Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 2013

Οἱ "Δούρειοι ἵπποι" πλήθυναν, αλλά κάποιοι μιλάνε ΑΚΟΜΑ για αναμονὴ "ἄχρι καιροῦ". Ξέχασαν το "Γρηγορείτε" του Κυρίου!

Πρεσβυτέρου Βασιλείου Σπηλιοπούλου




Η ΛΕΓΟΜΕΝΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ:
Ο Δούρειος ίππος της Λειτουργικής Αναγεννήσεως;



 Τὰ τελευταα χρόνια λο καί συχνότερα, λο καί πό περισσότερους ερες τελεται λεγομένη Θεία Λειτουργία το γίου ακώβου το δελφοθέου.   τέλεση τς Λειτουργίας ατς καί ξαφνική της μφάνιση στή ζωή τς κκλησίας μας φ’ νός μέν καταδεικνύει τό κκοσμικευμένο πνεμα πού διακατέχει πολλούς κληρικούς καί φ’ τέρου ξυπηρετε κατά τόν καλύτερο τρόπο, τά σχέδια τν «νανεωτν» τς Λειτουργικς μας ζως, τν ατοκλήτων σωτήρων τς κκλησίας.  Τό σχέδιο εναι πλό:  Λειτουργία ατή «βαπτίζεται» πό τούς νανεωτές ς «ρχαιοπρεπής».  ταν μως τελεται, τελεται μέ τόν τρόπο πού ραματίζονται ο «νανεωτές», πότε πιστός λαός, ποος μάλιστα νθουσιάζεται μέ τήν πρωτοτυπία καί τά φέ, συμπεραίνει, ντελς σφαλμένα, τι συγκεκριμένος τρόπος τελέσεως εναι «ρχαιοπρεπής» καί ρα παραδοσιακός.  Ατό χει ς συνέπεια νά ζητ πό τούς ερες νά λειτουργον τσι καί ταν τελον τίς Λειτουργίες τν γίων ωάννου το Χρυσοστόμου καί Βασιλείου.  Εναι, μως, ντως τσι τά πράγματα;  Μπορε καθένας νά τελε ποια Λειτουργία θέλει καί πως θέλει;  ς τό δομε ναλυτικά ..... ...............................................................................................................
  ...Στίς πόμενες σελίδες ποδεικνύονται στήν πράξη τά σα ποστηρίξαμε στό κείμενο περί τς λεγομένης Θ. Λειτουργίας το ακώβου.  ποδεικνύεται μέ τόν πιό αδιάψευστο τρόπο τό γεγονός τι παναφορά τς Λειτουργίας ατς δέν χει λλο σκοπό παρά νά φέρει μιά βίαιη  νανέωση στή Λειτουργική ζωή τς κκλησίας μας, νανέωση πού μέ τή σειρά της χει ς μοναδικό σκοπό νά ρθον ο Λειτουργικές διαφορές μέ τους παπικούς καί νά πέλθει γρηγορότερα καί μέ σο τό δυνατόν λιγότερες ντιδράσεις πό τους Πιστούς νωση τν «κκλησιν».  Μία, μως, γία καί Καθολική ρθόδοξη κκλησία δέν εναι ργανισμός, ταιρεία θρησκεία γιά νά συζητ γιά νωση λλά εναι τό διο τό Σμα το Χριστο, δια λήθεια.  δέ λειτουργική ζωή τς κλησίας μας εναι τόσο τέλεια πού δέν χρειάζεται τήν παραμικρή λλαγή, λλά ρκε κανείς νά τή ζήσει, ρκε κανείς νά φεθε σ’ ατήν γιά νά καταλάβει τό πόσο εκολα σέ φέρνει σέ Κοινωνία μέ τόν διο τό Θεό.


ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑ τῆς ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

