Παρασκευή 13 Απριλίου 2018

Η εορτή της Ζωοδόχου Πηγής

.
Μ τ νομα Ζωοδόχος Πηγ το Μπαλουκλ Παναγία Μπαλουκλιώτισσα φέρεται ερ χριστιανικ γίασμα πο βρίσκεται στ Κωνσταντινούπολη ξω π τ δυτικ πύλη τς Σηλυβρίας, που πρχαν τ λεγόμενα «παλάτια τν πηγν» στ ποα ο Βυζαντινο ατοκράτορες παραθέριζαν τν νοιξη. Πρε τν νομασία του π τ τουρκικ νομα Balik (=ψάρι) κα περιλαμβάνει τ μοναστήρι, τν κκλησία κα τ γίασμα.

Γι τν ποκάλυψη το γιάσματος πάρχουν δύο κδοχές:
 α)  πρώτη, πο ξιστορε Νικηφόρος Κάλλιστος ναφέρει τι: μετέπειτα ατοκράτορας Λέων Θρξ Λέων Μέγας (457 474 μ.Χ.), ταν ρχόταν ς πλς στρατιώτης στν Κωνσταντινούπολη, συνάντησε
στ Χρυσ Πύλη ναν τυφλ πο το ζήτησε νερό. Ψάχνοντας γι νερό, μι φων το πέδειξε τν πηγή. Πίνοντας τυφλς κα ρχόμενο τ λασπδες νερ στ μάτια το θεραπεύτηκε.
ταν ργότερα γινε ατοκράτορας, το επε προφητικ φωνή, πς θ πρεπε ν χτίσει δίπλα στν πηγ μία κκλησία. Πράγματι Λέων κτισε μία μεγαλοπρεπ κκλησία πρς τιμ τς Θεοτόκου στ χρο κενο, τν ποο κα νόμασε «Πηγή».  Κάλλιστος περιγράφει τ μεγάλη ατ κκλησία μ πολλς λεπτομέρειες, ν κα περιγραφ ταιριάζει περισσότερο στ οκοδόμημα το ουστινιανο. στορικ πάντως εναι ξακριβωμένο, τι τ 536 μ.Χ. στ Σύνοδο τς Κωνσταντινουπόλεως, π τν Πατριάρχη Μην 536 552 μ.Χ., λαμβάνει μέρος κα Ζήνων, γούμενος «το Οκου τς γίας νδόξου Παρθένου κα Θεοτόκου Μαρίας ν τ Πηγ».
 β)  δεύτερη, πο ξιστορε στορικς Προκόπιος, τοποθετεται στς ρχς το 6ου αώνα κα ναφέρεται στν ουστινιανό. ουστινιανς κυνηγοσε σ’ να θαυμάσιο τοπίο μ πολ πράσινο, νερ κα δένδρα. κε, σν σ ραμα, εδε να μικρ παρεκκλήσι, πλθος λαο κα ναν ερέα μπροστ σ μι πηγή«Εναι πηγ τν θαυμάτων» το επαν. Κα χτισε κε μοναστήρι μ λικ πο περίσσεψαν π τν γι Σοφιά. . Κεδρηνς ναφέρει τι χτίστηκε τ 560 μ.Χ.
Γράφοντας τν 14ο α. μ.Χ. γι τ γίασμα τς Πηγς Νικηφόρος Κάλλιστος παραθέτει, π διάφορς πηγές, ναν κατάλογο 63 θαυμάτων, π τ ποα τ 15 φθάνουν ς τν ποχή του.
Σήμερα στν αλ τς Ζωοδόχου Πηγς βρίσκονται ο τάφοι τν Οκουμενικν Πατριαρχν. Τ δ γίασμα βρίσκεται στν πόγειο Να κα ποτελεται π μαρμαρόκτιστη πηγή, τ νερ τς ποίας θεωρεται γιασμένο. π δ διαδόθηκε τύπος τς Παναγίας Ζωοδόχου Πηγς σ λο τν ρθόδοξο κόσμο. Εναι ξιοσημείωτο τι ψηφιδωτ παράσταση τς εκόνας σώζεται στν σωνάρθηκα τς Μονς τς Χώρας.
Νας ατς μεινε γνωστς στν στορία ς τ γίασμα το «Μπαλουκλί». «Μπαλούκ»στ τουρκικ σημαίνει ψάρι κα παράδοση μς λέει πς κε δίπλα στ γίασμα, στς 23 Μαΐου 1453 μ.Χ. νας καλόγερος τηγάνιζε ψάρια, ταν κάποιος το φερε τν εδηση πς πραν τν Πόλη ο Τορκοι. καλόγερος πάντησε πς μόνο ν τ ψάρια πο τηγάνιζε φευγαν π’ τ τηγάνι κα πεφταν μέσα στ γίασμα θ πίστευε τι γινε κάτι τέτοιο. Κα πραγματικ τ ψάρια ζωντάνεψαν κα πεσαν μέσα στν πηγ το γιάσματος. Μέχρι σήμερα δέ, μέσα στν δεξαμεν τς Ζωοδόχου Πηγς διατηρονται πτ ψάρια κα μάλιστα σν ν εναι μισοτηγανισμένα π’ τν μι πλευρά.
Σ νάμνηση τν γκαινίων το Ναο π τν Ατοκράτορα Λέοντα κκλησία καθιέρωσε τν κάτ’ τος ορτ τς Ζωοδόχου Πηγς, τν Παρασκευ τς Διακαινήσιμου βδομάδας.

πολυτίκιον. χος γ΄. Τν ραιότητα.
Τν περούσιον, μβρον κυήσασα, πηγ ζωήρρυτος, Παρθένε πέφυκας, ναπηγάζουσα μν, τ νέκταρ τ θάνατον, δωρ τ λλόμενον, ες ζων τν αώνιον, νάματα γλυκύρροα, κ τς Κρήνης σου πάντοτε, ξ ν πεντρυφντες βομεν· Χαρε Πηγ ζωηφόρος.

Κοντάκιον. χος πλ. δ΄. Τ περμάχ.

ξ κενώτου σου πηγς Θεοχαρίτωτε
πιβραβεύεις μοι πηγάζουσα τ νάματα
ενάως τς σς χάριτος πρ λόγον·
Τν γρ Λόγον ς τεκοσα πρ ννοιαν
κετεύω σε δροσίζειν με σ χάριτι,
να κράζω σοι, Χαρε δωρ σωτήριον.


Μεγαλυνάριον.
δωρ τ ζωήρρυτον τς Πηγς, μάννα τ προχέον, τν θάνατον δροσισμόν, τ νέκταρ τ θεον, τν ξένην μβροσίαν, τ μέλι τ κ πέτρας, πίστει τιμήσωμεν.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.