Κυριακή 29 Ιουνίου 2014

Τὸ ὅραμα τῆς Δαμασκοῦ (+Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτου)

Τὸ ὅραμα τῆς Δαμασκοῦ

ν πάρχ, γαπητοί μου, να νομα, τ ποο μες ο Χριστιανο μπορομε ν προβάλλουμε στος πίστους λων τν αώνων ς τν πλέον καταμάχητη πόδειξι τς θείας προελεύσεως το Χριστιανισμο, τς καταπληκτικς πιρρος πο ξασκε πάνω στν νθρώπινη ψυχή, ατ τ νομα δν μπορε ν ενε λλο παρ τ νομα Παλος.
Παλος! Τί ταν; φανατικώτερος διώκτης τς θρησκείας το ησο Χριστο, πι διάλλακτος χθρς το Χριστιανισμο. Φαρισαος π τος πι μορφωμένους, κοίμητος κέρβερος τν ουδαϊκν παραδόσεων. ταν τοιμος ν πιτεθ ναντίον καθενς πο θ τολμοσε ν μφισβητήσ τ κρος κα τς λαχίστης ουδαϊκς παραδόσεως. Θεωρώντας τος παδος το Ναζωραίου ς τος πι σπονδους χθρος το ουδαϊσμο, το διου το Θεο, εχε συσσωρεύσει στν καρδιά του νεαρς ατς φαρισαος περίγραπτο μσος κατ τν Χριστιανν.
Δν κοιμόταν παρ μόνο ταν στ νεργητικ τς μέρας του εχε ν παρουσιάσ κα νέες συλλήψεις παδν το Χριστο, τος ποίους διος νακάλυπτε σ κάθε γωνία τς πόλεως τν εροσολύμων, τος συνελάμβανε κα τος ρριχνε στς φυλακές. Δν βλεπε τος Χριστιανος ς νθρώπους· τος βλεπε πως βλέπει δήμιος τ θύματά του.
Ο Χριστιανο πρεπε πωσδήποτε ν ξαλειφθον π τ πρόσωπο τς γς. Κάθε Χριστιανς γι τν Παλο ταν προγεγραμμένος. διάλλακτος χθρς το Χριστιανισμο, δν δεχόταν κανένα συμβιβασμό. Τ μσος του αξανόταν
μέρα μ τν μέρα κα στν καρδιά του εχε πλέον κορυφωθ σ βαθμ λύσσας. Ατς ταν Παλος.
λλ ξαφνικ ατός, π᾿ ριθμν να φανατικς χθρς τν Χριστιανν τν εροσολύμων κα τν περιχώρων, μεταβάλλεται στν π᾿ ριθμν να θερμ φίλο κα προστάτη τν Χριστιανν λης τς γς.
μυστηριώδης ατ μεταβολή, πο λλη σπουδαιότερη π᾿ ατν δν χει ν᾿ ναφέρ δισχιλιετς παγκόσμιος στορία, προκαλε κατάπληξι στ νθρώπινο πνεμα. Πρτοι ο συμπατριτες του ουδαοι μένουν κστατικοί. Ατς λοιπν ενε Παλος; διερωτνται. Δοκιμάζουν κατάπληξι· κατάπληξι πι μεγάλη π κείνη πο θ δοκίμαζαν ν βλεπαν τν λιο ν᾿ λλάζ τροχι κα ν κάν τ δύσι νατολ κα τν νατολ δύσι.
λλαγ ενε νεξήγητη. Πς ν ξηγηθ ψυχολογικά; Τί ενε κενο πο τόσο αγδαα κα καταλυτικ πέδρασε στν ψυχ το Παύλου, στε νας λόκληρος δεολογικς κόσμος ν ποστ ιζικ νατροπ κα νας νέος κόσμος ν προβάλ μέσα του κα ν τν κατακτ ξ λοκλήρου;
Τί μετέβαλε τν Παλο; Τ συμφέρον; λλ ο πρτοι μαθητα το Χριστο δν εχαν χρυσ κα ργυρο. Μήπως δόξα;  λλ τ νομα το Χριστιανο θεωρετο τότε ς τ πλέον περιφρονημένο κα τιμο νομα τς ποχς. ντιθέτως· δόξα κα συμφέροντα το κόσμου ατο εχε ξασφαλισμένα Παλος, ἐὰν παρέμενε στν ουδαϊσμό. Τί λοιπν τν ελκυσε;
Μήπως τ θάρρος, μ τ ποο ντιμετώπιζαν τ πολυειδ μαρτύρια ο παδο το Χριστο;