τοῦ ΙΑΚΩΒΟΥ


γιος Νικόδημος γιορείτης στήν ποσημείωσή του στόν 32ο κανόνα τς ΣΤ΄  Οκουμενικς Συνόδου, μς παρέχει μιά πολύ νδιαφέρουσα πληροφορία σχετικά μέ τό πόσο «κανονική», πόσο σύμφωνη δηλαδή μέ τούς ερούς Κανόνες καί ρα πόσο δεκτή χι, εναι Λειτουργία ατή.  Μολονότι, λοιπόν, γιος λέει τι Λειτουργία ατή «εναι δεκτή», λέει μως πίσης τι «πράκτησε».  Λίγο μάλιστα πιό κάτω μολογε τι κατά τόν Μανουήλ Μαλαξό Λειτουργία ατή πράκτησε πό τούς καιρούς το Μ. Βασιλείου.  Γιατί, λοιπόν, ξαφνική προσπάθεια παναφορς μις Λειτουργίας τήν ποία κκλησία πέρριψε;
Προφανς γιά πόπτους λόγους.
 ς σημειώσουμε δ τι στή χώρα μας Λειτουργία ατή τελέστηκε γιά πρώτη
φορά τό 1894 πό τόν Μητροπολίτη Ζακύνθου Διονύσιο Λάτα, στήν τελετή νηλικιώσεως το διαδόχου Κωνσταντίνου.  Τελέστηκε συνεπς ς να κκλησιαστικό περθέαμα νώπιον τν παρευρισκομένων «γαλαζοαίματων».  Γιά τούς διους μως λόγους, γιά τόν ντυπωσιασμό δηλαδή τν πιστν, τελεται καί σήμερα καί γι’ ατό σάκις τελεται διαφημίζεται καί δεόντως.
  γιος Νικόδημος χρησιμοποιε καί τή μαρτυρία το Βαλσαμνος, στόν ποο βασίστηκε γιά τήν συγγραφή το «Πηδαλίου».  ς δομε τί λέει διος Βαλσαμών γιά τή Λειτουργία ατή, ταν ρωτται πό τόν Πατριάρχη λεξανδρείας Μάρκο ν ο Λειτουργίες πού λέγεται τι εγράφησαν πό τους ποστόλους Μάρκο καί άκωβο εναι δεκτές:
 πόστολος Παλος, παντ  Βαλσαμών, γράφοντας προς τούς Κορινθίους λέει «δελφοί παρακαλ μς, δι’νόματος το Κυρίου μν ησο Χριστονα τό ατό λέγητε πάντες, καί μή  ν μν σχίσματα τε δέ κατηρτισμένοι ν τ ατ νοΐ, καί ν τ ατ γνώμ».  Λέμε, λοιπόν, πώς οτε πό συνοδικό κανόνα μάθαμε γιά Λειτουργία το Μάρκου, μόνο δε  32ος τς ν Τρούλ λέει πώς χει συντεθε Λειτουργία πό το γίου ακώβου.  μως,  85ος τν γίωνποστόλων καί  39ος  τς ν Λαοδικείπαριθμντας τά βιβλία τς Παλαις καί Καινς Διαθήκης καί τά ποστολικά, δέν ναφέρουν Λειτουργία το γίου ακώβου  το γίου Μάρκου.  λλά καί  Καθολική κκλησία το Οκουμενικο Θρόνου δέν τίς γνωρίζει καθόλου.  Νομίζουμε λοιπόν, καταλήγει  Βαλσαμών, τι δέν εναι δεκτές διότι καί ν κόμαχουν γραφε, περιέπεσαν σέ πλήρη πραξία πως κι λλα πολλά.  Ατό φαίνεται πό τον 85ο τν γίων ποστόλων καί τόν 2ο  τς ν Τρούλ.   μέν ποστολικός ρίζει γιά τίς δύο πιστολές το Κλήμεντος καί τίς διαταγές τν κτώ βιβλίων ατο νά ναγινώσκονται λλά νά μή δημοσιεύονται, γιά τά μυστικά πού περιέχουν,  δέ  2ος τς ν Τρούλ θέλει οτε νάναγινώσκονται ξ ατίας τν νοθεύσεων πό τούς τεροδόξους.  Γι’  ατό φείλουν λες ο τοπικές κκλησίες νάκολουθον τό παράδειγμα το Οκουμενικο Πατριαρχείου καί νά ερουργον κατά τίς παραδόσεις τν Πατέρωνωάννου το Χρυσοστόμου καί Βασιλείου το Μεγάλου.  Διότι λέει τό 51ο κεφάλαιο το 1ου τίτλου, το 2ου βιβλίου τν βασιλικν[1] τι γιά σα θέματα δέν πάρχει νόμος νά κολουθεται  παράδοση τς Νέας Ρώμης»[2]. (λεύθερη πόδοση)
Γεννται λοιπόν τό ρώτημα: ν Λειτουργία ατή δέν γινε δεκτή, λόγ νοθεύσεώς της πό χέρια τεροδόξων, τό 12ο αἰῶνα –τότε ζησε Βαλσαμών– πόσο πιό δεκτη καθίσταται σήμερα καί πόσο πιό νοθευμένη πρέπει νά θεωρεται;  ξ λλου Βαλσαμών μς παρέχει καί μιά λλη σχετική πληροφορία στήν ρμηνεία του στόν 32ο κανόνα τς ν Τρούλ που λέει:  «σημείωσαι, τι πό μόνο το παρόντος κανόνος φαίνεται τήν θεία εροτελεστίαν παραδοθναι καί πό το γίου ακώβου το δελφοθέου, πρώτως πισκοπεύσαντος τς κκλησίας τν εροσολύμων, τις τέως παρ’ μν οδέ ερίσκεται, οδέ γιγνώσκεται ς πρακτήσασα»[3]   ( πογράμμιση δική μας). 
Στή συνέχεια μάλιστα μς δίνει τήν πολυτιμότατη πληροφορία πώς ταν Πατριάρχης λεξανδρείας βρέθηκε στήν Πόλη καί ζήτησε νά τελέσει τήν Λειτουργία το Μάρκου δέν τό πραξε «ρκεσθέντων πάντων τ καταθέσει καί μόν το Πατριάρχου, επόντος μηκέτι τοτο ποισαι[4]».  δού Παράδοση τς κκλησίας, δού κκλησιαστικοί νδρες.  νας Πατριάρχης ρνεται τήν «νανέωση» χωρίς τό κόμπλεξ νά χαρακτηριστε φανατικός καί χωρίς νά ποχωρήσει γιά λόγους ψευδοευγένειας καί ψευδοταπείνωσης καί λλος πακούει ταπεινά χωρίς μφισβητήσεις καί ψευτοεπιχειρηματολογία, χωρίς δεύτερη κουβέντα.  ξιοσημείωτη πάντως εναι μφιβολία πού πάρχει καί στα δύο παραπάνω κείμενα σχετικά μέ τους συγγραφες τν Λειτουργιν Μάρκου – ακώβου. Ποιά εναι, μως, τά «κσυγχρονιστικά» «ρχαιοπρεπ» σημεα τς Λειτουργία το γίου ακώβου;

