Σκοπός της Αγίας Γραφής είναι
να καταργηθεί με την εμπειρία της Θεώσεως
τού π. Ι. Ρωμανίδη
τού π. Ι. Ρωμανίδη
Εφ’ όσον
η Αγία Γραφή δεν αποβλέπει στο να κάνη επιστήμη και να διδάξη
επιστημονικές γνώσεις, τότε ποιος είναι ο σκοπός της;
Βεβαίως,
οι θεόπνευστοι συγγραφείς τόσο της Αγίας Γραφής όσο και των
πατερικών κειμένων, χρησιμοποιούν τον περιβάλλοντα κόσμο,
αποδέχονται τις επιστημονικές και ιστορικές γνώσεις της εποχής
τους, αλλά αποβλέπουν στην καθοδήγηση των ανθρώπων, για να
φθάσουν στο ύψος της Πεντηκοστής και να αποκτήσουν γνώση και
εμπειρία του Θεού.
Η Αγία
Γραφή δεν διαβάζεται για να ερευνούμε τις λέξεις για να
κατανοηθή ο Θεός. Η Αγία Γραφή είναι ένα βοήθημα για να οδηγήση
τον άνθρωπο στην θέωση, οπότε εκεί θα απόκτηση την γνώση του
Θεού. Πρέπει να διακρίνουμε το νόημα της Αγίας Γραφής από τις
λέξεις. Το νόημα έχει μεγάλη σημασία για την σωτηρία.
«Ποιος
είναι ο σκοπός της Αγίας Γραφής; να την διαβάζουμε σαν φιλόσοφοι
και να ψειρίζουμε τις λέξεις και με τα νοήματα τα δικά μας να
κατανοήσουμε τον Θεό και να εμβαθύνουμε στο τι θέλει να πη η
Καινή Διαθήκη; Ή ο σκοπός της Καινής Διαθήκης είναι να καταργηθή
στην εμπειρία της Θεώσεως;».
«Το νόημα
είναι το βοήθημα, το οποίο χρειάζεται για να μπορή να φθάση
κανείς στην θέωση. Δηλαδή είναι ο δείκτης που μπορεί να οδηγήση
τον άνθρωπο στην εμπειρία της Θεώσεως. Γι’ αυτό, η Αγία Γραφή
και η πατερική θεολογία και η θεολογία των Συνόδων δεν μπορούν
ποτέ να χρησιμοποιηθούν από οποιαδήποτε φιλοσοφία.
Ο
μοναδικός σκοπός της γλώσσης της Αγίας Γραφής, των Πατέρων και
των Συνόδων είναι να χρησιμοποιούνται ως πνευματικά μέσα, μέσω
των οποίων οδηγείται κανείς, υπό την καθοδήγηση Πνευματικού
Πατρός, στα στάδια της τελειώσεως. Δεν έχουν κανένα άλλον
σκοπό».
Χρησιμοποιούμε τα ρήματα και τα νοήματα της Αγίας Γραφής
ασκητικώς για να φθάσουμε στην θέωση.
«Μερικοί
νόμιζαν, μέχρι σήμερα, ότι οι θετικές επιστήμες αντιβαίνουν στην
Αγία Γραφή. Αυτή η συζήτηση πρέπει να σταματήση μια και καλή,
εφ’ όσον πάρουμε ως νόμο τον Άγιο Γρηγόριο Παλαμά και
καταλάβουμε τι είναι τα νοήματα τα θεόπνευστα, ποιος είναι ο
σκοπός αυτός των νοημάτων. Και οι Πατέρες της Εκκλησίας μάς λένε
ότι ο σκοπός τών νοημάτων δεν είναι να μάς αποκαλύψουν τα
μυστήρια των κτισμάτων, εφ’ όσον το μόνο που μας εξυπηρετούν τα
θεόπνευστα νοήματα είναι να τα χρησιμοποιούμε ασκητικώς, για να
έχουμε την εμπειρία της Θεώσεως.
Επομένως,
ο σκοπός των νοημάτων της Αγίας Γραφής είναι καθαρώς ασκητικός
όχι επιστημονικός· δεν είναι να ανιχνεύσουμε από τα νοήματα της,
από τι συντίθεται η ύλη και τα ουράνια σώματα και πώς λειτουργεί
η δομή του σύμπαντος».
Επειδή η
ασκητική συνδέεται με την θεραπευτική η οποία αποβλέπει στην
θέωση του ανθρώπου, γι’ αυτό ο σκοπός της Αγίας Γραφής είναι
θεραπευτικός, αποβλέπει στην θεραπεία του ανθρώπου, για να φθάση
από το κατ' εικόνα στο καθ' ομοίωση.
