Ενώ στο τέλος αυτής της εβδομάδας στο Κίεβο θα πραγματοποιηθεί η ενθρόνιση του νέου επικεφαλής της ουκρανικής εκκλησίας που προέκυψε από τις διεργασίες μεταξύ του Οικουμενικού Πατριαρχείου, των σχισματικών και της ουκρανικής κυβέρνησης, από την πλευρά των άμεσα ενδιαφερομένων επικρατεί πανικός μιας και δεν έχει βρεθεί ούτε μια από τις αυτοκέφαλες εκκλησίες που να έχει δεχτεί το νέο καθεστώς.
Για αυτό έχει πάρει την σκυτάλη η προπαγάνδα. Την περασμένη εβδομάδα ο Έξαρχος του Φαναρίου στο Κίεβο διεμήνυσε πως Ρουμανία και Ελλάδα θα είναι οι πρώτες που θα αναγνωρίσουν την νέα εκκλησία.
Τώρα σειρά στην ουκρανική προπαγάνδα παίρνει το σενάριο για
Βουλγαρία και Κύπρο. Μόνο που οι διαψεύσεις πέφτουν βροχή και οι προπαγανδιστές μένουν εκτεθειμένοι.
Σύμφωνα με αναφορές στα ουκρανικά ΜΜΕ η Ορθόδοξη Εκκλησία της Κύπρου πρόκειται να αναγνωρίσει σύντομα τον ηγέτη της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας (OCU), Επιφάνιο. «Θα έρθει η ώρα όταν ο Επιφάνιος θα επισκεφθεί την Κύπρο και θα συμμετάσχει σε κοινή λειτουργία», φέρεται να δήλωσε ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος της Κύπρου, σύμφωνα με το cerkvarium.org .
Μόνο που κάποιοι ερμηνεύουν πράγματα κατά το δοκούν. Επειδή ο επικεφαλής της Εκκλησίας της Κύπρου δήλωσε ότι θεωρεί το Οικουμενικό Πατριαρχείο «Μητέρα Εκκλησία» και τόνισε ότι «έχει εξαιρετικές σχέσεις με το Φανάρι, το οποίο θα διατηρήσει παρά τις δυσκολίες» τεχνηέντως πλάσαραν και τα περί ουκρανικού.

Άλλωστε ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου πριν από μόλις λίγες μέρες είχε δηλώσει πως εν προέχει η αυτοκεφαλία!
Από την άλλη πλευρά η Βουλγαρική Ορθόδοξη Εκκλησία παρά τις περί του αντιθέτου αναφορές αρνείται να αποφασίσει για την ανεξαρτησία της ουκρανικής εκκλησίας.
Συγκεκριμένα η Βουλγαρική Ορθόδοξη Εκκλησία απέρριψε αναφορές στα ουκρανικά ΜΜΕ ότι το διοικητικό της σώμα, η Σύνοδος, αποφάσισε να στηρίξει την αυτοκεφαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας.
Οι ουκρανικές αναφορές προέκυψαν μετά την συνεδρίαση της Συνόδου της Βουλγαρικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Η συνάντηση της Ιεράς Συνόδου της βουλγαρικής εκκλησίας τελείωσε χωρίς, όπως συνέβη με την προηγούμενη συνάντησή της, οποιαδήποτε δήλωση σχετικά με το τι είχε συζητήσει. Ωστόσο, στα βουλγαρικά μέσα ενημέρωσης υπήρξαν αναφορές ότι θα συζητηθεί το ζήτημα της Ουκρανίας.
Η Ιερά Σύνοδος της Βουλγαρικής Ορθόδοξης Εκκλησίας είπε ότι δεν είχε ασχοληθεί με το ζήτημα της Ουκρανίας και ότι δεν είχε ληφθεί απόφαση.
Η εκκλησία δήλωσε αντιθέτως ότι συνέχισε να εξετάζει τα έγγραφα που σχετίζονται με την υπόθεση.
Ο Μητροπολίτης Στάρα Ζαγόρα Κυπριανός, ​​επικεφαλής της επιτροπής που συστάθηκε για να ασχοληθεί με την ουκρανική υπόθεση δήλωσε ότι η επιτροπή δεν είχε ακόμη καταλήξει σε γνώμη, διότι εξέταζε ακόμη την τεκμηρίωση και πως οι αναφορές στα ουκρανικά ΜΜΕ ότι η βουλγαρική εκκλησία είχε αποφασίσει να υποστηρίξει την αυτοκεφαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας ήταν «αναξιόπιστες».