ΘΕΣΗ  ΑΓΙΑΣ  ΤΡΑΠΕΖΗΣ

Τή Λειτουργία ατή συνηθίζουν νά τελον χι πάνω στήν καθιερωμένη καί καθαγιασμένη γία Τράπεζα, λλά σέ να τραπέζι πού τοποθετεται στή μέση το Ναο.   πράξη ατή εναι ντίθετη σφαλς μέ τήν ερά Παράδοσή μας καί τούς ερούς Κανόνες τς κκλησίας.  Εναι μως μακροχρόνιο ατημα μερικν δυτικοσπουδασμένων «καθηγητν», κληρικν καί λαϊκν (π.Βασίλειος Θερμός[5], π.Δημήτριος Τζέρπος[6], κος Πέτρος Βασιλειάδης[7] κ.α), πού πίμονα ζητον τήν κατάργηση το τέμπλου καί συνεπς τήν διάκριση το ερο Βήματος.
69ος μως Κανόνας τς ΣΤ΄ Οκουμενικς Συνόδου ξεκαθαρίζει τι τό γιο Βμα εναι προορισμένο μόνο γιά τούς κληρικούς.   γιος Νικόδημος, μάλιστα, στή 1η του ποσημείωση στόν παραπάνω Κανόνα προτρέπει: «ντεθεν ς παρακινηθον ο  ερες καί πνευματικοί νά ποκόψουν τήν παράνομον συνήθειαν, που πικρατε ες πολλούς τόπους, τό νά εσέρχωνται λέγω, λαϊκοί μέσα ες τό γιον βμα, τις [συνήθεια] μή διακρίνουσα ερες πό λαϊκούς, κάμνει νά πίπτουν ο λαϊκοί ποκάτω ες τήν ποινήν το βασιλέως χαζ…»[8]ν μέ τήν εσοδο τν λαϊκν στό γιο Βμα καταργεται διάκριση τν χαρισμάτων, πόσο πιό εκολα μπορε νά πε κανείς τι καταργεται μέ τήν λοκληρωτική ξαφάνιση τς διάκρισης το Βήματος, τήν σοπέδωση το τριμερος Ναο, πού πό τήν Παλαιά Διαθήκη φίσταται, καί τήν παροχή δυνατότητος σέ λους, νδρες, παιδιά καί γυνακες, νά βλέπουν πό πόσταση ναπνος σα Θεός δωσε στούς ερες νά τελον;
 Κατά τόν γιο Συμεών Θεσσαλονίκης «τό μέν γιο βμα τά για τν γίων εκονίζει, τά περάνω τν ορανν καί ατόν τόν ορανόν,۠  δε γία τράπεζα τόν θρόνον το Θεο καί τήν νάστασιν το Χριστο καί τό σεβάσμιον μνμα…»[9].  Καί συνεχίζει «ταν δέ εροτελμεν σωθεν το ναο καί μάλιστα τήν φρικτήν ερουργίαν, τότε τό μέν θυσιαστήριον τύπον χει ορανο, δε ναός τά περίγεια σημαίνει…»[10].  Τό τέμπλο πάρχει στήν ρθόδοξη κκλησία μέ τήν σημερινή μορφή πό τον 5ο κιόλας αἰῶνα, ν πολύ νωρίτερα πρχε ς χαμηλό τέμπλο.  Σκοπός του δέν εναι πλς νά κρύψει λλά χει πολύ βαθύ θεολογικό χαρακτήρα φο διδάσκει τούς πιστούς τι Χριστός δέν πιδεικνύεται λλά μετέχεται, τι Θεία Λειτουργία δέν εναι θέαμα  λλά μετοχή.
Εναι ξαιρετικά σημαντικό νά ναφέρουμε, γιά νά φανε πόσο πομακρυσμένη πό τήν ερά Παράδοση καί πόσο θεολόγητη εναι κατάργηση το Βήματος, τι πό πολύ νωρίς χι μόνο πρχε τό τέμπλο, λλά καί τι μετά τήν Μεγάλη Εσοδο κλειναν τά Βημόθυρα, παράδοση πού τηρεται μέχρι καί σήμερα στό γιον ρος, σέ λλες μονές, καί σέ μερικές νορίες.  Τηρεται πίσης σέ λες τίς νορίες κατά τήν τέλεση τς Προηγιασμένης Θείας Λειτουργίας τή Μ. Τεσσαρακοστή.  Kλείονται δέ τά βημόθυρα στε, κατά τον γιο Χρυσόστομο, «ταν δς νελκόμενα τά μφίθυρα, τότε νόμισον διαστέλλεσθαι τόν ορανόν νωθεν, καί κατιέναι τούς γγέλους»[11].  Ο πιστοί, λοιπόν, προετοιμάζονται γιά τήν ρα τς ποκαλύψεως, γιά τήν ρα πού θά μφανισθε Χριστός στήν Πύλη καί θά τούς  καλέσει σέ κοινωνία.
Δυστυχς μως, καί ν κόμα Λειτουργία το ακώβου τελεσθε πί τς κανονικς γίας Τραπέζης θέση της δέν παραμένει ρθή καί παραδεδομένη λλά ντιστρέφεται, στε λειτουργός ερεύς νά κοιτ προς τόν λαό, πως γίνεται καί στούς παπικούς.  πράξη ατή μς νάγει π’ εθείας στήν πρό το Μυστηρίου το Βαπτίσματος τέλεση τν ξορκισμν, που νάδοχος ποτάσσεται τό Σαταν καί λες του τίς νέργειες στρεφόμενος πρός την Δύση καί συντάσσεται μέ τό Χριστό, κπροσωπώντας τό νήπιο, στρεφόμενος πρός τήν νατολή.  κκλησία τοποθετε τόν Διάβολο στή Δύση.  Δυστυχς πρός τή Δύση στρέφεται καί καινοτόμος Λειτουργός τς Λειτουργίας το ακώβου, καί χι πρός τόν Χριστό.  Χριστός, ς ΗΛΙΟΣ τς Δικαιοσύνης πού ρχεται γιά νά φωτίσει καί θερμάνει, «τοποθετεται» στήν νατολή καί ατό εναι παράδοση ποστολική, πως φαίνεται πό τόν λόγο το Μ. Βασιλείου «Περί το γίου Πνεύματος» που λέει τι «τούτου χάριν πάντες μέν ρμεν κατά νατολάς πί τν προσευχν, λίγοι δέ σμεν τι τήν ρχαία πιζητομεν πατρίδα, τόν παράδεισον, ν φύτευσεν Θεός ν δέμ, κατά νατολάς»[12]ταν, βέβαια, καταπατομε τόσο μακραίωνες παραδόσεις γιά νά «καταξιωθομε» στα μάτια το κόσμου, ταν τό μόνο πού μς πασχολε εναι ατοπροβολή, τότε σίγουρα πρέπει πρός τή Δύση νά στρεφόμεθα, διότι μόνον ρχοντας ατς μπορε νά κανοποιήσει τέτοιες νάγκες.  Χριστός μς χει ξεκαθαρίσει τι «ε κόσμος μς μισε γινώσκεται τι μέ πρτον μεμίσηκε.  Ε κ το κόσμου τε, κόσμος ν τό διον φίλει»(ωάν. ΙΕ, 18)

ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΕΥΧΩΝ[13]
Μιά λλη καινοτομία, ζητούμενη πό τους νανεωτές, πού εσάγεται μέ τήν «ρχαιοπρεπή» Λειτουργία το ακώβου εναι ες πήκοον το λαο νάγνωση τν μυστικν εχν τς Θ. Λειτουργίας.  κόμα καί κληρικοί πού διαβάζουν μυστικς τίς εχές στή Θ. Λειτουργία, κατά τήν τέλεση τς Λειτουργίας το γίου ακώβου παρασύρονται πό τήν πρωτοτυπία καί παγγέλουν τίς εχές γιά νά συγκινηθε καί ντυπωσιαστε περισσότερο κόσμος.  Ο εχές μως τς Λειτουργίας διαβάζονταν μυστικς πό τον πρτο αἰῶνα μέχρι καί σήμερα.
γιος Νεκτάριος στή μελέτη του «Περί τν ερν μνημοσύνων» φανερώνει τή μυστική νάγνωση τν εχν παραπέμποντας στόν γιο Διονύσιο, μαθητή το ποστόλου Παύλου. «Τάς μυστικάς εχάς καί ελογίας, τάς πικλήσεις τάς γιαστικάς καί τελειωτικάς τν μυστηρίων ξ γράφου παραδόσεως ν τ Ζ΄ Κεφαλαί τς κκλησιαστικς εραρχίας λέγει εναι – τάς δε τελεστικάς πικλήσεις ο θεμιτόν ν γραφας φερμηνεύειν, οτε τό μυστικόν ατν, τάς νεργουμένας κ Θεο δυνάμεις, κ το κρυφίου προς τό κοινόν ξάγειν, λλ’ ς καθ’ μς ερά παράδοσις χει, τας νεκπομπεύτοις μυήσεσιν ατάς κμαθών»[14]
πό τόν ρχαιότατο γιο Διονύσιο μέχρι τον σύγχρονο γιο Νεκτάριο κκλησία δέν συζητοσε τό θέμα τς ναγνώσεως τν εχν, διότι μυστική νάγνωση ταν ατονόητη, φο λοι σέβονταν ατό πού παρέλαβαν πό τούς προηγουμένους μέ πλότητα καί ταπείνωση χωρίς νά τό κρίνουν καί νά πολυπραγμονον.
γιος Νικόδημος, στό Πηδάλιο λέει κριβς τά δια παραπέμποντας καί ατός στόν γιο Διονύσιο καί συμπεραίνει τι «…θεν πράξις τς κκλησίας είποτε μυστικς, καί οχ κφώνως, ς τά κυριακά λόγια, ναγινώσκουσα τάς εχάς ταύτας, τήν σιωπημένην καί γραφον καί μυστικήν ταύτην παράδοσιν ανίττεται»[15]κόμα καί   γιος Νικόλαος  Καβάσιλας, στήν ρμηνεία του στή Θεία Λειτουργία, λέει τι  « ερεύς νδον εχήν ποιεται συχ καί καθ’ αυτόν»[16], «ποχρεώνοντας» τόν γιο Συμεών Θεσσαλονίκης νά θαυμάσει τήν ρτιότητα τς ερς Παραδόσεως καί νά πε: «βλέπεις πόσο θαυμαστή εναι τάξις καί τι ς διά μεσίτου το ερέως, στις εχεται νδον μυστικς, ναφέρονται α δεήσεις το λαο πρός τόν Θεόν»[17];.
γιος Συμεών, βέβαια, ναφέρει καί να λλο μέτρητο πλθος μαρτυριν γιά τίς μυστικές εχές χι μόνο στή Θεία Λειτουργία λλά σέ λες τίς κολουθίες καί τά μυστήρια πως γιά τήν πρώτη εχή το Βαπτίσματος ( ρχιερεύς τότε καθ’ αυτόν προσευχόμενος»[18]), γιά τήν δεύτερη εχή το εχελαίου (« Μετ’ ατήν καί λλη δευτέρα μυστικς»[19]), γιά τήν εχή τς κεφαλοκλισίας («κλίνωμεν τάς κεφαλάς, ες σχμα δουλείας καί κεσίας…Διά τοτο καί πεύχεται μετ’ ελαβείας καί σιωπς συστελλόμενος καί φοβούμενος, ν μιλε καί μεσιτεύει προς τον Θεόν…»[20] ), γιά τήν κολουθία τς Τριθέκτης, ποία «τύπον ποσώζει τς  καθολικς μεγάλης ερς λειτουργίας ως τήν μεγάλην εσοδον»[21] ( στό σχεδιάγραμμά της συνεχς παναλαμβάνει τήν φράση « ερεύς μυστικς»).
Τέλος, Μ. Βασίλειος, στόν Περί το γίου Πνεύματος λόγο του, περαμυνόμενος τν γράφων, ποστολικν παραδόσεων, καταρρίπτει τόν νόητο σχυρισμό τι τό «μυστικς» ναφέρεται στήν «μυστική βίωση» καί χι στόν τρόπο ναγνώσεως.   παντώντας, λοιπόν, στό  πό πολλν τεθέν ρώτημα πό πο παραλάβαμε μερικές ποστολικές παραδόσεις παντ ναρωτόμενος «οκ κ τς δημοσιεύτου ταύτης καί πορρήτου διδασκαλίας, ν ν πολυπραγμονήτ καί περιεργάστ σιγ ο πατέρες μν φύλαξαν, καλς κενοι διδαγμένοι, τν μυστηρίων τά σεμνά σιωπ διασώζεσθαι;  γάρ οδ’ ποπτεύειν ξεστι τος μυήτοις, τούτων πς ν εκός τήν διδασκαλίαν κθριαμβεύειν ν γράμμασιν;  Οτος λόγος τς τν γράφων παραδόσεως, ς μή καταμεληθεσαν τν δογμάτων τήν γνσιν εκαταφρόνητον γενέσθαι τος πολλος διά συνήθειαν»[22]
νας Μέγας Βασίλειος, ασθάνεται τή συνέχεια τς κκλησίας καί τήν νάγκη νά πακούσει καί νά σεβασθε σα παρέλαβε, σέ ντίθεση μέ τούς σημερινούς πολύ μικρούς «βασιλείους», σέ ντίθεση μέ τούς πιδόξους «νανεωτές» τς Λατρείας μας, ο ποοι λα τά περιεργάζονται, λα τά μφισβητον, τίποτα δέν τους ναπαύει καί τίποτα δέν υοθετον.
Τέλος γιος ωάννης Χρυσόστομος καταρρίπτει τό περί «μυστικς βιώσεως» φέροντας ς πόδειγμα προσευχς τήν προφήτιδα ννα, μητέρα το προφήτου Σαμουήλ, λέγοντας τι «τοτο γάρ στι μάλιστα εχή ταν νδον α βοαί ναφέρονται.  Τοτο μάλιστα ψυχς πεπονημένης, μή τ τόν τς φωνς, λλά τ προθυμία τς διανοίας τήν εχήν πιδείκνυσθαι.  Οτω καί Μωϋσς ηχετο, διό καί μηδέν ατο φθεγγομένου, φησίν Θεός τί βος προς με;  δέ Θεός πρό ταύτης τν νδοθεν κραζόντων κούει»[23]
Μάταια φωνάζουν, λοιπόν τίς εχές μερικοί ερες καί μάλιστα τόσο δυνατά στε, καί μέ τή χρήση τς τεχνολογίας, νά κον τίς εχές τς Θείας Λειτουργίας χι μόνον ο λαϊκοί πού μετέχουν στήν Λειτουργία λλά καί λλόπιστοι, καί νθρωποι πού κοιμονται βρίσκονται σέ καθημερινές νάρμοστες πρός τήν ερότητα τς Θ. Λειτουργίας σχολίες, μέσ το Ραδιοφώνου καί τν μεγαφώνων.  « Θεός τν νδοθεν κραζόντων κούει».
Ο πιστοί κατοντάδες χρόνια τώρα βιώνουν τό Θαμα τς Θείας Λειτουργίας, διδαγμένοι πό τίς σώματες δυνάμεις, σιωπηλά, «καθώς καί ο γγελοι σωμάτως μεταδίδονται λλήλοις τήν Θείαν γνσιν καί μιλοσιν πίσης νοερς χωρίς γλώσσης[24]», βιώνουν δηλαδή ς Σμα Χριστο τήν Λειτουργία, ς πρόσωπα καί χι ς τομα πού προσπαθον καθένας μόνος του νά κατανοήσει μέ τό μυαλό τά τελούμενα.  Δέν μένουν ποσπασμένοι πό τό Σμα, φοσιωμένοι στό βιβλιαράκι τους καί «παρακολουθώντας», πως διδάσκουν ο χριστιανικές ργανώσεις, λλά φήνονται καλύτερα στήν συμμετοχή κ βάθους καρδίας.
γιος Μάρκος φέσου ναφέρει γιά τίς κφωνήσεις τν ερέων κάποια στοιχεα πού δέν φήνουν τό παραμικρό περιθώριο σέ σους θέλουν νά ποτιμήσουν τήν συμμετοχή το λαο στή Λατρεία.  «Εκονίζει, λοιπόν, φωνή το ερέως ες τούς δεομένους μιάν πόκρισιν θείαν καί προξενε πληροφορίαν βεβαίας λπίδος ες τήν ψυχήν τν νοούντων.  Κοινωνε δέ τρόπον τινά ες τόν διον καιρόν ερεύς τν δν καί δεήσεων μν διά τς κφωνήσεως, καί μες μοίως κοινωνομεν τν εχν ατο δίδοντες κρόασιν μέ σιγήν ες τάς κφωνήσεις καί προσεπιφωνοντες καί μες κν τό μήν»[25].
Συνοψίζοντας, λοιπόν, συνοψίζουμε τό το Μ. Βασιλείου τι «οδέ γάρ λως μυστήριον τό ες δημώδη καί εκααν κοήν κφορον»[26] καί τό «μανιφέστο» το ερο Χρυσοστόμου «δέχομαι τά ερημένα, ο πολυπραγμον τά σεσιγημένα, κατανο τά ποκαλυφθέντα, ο περιεργάζομαι τά συγκεκαλυμμένα,۬ διά τοτο γάρ συγκεκάλυπται»[27].

