(Αγ. Θεόδωρος Στουδίτης
– Επιστολή 165)
Τοῦ Ν. ΣΑΚΑΛΑΚΗ
Γράφει ο άγιος Θεόδωρος Στουδίτης:
«Επί
δε ταις παρά του Ξενοδόχου προτάσεσι, τι ότι παρ’ ημών επεζήτησας έτι
διασάφησιν, εγκεκριμένως αποκριθείς αυτώ κατά την των θεοφόρων Πατέρων
διδασκαλίαν, ουδέν περισσότερον έχομεν λέγειν των σων αντιπαραστάσεων»· δηλ.
«όσο για τις ερωτήσεις του ξενοδόχου, γιατί ζήτησες από μένα περισσότερη διασάφηση; Αφού απάντησες σ’
αυτόν με τρόπο εγκεκριμένον από τη διδασκαλία των θεοφόρων Πατέρων, εγώ δεν έχω
να πω τίποτε περισσότερο από τις δικές σου απαντήσεις» (Αγ. Θεόδωρος
προς Γρηγορίω τέκνο–επιστολή 165).
Υπάρχει ένα μόνιμο Πατερικό, Ορθόδοξο υπόστρωμα,
που αποτελεί τη βάση–εγγύηση της μελέτης των εκκλησιαστικών πραγμάτων, την
οποία βάση χρησιμοποιεί πάντοτε, ως αξίωση ισχύος, ο αγ. Θεόδωρος ο Στουδίτης.
Πάντοτε τις θέσεις του τις αξιολογεί–προσδιορίζει με ένα έντονα φορτισμένο
(έσχατο) οντολογικό έρεισμα, που είναι η Αγιογραφική–Πατερική διδασκαλία.
Το φορτισμένο αυτό Πατερικό Δέον, το χρησιμοποιεί
ο άγιος Θεόδωρος για την διαμόρφωση (διδασκαλία) του φρονήματος των πιστών.
Σήμερα, οι πιστοί αποφασίζουν και
προσανατολίζονται (εκκλησιολογικά) χωρίς την Πατερική ταυτότητα, σε προσωπικό–φιλοσοφικό
επίπεδο ή οργανωμένοι στο «Γεροντικό» μέτωπο. Το παρατηρούμε αυτό στις
σημερινές «οικονομίες» Πανεπιστημιακών κληρικών–θεολόγων, στα σχόλια
«Ορθοδόξων», στις πρακτικές των Ι. Μονών και στην νέο-εκκλησιαστική συμπεριφορά
του Αγίου Όρους.