Σάββατο, 30 Ιουνίου 2018

Ο π. Επιφάνιος δεν επαληθεύτηκε. Η «δυνητική» ερμηνεία βοήθησε να στερέψουν οι πηγές ορθόδοξης αντίστασης.



Προς κ. Ελένη Λωρίτου
(Απάντηση σε ανοιχτή επιστολή της)
 
Του Ν. ΣΑΚΑΛΑΚΗ 

Αναμφίβολα, κάθε εποχή καθορίζεται από το παρελθόν που προηγήθηκε και από την ιστορία που επακολουθεί. Για την αληθινή κατανόηση των φαινομένων απαιτείται και η τετάρτη διάσταση του χρόνου, διότι για τον κτιστό άνθρωπο ισχύει ο νόμος της χρονικά σχετικής αντίληψης των φαινομένων. Veritas filia temporis. Η ανθρώπινη δραστηριότητα κατορθώνει να ξεπεράσει την επιβεβλημένη αυτή αδυναμία της μόνο χαρισματικά, ως πληροφορία Θεού.
Το Εκκλησιαστικό παρόν (και ο κόσμος), τότε μπορεί να δει καλύτερα τον εαυτό του ή μια κοσμοεικόνα, αν τα αντικρύσει–εξηγήσει δια μέσου του μέλλοντος, που προβάλλεται στρατηγικά–σωστικά μόνο στην Αγία Γραφή, στις προφητείες και στους Ι. κανόνες (ως θείο εκκλησιαστικό φρόνημα-πληροφορία).
Για παράδειγμα οι Μάρτυρες της πίστεως, πρόβαλλαν τον εαυτό τους στο μέλλον σωστικά, δια μέσου μελλοντικής επαγγελίας της Γραφής, της Δεσποτικής θεολογίας. «Γίνου πιστός άχρι θανάτου και δώσω σοι τον στέφανον της ζωής» (Αποκ. 2,10).
Ο π. Επιφάνιος όταν διατύπωσε τη λεγόμενη «δυνητική» ερμηνεία του 15ου κανόνα, του έλλειπε (ανθρωπίνως) η προοπτική του χρόνου. Διαφορετικά τίθεται το πρόβλημα των ηθικών–κανονιστικών ερμηνειών, όταν περνάμε στο επίπεδο του μέλλοντος. Δεν εμπιστεύτηκε το μέλλον του εκκλησιαστικού σώματος στην Ακρίβεια (χάρη Θεού) του Κανόνα, γι’ αυτό και η ιστορική διάρκεια της «δυνητικής» ερμηνείας που μεσολάβησε, ως οικονομία, την απέρριψε ως μη πνευματική–ορθολογική, διότι:

Αποδείχθηκε περίτρανα, η θεολογική και ιστορική σχετικότητα–ανεπάρκεια της ερμηνείας του. Όλες οι «βεβαιότητες» της ερμηνείας αυτής, καθήλωσαν το ορθόδοξο πλήρωμα και έγινε η «δυνητική» ερμηνεία η συνδετική ύλη της εποχής του π. Επιφανίου και της «συνοδικής» κατοχύρωσης του οικουμενισμού στην Κρήτη. Ιδού η «ενδιάμεση» βαθμίδα εκκλησιολογίας, στην οποία εμμένει (ακόμη) η ημερίδα της Θεσσαλονίκης, κ. Λωρίτου. Μεταξύ της πραγματολογικής διάγνωσης (περιεχόμενο του 15ου κανόνα) και των θεωρητικών προεκτάσεων της «δυνητικής» ερμηνείας στον άξονα του χρόνου, ο π. Επιφάνιος δεν επαληθεύτηκε (προφητικά). Αν συνέβαινε, θα ήτο σοβαρό σημείο αγιότητας. Η «δυνητική» ερμηνεία βοήθησε να στερέψουν οι πηγές ορθόδοξης αντίστασης. Βλέπε Αγιον Όρος, Επίσκοποι, Μοναστήρια, κατακερματισμός του πληρώματος και «σύνοδος» του οικουμενισμού.
«Εκ των καρπών γνωρίζεται το δένδρο» (ο Κύριος). Αρχικά η θεολογική εκδοχή του 15ου κανόνα ως υποχρεωτικού, έπειτα οι πρώτες διευκολύνσεις της «δυνητικής» ερμηνείας στις πρακτικές του οικουμενισμού, θεμελίωσαν το συμπέρασμα (εκτός των άλλων), ότι ο κανόνας είναι υποχρεωτικός. 
Είναι απογοητευτικό, ότι η επιστολή σου βρίθει εμπαθών χαρακτηρισμών οι οποίοι, αναμφίβολα, δεν είναι «όπλα φωτός». Στο υστερόγραφό σου υπάρχει προαίρεση «εκ του Πονηρού» και δεν σου απαντώ. Ίσως η οικουμενιστική ηγεμονία, ευέλικτη στον έλεγχο πάνω στη ζωή μας, αντλούσε πολύτιμες πληροφορίες… Απορώ πως δεν το καταλαβαίνεις… Απαντώ έμμεσα: «Αλλ’ ουν τον λόγον του Θεού ουδείς οφείλει νοθεύειν δια την ιδίαν αμέλειαν, αλλ’ ομολογείν μεν την εαυτού ασθένειαν, μη αποκρύπτειν δε την του Θεού αλήθειαν, ίνα μη υπόδικοι γενόμενοι μετά της των εντολών παραβάσεως και της του λόγου του Θεού παρεξηγήσεως» (Αγ. Μάξιμος Ομολογητής). 
ΝΙΚΟΣ Ε. ΣΑΚΑΛΑΚΗΣ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ

9 σχόλια:

  1. Ανώνυμος30/6/18, 4:11 μ.μ.