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΛΑΟΥ
γνοώντας μως ο πίδοξοι «νανεωτές» λα τά παραπάνω σχυρίζονται κριβς τι στήν Λειτουργία το ακώβου λαός μετέχει καλύτερα πειδή κριβς βλέπει καί κούει τά πάντα.  ξυπηρετε συνεπς καί σ’ ατό τό σημεο τούς τς «λειτουργικς ναγεννήσεως», ο ποοι κτός τν λλων ζητον καί τήν μεγαλύτερη συμμετοχή το λαο στή Λειτουργία ννοώντας, μαζί μέ την κρόαση καί ποπτεία τν πάντων, τήν συμψαλμωδία.  λλη μιά προτεσταντικογενής παρανόηση!
Τό παραμύθι τς μή συμμετοχς το λαο προσβάλλει τόν διο τόν ελογημένο λαό το Θεο.   συμμετοχή το λαο δέν κλαμβάνεται πό τούς γίους Πατέρες ς συλλειτουργία καί συμψαλμωδία πού συμβαδίζει μέν μέ τήν προτεσταντίζουσα «γενική ερωσύνη», λλά ς κούσια μετοχή κάστου μέλους το Σώματος, ς νάπτυξη καί καλλιέργεια το εδικο χαρίσματός του. Καί ατό εναι τό κριβς ντίθετο πό τήν συμψαλμωδία.
«Ο μέν ερες, μα ρχίσωσι τούς Θείους μνους σωθεν το ερο βήματος, τά περί τόν Θεόν πρώτας τάξεις τν γγέλων εκονίζουσιν, ο δέ διάκονοι μέ τούς ναγνώστας καί μνωδούς, ο ποοι κατά τήν τάξιν διαδέχονται τούς Θείους ψαλμούς καί τάς εράς Γραφάς  τήν μέσην χορείαν τν ορανίων ταγμάτων μφαίνουσι.  λος δέ λαός, εσεβής ν καί ρθός κατά τήν πίστιν νώνεται ξ δίας προαιρέσεως ψυχς μέ τούς μελωδοντας καί ζητ πό το Θεο λεος»[28]δού τό κριτήριο γιά τή συμμετοχή μή το λαο προαίρεση γιά συμμετοχή σ’ ατό πού ψάλτης ς κπρόσωπος το λαο ζητε, καί χι συμψαλμωδία.  τράπεζα τς Θείας Λειτουργία «γέμει» καί ποιος θέλει πολαμβάνει τς πνευματικς τροφς στό μέτρο πού θέλει καί βιώνει κατά τό μέτρο τς πνευματικς του καταστάσεως καί τήν πιθυμία του.  πόλυτο πνεμα λευθερίας!
γιος Συμεών μως καί πάλι μς ξηγε γιατί συμψαλμωδία ντίκειται στήν λειτουργία το Σώματος τς κκλησίας καί στή διάκριση τν χαρισμάτων το Σώματος.  «πειδή μιμεται κκλησία τν νω γγέλων τήν εταξίαν, διά τοτο καθώς καί κείνοις εναι διάφορος τάξις καί βαθμός, καί ο πρτοι μέν τ τάξει μέσως μετέχουσι το Θείου Φωτός, ο δεύτεροι δέ διά τν πρώτων καί ο τελευταοι διά τν μέσων, καθώς ρμηνεύει σοφός ες τά Θεία Διονύσιος. μοίως καί ες τήν κκλησίαν μέν εράρχης μέσως ες εράν προσεγγίζει τράπεζαν, ο δε ερες καί ο λειτουργοί διά μέσου ατο το ρχιερέως, διά δε τν ερέων καί λειτουργν μετέχουσι καί ο λαϊκοίτς φρικτς κοινωνίας καί τν ερν μνων[29]» (δική μας πογράμμιση).  Καί διδάσκει γιος Συμεών τι «διά τοτο καί καστος πρέπει νά φυλάξη τήν τάξιν, καθώς καί Παλος παραγγέλει λέγων, καστος ν κλήθη τάξει ν ατ μενέτω, διά νά ερίσκεται περισσότερον ες ατόν τό θεμέλιον τν ρετν, ταπείνωσις, ποία καί ες τους γγέλους εναι καί ν τ μέλλοντι θέλει εναι»[30].  Τί κάνουν, λοιπόν, σοι προπαγανδίζουν μιά ποτιθέμενη νεργώτερη συμμετοχή το λαο,τι καναν καί ο φεμινίστριες: ξεσηκώνοντας τόν λαό νά διεκδικήσει νύπαρκτα δικαιώματα τόν δηγον στήν περηφάνεια καί τσι Λατρεία ντί γιά σωτήρια καταντ μοιραία.  δηγον τούς νθρώπους σέ μιά ωσφορική πτώση καί τίποτα λλο.

