Υστερία, παραλογισμός ή πάτρωνες της Ορθοδοξίας;
Επίσκοπος του Φαναρίου απειλεί την Μόσχα…
Επίσκοπος του Φαναρίου απειλεί την Μόσχα πως θα της αφαιρεθεί η αυτοκεφαλία και υποστηρίζει πως όλοι οι Επίσκοποι στην Ουκρανία ανήκουν στο Οικουμενικό Πατριαρχείο
Αδιανόητη πρόκληση δείγμα της υστερίας των Φαναριωτών για το ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα είχαμε χθες εκ νέου. Μετά τον Έξαρχο του Βαρθολομαίου που παρομοίασε το Οικουμενικό Πατριαρχείο με τον Κύριο μας Ιησού Χριστό ήλθε ένας άλλος ουκρανικής καταγωγής Επίσκοπος, ο στενότατος συνεργάτης του κ. Βαρθολομαίου Αρχιεπίσκοπος Τελμησσού Ιώβ που προέβη σε νέες προκλητικές δηλώσεις λέγοντας πως η Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας δεν υπάρχει πλέον στην Ουκρανία και ότι όλοι οι Ουκρανοί επίσκοποι είναι de facto επίσκοποι του Οικουμενικού Θρόνου!Ιδού το ύφος και το ήθος των Φαναριωτών!
“Μετά την πρόσφατη κατάργηση από τη Σύνοδο της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης του νόμου του 1686 για τη μεταφορά της Μητρόπολης του Κιέβου στη διοίκηση της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Μόσχας, το Πατριαρχείο Μόσχας στην Ουκρανία δεν υπάρχει πλέον”. Αυτό ανέφερε σε συνέντευξή του στο BBC ο Αρχιεπίσκοπος Τελμησσού Ιωβ, εκπρόσωπος του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών στη
Γενεύη. Προερχόμενος από την ουκρανική διασπορά στον Καναδά, ο Ιώβ συμμετέχει ενεργά στις διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας.
Ο αρχιεπίσκοπος δεν αποκάλυψε συγκεκριμένες ημερομηνίες για την παροχή αυτοκέφαλου καθεστώτος από τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, σημειώνοντας ότι η αυτοκέφαλη εκκλησία στην Ουκρανία «θα εμφανιστεί σίγουρα επειδή αυτό είναι το ψήφισμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου”.
“Στην Ορθόδοξη Εκκλησία η διοίκηση της Εκκλησίας συμπίπτει πάντοτε με τη διοίκηση του κράτους. Κατ' αρχήν, όταν εμφανιστεί ένα νέο κράτος μπορεί να ζητήσει αυτοκεφαλία για την Εκκλησία του” επισήμανε.
Σύμφωνα με τον επίσκοπο, η Κωνσταντινούπολη έκανε αποφασιστικά βήματα τώρα για δύο λόγους: πρώτον, νωρίτερα δεν ήθελε να «λάβει μέτρα που θα μπορούσαν να σταματήσουν ή να αναβάλουν την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο στην Κρήτη». Ο δεύτερος παράγοντας ήταν η τρέχουσα κατάσταση της εξωτερικής πολιτικής γύρω από την Ουκρανία. Ο αρχιεπίσκοπος ισχυρίζεται ότι «υπάρχουν πολλοί ορθόδοξοι πιστοί στην Ουκρανία οι οποίοι δεν θέλουν να έχουν δεσμούς με την Ορθόδοξη Εκκλησία στη Ρωσία λόγω της σύγκρουσης στο Ντόνμπας».
“Έτσι όταν η Verkhovna Rada έκανε έκκληση στο Οικουμενικό Πατριαρχείο με πλειοψηφία, αυτό σημαίνει ότι η πλειοψηφία του ουκρανικού λαού απευθύνθηκε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο για να προσφέρει αυτοκεφαλία".
Ο ιεράρχης περιγράφει τις δράσεις του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης ως αλτρουιστικές και λέει πως αποσκοπούσε στην "εξυπηρέτηση εκατομμυρίων ανθρώπων".
Απειλές κατά της Μόσχας και ρεσιτάλ ανακολουθίας
Τα αντίποινα από το Πατριαρχείο Μόσχας, ο Αρχιεπίσκοπος Ιώβ, τα χαρακτήρισε «μια αντανακλαστική αντίδραση μιας ορισμένης αγανάκτησης» και εξέφρασε την ελπίδα ότι η Μόσχα «θα στραφεί στη λογική». Ωστόσο, ο Επίσκοπος της Κωνσταντινούπολης προειδοποίησε: «Αν μια τέτοια κατάσταση παραμείνει για μεγάλο χρονικό διάστημα, τότε βεβαίως ο Οικουμενικός Θρόνος ως Πρώτος Θρόνος της Οικουμενικής Ορθοδοξίας θα πρέπει να λάβει ορισμένα μέτρα».«Και κατ' αρχήν, όπως πιστεύουν ορισμένοι γνώστες των κανόνων, δεδομένου ότι αυτές οι νέες αυτοκέφαλες εκκλησίες ή νέα πατριαρχεία δεν επιβεβαιώθηκαν ποτέ από μαι Οικουμενική Σύνοδο, δεδομένου ότι δημιουργήθηκαν από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, τότε, σε κάποιο σημείο, εάν το Οικουμενικό Πατριαρχείο το κρίνει απαραίτητο, μπορεί να ακυρώσει αυτήν την κατάσταση, ” απείλησε χωρίς ίχνος ντροπής!!!