Διάσκεψη

Στο μεταξύ κι ενώ ο Οικουμενικός Πατριάρχης διεμήνυσε πως «η Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως πάντοτε συμπορεύεται με τα αιτήματα των καιρών και έχει οράματα δια το μέλλον» καλώντας να μην πιστεύει ο κόσμος την ρωσική προπαγάνδα, το Σάββατο 26 Ιανουαρίου, για περίπου 90 λεπτά, πραγματοποιήθηκε ακουστική διάσκεψη με θέμα την ουκρανική αυτοκεφαλία . Η εκδήλωση αυτή ήταν η πρώτη του είδους που διοργάνωσε το Τάγμα του Αγίου Αποστόλου Ανδρέα , Αρχόντων του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Αμερική .
Ανάμεσα στους ομιλητές ήταν και ο Μητροπολίτης Γαλλίας Εμμανουήλ ο οποίος προσκλήθηκε επειδή είναι πολύ εξοικειωμένος με όλες τις πτυχές του θέματος.
Ο μητροπολίτης Εμμανουήλ τόνισε το γεγονός ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν μπόρεσε να παραμείνει σιωπηλό μετά τις πολυάριθμες κλήσεις που έλαβε, ενώ σχετικά με τον αφορισμό του Φιλάρετου σύμφωνα με τον ίδιο, δεν ήταν σωστός, επειδή δεν βασιζόταν σε δογματικούς λόγους.
Στη συνέχεια τέθηκε το ζήτημα μιας πανορθόδοξης συνόδου για το ουκρανικό και ο Μητροπολίτης Εμμανουήλ απάντησε ότι το έργο του Οικουμενικού Πατριαρχείου ήταν επίσης μέρος της συνοδικότητας. Αναρωτήθηκε γιατί να προγραμματιστεί η σύγκληση συνόδου τώρα, όταν το θέμα είχε τεθεί επί τάπητος στη Γενεύη κατά την προετοιμασία της Συνόδου της Κρήτης.
Ο μητροπολίτης Εμμανουήλ ανέφερε ότι η κατάσταση της ουκρανικής εκκλησίας ήταν πολύ διαφορετική στη διασπορά, για παράδειγμα στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, ενώ σε ερώτηση για την πολιτική πτυχή του θέματος με ενδεχόμενα πολιτικά στοιχεία, όπως η προσάρτηση της Κριμαίας, οι συνεχιζόμενες συγκρούσεις στην ανατολική Ουκρανία και η πίεση των Ηνωμένων Πολιτειών ο μητροπολίτης Εμμανουήλ εξήγησε ότι η χορήγηση αυτοκεφαλίας θα ήταν ευκολότερη χωρίς προσάρτηση και μάχες στην ανατολική Ουκρανία. Είπε επίσης ότι δεν υπήρξε εξωτερική πίεση. Αλλά έπρεπε πραγματικά να ανταποκριθούν στις πολλές κλήσεις πολλών ανθρώπων στην Ουκρανία.
Επίσης, έθεσε το ερώτημα: γιατί φαίνεται τόσο παράξενο το γεγονός ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο χορηγεί αυτοκεφαλία στην Ουκρανία, ενώ έχει ήδη χορηγήσει σε πολλές άλλες εκκλησίες «υπό τις ίδιες συνθήκες»;
Η επόμενη ερώτηση ήταν: γιατί το Οικουμενικό Πατριαρχείο συνέχισε τη διαδικασία της αυτοκεφαλία αφότου όταν ο Μητροπολίτης Ονούφριος, ο κανονικός προκαθήμενος, δεν το θέλησε;
Ο μητροπολίτης Εμμανουήλ δήλωσε ότι κατά τη διάρκεια της διαδικασίας η κανονική Εκκλησία είχε πάντα προσκληθεί να συμμετάσχει στις συζητήσεις, αλλά δεν είχε συμφωνήσει ποτέ να συναντηθεί με τους εκπροσώπους της Κωνσταντινούπολης.
Επανέλαβε ότι εκατομμύρια Ουκρανοί ζητούσαν αυτοκεφαλία. Δεν ήταν παρέμβαση εκ μέρους της Κωνσταντινούπολης.