«Η ουσία
της Αγίας Γραφής είναι η θεραπευτική αυτή αγωγή που αναποφεύκτως
προκαλεί και τα αποτελέσματα που θα ήθελε κανείς από την Αγία
Γραφή».
Η Αγία
Γραφή περιλαμβάνει κατηχητικά και θεραπευτικά βιβλία που έχουν
θεόπνευστα ρήματα και νοήματα, επειδή κάνουν ορθή διάγνωση της
πνευματικής καταστάσεως και μας θεραπεύουν, δηλαδή μας οδηγούν
στην θέωση. Δεν είναι ρήματα και νοήματα φιλοσοφικά, αλλά κατ'
εξοχήν θεολογικά.
«Στον
φωτισμό έχουμε νοερά λατρεία. Στην Αγία Γραφή έχουμε την
ερμηνεία του φωτισμού και της Θεώσεως, όταν όμως έλθη η θέωση, η
ερμηνεία καταργείται, γιατί έχουμε την πραγματικότητα. Αυτό,
όμως, δεν σημαίνει ότι καταργείται η Αγία Γραφή, ως κατηχητικό
βιβλίο, ως θεραπευτικό βιβλίο, ως θεόπνευστο. Όπως δεν
καταργούνται ούτε τα πατερικά συγγράμματα, ούτε οι αποφάσεις των
Συνόδων. Όλα αυτά έχουν μόνιμη σημασία για την Εκκλησία και δεν
μπορεί να αντικατασταθούν. Δεν αντικαθίστανται, αλλά υπερβαίνει
κανείς αυτά, μόνο εκείνος όμως που φθάνει στην Θέωση και μόνο
κατά την διάρκεια της Θεώσεως. Και, όταν επανέλθη στον φωτισμό,
πάλι προσεύχεται αδιαλείπτως, πάλι κάνει την λογική λατρεία,
πάλι λειτουργεί, πάλι ερμηνεύει την Αγία Γραφή, πάλι κατηχεί,
πάλι διδάσκει. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, η Αγία Γραφή, τα
πατερικά συγγράμματα και οι αποφάσεις των Συνόδων είναι τα
Σύμβολα της πίστεως».
Από
πλευράς μεθοδολογίας, τα ρητά και τα νοήματα της Αγίας Γραφής
αποβλέπουν στο να θεραπεύουν τους πνευματικά ασθενείς. Η Αγία
Γραφή διδάσκει πώς θα θεραπευθούμε, πώς θα ελευθερωθούμε από τα
πάθη, πώς θα φύγη ο παλαιός Αδάμ, ο παλαιός άνθρωπος από μέσα
μας.
Πολύ καλή ανάρτηση ! Αν έβαζαν τα ιστολόγια συχνότερα κείμενα του μακαριστού π. Ιωάννη Ρωμανίδη, θα είχαμε αποκτήσει αληθινό Ρωμέικο φρόνημα, με σεβασμό στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, και δεν θα υπήρχαν αποσχιστικές αποτειχίσεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕάν είχες αποκτήσει αληθινό Ορθόδοξο φρόνημα, δεν θα είχες κανένα σεβασμό στο Πατριαρχείο που ασεβεί και υβρίζει τους Αγίους Πατέρες, βλασφημεί και υβρίζει την Ορθοδοξία και τον Τριαδικό μας Θεό, και θα πραγμάτωνες και θα ομολογούσες Θεάρεστες, Θεόσδοτες και Αγιοπατερικές Αποτειχίσεις, ανώνυμε πονηρέ, είρωνα και αποσχιστικέ από την Αλήθεια!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεννιέται από τον Θεό Πατέρα στην κολυμβήθρα του βαπτίσματος ο Χριστιανός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι μόνο Αυτόν λέει Πατέρα ...
Παιδία της Οδού οι Χριστιανοί ,κυριολεχτικά γέννημα θρέμμα του Δρόμου ...
Εκει και τοτε τα τέκνα των Χριστιανών γεννιούνται με νόμους του Θεού εις την διάνυαν τους …γραμμένους επί της καρδίας των και με δεδομένη την θεϊκή βούληση
«…. θέλω είσθε ίλεως εις τας αδικίας αυτών, και τας αμαρτίας αυτών και τας ανομίας αυτών δεν θέλω ενθυμείσθε πλέον…»
«Ο Θεός ο «δους τον αρραβώνα του Πνεύματος εν ταις καρδίαις ημών» (Β’ Κορ. α’, 22).
