"ΓΚΡΙΖΟΙ ΛΥΚΟΙ" ΜΑΛΛΟΝ ... ΚΑΠΟΙΟΙ "ΠΟΙΜΕΝΕΣ" ΣΑΝ ΤΟΝ κ. ΑΝΔΡΕΑ (ΑΡΚΑΛΟΧΩΡΙΟΥ) !!!
Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ, ΤΟ ΦΑΝΑΡΙ ΚΑΙ Ο ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ
(Γ. Ν. Παπαθανασόπουλος)
«Ὁ “γκρίζος λύκος” Ἐπιφάνιος Θεοδωρόπουλος»
Ἀπὸ ἱστολόγιο: "Αρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου"
________________________________________________________________________________________________________________________
Ἀπό Anastasia:
"Η θεοσοφία, υπόβαθρο του τεκτονισμού, έχει τραγικά στενή συγγένεια με την οικουμενιστική νοοτροπία".
Ο ΤΕΚΤΟΝΑΣ ΚΑΙ ΘΕΟΣΟΦΟΣ ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΙΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ
Νομικός με σπουδές Φιλοσοφίας-Θεολογίας και συγγραφέας
Η Μεταφυσική της Ανταρσίας
Από
την πλευρά των μελετητών τώρα, και πέρα από φανατισμούς, ενώ ο
Καζαντζάκης αναγνωρίζεται ως «διανοούμενος που θεολογεί περισσότερο
από όλους τους Έλληνες διανοούμενους» (Μ. Αυγέρης), «μοναδικός Έλληνας λογοτέχνης που έδωσε στο έργο του τόση θέση στον Θεό και τον Χριστό που ούτε ο Παπαδιαμάντης δεν έδωσε» (Π. Χάρης) και «ο θρησκευτικώτερος όλων των συγγραφέων»
(Κ. Τσάτσος), ελάχιστοι έχουν ασχοληθεί με τους επί μέρους
φιλοσοφικούς και μεταφυσικούς προβληματισμούς του, όπως η ιδέα της
επικράτησης του κοινωνικού Χριστιανισμού, το πρόβλημα συνύπαρξης καλού
και κακού, η αλληλενέργεια Θεού και κόσμου, το πρόβλημα της θεοδικίας
κ.ά. Οι περισσότεροι ασχολήθηκαν κυρίως με τη χριστολογία του
Καζαντζάκη, οίκος αυτή εμφανίζεται στα μυθιστορήματά του, είτε για να
την επικρίνουν είτε για να την επικροτήσουν. Ακόμη περισσότερο, λίγοι
έκαναν τον κόπο να μπουν πιο βαθιά και να αναζητήσουν τις ρίζες των
θρησκευτικών του ιδεών που αντανακλώνται στα έργα του. Βέβαια, η
θρησκευτική εικονοκλασία του, ο αντικληρικαλισμός ή η
μετα-χριστιανικότητα του Καζαντζάκη, όπως τη χαρακτήρισαν μερικοί, έχουν
ήδη επισημανθεί από πολλούς, όπως επίσης οι επιδράσεις που δέχτηκε από
το έργο του Δαρβίνου, του Φρόιντ, του Μπερξόν και φυσικά του Νίτσε, που
οι σκέψεις τους χάραξαν βαθιά τη ζωή του.
Έλληνες μελετητές του έργου του, όπως ο Ν. Ματσούκας (Η Ελληνική Παρόδους τον Καζαντζάκη, 1989) και ο Θ. Δετοράκης (Ο Καζαντζάκης και το Βυζάντιο, περιοδικό Παλίμψηστο
τ. 4) ορθά επεσήμαναν ότι στα βιβλία του παρουσιάζονται πολλά στοιχεία
της ελληνορθόδοξης παράδοσης, ενώ ξένοι όπως οι D. Middleton και P. Bien
(God’s Struggler: Religion in the Writings of N. Kazantzakis, 1996)
έχουν να πουν ίσως περισσότερα αφενός για τη θρησκευτικότητά του και τη
«θεολογία της πάλης», αφετέρου για το θρησκευτικό αντικομφορμισμό και
τη «μεταφυσική της ανταρσίας», όπως χαρακτηρίζουν τη σκέψη του.
Ωστόσο, οι μέχρι σήμερα μελέτες γενικά είναι ανεπαρκείς, γιατί δεν εξηγούν από πού αντλεί
ο Καζαντζάκης ένα μεγάλο μέρος των ετερόκλητων και φαινομενικά
αντιφατικών και προκλητικών ιδεών του. Θα μπορούσε βέβαια κάποιος να
ισχυριστεί ότι είναι καθαρά «καζαντζικής» προέλευσης, δηλαδή προσωπικές
πεποιθήσεις. Και πράγματι είναι.
Η μεταφυσική του σχεδία είναι πολυφωνική αλλά οι ρίζες των ιδεών του θα πρέπει να αναζητηθούν αλλού και κυρίως στις επιδράσεις που δέχτηκε από την ένταξή του στον Ελευθεροτεκτονισμό και τις μελέτες του στη Θεοσοφία, ένα πεδίο που, όπως ορθά