Γιατί θυμιατίζουμε στην Ορθόδοξη Εκκλησία;
ΘΥΜΙΑΤΗΡΙΟ – ΘΥΜΙΑΜΑ – ΚΑΡΒΟΥΝΑΚΙΑ:
Αυτά τα ιερά αντικείμενα βρίσκονται στα περισσότερα Ορθόδοξα σπίτια.
Οι πιστοί όταν προσεύχονται, μαζί με το καντηλάκι που θα ανάψουν θυμιατίζουν το χώρο και τα εικονίσματα…
Το πρόβλημα παρουσιάζεται όταν έχουμε να
κάνουμε με αιρετικούς οι οποίοι όταν μας ρωτούν για ποιό λόγο
θυμιατίζουμε δεν γνωρίζουμε την σημασία του.
Δυστυχώς αρκετοί από τους πιστούς που
προσφέρουν στον Κύριο επιμελώς και με ευλάβεια θυμίαμα, όταν βρεθούν
αντιμέτωποι με άνθρωπο αιρετικό, δεν γνωρίζουν τί να του απαντήσουν.
Αν παραδείγματι ένας αιρετικός μας ρωτήσει:
»Για ποιό λόγο θυμιατίζετε στην εκκλησία σας;
Είπε ο Χριστός να θυμιατίζουμε;
Γράφει πουθενά στη Γραφή ότι ο Χριστός θυμιάτιζε;»
Τί θα απαντήσουμε αλήθεια;
Όπως είναι γνωστό, οι αιρετικοί δέχονται μόνο όσα γράφονται στην Αγία Γραφή.
Οτιδήποτε άλλο τους παρουσιάσετε ως επιχείρημα θα σας το απορρίψουν.
Για το λόγο αυτό, το σημερινό μας άρθρο
απαντά στους αιρετικούς για το θυμίαμα μέσα από την Αγία Γραφή και
επιπλέον διευρύνει τις γνώσεις των Ορθοδόξων σε ότι αφορά στη χρήση, τις
κατασκευές και τους συμβολισμούς του θυμιατίσματος.
Το θυμιατήριο λοιπόν είναι ένα από τα αρχαιότερα σκεύη!
Είναι σε χρήση από την εποχή που ο Αδάμ δίδαξε στα παιδιά του να προσφέρουν θυσία στον Θεό.
Ο καπνός που ανεβαίνει προς τα επάνω, από τα γεννήματα ή από τα ζώα που καίονταν, γινόταν προσφορά στον Θεό.
Πλήρης περιγραφή για την κατασκευή του θυσιαστηρίου των θυμιαμάτων δίνεται στον προφήτη Μωϋσή από τον ίδιο τον Θεό.
»και ποιήσεις θυσιαστήριο θυμιάματος εκ ξύλων»
Παλαιά Διαθήκη Έξοδος Κεφ. 30, Στίχοι 1 – 10..
Διαβάζουμε στο βιβλίο του Λευϊτικού της Παλαιάς Διαθήκης:
»Εάν δε ψυχή προσφέρη δώρον θυσίαν τω
Κυρίω, σεμίδαλις έσται το δώρον αυτού, και επιχεει επ΄ αυτό έλαιον και
επιθέσει επ΄ αυτό λίβανον “ θυσία εστι,… θυσία, οσμή ευωδίας τω Κυρίω»
(Λευϊτ. Κεφ. 2, Στίχοι 1 – 2)
Αρχικά οι προσφορές του θυμιάματος γίνονταν σε κλίβανο, »θυσίαν εψημένην εν κλιβάνω»
Παλαιά Διαθήκη Λευϊτικό Κεφ. 2, Στίχος 4..
Αυτός ο κλίβανος ήταν άλλοτε σταθερός και άλλοτε μετακινούμενος, φορητός.
Μέσα σε αυτόν έριχναν τα προσφερόμενα προς θυσία είδη.
Ήταν κατασκευασμένος από μάρμαρο, πηλό ή πολύτιμα μέταλλα:
Καινή Διαθήκη Προς Εβραίους Κεφ. 9, Στίχος 4..
»Eκεί υπήρχε ένα χρυσό θυμιατήρι..»
