ΕΙΣΗΓΗΣΙΣ σὲ ΗΜΕΡΙΔΑ
στὸ ΑΙΓΙΟ
τοῦ ἱερομονάχου π. Εὐθυμίου Τρικαμηνᾶ
Δημοσιεύουμε μία σημαντικὴ καὶ ἐπίκαιρη ὁμιλία, ποὺ ἔγινε στὸ Αἴγιο τὸ 2 0 0 6 ἀπὸ τὸν π. Εὐθύμιο Τρικαμηνᾶ. Ἐκτὸς τῶν ἄλλων τὴν δημοσιεύουμε γιὰ νὰ
καταδείξουμε αὐτὸ τὸ σημαντικό· ὅτι ὁ π. Εὐθύμιος παραμένει σταθερὰ σὲ ἁγιοπατερικὸ ἔδαφος· δὲν μίλησε γιὰ τὴν διακοπὴ
μνημοσύνου καὶ ἀποτείχιση περιστασιακά, ἀμφιβάλλων, πειραματιζόμενος
καὶ παρασύροντας τοὺς πιστοὺς νὰ προβοῦν σὲ ἐνέργειες καινοφανεῖς. Δὲν ἔπαιξε δηλαδὴ
μὲ τὶς συνειδήσεις τῶν πιστῶν σὲ θέμα ποὺ εἶχε σχέση μὲ τὴν σωτηρία ψυχῶν.
Ἀλλά, ἀφοῦ πρῶτα μελέτησε ἐπὶ δεκαετίες τοὺς Ἁγίους Πατέρες, καὶ ἰδιαίτερα
τὸν Ἅγιο Θεόδωρο τὸν Στουδίτη (τὸν πιὸ ἐπίκαιρο Ἅγιο, λόγῳ ὁμοιοτήτων τῶν
ἐκκλησιαστικῶν καταστάσεων ἐκείνης τῆς ἐποχῆς καὶ τῆς δικῆς μας), μετέφερε τὴν
πατερικὴ διδασκαλία ἀκριβῶς ὅπως τὴν ἐδίδαξαν οἱ Ἅγιοι, καὶ δὲν μετακινήθηκε
οὔτε σπιθαμὴ ἀπὸ τὶς θέσεις τῶν Ἁγίων (ποὺ τὶς ἔκανε δικές του).
Τὴν σταθερότητά του αὐτή, κυρίως στὸ θέμα τῆς ἀντιμετωπίσεως τῆς
Παναιρέσεως τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, ἂς τὴν ἀντιπαραβάλλουν κάποιοι, μὲ θέσεις ἄλλων
ἱερωμένων, οἱ ὁποῖοι μιμήθηκαν μὲν ἐκ τῶν ὑστέρων, ὅσους προηγήθηκαν (καὶ τὸν
π. Εὐθύμιο), ἀλλὰ χωρὶς νὰ ἔχουν μελετήσει καὶ "χωνέψει", καὶ κυρίως χωρὶς νὰ ἔχουν πειστεῖ
γιὰ τὴν σημασία, τὴν σπουδαιότητα, τὴν βαρύτητα καί, κυρίως, τὶς θυσίες ποὺ συνεπάγεται τὸ ἐγχείρημα αὐτό. Ποὺ
καλῶς βγῆκαν στὸν ἀγώνα, ποὺ μᾶς χαροποίησαν γι' αὐτὸ καὶ εἴδαμε στὰ πρόσωπά τους τοὺς καθοδηγητὲς τοῦ ἀγώνα, ἀλλὰ ἀπογοητευθήκαμε στὴν συνέχεια, βλέποντάς τους νὰ ἐγκαταλείπουν τὴν γραμμὴ τῶν Πατέρων, νὰ αὐτοσχεδιάζουν, νὰ προσαρμόζονται, νὰ δοκιμάζουν καὶ νὰ ἐφαρμόζουν δικές τους πρακτικὲς καὶ οἰκονομίες!
Καὶ δυστυχῶς, οἱ θέσεις τους ὡς πρὸς τὴν ἀντιμετώπιση τοῦ Οἰκουμενισμοῦ,
μᾶς ὁδηγοῦν μακριὰ ἀπὸ τὸ δρόμο τῶν Πατέρων καὶ τὸν διαστρέφουν· καὶ ὡς ἐκ
τούτου εἶναι ἀναποτελεσματικὲς ὡς πρὸς τὴν καταπολέμηση τοῦ Οἰκουμενισμοῦ ἤ, τὸ
χειρότερο, ὑποβοηθητικὲς στὴν ἐπικράτησή του!
Ἕνα μόνο παράδειγμα θὰ ἀναφέρουμε· ὁ καθηγητὴς Πατρολογίας π.
