Του Ι. Ρίζου
Γράφει ο π. Σάββας για «αἱρετικές
φαντασίες τοῦ κ. Ρίζου και …δαιμονική ἐπίθεση».
Απάντηση
Όποιος τολμά (έστω και με λάθος τρόπο) να ασκήσει
κριτική, λοιπόν, είναι για σας αιρετικός και δαιμονισμένος! Κάθε ένας που αγωνίζεται, αν σας αμφισβητεί είναι
αιρετικός;
Καλοσύνη σας. Όμως, γιατί δεν παραθέτετε παράλληλα με τα βαριά σας λόγια, τα δικά μου αιρετικά λόγια; Να τα δώ
κι εγώ και να τα διαγράψω. Αντίθετα βγάζετε εμένα αιρετικό, στηριζόμενος σε
κείμενα άλλου που -όπως γράφω παρακάτω- δεν τα έχω πεί, δεν τα αποδέχομαι, αλλ’
έχω γράψει σε βιβλίο μου τα ακριβώς αντίθετα. Το συμπέρασμά σας αυτό, λοιπόν,
είναι φανταστικό και αστήρικτο και δείχνει ότι το υπόλοιπο κείμενό σας γράφεται
χωρίς την απαιτούμενη νηφαλιότητα και αντικειμενικότητα.
Γράφετε:
«1) Γράφει ὁ κ. Ρίζος ὅτι: «ὑπάρχει
μιά παρασκηνιακή καί κρυφή διεργασία πού ἐνεργεῖται ἀπό μερίδα τῶν νεοαποτειχιζόμενων
ἁγιορειτῶν Μοναχῶν (ὄχι πάνω ἀπό δέκα τόν ἀριθμό) κι ἑνός ἀρχιμανδρίτη ἐκτός Ὄρους,
πού προετοιμάζει τό ἔδαφος ὥστε ὁ ὅποιος νεοαποτειχιζόμενος λαός νά μεταφερθεῖ ἐν
μία νυκτί στίς τάξεις τοῦ παλαιοῦ ἡμερολογίου».
Δηλώνω ὅτι εἶναι συκοφαντία. Οὐδέποτε εἶπα τέτοιο πράγμα, ἀλλά ἀκριβῶς τό ἀντίθετο καί ζητῶ ἀπό τόν κ. Σημάτη καί κ. Ρίζο νά προβοῦν σέ δημόσια συγγνώμη γιά τόν σκανδαλισμό τῶν πιστῶν καί τήν σύγχυση πού προκάλεσαν.»
Απάντηση
Πάτερ Σάββα, δεν είπα ότι δηλώσατε απερίφραστα την επιστροφή των αποτειχιζομένων στο
παλαιό.
Μίλησα για διεργασία, για ενδείξεις.
Και
συγκεκριμμένα, αναφέρομαι στον στενό σας συνεργάτη και Νο 2 της ομάδας σας, π. Χαρίτωνα
ο οποίος:
1. Έχει δηλώσει σε αξιόπιστο αγιορείτη
διωκώμενο-αποτειχισμένο Μοναχό που μου το εκμυστηρεύτηκε ότι «οι Γ.Ο.Χ. έχουν Μυστήρια».
2. Πρίν λίγες μέρες φιλοξενήθηκε επι τρείς τουλάχιστον
ημέρες σε «σκληρό» Ζηλωτικό κελί του Αγίου Βασιλείου στο Άγιο Όρος, όπου εκεί
προφανώς συμπροσευχήθηκε ή και
συλλειτούργησε με αυτούς που δεν έχουν καμμία
κοινωνία με εμάς τους νεοημερολογίτες.
3. Προσπάθησε να αποτρέψει μια Αποτείχιση υπο τον κύριο
Νάσιο, με την αιτιολογία του να γίνει αυτή σε συντονισμό με την επιστροφή στο
παλαιό ημερολόγιο. Σε διάλογο στην Καρδίτσα, μάλιστα δήλωσε ότι αν η αποτείχιση δεν γίνει με επιστροφή στο
παλαιό, είναι άχρηστη.