Το θυμιάμα χρησιμοποιούσαν για να θυμιάσουν την Σκηνή του Μαρτυρίου και τα Άγια των Αγίων.
Κατά Λουκά Κεφ. 1, Στίχος 9..
»σύμφωνα με τη συνήθεια του ιερατείου, έπεσε σ’ αυτόν ο κλήρος να μπει στο ναό του Kυρίου για να θυμιατίσει».
Τα φορητά τα κρατούσαν από τη βάση ή είχαν κάποια λαβή ή ήταν κρεμασμένα από αλυσίδες με μεταλλικά ελάσματα.
Η χρήση των θυμιατών και του θυμιάματος στα χριστιανικά χρόνια γενικεύτηκε.
Εκτός από το Ιερό Θυσιαστήριο,
θυμιάζουμε τις εικόνες, τα ιερά αντικείμενα, τα ιερά λείψανα, ακόμη και
πρόσωπα προς ένδειξη τιμής.
Τον συμβολικό χαρακτήρα του θυμιάματος τον αποτυπώνει στην Αποκάλυψη του ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος:
»Kι ο καπνός, μαζί με τις προσευχές των πιστών, ανέβηκε από τα χέρια του αγγέλου μπροστά στον Θεό».
Αποκάλυψη Κεφ. 8, Στίχος 4..
Αλλά τα θυμιάματα είναι και οι προσευχές των χριστιανών:
»Kι όταν πήρε το βιβλίο, τα τέσσερα όντα
και οι εικοσιτέσσερις πρεσβύτεροι έπεσαν μπροστά στο Aρνί κρατώντας ο
καθένας από μια κιθάρα και φιάλες χρυσές γεμάτες με θυμιάματα, που είναι
οι προσευχές των πιστών».
Αποκάλυψη Κεφ. 5, Στίχος 8..
Τα τρία στοιχεία από το κάρβουνο συμβολίζουν:
α) Η στάχτη, το Σώμα του Χριστού,
β) το κάρβουνο, την ψυχή του Χριστού και,
γ) το αναμμένο κάρβουνο, την Θεότητα του Χριστού.
Τα σκεύη στα οποία βάζουμε το θυμίαμα λέγονται θυΐσκες..
»και ποιήσεις και τας θυΐσκας..»
Π.Διαθήκη Έξοδος Κεφ. 25, Στίχος 28..
Σήμερα προς χρήση έχουμε:
α) Το κρεμαστό θυμιατήρι, το οποίο κρέμεται από αλυσίδες που έχουν επάνω κουδουνάκια.
Όταν είναι δώδεκα, συμβολίζουν τους Αποστόλους και το κήρυγμά τους.
Όταν είναι τέσσερα τους Ευαγγελιστές.
Το πάνω μέρος όταν έχει σχήμα θόλου,
συμβολίζει τον ουρανό και όταν έχει σχήμα ναού, συμβολίζει την
θριαμβεύουσα Εκκλησία ή την άνω Ιερουσαλήμ.
Η βάση όπου τοποθετούνται τα κάρβουνα,
συμβολίζει τον επίγειο κόσμο, που δια των προσφορών των θυμιαμάτων
ανεβάζει τις προσευχές και τα δίκαια αιτήματα προς τον Θεό.
»Κατευθυνθήτω η προσευχή μου ως θυμίαμα ενώπιόν σου»
Παλαιά Διαθήκη Ψαλμός 140, Στίχος 2..
Κατά τον άγιο Κοσμά τον Αιτωλό, η βάση
του θυμιατού συμβολίζει επίσης την Παναγία, γιατί, παρόλο που περιέχει
αναμμένα κάρβουνα, δεν καίγεται – έτσι και η Παναγία, παρότι ήταν
άνθρωπος και δέχτηκε μέσα της το Θεό, δεν καταστράφηκε.
Το κρεμαστό θυμιατό με τα κουδουνάκια το
χρησιμοποιούν οι κληρικοί των τριών βαθμίδων, επίσκοπος, πρεσβύτερος,
διάκονος, οι οποίοι έχουν το λειτουργικό και κηρυκτικό προνόμιο.
