Τὸ εὐαγγέλιο τῆς Σταυροπροσκυνήσεως (Μάρκ.
Η' 34-38): ἡ μοναδικὴ περίπτωση δυνητικότητας στὴν Ἐκκλησία
Ἀδαμάντιος Τσακίρογλου
Στὴν ἐπαναφορὰ ἀπὸ τοὺς γνωστοὺς κύκλους τῶν
ἀντιοικουμενιστῶν, συγκοινωνούντων μὲ τὴν αἵρεση ἀντιαιρετικῶν (ἱστορικὴ
πρωτοτυπία), τῆς δυνητικότητας καὶ τῶν ἐπιστημονικῶν πρωτείων τῆς δυνητικότητας
τῶν Ἱ. Κανόνων καὶ δὴ τοῦ 15ου, ἀπαντᾶ ἡ σημερινὴ εὐαγγελικὴ
περικοπή.
Οἱ Ἅγιοι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας θεσπίζοντας τοὺς
Ἱεροὺς Κανόνες, εἶχαν ὡς σκοπὸ τὴν ὁριοθέτηση τοῦ χριστιανικοῦ βίου μὲ βάση τὰ
δόγματα τῆς Ἐκκλησίας ὡς ὁλοκλήρωση ἀληθινῆς
καὶ ἐλεύθερης ἐν Χριστῷ ζωῆς. Οἱ Ἱεροὶ Κανόνες «δὲν
εἶναι νομικοὶ κανονισμοί, ἀλλὰ ἐφαρμογὲς τῶν δογμάτων τῆς Εκκλησίας» (V. Lossky, Ἡ μυστικὴ θεολογία τῆς Ἀνατολικῆς
Ἐκκλησίας, σελ. 206),
τῶν ὁποίων ἡ ἐφαρμογὴ καὶ ὑπεράσπιση, ἐφ’ ὅσον στοχεύει στὴν θεραπεία τοῦ
ἀνθρώπου, εἶναι γιὰ κάθε συνειδητὸ Χριστιανὸ ὑποχρεωτική.
Ἡ ὑποχρεωτικὴ
τήρηση τῶν Ἱερῶν Κανόνων δὲν ἔχει νὰ κάνει μὲ μία τήρηση συμβατικῶν Κανόνων συμπεριφορᾶς
ποὺ θεσπίστηκαν ἀπρόσωπα καὶ λειτουργοῦν γενικὰ ὡς Κανόνες συμβίωσης καὶ διαπροσωπικῆς
γαλήνης καὶ εἰρήνης, ὥστε νὰ προσαρμόζονται στὴν θέληση καὶ δυνατότητα τοῦ κάθε
πιστοῦ. Ἔχει νὰ κάνει μὲ τὴν προστασία καὶ τὸ ὀρθό βίωμα κοινωνίας καὶ σχέσης μεταξὺ
τῶν Χριστιανῶν καὶ μεταξὺ τῶν Χριστιανῶν μὲ τὸν Θεό, «στὴν κατὰ περίπτωση ἀνόθευτη διαφύλαξη τῆς ἀναγκαίας γιὰ τὴν ζωὴ τῶν πιστῶν
πληρότητος τοῦ περιεχομένου τῆς ἀληθείας τῆς ἀποκαλύψεως ἀπὸ κάθε παρανόηση ἢ παρέκκλιση,
ἤτοι στὴν ὀρθὴ βίωση τῆς οὐσίας τοῦ Μυστηρίου τῆς Ἐκκλησίας σὲ κάθε στιγμὴ τῆς ἱστορίας» (Βλ. Φειδά, Ἱεροὶ Κανόνες καὶ Καταστατικὴ Νομοθεσία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος,
σελ. 42).