4. Αναφέρομαι επίσης στην προτροπή του πνευματικού σας,
γέροντα Ευστρατίου, (στο Μετόχι της
Βαρυμπόμπης) που σε ερώτηση των εκεί πιστών στο αρχονταρίκι, απάντησε ότι όσοι
δεν θέλουν να πάνε στις οικουμενιστικές εκκλησίες των ενοριών τους, ας πάνε σε
παλαιοημερολογίτικη εκκλησία.
5. Αναφέρομαι και σε δική σας απάντηση στο αρχονταρίκι
της Βαρυμπόμπης ότι οι Γ.Ο.Χ. έχουν μυστήρια.
6. Αναφέρομαι στον στενό σας συνεργάτη π. Επιφάνιο
Καψαλιώτη που θεωρεί οι οι Γ.Ο.Χ. έχουν μυστήρια, αφού από αυτούς έλκει και το
Μοναχικό του Σχήμα.
7. Αναφέρομαι στην ομιλία σας στο Αίγιο στις 11/6/2017, όπου ενώ προσκλήθηκαν και Γ.Ο.Χ. «ξεχάσατε» να
προσκαλέσετε τον κ. Σημάτη που ζεί στο Αίγιο (αν και δεν ξεχνάτε να τον
διαβάλετε τηλεφωνικώς σε τρίτους).
8. Αναφέρομαι στις συνεχείς εκκλήσεις μου στους
συνεργάτες σας, να καταδείξουν δημοσίως τα «λάθη» του επίμαχου βιβλίου μου για
το παλαιοημερολογίτικο σχίσμα, προς όφελος των αναγνωστών και, ενώ αυτές απορρίπτονταν
ασυζητητί, οι καλές σας σχέσεις με τον
χώρο του παλαιού διευρύνονταν. Και πώς να μη συμβαίνει αυτό, όταν οι μισοί από
τους 10 συνεργάτες σας προέρχονται από ήπιες (ίσως) Ζηλωτικές μερίδες του Αγίου
Όρους; Και η ανησυχία μου για αυτό αποτελεί «συκοφαντία», και «αίρεση»;
9. H παγιωμένη διαβολή εναντίον μου, από μέλη της σε σας
προσκείμενης ομάδας αγιορειτών και λαϊκών για την κυκλοφορία του βιβλίου μου για το
ημερολογιακό σχίσμα, δεν θα έπρεπε να με προβληματίσει;
Τα παραπάνω σημαίνουν δύο πράγματα. Είτε α) η
αγαπολογική σας ή κάποια άλλη ελαφρότητα και επιπολαιότητα δεν σας εμποδίζει να
συμπορευτείτε με ένα Σχίσμα, είτε β) υπάρχει μια αδήλωτη μέν, απόφαση δε για
συμβιβασμό χωρίς σοβαρό, δημόσιο, τεκμηριωμένο και επιστημονικό διάλογο ανάμεσα
στις δύο πλευρές.
Είχα λοιπόν δύο επιλογές α) να κάνω ότι δεν είδα και δεν
άκουσα τίποτα και β) να σηκώσω το χαλί, (έστω κι αν με αυτό εξέθετα τον εαυτό
μου στις «ευγενικές» κριτικές διαθέσεις ενίων πνευματικών σας τέκνων). Μου είπαν μερικοί ότι θα έπρεπε να έλθω σε
επικοινωνία μαζί σας. Τι νόημα όμως θα είχε αυτή όταν εδώ και μήνες προτρέπετε
κοντινά μου άτομα να «ξεκοπούν» από μένα;
Η πρώτη μου
προσπάθεια να προκύψει συζήτηση των θεμάτων και επίτευξη σχετικής ομοφωνίας
έγινε τον Οκτώβριου του 2016 στην οργάνωση της «Σύναξης της Λάρισας», την οποία
εσείς αμέσως μετά υπονομεύσατε σιωπηρά.
Η δεύτερη μου
προσπάθεια έγινε τον Σεπτέμβριο του 2017 (σὲ συνεννόηση και ευλογία της Ι. Μ.
Μηλοχωρίου), προσκαλώντας σε διάλογο
μεταξύ των αποτειχισμένων Πατέρων (άνευ της παρουσίας λαϊκών) για την επίτευξη
ομοφωνίας, με φιλοξενούντα τον Γέροντα Μάξιμο και π. Ιγνάτιο της Ι. Μονής Αγίας
Παρασκευής Μηλοχωρίου. Κι αυτή την πρόσκληση την απορρίψατε γιατί θεωρήσατε
απαράδεκτο το ότι δεν είχαν προσκληθεί
στενοί σας συνεργάτες προερχόμενοι από τον παλαιοημερολογίτικο ζηλωτισμό.