β) Το κατζίο είναι
φορητό και χρησιμοποιείται στις λατρευτικές συνάξεις εντός του Ναού όταν
ψάλλονται ύμνοι από την Παλαιά Διαθήκη ή αναγινώσκονται οι Μεγάλες
Ώρες.
Το χρησιμοποιούν οι μοναχοί που έχουν το διακόνημα του εκκλησιαστικού.
Είναι μεταλλικό με μακριά χειρολαβή και
κουδούνια, τα οποία συμβολίζουν τα βήματα του Θεού στον Παράδεισο και
προτρέπουν τους μοναχούς σε εγρήγορση.
»Και άκουσαν τη φωνή του Κυρίου του Θεού, να περπατάει στον παράδεισο προς το δειλινό»
Παλαιά Διαθήκη Γένεση Κεφ. 3, Στίχος 8..
Όταν οι εκκλησιαστικοί θυμιάζουν με το
κατζίο φέρουν στον ώμο τους ένα τετράγωνο ύφασμα που λέγεται »αήρ» ΄
συνήθως είναι χρυσοποίκιλτο και δηλώνει το αγγελικό τάγμα που εξέπεσε
από τη πατρώα δόξα και που αντικαταστάθηκε από τους μοναχούς.
Ο εκκλησιαστικός κρατά το κατζίο με το »χειρομανδήλιον», το οποίο είναι μικρότερο από τον »αέρα».
Ο συμβολισμός του απορρέει από την
απάντηση του Αναστημένου Κυρίου »μη μου άπτου» (μην με αγγίζεις), στην
Μαρία την μυροφόρο, όταν αυτή από την χαρά της ήθελε να Τον αγγίξει.
Κατά Ιωάννη Κεφ. 20, Στίχος 17..
Επειδή το θυμιατήριο συμβολίζει τις δύο
φύσεις, ανθρώπινη και θεϊκή, και τις τρείς υποστάσεις Πατήρ, Υιός και
Άγιο Πνεύμα και επειδή ο εκκλησιαστικός δεν έχει ιεροσύνη, πιάνει το
κατζίο με το »χειρομάνδηλο» από ευλάβεια και σεμνότητα.
γ) Το φορητό είναι το θυμιατό που χρησιμοποιείται εκτός του Ναού για το θύμιασμα των σπιτιών και των τάφων.
Χρησιμοποιείται από λαϊκούς και κληρικούς.
Στο μέγεθος είναι μικρό, χωρίς κουδούνια και ιδιαίτερες διακοσμήσεις και με μικρή χειρολαβή.
Συνήθως είναι μεταλλικό ή πήλινο.
δ) Το ιδιότυπο
θυμιατήριο, το οποίο χρησιμοποιείται στα μνημεία των ηρώων, έχει ως βάση
τρία όπλα και το στρατιωτικό κράνος, μέσα στο οποίο καίγεται το
θυμίαμα, σε ένδειξη τιμής προς τους πεσόντες υπέρ πατρίδος.
ε) Τα τιμητικά θυμιατήρια, που τοποθετούνται μπροστά ή πλάγια στις ιερές εικόνες και στα ιερά λείψανα, είναι πάνω σε ορθοστάτες.
Το θυμιατήριο ονομάζεται και λιβανιστήρι από το λιβάνι, θυμίαμα, που καίγεται.
Την ονομασία αυτή την πήρε από »τας κέδρους του Λιβάνου».
Ο κέδρος είναι δέντρο που, όταν το χαράζουν, βγάζει ένα υγρό σαν το ρετσίνι, το λιβάνι.
Όταν μέσα σε αυτό προστεθούν αρωματικά έλαια, γίνεται το μοσχοθυμίαμα.
Ο »ιερός λιβανωτός», που περιγράφεται
στο βιβλίο της Εξόδου της Παλαιάς Διαθήκης, γίνεται κατόπιν εντολής του
Θεού προς τον Μωϋσή΄
»λάβε σεαυτῷ ἡδύσματα, στακτήν, ὄνυχα,
χαλβάνην ἡδυσμοῦ καὶ λίβανον διαφανῆ, ἴσον ἴσῳ ἔσται· καὶ ποιήσουσιν ἐν
αὐτῷ θυμίαμα, μυρεψικὸν ἔργον μυρεψοῦ, μεμιγμένον, καθαρόν, ἔργον ἅγιον.