Ο νόμος του Θεού , ο λόγος του Θεου δεν είναι ο Ιησούς ?
«Κύριον δε τον Θεόν αγιάσατε εν ταις καρδίαις υμών» (Α’ Πέτρ. γ’ 15).
Και που ειναι ο Ιησους αν οχι στον ΝΑΟ της Καρδιάς ?
«Εξαπέστειλέν ο Θεός το Πνεύμα του Υιού αυτού εις τας καρδίας υμών κράζον∙ αββά ο πατήρ» (Γαλ. δ’, 6).
«Κατοικήσαι τον Χριστόν δια της πίστεως εν ταις καρδίαις υμών» (Εφεσ. γ’, 17).
«η βασιλεία του Θεού εντός υμών εστιν» (Λουκ. ιζ’, 21)
Τι άλλο είναι το κάθε μυστήριο από την «ανεύρεση» του λευκού χιτώνα της βαπτίσεως ?Από την επανευρεση του Ιησού που ντυθήκαμε όταν γεννηθήκαμε στο βάπτισμα ?
«Η αγάπη του Θεού εκκέχυται εν ταις καρδίαις ημών δια Πνεύματος Αγίου του δοθέντος ημίν» (Ρωμ. ε’, 5).
Ρωμαίους 7 22 συνηδομαι γαρ τω νομω του θεου κατα τον εσω ανθρωπον
23. βλεπω δε ετερον νομον εν τοις μελεσιν μου αντιστρατευομενον τω νομω του νοος μου και αιχμαλωτιζοντα με εν τω νομω της αμαρτιας τω οντι εν τοις μελεσιν μου
24. ταλαιπωρος εγω ανθρωπος τις με ρυσεται εκ του σωματος του θανατου τουτου
25. χαρις δε τω θεω δια ιησου χριστου του κυριου ημων αρα ουν αυτος εγω τω μεν νοι δουλευω νομω θεου τη δε σαρκι νομω αμαρτιας ....
Ναι ας το επαναλάβουμε ...
Γεννιέται από τον Θεό Πατέρα στην κολυμβήθρα του βαπτίσματος ο Χριστιανός.
Και μόνο Αυτόν λέει Πατέρα ...
Παιδία της Οδού οι Χριστιανοί ,κυριολεχτικά γέννημα θρέμμα του Δρόμου ...
Η ΜΑΝΑ ΜΑΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ είναι κολυμβήθρα του βαπτίσματος αλλά και η ουρανοδρομος κλίμακα ..
Η Ζωοδόχος Πηγή!
Ο Νόμος του Θεού στις καρδιές μας, ο Ιησούς είναι ο Θεός ο οποίος μας σώζει.
Ο Αγίου Μάρκος δεν έλεγε :
Αν θέλεις τη θεραπεία σου επιμελήσου τη συνείδηση, κάνε ότι σου λέει και θα βρεις ωφέλεια.?
Γιατί το λέει ? Γιατί στην καρδία είναι γραμμένος ο Νόμος ...
Ο Αγίου Μάρκος δεν έλεγε :
Όποιος επιζητεί τις ενέργειες του Αγίου Πνεύματος προ της εργασίας των εντολών μοιάζει με δούλο, που μόλις τον αγόρασαν επιδιώκει αμέσως την απελευθέρωση.?
Γιατί το λέει ? Γιατί στην καρδία είναι γραμμένος ο Νόμος και καθήκον η εργασία των εντολών ...
Ο Αγίου Μάρκος έλεγε :
Είναι τυφλός αυτός που κράζει και λέει: «Υιέ Δαβίδ ελέησαν με» [Μαρκ.10:47-48], και προσεύχεται σωματικά χωρίς να έχει ακόμη γνώση πνευματική.
Αυτός όμως ο πρώην τυφλός, αφού άνοιξε τα μάτια του και είδε τον Κύριο, δεν τον ονομάζει πια υιό Δαβίδ αλλά τον ομολογεί Υιό Θεού και τον προσκυνεί [Ιω.9:38].
Τυφλός είναι φίλε μου όποιος δεν έχει δει το ΦΩΣ
Φως =Καρδιακή προσευχή + εργασία των εντολών ΟΠΩΣ ΤΙΣ έχει γράψει ο Θεός στην συνείδηση
Φως = Φως ιλαρόν άγίας δόξης αθανάτου Πατρός, ουρανίου, άγίου, μάκαρος, Ιησού Χριστέ, ελθόντες επί την ήλίου δύσιν, ίδόντες φως εσπερινόν υμνούμεν Πατέρα, Υίόν και Άγιον Πνεύμα, Θεόν.
