Σάββατο 8 Ιανουαρίου 2011

το δεύτερο τμήμα του κειμένου...

Κελεστίνος συμφωνε τόσο πολ μ τ το Κυρίλλου, στε δν κρίνει φρόνιμο ν προσθέσει κάτι («προσθεῖναι δέ τινα κα μες μέλλομεν, γαπητ δελφέ, ε μ ωρμέν σε τ ατ φρονοῦντα πάντα, περ φρονοῦμεν κα ν τ βεβαιώσει τς πίστεως δοκιμάζομέν σε κδικον σχυρότατον»: PG77, 92Α). Τ γεγονς μως τι χαρακτηρίζει τ δογματικ πρόβλημα πο δημιούργησε Νεστόριος ς πρόβλημα τς «γεννήσεως» το Χριστοῦ (PG 77, 92C κα 93Β), σημαίνει τι δν εχε κατανοήσει κριβς τ μέγεθος το προβλήματος κα ρα συνετ πραξε, πο δν θέλησε ν προσθέσει κάτι θεολογικ σ σα Κύριλλος διατύπωσε. Ἄλλωστε, σ καμία πιστολή του Κελεστίνος, π ατὲς πο γραψε σχετικ μ τν Νεστόριο κα τν Γ' Οκουμενικ Σύνοδο, οτε ναπτύσσει οτε κθέτει τν ρθ διδασκαλία τς κκλησίας πιχειρήματα κατ το Νεστορίου. Μ λα τ παραπάνω, γίνεται φανερ κι μμεσα τι Κελεστίνος μ τν δικό του τρόπο ναγνωρίζει πρωτεο ληθείας στν Κύριλλο, κάτι πο δν εχε διος. Γι ν μ χάσει μως τ δικό του κρος ς πρωτοθρόνου στν κκλησία, δηλώνει τι «φρονοῦμεν» τ ατ κα τι «δοκιμάζομέν σε κδικον σχυρότατον», σ κρίνουμε, δηλαδή, ἐμεῖς, ἰσχυρότατο περασπιστ τς πίστεως.
«ς δ τν μετέραν διάνοιαν ες τ παρ τς δελφότητος γραφέντα μετεστήσαμεν, φθη ἡμῖν εθς τοιμοτάτη θεραπεία, δι' ς νόσος γιειν φαρμάκῳ πελαθείη· φημ δ τν τς καθαρς πηγς ἔκροιαν, τν π το λόγου τς σς γάπης κρέουσαν... κα πσιν νοίγεται τρόπος τς δεούσης περ τν μετέραν πίστιν ννοίας... ν κα τ ατ περ το Δεσπότου φρονοῦμεν... Κα χαίρομεν τοσαύτην νεῖναι ρντας τ σ ελαβείᾳ γρήγορσιν, ς δη σ νενικηκέναι τ ποδείγματα τν σοῦ προηγησαμένων, γενομένων ε κα ατν κδίκων το ρθοδόξου δόγματος...» (Κελεστίνου, πιστολ πρς Κύριλλον: PG 77, 89Β- 92Α).
Στν τελευταία παραγραφο τς πιστολς του Κελεστίνος πληροφορε τι συνάπτει («συναφθείσης») τ κρος-ξουσία («αθεντία») το θρόνου τς Ρώμης κα φυσικ τς ἐκεῖ συνόδου (φοῦ ἡ πόφαση λήφθηκε π σύνοδο προεδρεύοντος το Κελεστίνου) πρς τν αθεντία το Κυρίλλου. Ὁ Κύριλλος θ μπορε κτοτε ν νεργεῖ χρησιμοποιώντας κα τ δικαιώματα το Ρώμης («τ μετέρ διαδοχ χρησάμενος»: διαδοχ νομαζότανε διαδοχ νάληψη θέσεως κα διαίτερα ρχηγία φιλοσοφικς σχολς). Ὁ Κύριλλος, τρόπον τινά, θ μπορε ν νεργε κα μ τν ψφο το Ρώμης, λλα χι μόνο μ τν ψφο το Ρώμης.