ΤΡΟΠΟΣ ΜΕΤΑΛΗΨΕΩΣ
ς προέκταση τς δθεν νεργότερης συμμετοχς το λαο στήν Θεία Λειτουργία το γίου ακώβου γινε συνήθεια ο πιστοί νά κοινωνον πως ο ερες, νά λαμβάνουν δηλαδή ξεχωριστά τό Σμα καί ξεχωριστά τό Αμα το Κυρίου.  Πολλές δε φορές ο πιστοί λαμβάνουν καί μέ τό χέρι τόν γιο ρτο.  τρόπος μως ατός μεταδόσεως, κτός το τι ποκλείει φυσικά τά μικρά παιδιά πό τήν Θεία Κοινωνία, κτός το τι ποτελε καινοτομία νεπίτρεπτη, εναι καί διαιτέρως πικίνδυνος φο λαός μας δέν χει συνηθίσει, καί καλς δέν χει συνηθίσει, νά κοινων τσι.  Πειραματιζόμαστε καί «παίζουμε» ν ο παικτος.
γιος Συμεών λέει σχετικά τι « δέ ρχιερεύς δίδει ες τούς προσελθόντας διά τς λαβίδος τήν Μετάληψιν, κατά τήν πτασίαν καί τοτο το σαΐου.  πειδή δέν πρέπει λοι νά μετέχωσι, ς επομεν, μέσως τν Θείων καί φρικτν, λλά πρέπει ες τά θεα νά ελαβώμεθα καί νά συστελώμεθα…»[31] καί τι «ο λοιποί δέ ξω το βήματος κοινωνοσιν, οτε ες τάς χερας τόν Θεον ρτον λαμβάνουσι ς ποκείμενοι ες τήν τάξιν, πειδή εναι το σχάτου βαθμο καί ν θελον τούς περέχει κατά τήν ρετήν»[32] μιλώντας γιά τούς ποδιακόνους, ναγνστες καί λαϊκούς.
ξήγηση μως τς εσαγωγς ατο το καινοφανος τρόπου μεταλήψεως ρχεται πό τό στόμα το π. Δημητρίου Τζέρπου, λειτουργιολόγου, περμάχου τς «λειτουργικς ναγεννήσεως» καί συνεπς καί τς Λειτουργίας το ακώβου.  π. Δημήτριος ναφερόμενος στήν ξεχωριστή μετάληψη λέει τι «πρόκειται σως γιά τήν πιό πολύτιμη μπειρία πό τήν εχαριστιακή ζωή τς ρχαίας κκλησίας, πού μς διασώζει ζωντανή Λειτουργία το ακώβου καί ποία μπορε νά ποτελέσει τή βάση γιά τήν ντιμετώπιση ναλόγων  συγχρόνων προβλημάτων»[33].  Κατ’ ρχήν καί μόνο ρος «ρχαία κκλησία», λλά καί μμονή σ’ ατό πού νομάζεται τσι, δείχνει τι ο νθρωποι ατοί στήν πραγματικότητα δέν πιστεύουν σέ μιά ζωντανή κκλησία που τό γιο Πνεμα νεργε καί Τήν κατευθύνει λλά κατά να φονταμεταλιστικό τρόπο πιστεύουν τι κκλησία πέθανε καί μόνο κκλησία τν πρώτων χρόνων ταν ζωντανή καί αθεντική.  ξάλλου  δέν εναι νόητο νά λέμε τι κάτι ντελς πρακτικό εναι « πιο πολύτιμη μπειρία»;  ν ταν τσι κκλησία δέν θά εχε εσάγει τήν λαβίδα πορρίπτοντας τόν ξεχωριστό τρόπο μεταδόσεως.  Γιατί λοιπόν τόση σημασία σέ κάτι τόσο πρακτικό;
Τήν πάντηση μς τήν δίνει διος ερεύς ποκαλύπτοντας ταυτόχρονα τούς λόγους βίαιης παναφορς τς Λειτουργίας το ακώβου πού εναι καί ο λόγοι γιά τούς ποίους κάποιοι θέλουν λα νά λλάξουν.  Γράφει π.Δημήτριος τι «θέμα μετάδοσης σθενειν διά μέσου τς Θ. Κοινωνίας δέν τίθεται γιά τήν κκλησία… Τό μόνο πού τίθεται στήν κκλησία εναι ψυχολογική διευκόλυνση τν λιγοπίστων χριστιανν κατά τήν προσέλευσή τους στή Θ. Κοινωνία»[34].
χουμε δικαίωμα νά νισχύουμε τήν λιγοπιστία τν πιστν (μάλλον πίστων);  ν  χει κανείς τέτοιους λογισμούς δέν πιστεύει στή Θεότητα το Κυρίου, δέν πιστεύει τι Θ. Κοινωνία εναι Ατός Κύριος, καί στίς δυό περιπτώσεις, δέν μπορεί νά κοινωνήσει, δέν χει νόημα νά κοινωνήσει τν χράντων Μυστηρίων.  Ποιοί εναι ατοί μως πού παρότι δέν πιστεύουν ρχονται νά κοινωνήσουν;  Εναι κενοι πού ρχονται τίς παραμονές τν μεγάλων ορτν, ντελς προετοίμαστοι, χωρίς νά χουν ξομολογηθε, χωρίς νά χουν συναίσθηση, χοντας, σως, πάρει πρωτύτερα καί το πρωϊνό τους πλά γιά τό καλό, γιατί τούς στειλε «εσεβής» γιαγιά κόμα καί γιά νά πάρχει στίς ορτές τους καί λίγος Χριστούλης Ατούς, λοιπόν, τούς νθρώπους πού ρχονται γιά τό τήσιο καθκον τους τίς περισσότερες, μάλιστα, φορές ρκετή ρα μετά τήν πόλυση τς Θ. Λειτουργίας πρέπει νά τούς διευκολύνουμε κόμη περισσότερο; Σέ τί θά τούς βοηθήσει ατό παρά στήν νίσχυση τς πιστίας τους;  Μήπως φείλουμε, ς σωστοί πατέρες, πό γάπη νά τούς μποδίσουμε πό τή Θεία Κοινωνία πού μπορε κόμα καί νά τους θανατώσει καί κατά τήν ψυχή λλά καί κατά τό σμα, πως λέει πόστολος Παλος καί λοι ο γιοι Πατέρες;