Θεόδωρος Ζήσης, στὴν ἀρχὴ συμφωνοῦσε καὶ ἐπαινοῦσε τὸν ἀγώνα τοῦ π. Εὐθυμίου· δεχόταν
δηλαδὴ τὴν πατερικὴ διδασκαλία καὶ δίδασκε κι αὐτὸς τὸ Πατερικό, «ὁ κοινωνῶν
ἀκοινωνήτω ἀκοινώνητος ἔσται», διατυπώνοντάς του ὡς «ἀρχὴ τῶν
συγκοινωνούντων δοχείων»! Ἀργότερα ὅμως, μετὰ τὴν συνταξιοδότησή
του, ἄλλαξε γραμμή! Τὴν Πατερικὴ Παράδοση ποὺ προηγουμένως δίδασκε τώρα θεωρεῖ
λάθος!
Ἔτσι, ὁ π. Θεόδωρος καὶ κυρίως ἡ ὁμάδα του, λοιδωροῦν ὅσους μένουν πιστοὶ σὲ ἐκεῖνα ποὺ ὡς Πατρολόγος δίδασκε μὲ τὸ κύρος τοῦ καθηγητῆ! Καὶ ἀπαρνεῖται, ὅσα προηγουμένως σωστὰ δίδασκε, καὶ ἀκολουθεῖ τὴν μετα-πατερικὴ κακόδοξη θέση,
ὅτι δὲν μολύνεται, δὲν κινδυνεύει ὅποιος κοινωνεῖ μὲ ἐκείνους ποὺ
κοινωνοῦν μὲ Οἰκουμενιστές!
Καὶ τὸ τραγικὸ εἶναι ὅτι τὴν ἐγκατέλειψε, χωρὶς νὰ πληροφορήσει τοὺς
πιστοὺς καὶ ἐξηγήσει ὁ ἴδιος, μὲ πατερικὰ κείμενα, πῶς αὐτός, καθηγητὴς Πατρολόγος,
εἶχε ἐπὶ τόσες δεκαετίες πέσει σὲ τέτοιο λάθος; Δὲν εἶχε καταλάβει τὴν διδασκαλία
τῶν Πατέρων ποὺ εἶχε μελετήσει; Καὶ πῶς θέλει νὰ πιστέψουμε, πὼς δὲν παρερμηνεύει (αὐτὸς
καὶ ὁ γιός του) μὲ αὐτὰ ποὺ τώρα διδάσκουν, τὴν Πατερικὴ Παράδοση;
Π.Σ.
ΕΙΣΗΓΗΣΙΣ σὲ ΗΜΕΡΙΔΑ
στὸ ΑΙΓΙΟ
ΠΟΙΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Η ΣΤΑΣΙΣ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΩΝ, ΣΥΜΦΩΝΑ
ΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ, ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΑΛΛΟΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ
ΦΡΟΝΗΜΑΤΟΣ;
τοῦ ἱερομονάχου π. Εὐθυμίου Τρικαμηνᾶ
Σεβαστοί πατέρες, ἀγαπητοί
ἀδελφοί,
Θέλω κατ' ἀρχάς νά εὐχαριστήσω τόν τοπικό σύλλογο τοῦ
Αἰγίου «ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ & ΠΑΡΑΔΟΣΙΣ» γιά τήν θεάρεστο προσπάθεια τῆς διοργανώσεως
αὐτῆς τῆς ἡμερίδος. Ἴσως μέ παρόμοιες προσπάθειες νά βγοῦμε ἀπό τόν λήθαργο
ὅλοι οἱ Ὀρθόδοξοι καί νά ἀρχίσουμε νά ἀντιστεκώμεθα, ὄχι μόνο ἀτομικά, ἀλλά
συλλογικά στήν αἵρεσι τοῦ Οἰκουμενισμοῦ.
Τό δύσκολο εἶναι ὅ,τι κάνουμε ἀγωνιζόμενοι γιά τήν
Ὀρθοδοξία νά εἶναι ἐναρμονισμένο καί σύμφωνο
μέ ὅλη τήν πατερική παράδοσι καί ἀνάλογο μέ τίς ἀνάγκες
τῶν ἡμερῶν μας. Οἱ δέ ἡμέρες
μας εἶναι πολύ πονηρές, καί ἡ κατάστασις τῶν Ὀρθοδόξων τέτοια, ὥστε ἀπό
ἀνθρωπίνης πλευρᾶς νά μήν ὑπάρχουν πολλά
περιθώρια αἰσιοδοξίας, γιά νά γίνη κάτι καλό στήν Ἐκκλησία.