Άξιον σε εν πάσι καιροίς υμνείσΘαι φωναίς αισίαις, Υιέ Θεού, ζωήν ο διδούς διό ο κόσμος σε δοξάζει.
Και σε μεταφραση ....
Φως = Κύριε 'Ιησού Χριστέ, πού είσαι το γλυκό φως τής αγίας δόξας του αθάνατου, του ουράνιου, του άγιου, του μακάριου Πατέρα σου, τώρα πού φτάσαμε στη δύση του ήλιου και είδαμε το εσπερινό φως, υμνούμε τον Πατέρα, εσένα τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα, τον ένα Θεό. Πρέπει σε κάθε ώρα και στιγμή να σε υμνούμε με καθαρές ψυχές και χαρούμενες φωνές, Υιέ Θεού γιατί εσύ δίνεις τη ζωή και γι' αυτό ο κόσμος σε δοξάζει.
Τι άλλο είναι η καρδία μου από ένα κλειστό σκοτεινό βρώμικο και ακατάστατο δωμάτιο ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΤαπεινά και διακριτικά σαν υπηρέτης χτυπά την Θύρα ο Ιησούς
Τι ζητά ? Να ανοίξουμε την πόρτα να μπει με το Συνεργείο Του
Να ανοίξει το παράθυρο να μπει Φως να φρεσκάρει ο αέρας
Να καθαρίσει , Να ταχτοποιήσει να ανακαινίσει τον χώρο …
Να ανάψει το τζάκι και να στρώσει το τραπέζι με όλα τα αγαθά ….
Και τότε Ναι «θα κατασκηνώσει μόνιμα» και τότε NAI ισχύει το :
«…Όταν προηγηθή η καθαρότητα στον άνθρωπο, και έλθη η απλότητα με τη θερμή της πίστη και ευλάβεια, τότε φιλοξενείται μέσα μας η Αγία Τριάδα…»
Τοτε ! Οταν ο Ιησους εκανε καθαριοτητα
Οταν ο Ιησους , οταν το προσευχομενο Αγιο Πνευμα
δωρησει απλοτητα , πίστη , ευλάβια ...
Πήρε ένας ένα υπολογιστή
Ο υπολογιστής «από την μάνα του » έχει το λειτουργικό σύστημα να λειτουργεί σωστά
Πλην όμως ο χριστής έκανε βόλτα στο Ιντερνέτ και «άρπαξε» διάφορα ….και «κόλλησε τελικά ο υπολογιστής και σέρνεται …» !
Είναι στο χέρι του να δηχθεί την πρόσκληση και να κατάβαση το εργαλείο αφαίρεσης κακόβουλου λογισμικού …
Το όποιο θα «καθαρίσει» τα βλαβερά …
Όμως πάλι έχει να κάνει με τι χρήση θα κάνει … γιατί αν ξαναεκτεθει σε «διάφορα» θα «ξανακολλησει»
Και είναι στο χέρι του επιπλέον να κατεβάσει και ωφέλιμο λογισμικό που θα προστατεύει …
Όμως εδω το software μπορεί να «βελτιστοποιεί» την χρήση του hardware όμως δεν αλλάζει την φύση του hardware …
Ο Ιησούς μεταβάλει ,μετατρέπει , μεταμορφώνει , αναγεννά …
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλάζει ο άνθρωπος σαν ενότητα όχι μόνο την ψυχή αλλά και το σώμα Αποδεσμεύεται ο άνθρωπος από τον χρόνο και τον τόπο και μετέχει στο πάντα και παντού …πεθαίνει το παλιό ,το φθαρτό …και γεννιέται το άφθαρτο και αιώνιο
Σε ένα υπολογιστή ένα αρχείο μπορεί να αποθηκευτεί στα αγαπημένα η να πάει στο «καλαθάκι» …Και από το καλαθάκι η να διαγραφεί οριστικά η να «αποκατασταθεί»
Τι είναι αυτό που μετρά ?
ΤΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ το αρχείο αυτό ΤΗΝ ΤΡΕΧΟΥΣΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ !
Οι καλές πράξεις είναι «απαράγραπτες»…η μετάνοια εξαλείφει τις κακές πράξεις , υπάρχει η «αποκατάσταση στην αρχική κατάσταση καλής λειτουργίας» όμως υπάρχει ο κίνδυνος της υποτροπής …
Τελικά μετρά το «τρέχων λογισμικό» την κρίσιμη στιγμή
Δεν σώζεται όποιος έκανε 10000 πράξεις αγαθές , η αν θες όλες τις πράξεις της ζωής του αγαθές εκτός της τελευταίας αν αυτή είναι αμαρτωλή και πέθανε αμετανόητος
Ότι η αμετανοησία …η τελευταίας κακή πράξη μετρά ….