ΑΜΦΙΑ
Μία κόμα πό τίς καινοτομίες πού εσάγει Λειτουργία το ακώβου εναι καί πρωτοτυπία τν μφίων.  Ο «νανεωτές» πολλές φορές χουν ζητήσει κτός πό τήν κατάργηση το ράσου καί τήν λλαγή στα ερά μφια.  κενο πού οσιαστικά θέλουν νά πετύχουν εναι κατά τό δυνατόν ξομοίωση μέ τά μφια τν παπικν στε τά βήματα πρός τήν νωση νά φαίνονται λιγότερα.  Μέ τή Λειτουργία λοιπόν ατή τό ζητούμενο ρχεται πιό κοντά φο, κατ’  ατήν, πολλοί λειτουργοί καί μάλιστα ρχιερες, φροντίζουν νά φορον διαφορετικά μφια.  Γιά παράδειγμα ρχιεπίσκοπος θηνν πολλές φορές τελε τήν Λειτουργία χι μέ τόν καθιερωμένο ρχιερατικό σάκκο λλά μέ τό ερατικό φαιλόνιο καί μοφόριο σάν ατό πού βλέπουμε στίς γιογραφίες, μέ τήν ατιολογία τι ατά ταν τά μφια τς ποχς.  κενο βέβαια πού ξεχνον σοι χρησιμοποιον τό πιχείρημα ατό εναι τι ο ερείς τς ποχς δέν πήγαιναν νά λειτουργήσουν μέ πανάκριβα ατοκίνητα.  Μιμούμαστε τήν ποχή καί τους γίους μόνο στήν νδυμασία ντί νά τούς μιμηθομε στή ζωή καί τά ργα.
Πάντως καθιέρωση τς αθαιρεσίας ατς βολεύει τούς νανεωτές πού εκολα μπορον νά τήν μιμηθον γιά νά πιβάλλουν τελικς τήν μοιομορφία μέ τους παπικούς πού θέλουν.  π. Δημήτριος Τζέρπος χαρακτηριστικά μς λέει γιά τά μφια πού χρησιμοποιονται στη Λειτουργία ατή : «μφια λιτά, τελετουργικές κινήσεις μέ φυσική κφραστικότητα, παλλαγμένες πό τό φόρτο τν μεταγενέστερων περίπλοκων συμβολισμν»[35].   τσι ασθάνονται ο «νανεωτές» ταν λειτουργον μετέχουν στη Θεία Λειτουργία; Φορτωμένοι πό συμβολισμούς;  Καί μπορον ταν στήν κυριολεξία τρώγονται μέ τά ροχα τους (γράφε μφια) νά βιώσουν τό θαμα τς Θ.Λειτουργίας καί νά μιλήσουν γιά την νωθεν ερήνη;  πορίας ξιο!
Τί λένε ο πατέρες γιά τον «φόρτο» τν συμβολισμν;  λοι ναφέρουν ρμηνεύοντας τήν Θεία Λειτουργία λους τούς πάρχοντες σ’ ατήν γίους συμβολισμούς πού βοηθον τόν νθρωπο ,τι βλέπει μέ τά σωματικά μάτια νά τό ναγάγει σέ πολύ ψηλότερες ννοιες, ,τι ντιλαμβάνεται μέ τίς σωματικές ασθήσεις νά τόν δηγε σέ μνήμη Θεο, πως διδάσκουν ο νηπτικοί πατέρες τς κκλησίας.  γιος Συμεών μως δέν ρκεται νά μς δώσει τούς συμβολισμούς λλά προσθέτει τι «ατά τά τοιατα σημαίνουσι καί κόμη μεγαλύτερα ,τι δύναται τις νά ννοήση διά τά Θεα»[36].  Διαβάζοντας ξάλλου τήν περιγραφή τν ρχιερατικν μφίων, τν κατασκευασμένων μέ τήν καθοδήγηση το Θεο, στήν Παλαιά Διαθήκη, θά διαπιστώσει τι βυζαντινή μεγαλοπρέπεια, πού τόσο νοχλε τούς «νανεωτές», μοιάζει μέ κουρέλι μπροστά στήν μεγαλοπρέπεια πού ζητ Θεός.  Τέλος ο πόψεις τν νανεωτν τι τά μφια πρέπει νά εναι λα λευκά, καί μάλιστα τό στιχάρι,  ρχεται σέ ντίθεση καί μέ τήν πολύχρωμη στολή τς Παλαις Διαθήκης καί μέ τίς στολές συγχρόνων γίων, ο ποοι καί πολύχρωμα στιχάρια καί στολές φοροσαν καί μεγαλοπρεπς λειτουργοσαν.

ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ
τελευταα καινοτομία πού εσάγει στή λειτουργική ζωή Λειτουργία το ακώβου εναι τό παλαιοδιαθηκικό νάγνωσμα πού ναγινώσκεται κατά τήν τελεσή της καί πού ποτελε καί ατό πάγιο ατημα τν «νανεωτν» καί γιά τίς λλες Λειτουργίες. «Γίνεται ερύτατα λόγος καί γιά την παναφορά το παλαιοδιαθηκικο ναγνώσματος στή Θεία Λειτουργία», μς λέει π. Δημήτριος Τζέρπος, ποος ταυτόχρονα μς νημερώνει τι τό θέμα χει συμπεριληφθε γιά νά συζητηθε στη μέλλουσα Πανορθόδοξο Σύνοδο[37].
Δέν εναι ποκρισία μως νά συζητμε κάτι τέτοιο ταν χουμε περικόψει τά ναγνώσματα τν πανηγυρικν σπερινν γιά νά μπορέσει εροκήρυκας νά μιλήσει κόμα περισσότερο παίζοντας μέ τά νερα μας κολακεύοντας τόν πίσκοπό του, ταν χουμε περικόψει τά παλαιοδιαθηκικά ναγνώσματα τν παραμονν τν μεγάλων ορτν καί διαβάζουμε μόνον τρία πό τά 10 καί πλέον, ταν χουμε καταργήσει τό Ψαλτήρι, ταν χουμε καταργήσει τήν στιχολογία τν βιβλικν δν στούς κανόνες το ρθρου, λλά καί τίς στιχολογίες τν ανων καί το σπερινο, ταν δέν ψάλλουμε τούς κανόνες πού χουν συχνές ναφορές στήν Παλαιά Διαθήκη, ταν χουμε καταργήσει τά Τυπικά τς Θείας Λειτουργίας καί τό παλαιοδιαθηκικό Κοινωνικό πού τό ντικαταστήσαμε μέ τραγουδάκια βάλς σάν τό «γνή Παρθένε» πού ναί μέν συνέγραψε γιος Νεκτάριος χι μως γιά νά ντικαταστήσει τό κοινωνικό.  ς παναφέρουμε ΟΛΑ τά παλαιοδιαθηκικά στοιχεα τς Λατρείας καί τότε ς συζητήσουμε καί γιά λλα.
ν κατακλεδι Θεία Λειτουργία το ακώβου περιέχει λα σα ζητον ο «νανεωτές» κρυμμένα πίσω πό τόν δούρειο ππο τς «ρχαιοπρέπειας».  μως κανείς δέν χει δικαίωμα νά πειράζει τήν Λατρεία καί νά μεταίρει ρια αώνια θεντο ο πατέρες.  Τέλος πρέπει νά παντήσουμε σέ σους ποστηρίζουν τι μόνο τά δόγματα δέν λλάζουν ν λα τά λλα πιδέχονται λλαγν, μέ τά λόγια το Μ. Βασιλείου «ε γάρ πιχειρήσαιμεν τά γραφα τν θν, ς μή μεγάλην χοντα τήν δύναμιν παραιτεσθαι, λάθοιμεν ν ες ατά τά καίρια ζημιοντες τό Εαγγέλιον, μλλον δέ ες νομα ψιλόν περιϊστντες τό κήρυγμα»[38] καί το γίου ωάννου το Χρυσοστόμου «Παράδοσις στίν μηδέ πλέον ζήτει»[39].