Τό θέμα τό ὁποῖο προσεκλήθην νά ἀναπτύξω «Ποιά θά πρέπει νά εἶναι ἡ στάσι τῶν Ὀρθοδόξων
ἔναντι τῶν Οἰκουμενιστῶν, κατά τήν πατερική πρακτική» εἶναι
βέβαια πολύ ἐπίκαιρο καί ἄκρως σημαντικό διά τήν σωτηρία μας, τά δέ χρονικά
περιθώρια, ἀλλά καί οἱ δυνατότητές μου πολύ περιορισμένα. Ἴσως, ἄν ὑπῆρχε κάποιος ἄλλος ὁμιλητής,
πνευματικά ὁλοκληρωμένος καί ἐμπειρικά σκεπτόμενος καί ὁδηγούμενος, νά τό
ἀνέπτυσε καλύτερα καί νά ἔδινε μία πιό καθαρή εἰκόνα στούς ἀκροατές διά τήν
στάσι τῶν Ὀρθοδόξων ἔναντι τῶν Οἰκουμενιστῶν.
Δι' αὐτό νά μοῦ συγχωρήσετε τίς ἐλλείψεις, ὅ,τι δέ κρίνετε ὅτι εἶναι λάθος, ἐξ ἀπόψεως πατερικῆς καί
Παραδόσεως, θά εἶμαι εὐγνώμων νά τό ἀκούσω καί νά τό διορθώσω.
Εἶναι γεγονός ἀναμφισβήτητο ἀπό ὅλους τούς ὑγιῶς σκεπτομένους
Ὀρθοδόξους ὅτι ὁ Οἰκουμενισμός εἶναι αἵρεσις.
Τό διαφορετικό τοῦ Οἰκουμενισμοῦ ἀπό τίς ἄλλες αἱρέσεις, παλαιότερες καί
σύγχρονες, εἶναι ὅτι εἶναι αἵρεσι
ἐν ἐξελίξει. Δηλαδή ἐνῶ οἱ ἄλλες αἱρέσεις εἶχαν
καθορισμένη διδασκαλία καί εὐθύς ἐξ ἀρχῆς διεχώριζαν τήν θέσι των ἀπό τήν
Ὀρθόδοξο διδασκαλία καί Παράδοσι, τήν ὁποία κατά πρόσωπο ἐπολέμουν, ὁ Οἰκουμενισμός σταδιακά ἀποκαλύπτει τίς δοξασίες
του, τίς ὁποῖες συνήθως ἐνδύει μέ τό ἔνδυμα τῆς ἀγάπης καί πρακτικά
πάλι θά λέγαμε ὅτι ἐνεργεῖ προγραμματισμένα, ὥστε τά βήματα προσεγγίσεως μέ τίς ἄλλες
αἱρέσεις, νά
μή προκαλέσουν ἀντίδρασι καί ἀφύπνισι τῶν Ὀρθοδόξων. Ἡ μέθοδος δέ μέ τήν ὁποία προσπαθεῖ νά
ἐπιβληθῆ εἶναι ἐκ τῶν ἄνω πρός τά κάτω, δηλαδή ἀφοῦ ἐπικρατήσει στούς
Ἐπισκόπους, νά ἐπιβληθῆ σέ ὅλο τόν κλῆρο, καί νά μεταδοθῆ καί στόν λαό.
Αὐτή ἡ μέθοδος ἐπικρατήσεως μιᾶς αἱρέσεως δέν εἶναι
καινούρια, ἐπειδή τήν βλέπουμε καί στόν Ἀρειανισμό καί στήν Εἰκονομαχία καί
ἀλλοῦ, τό καινούριο ὅμως καί ὕπουλο εἶναι ἡ νομότυπη ἀλλοτρίωσι τῶν Ἐπισκόπων. Δηλαδή ἐνῶ παλαιά ἐδιώκοντο καί ἐξορίζοντο οἱ
Ὀρθόδοξοι Ἐπίσκοποι μέ τήν βοήθεια τῆς πολιτικῆς ἐξουσίας, προκειμένου νά
καταλάβουν τούς θρόνους των οἱ αἱρετικοί, σήμερα ἐπιλέγονται, καί θά λέγαμε
μυοῦνται κατά κάποιον τρόπο μασωνικό, οἱ κατάλληλοι ἄνθρωποι, αὐτοί δηλαδή οἱ
ὁποῖοι δέν ἔχουν πνευματικά ἐνδιαφέροντα, αὐτοί οἱ ὁποῖοι ἔθεσαν ὡς σκοπό των
τήν ἀναρρίχησι στήν ἐξουσία, αὐτοί οἱ ὁποῖοι εἶναι δειλοί καί ἕτοιμοι νά
συμφωνήσουν μέ τόν οἱονδήποτε ἰσχυρό καί,
αὐτοί τέλος, οἱ ὁποῖοι εἶναι ἕτοιμοι νά ξεπουλήσουν τόν θησαυρό τῆς Ὀρθοδοξίας,
χάριν προσωπικῶν ἀξιώσεων καί ἀδυναμιῶν.
Ἔτσι λοιπόν ὑπάρχει μία εἰρηνική ἐπικράτησις τῆς αἱρέσεως, βοηθουμένη
ἀπό τήν ἀδιαφορία τοῦ λαοῦ, ἀπό τήν ἄγνοια καί ἀπό τήν συστηματική προπαγάνδα
τῶν Οἰκουμενιστῶν.