Μήπως τ μαρτύριο το πρωτομάρτυρος Στεφάνου, στν κτέλεσι το ποίου παρευρέθηκε διος φυλάγοντας τ ροχα κείνων πο λιθοβολοσαν τν μάρτυρα; λλ πς τότε, κα μετ τ μαρτύριο το πρωτομάρτυρος κα τόσων λλων μαρτύρων, ντ ν μειώσ τν σφοδρότητα το διωγμο, ατς μ μεγαλύτερη μανία πιδίδεται στν ξοντωτικ κστρατεία του κατ τν Χριστιανν;
χι, καμμία ξήγησι, π κενες πο προβάλλουν ο πιστοντες γι ν ρμηνεύσουν τ ατια τς τεραστίας ψυχολογικς μεταβολς το Παύλου, δν μπορε ν εσταθήσ. Κα μένει μόνο μία ξήγησις πο μπορε ν λύσ τ ψυχολογικ ατ πρόβλημα, κείνη πο τόσο ζωηρ μς δίδει στ 9ο κεφάλαιο τ στορικ βιβλίο τν Πράξεων τν ποστόλων. μαρτυρία το βιβλίου ατο περιβάλλεται μ κρος πείρως μεγαλύτερο π τ κρος τς στορίας νς ροδότου κα νς Θουκυδίδη.
πιστοι! Πιστεύετε στν ρόδοτο κα στν Θουκυδίδη; παραδέχεστε τ γεγονότα πο κθέτουν ατοί; Γιατί λοιπν δείχνετε τόση δυσπιστία στ μαρτυρία το Θουκυδίδου τς κκλησίας μας, το εαγγελιστο Λουκ, ποος μ τ ζωή του πιβεβαίωσε τν στορικ λήθεια τν θαυμασίων γεγονότων τς ζως το δρυτο τς κκλησίας κα τν ποστόλων του; Λάμπει τόση ελικρίνεια στς σελίδες το στορικο βιβλίου τν Πράξεων, στε μόνο νθρωπος προκατειλημμένος κατ το Χριστιανισμο μπορε ν διαβάσ τ βιβλίο ατ χωρς ν ασθανθ τ βαθει πίδρασι τς ληθείας. λλαγ το ποστόλου Παύλου ενε να στορικ γεγονός.
ξήγησι το μυστηρίου. Λουκς μαρτυρε, τι Παλος, φο φωδιάστηκε π τν ρχιερέα τν ουδαίων μ συστατικς πιστολς πρς τς συναγωγς τς Δαμασκο, ξεκίνησε π τ εροσόλυμα μ τ συνοδεία πλοφόρων νδρν, γι ν φθάσ στ Δαμασκ κα ν πιχειρήσ λοκληρωτικ κρίζωσι τς μικρς κε χριστιανικς κκλησίας. Βάδιζε τρομερς διώκτης τν μακρ δ τς Δαμασκο. Κατέστρωνε σχέδια π σχεδίων. νυπομονοσε ν φθάσ τ συντομώτερο. Λυσσοσε π τ μανία του, φλεγότανπ τ μσος. Ο χθρο το Θεοτσι νόμιζε τος Χριστιανούς– πρέπει ν κλείψουν. «Ζλος ο κατ᾿ πίγνωσιν» (Ρωμ. 10,2). 
–Θεέ τν πατέρων μου, βοήθα με στν γνα ατόν, τν ποο νέλαβα πρς δόξαν το νόματός σου! θ προσευχόταν μυστικ ψυχ το Παύλου, ταν τ βλέμματά του π πόστασι λίγων χιλιομέτρων ντίκρυζαν τν περίφημη Δαμασκό.
λλ᾿ τν πείρων σου θαυμάτων, ησο Χριστέ! Λίγο ξω π τ Δαμασκ δωσες τν νικηφόρο μάχη σου. Διότι κε συνέβη μία μάχη, μία περφυσικ πάλη, κατ τν ποία ψυχ το Παύλου, πο μέχρι κείνη τστιγμ φαινόταν τίθαση, πέκυψε μπρςστ μεγαλεο το σταυρωμένου.ς φήσουμε τν διο τ πόστολο Παλο ν κθέσ τ σπουδαιότερο ατ γεγονς τς ζως του, γεγονς πο γινε φετηρία μις νέας ζως·
«γένετο δέ μοι πορευομέν κα γγίζοντι τ Δαμασκ περ μεσημβρίαν ξαίφνης κ το ορανο περιαστράψαι φς κανν περ μέ  , πεσόν τε ες τ δαφος κα κουσα φωνς λεγούσης μοι· Σαολ Σαούλ, τί με διώκεις; γ δ πεκρίθην· Τίς ε, Κύριε; επέ τε πρός με·γώ εμι ησος  Ναζωραος ν σ διώκεις. Ο δ σν μο ντες τ μν φς θεάσαντο κα μφοβοι γένοντο, τν δ φωνν οκ κουσαν το λαλοντός μοι. Επον δέ· Τί ποιήσω, Κύριε; δ Κύριος επε πρός με· ναστς πορεύου ες Δαμασκόν, κκε σοι λαληθήσεται περ πάντων ν τέτακταί σοι ποισαι»(Πράξ. 22,6-10).
στερα, γαπητοί μου, π τ περφυσικ ατ ραμα Παλος λλαξε ιζικά . Κάτω π κενο τ φς γίνεται νέα ξιολόγησι τς ζως στν ψυχ το Παύλου. Χριστς γίνεται πλέον τ κέντρο τς ζως του. πρ το Χριστο τώρα κινε λόκληρη τν παρξί του. νας πόθος φλογίζει τν καρδιά του· Χριστς ν θριαμβεύσ σ᾿ λη τ γ, ν νθρονισθ στν καρδι κα το τελευταίου χθρο το σταυρωμένου, στω κα ν γι τ μετάνοια ατ χρειασθ ποιαδήποτε θυσία, κόμη κα ν᾿ νοίξ λόκληρος δης ν καταπι τν Παλο!
! κκλησία, μέσα στος εκοσι αἰῶνες πο διέρρευσαν, μεταξ τν νθρώπων πο πίστεψαν στ Χριστ κα γωνίσθηκαν πρ το Χριστο, δν εδε οτε θ δ λλη φυσιογνωμία μεγαλύτερη π τ φυσιογνωμία το ποστόλου Παύλου.
Κάποιος επε, τι ταν πρτος μετ τν να. Κα θ μέν μέχρι συντελείας τν αώνων ς μεγαλύτερη πόδειξι τς δυνάμεως το Χριστιανισμο. Διότι μόνο Χριστιανισμς κατέχει τν θεία πιστήμη ν μεταβάλλ ιζικς τς καρδιές· ν μεταβάλλ τος αμοβόρους λύκους σ μερα πρόβατα τς ποίμνης το ησο, κα ν ναδεικνύ τος υος το σκότους σ υος το φωτός, τ τέκνα το δου σ πολτες το ορανο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.