Έξοδος Κεφ. 30, Στίχοι 34 – 35..
Όπως είδαμε λοιπόν μόνον τυχαίο δεν μπορεί να θεωρηθεί το γεγονός ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία μας χρησιμοποιεί το θυμίαμα.
Παρόλα αυτά, είναι πολύ δύσκολο να πείσει κανείς έναν αιρετικό κι ας επιχειρηματολογεί μέσα από την Αγία Γραφή.
Όταν παρουσιάσαμε όλα αυτά τα επιχειρήματα σε έναν Πεντηκοστιανό, δεν δίστασε να μας πει ότι:
»τα χωρία τα οποία χρησιμοποιείτε είναι της Παλαιάς Διαθήκης και όχι της Καινής».
Συμπεραίνουμε από αυτό ότι οι αιρέσεις
χρησιμοποιούν την Παλαιά Διαθήκη μόνο όταν υπάρχει κάποιο εδάφιο που να
βολεύει τις διαστρεβλώσεις τους.
Αν και του είχαμε παρουσιάσει επιχειρήματα και από την Καινή Διαθήκη, ισχυρίζονταν ότι παρερμηνεύουμε.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να χάνουμε το θάρρος μας.
Η γνώση στα πράγματα του Θεού, ωφελεί
κυρίως εμάς τους ιδίους και ποτέ δεν ξέρει κανείς, ίσως οι γνώσεις αυτές
κάποια στιγμή ωφελήσουν κάποιον από τους συνανθρώπους μας, ακόμη και
αιρετικό.
Πηγή: Αρχιμανδρίτου Ισαάκ Τσάπογλου του Ιεροκήρυκος
Βιβλίο: Ηγάπησα, Κύριε, ευπρέπειαν οίκου σου…
«Κατευθυνθήτω ἡ προσευχή μου ὡς θυμίαμα ἐνώπιόν σου, ἔπαρσις τῶν χειρῶν μου θυσία ἑσπερινή»
(Ψ. 140,2) . Αυτός ο Κατανυκτικός ύμνος του Ψαλτηρίου, αναμφίβολα
δεσπόζει κατά τις προηγιασμένες Θείες Λειτουργίες της Μεγάλης
Τεσσαρακοστής. Τόσο ως περιγραφή της πραγματικότητα εκείνης την στιγμή
που βιώνεται και ψέλνεται ο ύμνος, όσο ως λειτουργική πράξη γενικότερα,
ως μελωδικό, ουράνιο πραγματικά, άκουσμα, περιγράφει την κίνηση της
«προς-ευχής», στον Τριαδικό Θεό, την ώρα που θυμιάζει ο Ιερέας και
μοσχοβολάει όλος ο Ναός από το άρωμα του θυμιάματος.
Η κατάνυξη υπό το φώς των κεριών
(ιδιαίτερα όταν γίνεται βραδινή ώρα η προηγιασμένη) στη λατρεία Του
Θεού, τόσο εποπτικά, όσο και συμβολικά, μας λέει ο ύμνος, όπως ανεβαίνει
ο καπνός του θυμιάματος ψηλά, έτσι και οι προσευχές μας, από τα υψωμένα
χέρια μας και συνήθως γονατιστή στάση του σώματος, δείχνουν ουσιαστικά,
ότι η μόνη μας πίστη και ελπίδα είναι ο Θεός που δέχεται τις αληθινές,
με μετάνοια και με ταπείνωση, προσευχές των πιστών.
Η χρήση του θυμιάματος στη λατρεία του
Θείου, δεν ήταν κάτι που συναντάμε αποκλειστικά στον Χριστιανισμό. Η
Εκκλησία προσέλαβε το θυμίαμα, όπως και πολλά άλλα τελετουργικά,
υμνολογικά και αρχιτεκτονικά στοιχεία τόσο από τους Ιουδαίους, όσο και
από τους Αρχαίους Έλληνες, οι οποίοι το χρησιμοποιούσαν στις συναγωγές
και στις τελετές τους και οι δύο πολιτισμοί αντίστοιχα.