Βέβαια τα λόγια του Ιεράρχη της Κωνσταντινούπολης φαίνονται να έρχονται σε αντίθεση με όσα υπογράφηκαν στην Σύνοδο της Κρήτης το 2016. Εκεί 14 Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες προσκλήθηκαν να παρευρεθούν ως ξεχωριστές αυτοκέφαλες Εκκλησίες, και μάλιστα η Σύνοδος επιβεβαίωσε την αυτοκέφαλη κατάστασή τους. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο θεωρεί την Σύνοδο στην Κρήτη οικουμενική και δεσμευτική για όλους. Άρα ο Ιωβ είναι εντελώς ανακόλουθος!!
Ο Ιώβ απείλησε ότι εάν η σημερινή κατάσταση συνεχιστεί με τη Ρωσική Εκκλησία, τότε η Κωνσταντινούπολη μπορεί να δηλώσει ότι ανακαλεί το αυτοκέφαλο καθεστώς της!!!
Εξέφρασε πάντως την ελπίδα ότι η Ρωσική Εκκλησία «θα καταλήξει στη λογική και θα επιστρέψει στην ενότητα με το Οικουμενικό θρόνο, διότι ο Οικουμενικός θρόνος δεν θέλει να σπάσει τις σχέσεις με την Ορθόδοξη Εκκλησία στη Ρωσία». «Αλλά, συνέχισε, αν αυτή η κατάσταση συνεχιστεί ο Οικουμενικός θρόνος, ως ο πρώτος θρόνος της Οικουμενικής Ορθοδοξίας, θα αναγκαστεί να λάβει ορισμένα μέτρα – να καταφύγει σε ορισμένες αποφάσεις για να εξασφαλίσει την ενότητα της Εκκλησίας».
Σχολιάζοντας τις δηλώσεις της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας ότι η Κωνσταντινούπολη έχασε την ιδιότητά της ως αρχηγού της παγκόσμιας Ορθοδοξίας (επειδή το μαζικό ποίμνιο της Ρωσικής Εκκλησίας δεν την αναγνωρίζει πλέον), ο αρχιεπίσκοπος σημείωσε ότι «τα κέντρα της παγκόσμιας Ορθοδοξίας δεν μπορούν ποτέ να τεθούν υπό αμφισβήτηση”.
Απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με το πώς θα ανταποκριθούν οι τοπικές ορθόδοξες εκκλησίες για το αυτοκέφαλο της Ουκρανίας, δήλωσε: «Οι αντιδράσεις ήταν πολύ διαφορετικές και μπορούν να ταξινομηθούν σε δύο κατηγορίες : Υπήρχαν ορισμένες της Εκκλησίας, οι οποίες είπαν πως ό,τι το Οικουμενικό Πατριαρχείο θα αποφασίσει και θα κηρύξει πρέπει να το δεχτούμε (σ.σ ΚΑΜΙΑ εκκλησία δεν έχει πει κάτι τέτοιο), άλλοι πίστευαν ότι από την στιγμή που η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας ήταν υπό τη διοίκηση της Ορθόδοξης Εκκλησίας στη Ρωσία για τριακόσια χρόνια, μια τέτοια απόφαση πρέπει να γίνει σε συντονισμό με αυτήν ” Αναφέρει επίσης ότι κάποιες από τις Εκκλησίες, που αρχικά υποστήριζαν τη θέση της Κωνσταντινούπολης, άλλαξαν στη συνέχεια τη θέση τους.
"Είναι πολύ σημαντικό, με την απόφαση της Συνόδου της 11ης Οκτωβρίου, να ακυρωθεί η πράξη του 1686", δήλωσε ο Αρχιεπίσκοπος Ιωβ. «Από κανονική άποψη, αυτό σημαίνει ότι η Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας δεν υπάρχει πλέον στην Ουκρανία. Σύμφωνα με την απόφαση αυτής της συνόδου, είναι επίσκοποι του Οικουμενικού Θρόνου και τώρα πρέπει να περιμένουν την οδηγία του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην προοπτική της χορήγησης αυτοκεφαλίας στην Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ουκρανία” Ο επίσκοπος μάλιστα δεν γνωρίζει πόσο γνωρίζουν οι επίσκοποι του κανονικής ουκρανικής Εκκλησία υπό τον Μητροπολίτη Ονούφριο το νέο καθεστώς τους, αλλά είναι πεπεισμένος ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης «θα τους ενημερώσει όταν το κρίνει απαραίτητο».