Κελεστίνος ἐδῶ δν διακρίνει τν αυτό του π τος λοιπος ρχιεπισκόπους κα δν προβάλλει προσωπικ ξουσία, δηλαδ πρωτεο ξουσίας. πλς «συνάπτει», νώνει, προσθέτει, ς πρωτόθρονος βέβαια, τὴν φωνή του στν φων κείνου, πο εχε ναλάβει χι μόνο τὸ θεολογικ ργο, λλ κα τν εθύνη συντονισμο τς ὅλης κκλησίας πρς ντιμετώπιση το νεστοριανισμοῦ. Ἄλλωστε, γι' ατ Κελεστίνος δν ζητάει π τν Νεστόριο ν μολογε ὅ,τι ἡ κκλησία τς Ρώμης, λλ ὅ,τι ἡ κκλησία Ρωμαίων κα λεξανδρέων κα ὅ,τι «πσα καθολικ κκλησία κατέχει, ς κα γία κατ τν μεγάλην Κωνσταντινούπολιν κκλησία» (Mansi IV 1036· 1048. ACO I, I 1 σ. 83, 89-90).
«Συναφθείσης σοι τοίνυν τς αθεντίας το μετέρου θρόνου, τ μέτερᾳ διαδοχ χρησάμενος, ταύτην κβιβάσας κριβεῖ στερρότητι τν πόφασιν, ἵνα ντὸς δέκα μερν ... τ κακ κηρύγματα ἑαυτοῦ γγράφῳ μολογίᾳ θετήσῃ κα αυτν διαβεβαιώσηται ταύτην κατέχειν τν πίστιν περ τς γεννήσεως το Χριστο το Θεο μν, ν κα ἡ Ρωμαίων κα τς σς γιότητος κκλησία κα καθόλου καθοσίωσις (= κκλησία)· ἐὰν μ τατα ποιήσει εθς σ γιότης κείνης τς κκλησίας προνοησαμένη μάθῃ ατν (=τν Νεστόριον) παντ τρόπ π το μετέρου σωματίου ποκινητέον» (Κελεστίνου, Πρς Κύριλλον: PG 77, 93ΑΒ).
κ πρώτης ψεως φαίνεται περίεργο, πς κα γιατί Ρώμης δν προσπάθησε ς πρωτόθρονος ν χει τν πρτο λόγο στ ζήτημα το νεστοριανισμοῦ. Κατανοεται σως ἡ προθυμία κα δυναμία του ν πωμισθε τν θεολογικ εθύνη, τν σκηση πρωτογενος θεολογίας, πο θ' νέτρεπε τν κακοδοξία, πειδ στ περιβάλλον του δν πῆρχαν τόσο σπουδαοι θεολόγοι. Γι πολλος φαίνεται δυσνόητη προθυμία του ν διαδραματίσει ρόλο συντονιστικό, πο κα ατς φέθηκε πρόθυμα στν Κύριλλο. Ἐὰν Κελεστίνος πίστευε τι διέθετε πρωτεο ξουσίας, θ θεωροσε τν πόφασή του (ἐν συνόδ) κατ το Νεστορίου ριστικ κα δὲν θ θετε στν κρίση τς Γ' Οκουμενικς Συνόδου τν πόφασή του αὐτή. Στν οσία θεωροσε, πολ σωστά, τν Γενικ Σύνοδο τς κκλησίας περάνω κα τς δικς του κρίσεως. Γι τ φρόνημα τς ποχς κείνης, ταν παρ τς δυναμίες κα τς μικρότητες αἴσθηση τς γνησίας κκλησιαστικότητας κυριαρχοσε, λοι συνειδητοποιούσανε κα θεωροῦσαν ατονόητο ν' κολουθον κείνους, τος ποίους χαρίτωσε κα φώτισε κατεξοχν τ γιο Πνεμα, στε ν μβαθύνουν κα ν ἐξηγοῦν βαθύτερα κα πειστικότερα τν λήθεια, ταν ατ παρεξηγεται κα προσβάλλεται βάναυσα, πως στν περίπτωση το Νεστορίου.