Όπως δεν κολάζεται όποιος έκανε 10000 , η αν θες όλες τις πράξεις αμαρτωλές και τελεύτησε εν μετάνοια …Ότι η μετάνοια η τελευταίας αγαθή πράξη μετρά ….
Ποιος αν δεν πει μετανιώνω θα κάνει αρχή μετανοίας ?
Μακαριος οποιος πει : ΤΩΡΑ μετανοω οτι εγγυς ή λογοδοσια ...
Μακάριος όποιος ΤΩΡΑ εσκεμμένα και με υπολογισμό ( οτι εγγυς ή λογοδοσια ).. επιχειρήσει την μετάνοια και επιχειρήσει να αποκτήσει την αρετή να μισήσει την κακία που είναι ο αντίποδάς της …
Είπε κάποιος απ΄ τους πατέρες:
“Αν θέλει κανείς ν΄ αποκτήσει μια αρετή, δεν μπορεί να την κάνει κτήμα
του, αν δεν μισήσει την κακία που είναι ο αντίποδάς της.
Αν λοιπόν θέλεις να έχεις πάντοτε πένθος στην ψυχή σου, μίσησε το
γέλιο.
Θέλεις να έχεις ταπείνωση; Μίσησε την υπερηφάνεια.
Θέλεις να είσαι εγκρατής; Μίσησε τη λαιμαργία.
Θέλεις να είσαι σώφρων; Μίσησε την ακόλαστη ζωή.
Θέλεις να είσαι ακτήμων; Μίσησε τη φιλαργυρία.
Αυτός που θέλει να είναι κάτοικος της ερήμου, μισεί τις πόλεις εξαιτίας
των πειρασμών.
Αυτός που θέλει να έχει ησυχία, μισεί την παρρησία.
Αυτός που θέλει να ζει άγνωστος, μισεί την τάση για επίδειξη.
Αυτός που θέλει να κυριαρχεί στην οργή, μισεί να περνάει τις ώρες του
μαζί με πολλούς.
Αυτός που θέλει να έχει αμνησικακία, αποφεύγει να κακολογεί τους
άλλους.
Αυτός που θέλει να είναι απερίσπαστος, μένει στη μοναξιά.
Αυτός που θέλει να κυριαρχεί στη γλώσσα, ας κλείνει τ΄ αυτιά του να
μην ακούει πολλά.
Αυτός που θέλει να έχει τον φόβο του Θεού πάντοτε, θα μισήσει τη
σωματική ανάπαυση και θα αγαπήσει τη θλίψη και τη στενοχώρια”.
Είπε παλι κάποιος απ΄ τους πατέρες:
“Εάν δεν μισήσεις πρώτα, δεν μπορείς ν΄ αγαπήσεις, εάν δηλαδή δεν
μισήσεις την αμαρτία, δεν μπορείς να κάνεις το θέλημα του Θεού, όπως
αναφέρεται στην αγία Γραφή, “Απόφυγε το κακό και πράξε το καλό”.
Όμως και σ΄ αυτή την περίπτωση η ψυχική διάθεση είναι εκείνη που
μετράει πάντοτε.
Γιατί ο Αδάμ αν και ήταν μέσα στον παράδεισο, παρέβη την εντολή του
Θεού, ενώ ο Ιώβ, αν και ήταν καθισμένος πάνω στην κοπριά, κράτησε την
αυτοκυριαρχία του.
Λοιπόν το μόνο που ζητάει ο Θεός απ΄ τον άνθρωπο είναι η καλή του διάθεση και να έχει πάντοτε τον φόβο του Θεού μέσα του”.
Ρωμαίους 7 22 συνηδομαι γαρ τω νομω του θεου κατα τον εσω ανθρωπον
23. βλεπω δε ετερον νομον εν τοις μελεσιν μου αντιστρατευομενον τω νομω του νοος μου και αιχμαλωτιζοντα με εν τω νομω της αμαρτιας τω οντι εν τοις μελεσιν μου
24. ταλαιπωρος εγω ανθρωπος τις με ρυσεται εκ του σωματος του θανατου τουτου
25. χαρις δε τω θεω δια ιησου χριστου του κυριου ημων αρα ουν αυτος εγω τω μεν νοι δουλευω νομω θεου τη δε σαρκι νομω αμαρτιας ....