμε τότε μία δυνατή παρέμβαση, λέγοντας: «Καὶ δεῦτε διαλεχθῶμεν, λέγει Κύριος· καὶ ἐὰν ὦσιν αἱ ἁμαρτίαι ὑμῶν ὡς φοινικοῦν, ὡς χιόνα λευκανῶ, ἐὰν δὲ ὦσιν ὡς κόκκινον, ὡς ἔριον λευκανῶ. καὶ ἐὰν θέλητε καὶ εἰσακούσητέ μου, τὰ ἀγαθὰ τῆς γῆς φάγεσθε· ἐὰν δὲ μὴ θέλητε, μηδὲ εἰσακούσητέ μου, μάχαιρα ὑμᾶς κατέδεται· τὸ γὰρ στόμα Κυρίου ἐλάλησε ταῦτα[2]».
  Καλεῖ ὁ Θεός, μέ τόν Προφήτη Ἠσαΐα, τούς ἀποστατημένους Ἰσραηλῖτες σέ διάλογο καί, ὅπως θά λέγαμε σήμερα, τούς λέει: «Λοιπόν, ἐλᾶτε, κι ἂς κριθοῦμε μεταξύ μας, λέει ὁ Κύριος. Θέλω νά κάνω διάλογο μαζί σας. Γιατί μέ ἀποφεύγετε; Μήπως μέ φοβόσαστε, γιά τίς ἁμαρτίες πού ἔχετε κάνει; Εἶναι οἱ ἁμαρτίες σας κόκκινες σάν τό αἷμα; Μά θά μποροῦσαν νά γίνουν λευκές, σάν τό χιόνι. Ἔχουν τό χρῶμα τῆς πορφύρας; μά θά μποροῦσαν νά λευκανθοῦν, σάν καθάριο μαλλί».
  Ταπεινώνεται ὁ Θεός, μέ Ἀγάπη γιά τόν ἐκλεκτό, ἀλλά ξεπεσμένο Ἰσραηλιτικό λαό, καί τόν καλεῖ σέ ἐπανασύνδεση μαζί Του. Τούς ἀποκαλύπτει τήν μέθοδο τοῦ σατανᾶ, ὁ ὁποῖος βάζει πρῶτα τούς πιστούς νά ἁμαρτάνουν καί μετά τούς ὑποβάλλει τό συναίσθημα τῆς ἀναξιότητας. Τούς κάνει, δηλαδή, νά πιστεύουν πραγματικά, ὅτι δέν εἶναι ἄξιοι νά ἔχουν σχέση μέ τόν Θεό! Ὁ Κύριος ὅμως τούς βεβαιώνει ὅτι οἱ ἁμαρτίες τους δέν Τόν δυσκολεύουν νά τούς δεχθεῖ σάν παιδιά Του, ἀρκεῖ αὐτοί νά θέλουν νά εἶναι ἑνωμένοι μαζί Του καί νά ἐφαρμόζουν τίς σωτήριες ἐντολές Του. Ἐκεῖνος, ὡς Θεός, ἔχει τήν δύναμη νά τούς ἀναμορφώσει. Τούς βεβαιώνει, λοιπόν, καί τούς λέει: «Ἂν θέλετε, νά δεχθεῖτε τίς ἐντολές μου καί νά τίς τηρήσετε, νά εἶστε σίγουροι ὅτι θά σᾶς ἀξιώσω νά ἀπολαύσετε ὅλα τά ἀγαθά πού μπορεῖ ὁ ἄνθρωπος νά χαρεῖ στήν ἐπίγεια ζωή του. Ἂν ὅμως δέν θελήσετε νά συμμορφωθεῖτε μέ τή συμβουλή μου καί τήν παρακούσετε, τότε, θά σᾶς ἐξαφανίσει ἀπό τή ζωή τό μαχαίρι τοῦ ἐχθροῦ σας»[3].