Δν εναι, σχετικά, τυχαο τι κα στν διάρκεια τς Γ' Οκουμενικς Συνόδου Κελεστίνος δν εχε καθόλου καθοριστικ ρόλο, φο α) θεολογικ ποφάση λήφθηκε πρν φθάσουν ο κπρόσωποι τς Δύσεως στν φεσο κα ατο δν διαμαρτυρήθηκαν γι' ατό· β) οἱ θεολογικς ποφάσεις κα τ κκλησιαστικ μέτρα σαν εὐρύτερα κα ριζικότερα π ατά, γι τ ποα Κελεστίνος κα ἡ σύνοδός του ξουσιοδότησαν τν Κύριλλο μ τν πρς ατν πιστολή· κα γ) στὶς θεολογικς προσπάθειες κα συντονιστικς νέργειες (π τν λήξη τς Γ΄ Οκ. Συνόδου ς τ 433), πο δήγησαν μ τόσες δυσκολίες στν θεολογικ συμφωνία, πως καταγράφηκε στν περίφημη «κθεσιν πίστεως τν διαλλαγν», ὁ Ρώμης κα σύνοδος τν δυτικν δν εχανε οσιαστικ νάμιξη. Τν σημασία το γεγονότος ντιλαμβάνεται κανείς, ν σκεφθε τι τ κείμενο ατ τν «Διαλλαγν» ποτέλεσε τελικ τν πόφαση τς Γ' Οἰκ. Συνόδου, τν δογματικό της Ὅρο.
Πρέπει μως ν σημειώσουμε τι, ταν καθυστερημένα οἱ δυτικο κπρόσωποι φθάσανε στν φεσο, προκειμένου ν τονίσουνε τ κρος τς Ρώμης, ζητήσανε ν ναγνωσθοῦν οἱ ληφθεσες ποφάσεις, στε ν λέγξουν ἐὰν συμφωνον μ σα Κελεστίνος κα ἡ σύνοδός τους φρονοσαν. Ετυχς, συμφωνούσανε μέχρι κεραίας. πίσης, τ ασθημα περοχς το πισκόπου Ρώμης ς πρωτοθρόνου πογραμμίζει κα ποστολ προσωπικο του πεσταλμένου στν Γ' Οκουμενικ Σύνοδο, πέρα τν κπροσώπων τς συνόδου τν δυτικν (βέβαια κα Καρθαγένης Καπρέολος στειλε δικό του κπρόσωπο στν Σύνοδο, χωρς διαμαρτυρία το Ρώμης). Πρόκειται γι τν μπιστο το Κελεστίνου πρεσβύτερο Φίλιππο, πού, ταν μίλησε στν Σύνοδο, μεταξ λλων επε τι «κεφαλ λης τς πίστεως κα τν ποστόλων μακάριος Πέτρος πόστολος» (ACO I, I 3 σ. 5826). Τέτοιες δέες τότε δν σανε στν Ρώμη τελείως γνωστες. Ατ πο χει σημασία, στε ν' ποφευχθοῦν προεκτάσεις τς δέας ατς στος πισκόπους Ρώμης, εναι στάση τν πισκόπων, μελν τς Συνόδου, πο ποτελούσανε τν συνείδηση τς κκλησίας. Οἱ συνοδικοί, λοιπόν, ἐπευφήμησαν ντονα τ γράμμα το Κελεστίνου, καθόσον μφανίστηκε μ ατ μόψυχος πρς τν Σύνοδο. Οἱ συνοδικο τσι τοποθέτησαν μ τν τρόπο τους στ διο πίπεδο τν Κελεστίνο κα τν Κύριλλο, χαρακτηρίζοντας Παλο τν ἕναν, Παλο κα τν λλον, ναν καί ναν,  ὅ,τι νας ατ κα λλος, μολονότι τ λεχθέντα πρ το Κελεστίνου πῆρξαν πλς φιλοφρονήσεις, φόσον δν συνετέλεσε στὶς ποφάσεις τς Συνόδου παρ μόνον μ τν ποδοχ τν προαποφασισθέντων.
«Πάντες οἱ ελαβέστατοι πίσκοποι μα επον· αὕτη δικαία κρίσις. Νέῳ Παύλῳ Κελεστίνῳ, νέῳ Παύλ Κυρίλλω. Κελεστίνῳ τ φύλακι τς πίστεως, Κελεστίνω μοψύχῳ τς συνόδου... ες Κελεστίνος, εἷς Κύριλλος, μία πίστις τς Συνόδου, μία πίστις τς οκουμένης» (ACO I, I 3, σ. 5724-27).
Οἱ συνοδικοί, ὅσο κα ν τιμούσανε τν πρωτόθρονο πίσκοπο Ρώμης, δν τοποθετοῦσαν ατν στὴν κορυφ ς κάτοχο πρωτείου ξουσίας ς ἱστάμενο περάνω τς Συνόδου.