Αυτές ήταν για μένα σοβαρές ενδείξεις που μου προκάλεσαν
ανησυχίες. Για σας όμως ήταν «ψέματα», και «συκοφαντίες» και διαβολική επιρροή!
Και αναρωτιέστε υποκριτικά και δημόσια «Ποιος είναι πραγματικά ο ρόλος του Ρίζου»;
Γράφετε:
«2) Δυστυχῶς ὁ κ.
Ρίζος μᾶς ἐπισυνάπτει τήν κατηγορία πώς: «Ἔτσι θά πρέπει, οἱ παραπάνω
ἁγιορεῖτες (κι ὁ λαός πού θά τούς ἀκολουθήσει) νά ξαναβαπτιστοῦν, ἤ νά
ἀναμυρωθοῦν καί οἱ ἱερωμένοι τους νά ξαναχειροτονηθοῦν(;) Ἄν λοιπόν ἐπιδιώκουν
νά φέρουν τόν λαό στό “παλαιό”, ἄς κάνουν πρῶτα οἱ ἴδιοι δημοσίως τά «ἀναγκαῖα»
καί μετά ἄς ποῦν καί στόν λαό ὅτι πρέπει νά “ξαναπάρουν” τά Μυστήρια τοῦ
βαπτίσματος καί Χρίσματος»!!
Ποῦ τά βρῆκε αὐτά ὁ
ταλαίπωρος; Ποιός δαίμονας τοῦ τά ἐνέβαλλε εἰς τό μυαλό του; Εἶπα ποτέ τέτοια
πράγματα; Ἄς μᾶς δείξει ποῦ τά ἔχω πεῖ, ἀλλιῶς νά ζητήσει συγγνώμη γιά τόν
σκανδαλισμό πού προκαλεῖ καί τήν ζημία πού προξενεῖ στόν ἀγῶνα κατά τῆς
αἱρέσεως.»
Απάντηση
Ώστε, λοιπόν, αυτά καταλάβατε, πάτερ; Και διαστρέφοντας το γράμμα και το
πνεύμα αυτών που λέω, μιλάτε για «αἱρετικές φαντασίες» και «δαίμονες»; Να σας
τα εξηγήσω λοιπόν καλύτερα.
Είπα ότι ΑΝ σκοπεύετε να υλοποιήσετε ένα τέτοιο σχέδιο ΤΟΤΕ θα πρέπει να ξαναβαπτιστείτε…
κ.λ.π. κ.λ.π. Μίλησα για τις
επιπτώσεις μιας πιθανής προσχώρησης στο παλαιό για σας και τον λαό. Ελπίζω
τώρα (έστω κι αν με καθυβρίσατε στηριζόμενος σε πράγματα που δεν είπα) να το
καταλάβατε.
Γράφετε:
«Δυστυχῶς, ὁ κ. Ρίζος ἔχει πέσει στήν πλάνη τοῦ
παπισμοῦ, διότι κηρύττει τήν θεωρία τῆς αὐτόματης ἀπώλειας χάριτος, δηλαδή
κάποιος χάνει τήν χάρη τῶν μυστηρίων, χωρίς ἡ Σύνοδος νά τόν καθαιρέσει»… «Ἡ ἡμιμάθεια
εἶναι χειροτέρα τῆς ἀμαθείας καί ὁ κ. Ρίζος φαίνεται ὅτι πάσχει ἀπό αὐτήν».