 Τό νόημα αὐτοῦ τοῦ προφητικοῦ λόγου τοῦ Ἠσαΐα, εἶναι ταυτόσημο μέ ἐκεῖνο τοῦ Ψαλμοῦ πού λέει: «θάνατος ποιμανεῖ αὐτούς». Μέ τήν ποιητική αὐτή διατύπωση, ὁ Ψαλμωδός, προσπαθεῖ νά συγκινήσει τούς ἀποστατημένους ἀπό τόν Θεό ἁμαρτωλούς, μέ τρόπο ἐντυπωσιακό. Τούς ζητεῖ νά σκεφτοῦν σοβαρά τήν ἀλήθεια καί τήν πραγματικότητα. Ἄν, δηλαδή, ἀρνοῦνται νά ποιμανθοῦν ἀπό τόν Θεό, κατά τήν ἐπίγεια ζωή τους, μετά τό θάνατό τους, θά ἔχουν ὑποχρεωτικά γιά ποιμένα τους, τόν θάνατο· τόν σκληρό αὐτό καί μοχθηρό ἄρχοντα τοῦ Ἅδη.
 Ὁ ἴδιος Προφήτης, ὁ Ἠσαΐας[4] στήν προσπάθειά του νά προκαλέσει τήν μετάνοια τοῦ ἀποστατημένου Ἰσραήλ, τούς προτρέπει νά συνειδητοποιήσουν ὅτι, μέ τήν ἀποστασία τους αὐτή, ἀναλαμβάνουν ἐπιπλέον τήν εὐθύνη, γιά ἐκείνους πού δέν πλησιάζουν καί δέν ὑποτάσσονται στόν Κύριο. Κι αὐτό, γιατί θεωροῦν τόν Θεό ἀνίκανο νά τούς κρατήσει κοντά Του, ἀφοῦ ἀκόμα καί ὁ ἐκλεκτός λαός Του Τόν ἐγκαταλείπει. Εἶναι κλασσική διαστροφή τῶν ἀπίστων καί τῶν ἀσεβῶν νά μικραίνουν τόν Θεό καί νά μεγαλώνουν τόν ἑαυτό τους.
  Ὁ Κύριος, ὅμως, ἔχει τή δύναμη καί τούς τρόπους, ὥστε –τότε πού Ἐκεῖνος θά κρίνει σκόπιμο καί θά ἀποφασίσει– νά κάνει φανερή τήν ἰσχύ καί τήν ἐξουσία Του ἐπί τοῦ σύμπαντος εἰς τόν αἰώνα. Ζημιώνουν τόν ἑαυτό τους ὅσοι δέν καταλαβαίνουν ὅτι τό συμφέρον τους βρίσκεται στήν ἀγκαλιά Του! Αὐτή ἡ ἀλήθεια διακηρύττεται καί στήν Παλαιά Διαθήκη: «Δίκαιοι δὲ εἰς τὸν αἰῶνα ζῶσι, καὶ ἐν Κυρίῳ ὁ μισθὸς αὐτῶν, καὶ ἡ φροντὶς αὐτῶν παρὰ ῾Υψίστῳ»[5]. Ἡ βιωματική ἐμπειρία τῶν πιστῶν ἐπιβεβαιώνει τά θεϊκά λόγια.
   Μία παράλληλη προφητεία ἔχουμε καί ἀπό τόν Προφήτη Ὠσηέ σέ μία κοσμογονική, θά λέγαμε, συγκυρία, σέ μία προβολή δύο, μεταξύ των, ἀντιθέτων προοπτικῶν, γιά τόν ἀποστατημένο Ἰσραήλ. Φαίνεται ἐδῶ νά φέρεται τελεσίδικα πρός ἀφανισμό, ἐξαιτίας τῶν τόσο σημαντικῶν παραβάσεών του ἀπέναντι στόν Θεό καί τό Θέλημά Του, ὁ Προφήτης ὅμως, παράλληλα, ἀποκαλύπτει τή Βουλή τοῦ Θεοῦ γιά τή σωτηρία τοῦ λαοῦ, ἀλλά ὄχι μέ τόν τρόπο πού οἱ ἀποστατημένοι Ἰσραηλῖτες φαντάζονται καί προτίθενται νά ἐπιδιώξουν! Παραθέτω, χάριν συντομίας, μόνο τήν μετάφραση τῶν τριῶν αὐτῶν στίχων:
   «Διά τοῦτο, θά παραχωρήσω νά ἐπέλθουν ἐναντίον του πόνοι τόσον ἰσχυροί, ὅμοιοι πρός ἐκείνους, τούς ὁποίους ὑποφέρει ἡ γυναίκα, ὅταν γεννᾶ. Ποιός δέν θά τόν σώσει; Μήπως ὁ υἱός σου, ὁ βασιλιᾶς αὐτός τῆς φυλῆς Ἐφραίμ, τόν ὁποῖο ὡς φρόνιμο ἀνέβασες στό θρόνο; Δέν πρόκειται ὅμως νά σέ ὠφελήσει σέ τίποτε, διότι αὐτός, ἐνῶ τά τέκνα σου θά συντρίβωνται, δέν θά μπορέσει νά ἀντισταθεῖ στούς ἐχθρούς καί θά συλληφθεῖ αἰχμάλωτος. Ἀλλ’ ἐγώ θά τούς σώσω ἀπό τά χέρια τοῦ ἅδου καί θά τούς λυτρώσω ἀπό τόν θάνατο, δηλαδή ἀπό τήν αἰχμαλωσία. Ποῦ εἶναι ἡ καταδίκη, ἡ τιμωρία, οἱ πληγές πού ἐπιφέρεις θάνατε; ποῦ εἶναι τό φαρμακερό κεντρί σου, ἅδη; Μέχρι τότε ὅμως, πού θά σώσω τόν ἰσραηλιτικό λαό, ἡ παρηγορία καί ἡ ἐλπίδα τῆς σωτηρίας φαίνεται ὅτι ἔχει κρυβεῖ ἀπό τά μάτια μου καί δέν θά σοῦ δοθεῖ· διότι τούς ἀδελφούς, πού εἶναι αἰχμάλωτοι, θά τούς χωρίζει μεταξύ των ὁ θάνατος· ὁ Κύριος θά ἐπιφέρει ἐναντίον τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ λαοῦ καυστικό ἄνεμο ἀπό τήν ἔρημο (ἐχθρούς) καί θά ἀποξηράνει τίς πλουτοφόρες πηγές του καί θά ἐρημώσει ἐντελῶς τίς πηγές τῆς χώρας του. Αὐτός θά ξηράνει ὅλως διόλου τήν χώραν του· οἱ ἐχθροί θά λεηλατήσουν ὅλα τά πολύτιμα ἀντικείμενά του –τά χρυσά καί τά ἀργυρᾶ– τά ὁποῖα πάντοτε ἐπιθυμοῦν καί ὀρέγονται οἱ ἐχθροί» [6].
   Ἔχω τήν ἀντίληψη, ὅτι τά σκηνικά τῶν τριῶν αὐτῶν στίχων τοῦ Προφήτου Ὠσηέ, θά μποροῦσαν νά θεωρηθοῦν ἱκανή περιγραφή καί τῆς κατάστασης, πού σήμερα, ἀντιμετωπίζει ὁ ἀποστατημένος ἀπό τόν Θεό, στό μέγιστο ποσοστό του, ἑλληνικός λαός. Ἕνας λαός, γιά τόν ὁποῖο δικαίως θά μποροῦσε νά ἰσχύει τό ὑπό τοῦ Ἀποστόλου Παύλου «ἦτε ἐν τῷ καιρῶ ἐκείνω χωρίς Χριστοῦ, ἀπηλλοτριωμένοι τῆς πολιτείας τοῦ Ἰσραήλ καί ξένοι τῶν διαθηκῶν τῆς ἐπαγγελίας, ἐλπίδα μή ἔχοντες καί ἄθεοι ἐν τῷ κόσμω»[7], καί «πέποιθάς τε σεαυτὸν ὁδηγὸν εἶναι τυφλῶν, φῶς τῶν ἐν σκότει, παιδευτὴν ἀφρόνων, διδάσκαλον νηπίων, ἔχοντα τὴν μόρφωσιν τῆς γνώσεως καὶ τῆς ἀληθείας ἐν τῷ νόμῳ. ὁ οὖν διδάσκων ἕτερον σεαυτὸν οὐ διδάσκεις; ὁ κηρύσσων μὴ κλέπτειν κλέπτεις; ὁ λέγων μὴ μοιχεύειν μοιχεύεις; ὁ βδελυσσόμενος τὰ εἴδωλα ἱεροσυλεῖς; ὃς ἐν νόμῳ καυχᾶσαι, διὰ τῆς παραβάσεως τοῦ νόμου τὸν Θεὸν ἀτιμάζεις; τὸ γὰρ ὄνομα τοῦ Θεοῦ δι᾿ ὑμᾶς βλασφημεῖται ἐν τοῖς ἔθνεσι, καθὼς γέγραπται»[8].