Τν λη αὐτὴ κατάσταση κα τν συμπεριφορ το πισκόπου Ρώμης, πο φυσικ νδιαφερότανε γι τ κρος του ς πρωτοθρόνου πισκόπου, λλ πο δν πρόβαλλε πρωτεο ξουσίας, κατανοε ρευνητς κα π τ γεγονς τι Ρώμης δν διαδραμάτισε θεολογικ κα συντονιστικ ρόλο οτε στς προηγούμενες Α' κα Β' Οκουμενικς Συνόδους.
Τοῦ ναγνωρίζεται πρωτεο ληθείας. «Καθολικς διδάσκαλος»
Τ θεολογικ ργο το Κυρίλλου, πο κα πρωτόβουλο κα αθεντικὸ κα ποτελεσματικ πῆρξε, ναγνωρίσθηκε μέσως π τος Δυτικος κα μ διακυμάνσεις π τος νατολικούς. Ἐὰν ξαιρέσουμε τος κραίους ἀλεξανδρινούς, πο ρρεπαν σ μονοφυσιτισμό, κα τος κραίους ντιοχειανούς, πο ρρεπαν σ νεστοριανισμό, ἡ κκλησία λόκληρη ναγνώρισε στν Κύριλλο, τουλάχιστον μμεσα, πρωτεο ληθείας, ἐφόσον θεωροσε τι Κύριλλος τότε πῆρξε τ κύριο ργανο το γίου Πνεύματος πρς ντίκρουση τς κακοδοξίας μέσ τς θεολογικς μβαθύνσεως στ μυστήριο το προσώπου το Χριστο.
Πρτος διαπίστωσε πρωτεο ληθείας στν Κύριλλο Ρώμης Κελεστίνος κα γι' ατ τν χαρακτήρισε «κδικον σχυρότατον» τς πίστεως (περασπιστ τς πίστεως), ὁ ποος μάλιστα περέβη τος προκατόχους του (PG 77, 92Α). Ὁ Κελεστίνος, στ γράμμα πο στειλε πρς τος συνοδικος τς Γ' Οκουμενικς Συνόδου, πονέμει ἀκόμα σπουδαιότερο τίτλο στν Κύριλλο, νομάζοντάς τον «καθολικν διδάσκαλον», κάτι πο σπάνια συνέβαινε. μέσως μετά, σημειώνει τι Κύριλλος νέλαβε ν ξηγήσει στν Νεστόριο θεολογικ τ λάθος του κα ν διορθωθε.
«πειδ μνήμης πάντων ξιά στι, τ το τς λεξανδρέων κκλησίας ερέως Κυρίλλου, τουτέστι το καθολικο διδασκάλου πρς τοτον (=τν Νεστόριο) γράμματα, ος ατ οτος πέστειλεν, στε θέλειν σπούδασεν ατν εναι διορθούμενον» (ACO I, I 7, σ. 1335-8).
Τν Κελεστίνο διαδέχθηκε Σίξτος Γ' (432-440), πο πίσης ναγνώρισε στ πρόσωπο το Κυρίλλου τν πρωτεργάτη κα συντονιστ το θεολογικοεκκλησιαστικοῦ γνα κατ το νεστοριανισμοῦ. Γράφει, λοιπόν, Σίξτος τι παγκόσμια («κοσμικ») κκλησία φείλει τ μέγιστα στν Κύριλλο, δεδομένου τι «πάντες» οἱ κκλησιαστικο νδρες γιναν «ποχείριοι» το Κυρίλλου, δηλαδ πέκυψαν κα δέχθηκαν τν θεολογία του. Στ ργο κατ τς κακοδοξίας περέβη Κυριλλος ὅλους.
«Τοσοῦτον γάρ σοι φείλει κοσμικ (= παγκόσμια-οκουμενικ) κκλησία, ὅσον σοι πάντες εἰσὶν ποχείριοι, ὅς γε πανταχο πάντας νενίκηκας» (ACO I, I 7, σ. 14334-35).