Απάντηση
Μήπως πάτερ
όταν διαβάζατε το άρθρο μου διαβάζατε συγχρόνως και κάτι άλλο;
Αναφέρω έστω
και το παραμικρό για ακυρότητα Μυστηρίων; Ας ξαναδιαβάσουν όλοι όσοι σχολίασαν
επαινετικά το άρθρο σας, στηριζόμενοι κυρίως σ’ αυτήν σας την παρανόηση το
επίμαχο σημείο. Στο οποίο μάλιστα ξοδεύετε το 80% της απαντήσεως σας! κι ας
βγάλουν περισσότερα νηφάλια συμπεράσματα. Το γεγονός μάλιστα ότι συμπλέκετε σε
μια προσωπική επιστολή άτομα που δεν έχουν να κάνουν με την πρωτοβουλία μου
αυτή, φανερώνει δόλο ότι εγώ τάχα έχω συγκροτήσει κάποια υποτιθέμενη ομάδα. Και
μάλιστα αντιαγιορείτικη. Δηλώνω κατηγορηματικά ότι αυτή η κατηγορία, η οποία
επεκτείνεται και σε άλλους πιστούς είναι εντελώς ανυπόστατη. Ποτέ μου δεν
προσπάθησα να διασπάσω τον αγώνα της αποτειχίσεως, αντίθετα με ό,τι κάνω θέλω
να προφυλάξω την ενότητα στην αλήθεια.
Στο Β΄ Μέρος
λοιπόν του βιβλίου μου, «Ληστές της Θείας διδασκαλίας» σελ. 113, γράφω:
«Βεβαίως… «πρὶν τῆς καθαιρέσεώς του,
κανεὶς δὲν ἔχει καθαιρεθεῖ» λέει ο Μ. Φώτιος.[1]
Τήν ἐγκυρότητα
τῶν Μυστηρίων τῶν
μή καθηρημένων κληρικῶν βεβαιώνει καί ἡ
Ζ΄ Οἰκουμενική μέσῳ τοῦ
προέδρου της ἁγίου
Ταρασίου.[2]
κ.λ.π».
Τι λοιπόν, δεν αποτελεί αυτό λασπολογία και σπίλωση της υπολήψεώς μου,
πάτερ;
Γράφετε:
«ΟΣΟΙ ΒΛΕΠΟΥΝ ΤΙΣ ΟΜΙΛΙΕΣ ΜΑΣ ΘΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΝ ΠΩΣ Ο
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΔΕΝ ΞΕΡΕΙ ΤΙ ΛΕΕΙ».
Απάντηση
Εγώ πάτερ, δεν εξέφρασα ανησυχίες για
το τι λέτε μπροστά στην κάμερα, αλλά για εκείνα που γίνονται πίσω από αυτήν.
Και κλείνετε συμπερασματικά: «Ὅμως,
φαίνεται πώς τώρα πλέον εἶναι καί τοῦ κ. Ρίζου καί τοῦ πατρός Μακαρίου καί κάθε
ἄλλου, πού ἀποφαίνεται πότε χάνεται ἡ χάρις καί πότε ἐπανέρχεται!!!».
Απάντηση.
Εντάξει
πάτερ, καταπληκτικό το πόρισμα σας!
Μετά από αυτές τις διευκρινήσεις, να υποθέσω ότι η αίρεση μου είναι ότι τόλμησα
να δημοσιοποιήσω τις επιφυλάξεις και τις αντιρρήσεις μου;
Εάν η αίρεσή μου είναι ότι τόλμησα να εκφράσω δημοσίως για το καλό του
αγώνα τις ανησυχίες μου, με έντονο ίσως αλλ’ όχι αδικαιολόγητο τρόπο, τότε ας
μείνει αυτή η κατηγορία του αιρετικού, ως στίγμα του αγώνα αυτού.
Ως προς τα
άλλα θέματα που θίγετε στην απάντησή σας και χρήζουν διευκρινήσεων, δεν θα
ασχοληθώ προς το παρόν, όχι μόνο για να μην προκαλέσω νέα άδικα σχόλια, αλλά
κυρίως γιατί πληροφορήθηκα ότι επί τέλους αποφασίσατε οι Πατέρες, πολύ σύντομα
να συζητήσετε και να ξεκαθαρίσετε αυτά τα θέματα, ώστε κι εμείς που παρακολουθούμε
αυτή την ασυνεννοησία των αποτειχισμένων, να μάθουμε τί πιστεύετε, πού
διαφωνείτε, πού συμφωνείτε, ποιός ακολουθεί πιστά την διαχρονική διδασκαλία της
Εκκλησίας μας, και ποιός την διαστρέφει. Ώστε, επί τέλους, αυτός ο αγώνας να
προχωρήσει με ενότητα και προσήλωση στην αλήθεια. Τα σχόλια των πιστών που
διάβασα δείχνουν ότι αυτή συνάντηση είναι απολύτως αναγκαία.