  Ὁ Προφήτης Ἰεζεκιήλ, ἕνας ἀπό τούς τέσσαρες μεγάλους προφῆτες τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης κατ’ ἐντολή τοῦ Θεοῦ, παρουσιάζει τήν εἰκόνα τῆς ἀποστασίας  τοῦ Ἰσραήλ καί τήν εἰκόνα τῆς ἐπιστροφῆς του στόν Κύριο καί τῆς ἀνασύστασης τῆς θεοκρατικῆς καί θεοχαρίτωτης κοινωνίας του, πού ξαναζεῖ μέσα στίς εὐλογίες τοῦ Θεοῦ καί μέσα στήν εὐμάρεια καί εὐπραγία του.
  Θεωρῶ σκόπιμο καί διδακτικό τό νά παραθέσω, σέ μετάφραση, ὁλόκληρη αὐτή τήν προφητεία, πού μέ τήν κατανόησή της μπορεῖ νά διώξει τήν ἀγχωτική βίωση τοῦ σύγχρονου κόσμου καί νά βάλει μέσα στίς καρδιές τῶν ἀπελπισμένων τήν θεοδώρητη ἐλπίδα, γιά ἕνα εἰρηνικό καί καρποφόρο μέλλον. Ἂς ἀκούσουμε τόν ἄνθρωπο τοῦ Θεοῦ:
    « Ὡμίλησε δέ ὁ Κύριος πρός ἐμέ καί εἶπεν:Ἄνθρωπε, οἱ ἀπόγονοί τοῦ Ἰσραήλ ἐγκαταστάθηκαν στή γῆ τους καί τήν μόλυναν μέ τή συμπεριφορά τους καί μέ τά εἴδωλα τῶν ἐθνῶν πού λάτρευσαν καί αὐτοί, ἀλλά καί μέ τίς ἠθικές  ἀκαθαρσίες τους. Ἡ ζωή τους μοῦ παρουσιαζόταν ἀκάθαρτη ὅπως ἡ ἀκαθαρσία τῆς γυναίκας πού ἔχει τά ἔμμηνά της. Ξέχυσα λοιπόν καί ἐγώ τό θυμό μου ἐναντίον τους καί τούς διασκόρπισα στά διάφορα ἔθνη· τούς σκόρπισα σάν ἄχυρα σέ ἄλλες χῶρες. Τούς καταδίκασα καί τούς τιμώρησα ἀνάλογα μέ τή ζωή τους καί μέ τίς ἁμαρτίες τους. Ἀναμίχθηκαν καί ἔζησαν μέσα στά ἔθνη, διασκορπισμένοι ἀνάμεσά τους, καί βεβήλωσαν καί πρόσβαλαν τό Ὄνομά μου τό ἅγιο· γιατί ἔγιναν αἴτιοι, ὥστε οἱ διάφοροι λαοί, ἀνάμεσα στούς ὁποίους ζοῦσαν σέ κάθε χώρα, νά τούς βλέπουν καί νά λένε: ΄Αὐτοί οἱ ξένοι εἶναι λαός τοῦ Κυρίου καί ὅμως ἔχουν ἐξοριστεῖ ἀπό τή χώρα Του΄. Ὡσάν νά ἔλεγαν: ΄Τί Θεός εἶναι αὐτός, πού δέν τούς προστάτευσε καί ἔχει σάν δικό του λαό τόσο διεφθαρμένους ἀνθρώπους;΄.Τούς λυπήθηκα λοιπόν καί ἀποφάσισα νά τούς βοηθήσω καί νά τούς λυτρώσω, γιά νά ἀποκατασταθεῖ τό κύρος τοῦ ἁγίου Ὀνόματός μου, πού τό βεβήλωσαν καί τό πρόσβαλαν οἱ ἀπόγονοι τοῦ Ἰσραήλ, ζώντας ὡς ἐξόριστοι καί αἰχμάλωτοι, ἀνάμεσα σέ διάφορους λαούς.Γιά τοῦτο, νά εἰπεῖς τά ἑξῆς στούς ἀπογόνους τοῦ Ἰσραήλ: Αὐτά λέγει ὁ Κύριος: Δέν ἐνεργῶ ἐγώ γιά σᾶς, ἀπόγονοι τοῦ Ἰσραήλ, ἀλλά γιά τό Ὄνομά μου τό Ἅγιον, πού τό βεβηλώσατε στά διάφορα ἔθνη, πού ζήσατε ἀνάμεσά τους ὡς ἐξόριστοι καί αἰχμάλωτοι.