Στν Κωνσταντινούπολη διάδοχος το Νεστορίου Μαξιμιανς (431-434) εχε τν δια κτίμηση γι τ ργο γενικ κα τ πρωτεο ληθείας εδικ το Κυρίλλου. ναγνώριζε τι κατ τν κρίσιμη κείνη ποχ «μόνος ξιος» κρίθηκε Κύριλλος ν πάθει κα ν βαστάσει τ στίγματα το Χριστο, λλ κα ν δεχθε τν στέφανο γι τος «πρ τς εσεβείας», τς θεολογίας, γνες. θεολογικ προσφορά του ποτελε «ρτον», ὁ ποος κατλθε π τν Θεκ το ορανοῦ»), δίνοντας ζω πνευματικ στοὺς νθρώπους.
«Μόνος ξιος κρίθης τν το Χριστο παθημάτων, καταξιωθες τ στίγματα ατοῦ... νεδήσω τος πρ τς εσεβείας στεφάνους... σχες τν ρτον τν κ το ορανο κατελθόντα κα ζων δεδωκότα τότε νθρώποις τν νωθεν» (Μαξιμιανοῦ, Πρς Κύριλλον: PG11, 149Α).
ξαίρεση στν ναγνώριση τς θεολογικς αθεντίας το Κυρίλλου δν ποτέλεσε οτε Θεοδώρητος Κύρου, πο τόσο αστηρ τν κρινε παλαιότερα. Στν μακρ πιστολή του 83 πρς τν Διόσκορο (444-451), τν διάδοχο το Κυρίλλου στν θρόνο τς λεξάνδρειας, βεβαιώνει τν παραλήπτη τι χι μόνο χρησιμοποιε-μελετάει ργα το Κυρίλλου (κα το Θεοφίλου), λλ κα τ περασπίζεται, ποστομώνει («πιστομίζομεν») σους ντιλέγουν σ' ατ (PG 83, 1272C). πίσης, πληροφορε τι Κύριλλος πολλς φορς το στειλε ργα του Κατ ουλιανο κ.α.), τ ποα διάβασε κα θαύμασε κα γι τ ποα γραψε σχετικ στν «μακαρίας μνήμης» Κύριλλο.
«τι δ κα τς μακαρίας μνήμης Κύριλλος πολλάκις μν πέστειλεν, ομαι κα τν σν σαφς εδέναι τελειότητα... κπέπομφεν μν (= ντιοχείας ωάννης) τὰς βίβλους κα ναγνόντες θαυμάσαμεν κα πεστείλαμεν (= γράψαμε) τ τς μακαρίας μνήμης Κυρίλλῳ» (PG 83, 1273Α).
νδεικτικότερο γι τν γνώμη, πο μεταγενέστερα Θεοδώρητος εχε γι τν Κύριλλο, εναι χρησιμοποίηση χωρίων το τελευταίου πρς ντίκρουση τν μονοφυσιτν. Χαρακτηριστικ τς λλαγς στάσεως το Θεοδωρήτου εναι προπαντς τι προβάλλει (στ ργο ρανιστής, το τους 447) τν θεμελιώδη το Κυρίλλου χριστολογικ ρο «καθ' πόστασιν» νωση, χωρς νωση ν συνεπάγεται σύγχυση τν φύσεων. Κα τν ρο κα τν πεξήγηση παλαιότερα τ πέρριπτε ς αρετικά.
«Κν εἰ λέγοιτο τυχν ἡνῶσθαι σαρκ καθ' πόστασιν Μονογενς το Θεο Λόγος, οκ νάχυσίν τινα ες λλήλοις τν φύσεων πεπρχθαί φαμεν...» (ρανιστς Β': PG 83, 212CD).
διος Κύριλλος εχε κα ατς βαθι συνείδηση τς θεολογικς του εσταθείας κα το ργου πο ἀνέλαβε, ν μβαθύνει δηλαδ περαιτέρω στ μυστήριο το νς προσώπου κα τν δύο φύσεων το Χριστοῦ. Δν περηφανεύεται γι τ ργο του κα δν παιτεῖ εσημα κα ξιώματα, λλ δν δυσκολεύεται ν πληροφορήσει μ κρίβεια κα ντικειμενικ τν τότε ατοκράτορα Θεοδόσιο Β', τι τν δική του («τ μ πίστει») διδασκαλία κα θεολογία δεχθήκανε ς ρθ χι μόνο ἡ ρωμαϊκ κκλησία, λλ κα Σύνοδος στν φεσο, ἡ κκλησία λοκλήρη. Εναι πεπεισμένος Κύριλλος τι δν ξλθε τς εαγγελικῆς παραδόσεως κα τι κολουθε τν ρθ δρόμο τν ερν δογμάτων, κάτι πο μολόγησαν γραπτς κα oἱ Πατέρες τς Γ' Οκουμ. Συνόδου.