Όσο για το όνομα της νέας αυτοκέφαλης Εκκλησίας, σύμφωνα με τον Αρχιεπίσκοπο Ιωβ, θα ονομαστεί "Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας". «Θα ενώσει όλους τους Ορθοδόξους πιστούς που διαμένουν στο έδαφος της Ουκρανίας, ανεξάρτητα από την καταγωγή, την εθνικότητα, υπηκοότητα. Όλοι οι Ορθόδοξοι πιστοί, οι οποίοι βρίσκονται στο έδαφος της Ουκρανίας, θα ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ουκρανία”. Ο Επίσκοπος δήλωσε μάλιστα κατηγορηματικά αντίθετος στο όνομα “ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία”.
” Όχι «Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία”, επειδή η Εκκλησία είναι μία. Ανήκει στον Χριστό και όχι σε οποιοδήποτε έθνος ή κράτος. Τα ελληνικά ονόματα των Εκκλησιών μοιάζουν με αυτά: την Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ελλάδα, τη Σερβία ή τη Βουλγαρία” ανέφερε.
Ο Αρχιεπίσκοπος Ιώβ κατηγόρησε επίσης του Ρώσους πως «από τον 19ο αιώνα, το προτεσταντικό δόγμα της Εκκλησίας είχε πολύ ισχυρή επιρροή στη νοοτροπία της Ρωσικής Ορθοδοξίας … Ο προτεσταντισμός είναι απλώς μια ομάδα ξεχωριστών εκκλησιών, θα ήταν υπερβολή να την ονομάσουμε και συνομοσπονδία και κάτω από την επιρροή αυτής της θεωρίας, οι μαρτυρίες της Μόσχας του 20ού αιώνα άρχισαν να κατηγορούν την Κωνσταντινούπολη για τον ανατολικό παπισμό, αλλά αυτές οι κατηγορίες είναι αβάσιμες », λέει ο επίσκοπος.
Απάντηση από την Μόσχα
Σε όλα αυτά απάντησε ο Πρόεδρος του Συνοδικού Τμήματος Πληροφοριών και Εκπαίδευσης της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Πατριαρχείου Μόσχας (UOC-MP), Αρχιεπίσκοπος Κλήμης.«Για τον Αρχιεπίσκοπο Ιωβ βγαίνουν δύο συμπεράσματα: το πρώτο είναι ότι ο αρχιεπίσκοπος δεν φαντάζεται τις πραγματικότητες της ουκρανικής εκκλησιαστικής ζωής και το δεύτερο είναι ότι πιθανότατα δεν μελετούσε καλά σε μια θεολογική σχολή και δεν ξέρει τις βεβαιότητες που είναι γνωστές ακόμη και στα μικρά παιδιά. Στο Ευαγγέλιο, ο Κύριος λέει ότι ο πρώτος στην Εκκλησία δεν είναι αυτός που είναι ο ηγέτης σε αυτη, αλλά αυτός που είναι των όλων ο υπηρέτης. Ως εκ τούτου, μιλώντας για τα «προνόμια” του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης, ο Ιώβ δείχνει ότι δεν είναι εξοικειωμένος με το κείμενο του ευαγγελίου. Μερικές φορές συμβαίνει «, δήλωσε ο Αρχιεπίσκοπος Κλήμης.
«Τι έχει να κάνει το Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης με την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας; Ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, μετά τις αιρέσεις, μετά την ήττα της Κωνσταντινούπολης πριν από 500 χρόνια και την εξαφάνιση της Βυζαντινής αυτοκρατορίας, δεν έχουν πλέον τις δικές τους αξίες. Για το λόγο αυτό, για περισσότερο από έναν αιώνα, δεν υπάρχει άμεση υποταγή μεταξύ της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας και του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως », δήλωσε
Ο Αρχιεπίσκοπος πρόσθεσε ότι η απόφαση της Συνόδου του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης για την κατάργηση του καθεστώτος του1686 σχετικά με τη μεταβίβαση της Μητρόπολης Κιέβου στο Πατριαρχείο Μόσχας δεν έχει καμία αξία.
«Πώς μπορώ να ακυρώσω έγγραφα πριν από 300 χρόνια; Είναι σαν την ακύρωση των αποφάσεων των Οικουμενικών Συνόδων, που ήταν πίσω στον 4ο ή τον 7ο αιώνα. Αυτό είναι απλά μια παράλογη δήλωση. Ειδικά δεδομένου ότι τα εν λόγω 300 χρόνια ιστορικά έγγραφα αφορούν μια εντελώς διαφορετική επικράτεια τόσο στην εκκλησία όσο και υπό την κρατική έννοια «, κατέληξε ο αρχιεπίσκοπος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.