Θά ἁγιάσω λοιπόν τό μέγα Ὄνομά μου, πού βεβηλώθηκε μεταξύ τῶν ἐθνῶν, ἐξαιτίας σας, καί τότε θά γνωρίσουν τά ἔθνη ὅτι Ἐγώ εἶμαι Κύριος τοῦ παντός, μέ αὐτό πού θά κάνω γιά σᾶς μπροστά στά μάτια τους καί πού θά τούς κάνει νά καταλάβουν τήν ἁγιότητα καί τό μεγαλεῖο μου. Θά σᾶς πάρω δηλαδή μέσα ἀπό τά ἔθνη, θά σᾶς συναθροίσω ἀπό ὅλες τίς περιοχές καί θά σᾶς ὁδηγήσω μέσα στή χώρα σας. Θά σᾶς ραντίσω μέ καθαρό νερό καί θά καθαρισθεῖτε ἀπό ὅλους τούς μολυσμούς σας καί ἀπό ὅλα τά βδελυκτά εἴδωλά σας. Θά σᾶς καθαρίσω ὁπωσδήποτε. Θά σᾶς δώσω ἐπίσης καινούργια καρδιά, θά σᾶς δώσω καί νέο πνεῦμα μέσα σας. Θά βγάλω τή λίθινη καρδιά ἀπό τό σῶμα σας καί θά σᾶς δώσω καρδιά σάρκινη, πού νά αἰσθάνεται καί νά συγκινεῖται.Θά σᾶς δώσω ἀκόμα μέσα σας καί τό Πνεῦμα μου καί ἔτσι θά σᾶς βοηθήσω νά ζεῖτε καί νά συμπεριφέρεστε σύμφωνα μέ τά προστάγματά μου καί νά τηρεῖτε καί ἐφαρμόζετε τίς ἐντολές μου.Θά κατοικήσετε δέ στή γῆ πού ἔδωσα στούς πατέρες σας καί θά εἶστε πλέον δικός μου λαός , καί ἐγώ θά εἶμαι ὁ Θεός σας.Θά σᾶς σώσω, ἐπαναλαμβάνω, ἀπό ὅλους τούς μολυσμούς σας. Θά κάνω δέ τό σιτάρι νά γυρίσει καί νά πολλαπλασιαστεῖ στή χώρα σας. Μέ τή δυναμή μου θά τό πληθύνω καί δέν πρόκειται πλέον νά σᾶς τιμωρήσω μέ πείνα. Θά πληθύνω ἐπίσης κάθε καρπό δένδρου καί τά προϊόντα τῶν ἀγρῶν, γιά νά μή πεινάσετε καί σᾶς ὀνειδίζουν γιά τοῦτο οἱ ἄλλοι λαοί.Τότε, θά θυμηθεῖτε τούς πονηρούς τρόπους τῆς συμεπριφορᾶς σας καί τά ἔργα σας, πού δέν ἦταν καλά, καί θά ἀποστραφεῖτε μέ ἀηδία μπροστά στά μάτια τους τίς παρανομίες σας καί τά βδελυρά εἰδωλολατρικά ἔθιμά τους.Νά γνωρίζετε ὅμως, ἀπόγονοι τοῦ Ἰσραήλ, ὅτι αὐτά Ἐγώ δέν τά κάνω, λέγει ὁ μόνος Κύριος καί ἐξουσιαστής τοῦ παντός, ἐπειδή τό ἀξίζατε. Σεῖς πρέπει νά αἰσχύνεστε καί νά ντρέπεστε γιά τήν προηγούμενη ζωή σας.Αὐτά λέγει ὁ Κύριός μου, ὁ μόνος ἐξουσιαστής τοῦ παντός: Τότε πού θά σᾶς καθαρίσω ἀπό ὅλες τίς παρανομίες σας, θά γεμίσω μέ κατοίκους τίς πόλεις καί θά οἰκοδομηθοῦν οἱ περιοχές πού εἶχαν ἐρημωθεῖ. Ἡ γῆ δέ πού εἶχε καταστραφεῖ, θά καλλιεργηθεῖ καί πάλι, γιατί τότε τήν ἔβλεπε ὁ καθένας πού περνοῦσε ἀπό ἐκεῖ καί ἦταν κατεστραμμένη. Τώρα ὅμως οἱ περαστικοί θά λένε: Ἐκείνη ἡ κατεστραμμένη γῆ τώρα ἔγινε σάν κῆπος εὐφροσύνης· οἱ δέ πόλεις πού ἦταν ἔρημες καί κατεστραμμένες ἔγιναν ὀχυρές καί στέκουν ἀκλόνητες»Ἔτσι, θά γνωρίσουν τά διάφορα ἔθνη, ὅσα θά ἀπομείνουν γύρω σας, ὅτι Ἐγώ, ὁ Κύριος τῶν πάντων, ἀνοικοδόμησα τίς κατεστραμμένες πόλεις καί ἐγέμισα μέ φυτά τίς ἔρημες περιοχές. Τά εἶπα αὐτά Ἐγώ ὁ Κύριος τῶν πάντων, καί θά τά πραγματοποιήσω ὁπωσδήποτε!Αὐτά λέγει ὁ Κύριός μου, ὁ μόνος ἐξουσιαστής τοῦ παντός. Θά παρακινηθῶ νά κάνω καί αὐτό ἀκόμα γιά τούς ἀπογόνους τοῦ Ἰσραήλ: Θά τούς πληθύνω· θά πληθυνθοῦν οἱ ἄνθρωποι σάν κοπάδια προβάτων.