«...τ γρ μ πίστει μεμαρτύρηκε τν ρθότητα κα ἡ Ρωμαίων κκλησία κα μν κα γία Σύνοδος ἡ ἐξ πάσης, ς πος επεν, τς π' ορανν συναγηγερμένη. τι γρ κατ' οδένα τρόπον ξω γεγονῶς, λλοίην ν τς τε ποστολικς κα εαγγελικῆς παραδόσεως, ρθήν τε κα διάστροφον τν ερν δογμάτων διελαύνων τρβον, παμψηφε διωμολογήκασι κα τοῦτο γγράφως π πίστεως πομνημάτων...» (πολογητικς πρς Θεοδόσιον: PG 76, 481ΑΒ).
Γράφοντας πίσης πρς τν ωάννη ντιοχείας (ρχὲς 431) τν βεβαιώνει ὅτι λεγξε τς πόψεις τοῦ Θεοδωρήτου μ τν συνεργεία το γίου Πνεύματος.
«γ τοίνυν... τ φωτ το παναγίου Πνεύματος συνεργ πρς τν ρευναν τς αρετικς κακοδοξίας χρησάμενος, κατ τ μέτρον τς δοθείσης μοι δυνάμεως, διήλεγξα ταῦτα ς οἷόν τε ν». (πιστολ πρς ωάννην ντιοχείας. PG 76, 389C. Συνοδευτικ Πρς τν το Θεοδωρητο ντίρρησιν).
π' ὅλα τ γεγονότα, πο σχετίζονται μ τν ντιμετώπιση το Νεστοριανισμοῦ, προκύπτει τι κεντρικ πρόσωπο τότε ὑπῆρξε γιος Κύριλλος. Οἱ παραδοσιακότεροι κκλησιαστικο νδρες τς ποχς στρέφονταν πρς τν Κύριλλον, ναμένοντας π ατν ν δείξει τί κα πς πρέπει ν πιστεύουν γι τ πρόσωπο κα τς φύσεις το Χριστο. Οἱ νεστοριανο κα οἱ κραῖοι ντιοχειανο τν καταπολεμήσανε σκληρά. Οἱ πιοι ντιοχειανο συζητούσανε (νίοτε πολεμικ) κα τελικ συνεννοήθηκαν μαζί του. Οἱ πολλιναρίζοντες κα μονοφυσιτίζοντες κραῖοι λεξανδρινοί, τελικά, τν παρερμήνευσαν κα τν πέρριψαν. Κανες π τ 428 ως τ 451 δν εχε οδέτερη στάση ναντι το Κυρίλλου, κανες δν διαφόρησε γι τν θεολογία του. Θετικ ρνητικά, λοι φείλανε ν λάβουν θέση ναντι το Κυρίλλου, διότι ατς ψωσε τ οκοδόμημα τς χριστολογίας τς κκλησίας.
Στυλιανὸς Παπαδόπουλος


(*) Τὸ κεφάλαιο ὁλοκληρώνεται στὶς ὑπόλοιπες σελίδες (360-377) μὲ τὰ ἑξῆς μέρη:
«Σημασία καὶ εὖρος τῶν προσφωνήσεων “πατὴρ” καὶ ”κύριος”»·
«Θεμελίωση τῆς Ἐκκλησίας στὸν Χριστὸ καὶ ἐποικοδόμηση τῶν Ἀποστόλων καὶ τῶν πιστῶν στὴν Ἐκκλησία»·
«Πέτρος σημαίνει βράχος καὶ πέτρα εἶναι ἡ πίστη (Ἰω. 1,42) ὡς θεμέλιο τῆς Ἐκκλησίας»·
«Ἡ ὁμολογία τῆς ὀρθῆς πίστεως ἀπὸ τὸν Πέτρο καὶ ἡ πτώση του αἰτία τῆς ὀνομαστικῆ ὑποσχέσεως τῶν “κλειδῶν” καὶ τοῦ ”ποίμαινε τὰ πρόβατά μου” (Ἀποκατάσταση τοῦ Πέτρου)».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.