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Στις πόμενες σελίδες ποδεικνύονται στήν πράξη τά σα ποστηρίξαμε στό κείμενο περί τς λεγομένης Θ. Λειτουργίας το ακώβου.  ποδεικνύεται μέ τόν πιό αδιάψευστο τρόπο τό γεγονός τι παναφορά τς Λειτουργίας ατς δέν χει λλο σκοπό παρά νά φέρει μιά βίαιη  νανέωση στή Λειτουργική ζωή τς κκλησίας μας, νανέωση πού μέ τή σειρά της χει ς μοναδικό σκοπό νά ρθον ο Λειτουργικές διαφορές μέ τους παπικούς καί νά πέλθει γρηγορότερα καί μέ σο τό δυνατόν λιγότερες ντιδράσεις πό τους Πιστούς νωση τν «κκλησιν».  Μία, μως, γία καί Καθολική ρθόδοξη κκλησία δέν εναι ργανισμός, ταιρεία θρησκεία γιά νά συζητ γιά νωση λλά εναι τό διο τό Σμα το Χριστο, δια λήθεια.  δέ λειτουργική ζωή τς κλησίας μας εναι τόσο τέλεια πού δέν χρειάζεται τήν παραμικρή λλαγή, λλά ρκε κανείς νά τή ζήσει, ρκε κανείς νά φεθε σ’ ατήν γιά νά καταλάβει τό πόσο εκολα σέ φέρνει σέ Κοινωνία μέ τόν διο τό Θεό.

κενο, λοιπόν, πού χρειάζεται, ν δέν βιώνουμε τήν τελειότητα τς Λατρείας μας τσι, δέν εναι νά λλάξουμε τή Λατρεία λλά τόν αυτό μας.  Τόσοι καί τόσοι γιοι χουν γίνει ο κρίκοι τς Παράδοσης ατς τς Λατρείας καί μολόγησαν τήν τελειότητά της.  Τόσοι καί τόσοι θνητοί νθρωποι βίωσαν ατήν τήν τελειότητα καί κέρδισαν τήν θανασία, γιναν μέσα πό ατήν Θεοί κατά Χάριν.  Οτε νας γιος δέν τόλμησε νά πειράξει νά γκρινιάξει στω γιά τήν Θεοπατροπαράδοτη Λατρεία μας.  κενοι, λοιπόν, πού θέλουν λλαγές καλό θά ταν νά φτάσουν πρτα στά μέτρα τν γίων καί πειτα νά μς ξαναπον τή γνώμη τους, ν βέβαια, πργμα διόλου πίθανον, δέν θεωρον τι χουν κατά πολύ ξεπεράσει τά μέτρα ατά.

ΠΗΓΗ.ΟΡΘΡΟΣ
[1] Συλλογή βυζαντινν νόμων
[2] P.G 138, σελ. 953
[3] P.G 137,σελ.  621
[4] Ατόθι
[5] Βλπ «Τά ερά μφια καί ξωτερική περιβολή το ρθοδόξου κλήρου» το Κλάδου κδόσεων τς πικοινωνιακς καί μορφωτικς πηρεσίας τς κκλησίας τς λλάδος, θναι 2005, σελ. 134
[6] Περιοδικό «κκλησία», Μάϊος 2000, ριθμ. 5, σελ. 426
[7] Περιοδικό «Σύναξη»τεχος 72, σελ. 38
[8] Πηδάλιον  Νικοδήμου το γιορείτου, κδόσεις Ρηγοπούλου, σελ. 281
[9] Συμεων ρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης τά παντα» κδόσεις Βασ. Ρηγοπούλου 1985, σελ. 123
[10] Ατόθι σελ. 319
[11] P.G 62, σελ.. 69
[12] P.G 138, σελ. 839 – 841
[13]  Γιά την μυστική νάγνωση τν εχν τς Θείας Λειτουργίας βλέπε τά πρακτικά το Α΄ Λειτουργικο Συνεδρίου πού ργάνωσε ταιρεία ρθοδόξων Σπουδν στη Θεσσαλονική καί ξέδωσε τό περιοδικό Θεοδρομία: «Θεοδρομία» τος Δ, Τεύχη 1 – 3 ανουάριος –Σεπτέμβριος 2002 σελ. 156 κ.ε  που εσήγηση πάνω στό θέμα το ρχιμ, Νικοδήμου Μπαρούση.  Βλέπε πίσης  τή συνοπτική ργασία το π.Εθυμίου Μουζακίτη πού βρίσκεται στην ιστοσελίδα μας.
[14] γίου Νεκταρίου, Μητροπολίτου Πενταπόλεως «Μελέτη περί θανασίας τς ψυχς καί περί τν ερν μνημοσύνων» κδόσεις Βασ. Ρηγοπούλου, Θεσσαλονίκη 1973, σελ. 105.
[15] Πηδάλιο σελ. 645, πος. 3
[16] γίου Νικολάου Καβάσιλα 16ος καί 24ος λόγοι στη Θεία Λειτουργία.
[17] Συμεων ρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης τά παντα» κδόσεις Βασ. Ρηγοπούλου 1985, σελ. 297.
[18] Ατόθι σελ. 91
[19] Ατόθι σελ. 231
[20] Ατόθι σελ. 273
[21] Ατοθί σελ. 292
[22] Πηδάλιον σελ.
[23]P.G 54, σελ. 646
[24] Συμεων ρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης τά παντα» κδόσεις Βας. Ρηγοπούλου 1985, σελ.349
[25] Ατόθι σελ. 459
[26] P.G 32, σελ. 189
[27] P.G 56 σελ. 136
[28] Συμεων ρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης τά παντα» κδόσεις Βας. Ρηγοπούλου 1985, σελ. 319 -320
[29] Ατόθι σελ. 330
[30] Ατόθι σελ. 128
[31] Ατόθι σελ. 128
[32] Ατόθι σελ. 128
[33] Περιοδικό «κκλησία», Μάιος 2000, ριθμ. 5, σελ. 426
[34] Ατόθι σελ. 431
[35] Περιοδικό «κκλησία», Μάιος 2000, ριθμ. 5, σελ. 429
[36] Συμεων ρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης τά παντα» κδόσεις Βασ. Ρηγοπούλου 1985, σελ. 107
[37] Περιοδικό «κκλησία», Μάιος 2000, ριθμ. 5, σελ. 428 καί 431 ποσημείωση 23
[38] Πηδάλιον σελ. 643
[39] P.G 32,σελ. 188


 http://www.diakonima.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.