Στο βιβλίο της Εξόδου στο Κεφάλαιο 30
και στους στίχους 34-38, διαβάζουμε ότι ο Θεός δίνει εντολή να
αποτελείται και να παρασκευάζεται το θυμίαμα από 4 συστατικά στοιχεία:
α) από σταχτή, β) από όνυχα, γ) από χαλβάνη και δ) από λίβανο. Στις
ημέρες μας, έχει επικρατήσει η ονομασία του θυμιάματος, να την λέμε
λιβάνι, όμως όπως είδαμε, το λιβάνι είναι ένα από το τέσσερα συστατικά
του και δεν είναι πλήρης ο όρος, αφού έτσι αποσιωπούνται τα υπόλοιπα,
επίσης απαραίτητα στοιχεία.
Όπως και να το ονομάζουμε πάντως, όλοι
οι πιστοί, είτε στην κοινή-ομαδική απόδοση Λατρείας προς τον Θεό εντός
του Ιερού Ναού, είτε στην προσωπική κατ΄ οίκον Εκκλησία του κάθε ενός,
στο σπίτι ή στο κελί δηλαδή, έχουν σχεδόν ταυτίσει την προσευχή με την
προσφορά θυμιάματος στο Θεό και αποτελεί μία θυσία-δοξολογία προς
Εκείνον. Ακόμη και η κοσμική σκέψη και οι άνθρωποι που δεν έχουν συχνή
επαφή με την μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας, όταν θα συμμετέχουν σε ένα
τρισάγιο στο κοιμητήριο ή σε ένα αγιασμό ή ευχέλαιο στο σπίτι ή στο
γραφείο ή γενικότερα στον επαγγελματικό χώρο, θα φροντίσουν να έχουν και
να χρησιμοποιούν θυμίαμα.
Ακόμη και ένα κοσμικό παλαιό τραγούδι του Χρήστου Κυριαζή, με τίτλο: «Κάθε δειλινό (Λειβανάκι)», αναφέρει μέσα στο τραγούδι τον εξής στίχο: «σ” άναψα ένα λιβανάκι μύρισε Θεός..«!
Σπάνια συναντάμε πιο περιεκτική και συνάμα τόσο εύστοχη φράση για τη
σχέση θυμιάματος με τον Θεό, όπως στο συγκεκριμένο στίχο. Πραγματικά το
θυμίαμα έχει μεγάλη πνευματική αξία, καθώς έχει να κάνει αισθητά και με
την Χάρη, Ευωδία και παρουσία Του Θεού, στον άνθρωπο και σε όλη την
κτίση γενικότερα. Το λέμε πολλές φορές άλλωστε για ανθρώπους που έχουν
συνειδητή πνευματική ζωή : «Αυτός μυρίζει λιβάνι…»! Αντίθετα λέμε για κάποιον μη συμβατό με την ζωή της Εκκλησίας: «Αυτός μυρίζει άρωμα κοσμικό και όχι λιβάνι…! «
Η χρήση του θυμιάματος και η πλούσια
χρήση του σε όλες σχεδόν ιερές ακολουθίες και μυστηριακές πράξεις εκ των
πιστών, του απέδωσε εκ των υστέρων πλούσιο συμβολισμό. Τον πρώτον ήδη
τον αναφέραμε είναι η κίνηση της προσευχής που ως θυμίαμα από την γη,
ανεβαίνει στο Ουράνιο Ιερό Θυσιαστήριο. Συμβολίζει επίσης τις γλώσσες
πυρός που εκάθησαν στις κεφαλές των μαθητών κατά την ημέρα της Άγιας
Πεντηκοστής. Το δηλωνεί και η σχετική ευχή που λέει ο Ιερέας όταν
ευλογεί το θυμίαμα: «Θυμίαμά Σοι προσφέρομεν Χριστέ ὁ Θεός εἰς ὀσμήν εὐωδίας πνευματικῆς, ὁ προσδεξάμενος εἰς τό ὑπερουράνιόν Σου θυσιαστήριον, ἀντικατάπεμψον ἡμῖν τήν χάριν τοῦ Παναγίου Σου Πνεύματος» κ.α. Πάντοτε πάντως το θυμίαμα χρησιμοποιείται από τους Κληρικούς και συνδέεται με τις πιο ιερές στιγμές, της Θείας Λατρείας.