Οἱ ἄνθρωποι αὐτοί θά εἶναι ἅγιοι, ὅπως τά πρόβατα πού ξεχωρίζονται γιά νά προσφερθοῦν ὡς θυσία εἰς τόν ἅγιο Ναό. Ὅπως γέμιζαν τά πρόβατα τούς δρόμους τῆς Ἱερουσαλήμ κατά τίς ἑορτές της, ὅποτε μαζεύονταν πολλοί Ἰουδαῖοι γιά νά ἑορτάσουν καί νά προσφέρουν θυσίες, ἔτσι θά γεμίσουν οἱ πόλεις, πού ἦταν ἕως τώρα ἔρημες, ἀπό πρόβατα-ἀνθρώπους. Καί θά γνωρίσουν τότε ὅτι Ἐγώ εἶμαι ὁ Κύριος τῶν πάντων»
[9].
   Ποιός ἀνοιχτομάτης καί καλοπροαίρετος καί ἀπροκατάληπτος ἄνθρωπος θά μποροῦσε νά ὡραιοποιήσει τήν σύγχρονη πραγματικότητα; Μόνο ὅποιος εἶναι ἀφιονισμένος μέ τό δηλητήριο τῆς ἀθεΐας καί τῆς σαρκολατρίας καί αἰχμάλωτος τῆς ἀνήθικης εἰκόνας, θά μποροῦσε νά θεωρήσει ἐξωπραγματικούς αὐτούς τούς ἰσχυρισμούς. Στό μέγιστο ποσοστό μας, λεγόμαστε χριστιανικός λαός, ἀλλά εἴμαστε χωρισμένοι ἀπό τόν Χριστό καί ἀγνοοῦμε, παντελῶς ἤ μερικῶς, τήν Καινή Διαθήκη πού τήν ἔχει σφραγίσει μέ τή σταυρική θυσία Του. Καθηλωνόμαστε μέ εὐλάβεια μπροστά στίς ἐπαίσχυντες τηλεοπτικές ἐκπομπές καί, ἂν ποτέ βρεθοῦμε μέσα σέ Ναούς, γινόμαστε σκανταλιάρικα νήπια, ἀφοῦ ἀγνοοῦμε, μέ τό θέλημά μας, τί σημαίνουν τά τελούμενα μέσα στό Ναό. Εἶναι δυνατόν νά εἴμαστε δεκτικοί τῆς Χάριτος καί τῆς Εὐλογίας τοῦ Θεοῦ, ἂν δέν θελήσουμε νά μετανοήσουμε καί νά ἀναγεννηθοῦμε; Ἕνας διαφωτισμός, πού ξεριζώνει τήν πίστη τῶν ἀνθρώπων στόν Θεό, ἀξίζει τό τίτλο τοῦ «διασκοτισμοῦ».

[1] Δευτερονόμιο ια΄, 26-28
[2] Ἠσαΐας α΄,18- 20
[3] Ἠσαΐας α΄, 19-20
[4] Ἠσαΐας νβ΄, 5
[5] Σοφία Σολομῶντος ε΄,15
[6] Ὠσηέ ιγ΄, 13-15
[7] Ἐφεσίους, β΄, 12)
[8] Ρωμ. β΄, 19-24
[9] Ἰεζεκιήλ λστ΄, 16-38