Ας φύγουμε τώρα από τα παραπάνω βιώματα
των πιστών και έρθουμε τώρα να δούμε τι βιώματα έχει ο κόσμος στη ζωή
του εκτός Εκκλησίας. Είπαμε ότι ο καπνός του θυμιάματος, είναι αυτό που
υπάρχει μέσα στους ναούς ή το σπίτι. Τι καπνοί υπάρχουν στο εξωτερικό
περιβάλλον σε μια αστική περιοχή σήμερα; Ξεκινάμε από τους χώρους
συναναστροφής των ανθρώπων σε καφενεία, καφετέριες, και σε οικιακούς ή
επαγγελματικούς χώρους, ο καπνός που δεσπόζει, είναι αυτός των τσιγάρων
κατά την διάρκεια του καπνίσματος. Όλοι ξέρουμε πόσο βλαβερή για την
υγεία είναι αυτή η διαδεδομένη συνήθεια και πόσο βλάπτει μάλιστα με το
λεγόμενο παθητικό βάπτισμα, αυτούς που δεν καπνίζουν αλλά είναι
αναγκασμένοι να υποστούν το καπνό των καπνιστών που συναναστρέφονται. Αν
βγούμε προς τα έξω στους δρόμους, ο καπνός που δεσπόζει είναι αυτός των
καυσαερίων των οχημάτων στους δρόμους ή στον αέρα από τα αεροπλάνα ή τα
πλοία στη θάλασσα. Επίσης είναι πολύ βλαβεροί αυτοί οι καπνοί για την
υγεία του ανθρώπου και το περιβάλλον γενικότερα. Βλαβερότεροι καπνοί
όμως προς τον ανθρώπινο οργανισμό και το περιβάλλον, είναι από αυτούς
που βγαίνουν από τις βιομηχανίες και τα εργοστάσια! Ο καπνός του
θυμιάματος άσπρος και ευωδιαστός, ενώ όλων όσων αναφέραμε, μαύροι,
βλαβεροί και βρωμεροί.
Κατ” αναλογία όλα αυτά μπορούμε να τα
αποδώσουμε συμβολικά και γενικότερα στη πνευματική ζωή. Αν μελετήσουμε
προσεκτικά και αντικειμενικά τα πράγματα, θα διαπιστώσουμε, ότι δεν
υπάρχει κάτι καλό και ωφέλιμο που έχει ανακαλύψει ο άνθρωπος που
διευκολύνει μεν αρχικά την ζωή του, που μακροπρόθεσμα να μην έχει
αρνητικές παρενέργειες στη ζωή του ανθρώπου. Π.χ. Τα αυτοκίνητα
αναμφισβήτητα προσφέρουν σύντομες και ξεκούραστες μετακινήσεις στους
ανθρώπους, όμως μολύνουν το περιβάλλον και φθείρουν την υγεία των
ανθρώπων που πλέον δεν περπατούν και δεν ασκούνται όπως παλιά ο μέσος
άνθρωπος, χωρίς να υπολογίσουμε και τα χιλιάδες ατυχήματα και
δυστυχήματα από κακή χρήση του Κ.Ο.Κ. ή απροσεξίας των οδηγών. Ενώ η
συμμετοχή του πιστού στην λατρεία μπορεί να τον κουράζει, αλλά τον ασκεί
και την ωφελεί ψυχοσωματικά.
Κλείνοντας το άρθρο μας, πρέπει να
αντιληφθούμε ότι η προσευχή και προσφορά θυμιάματος, δεν έχουν να κάνουν
τόσο με εξωτερικά στοιχεία του πιστού. Κυρίως η Εκκλησία μας θέλει όλη η
ύπαρξή μας να γίνει «ευάρεστο θυμίαμα» στο Θεό, τόσο με την
εσωτερική-μυστική προσευχή στο «Ταμείο μας», όσο και με τα λόγια μας, τα
έργα μας, την ευωδία της αγιότητος που δίνει ο Θεός στους γνήσιους
φίλους Του. Εύχομαι να αξιωθούμε να αποκτήσουμε αυτή την δωρεά Του Θεού
και εμείς! Αμήν!
Συντάκτης π. Αντώνιος Χρήστου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.