    Συγχαρητηρια κ Σακαλακη, για το ηθος, την ευγενεια και την πατερικη επιχειρηματολογια σας.
    Αδαμαντιος Τσακιρογλου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος30/6/18, 5:20 μ.μ.

    Είδαμε και την επιτυχία της "ακρίβειας" των παλαιοημερολογιτών...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος2/7/18, 8:33 π.μ.

      Οι παλαιοημερολογίτες ακρίβεια?? Μάλλον προτεσταντισμό!

      Με ποιό δικαίωμα έκαναν κρίση του ημερολογιακού? Μόνο πανορθόδοξη ή οικουμενική έχει αυτό το δικαίωμα.

      Και με ποιο δικαίωμα κάνουν αυτοδιευθέτηση του ημερολογιακού,θεωρώντας άξιους ακοινωνησίας τους νεοημερολογίτες?

      Γιατί δεν περιορίστηκαν στο να ακολουθούν απλώς το παλαιό ημερολόγιο σε κάποιους ιερούς ναούς,και να κάνουν όμορφα και ειρηνικά τις αγρυπνίες τους,χωρίς να αποκαλούν "δυνάμει σχισματικούς" ή "άξιους ακοινωνησίας" τους αδερφούς τους νεοημερολογίτες?

      Ξεκίνησαν όμορφα,έχοντας την ευλογία του Θεού και κάνοντας τα ανωτέρω ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ,έχασαν την Χάρη του Θεού,και δόθηκε απλόχερα στους νεοημερολογίτες(Άγιος Πορφύριος,Άγιος Παίσιος και άλλοι ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΙ ΑΓΙΟΙ,θαυματουργοί και εν ζωή και μετά θάνατον)

      Διαγραφή
    2. Ανώνυμος2/7/18, 1:35 μ.μ.

      Είναι απαράδεκτο να μην κοινωνούν εκείνους τους νεοημερολογίτες οι οποίοι δείχνουν κατανόηση στο ημερολογιακό θέμα και σεβασμό στους καλοπροαίρετους πάντα παλαιοημερολογίτες,την στιγμή που οι νεοημερολογίτες καλύπτονται από την υπακοή στους αρχιερείς της τοπικής εκκλησίας τους,δηλαδή της ελλάδος.

      Το ημερολογιακό δεν είναι θέμα πίστεως,αλλά θέμα εκκλησιαστικής τάξης και σειράς.Όσοι διαμαρτύρονται,οφείλουν να το κάνουν ειρηνικά και με σεβασμό στην υπάρχουσα κατάσταση,μέχρι την σύγκληση πανορθόδοξης/οικουμενικής συνόδου.Και σε καμμία περίπτωση δεν δικαιούνται να εντάσσονται σε συνόδους,και να διακυρήττουν εκκλησιολογίες και ποινές.

      Διαγραφή
    3. Ανώνυμος2/7/18, 3:26 μ.μ.

      Ας τα πει κάποιος στους φανατικούς παλαιοημερολογίτες αυτά.Σου λένε ότι το ημερολογιακό είναι θέμα παράδοσης,ενώ στην πραγματικότητα δεν άλλαξε τίποτα στο περιεχόμενο και στον τρόπο της θείας διδασκαλίας και της θείας λατρείας.Σου λένε ότι είναι καινοτομία,ενώ στην πραγματικότητα διαφυλάθχηκαν απαράβατοι οι όροι του πασχαλίου και οι άξονες του μηνολογίου.

      Διαγραφή
  3. Συγχαρητήρια κύριε Σακαλάκη!
    Ιω.Ρ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος30/6/18, 7:08 μ.μ.

    Κύριε Σακαλάκη ο Θεός να σας δυναμώνει και ενισχύει όπως και όλους μας στον αγώνα ενάντια στην διαστρέβλωση της Αλήθειας Του. Από καρδιάς σας συγχαίρω για το ύφος και το ήθος που διδάσκετε με την στάση σας σαν γνήσιο τέκνο φωτος.

    Α.Να.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δεν γνωρίζω αν είστε αποτειχισμενος η μη. Δεν γνωρίζω τη σχέση σας με την εν λόγω κυρία!! Αισθάνομαι την ανάγκη να σας συγχαρώ για το ήθος σας, την πνευματικοτητα σας,το ακέραιον του λόγου και της συμπεριφοράς σας. Ελπίζω να συνετισθει μετά την συγκλονιστική απάντηση σας, η οποία ομολογώ πως με συγκίνησε. Να σας ευλογεί ο Θεός αγαπητέ αδελφέ και να σας φωτίζει πάντοτε να ορθοτομειτε τον λογον του Θεού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος30/6/18, 10:17 μ.μ.

    Η Χάρις του Αγίου Πνεύματος (κάθαρση, φωτισμός, θέωση)στον κάθε χριστιανό τον προσεγγίζει με διαφορετικό τρόπο. Γι' αυτό τον λόγο ή αποτοίχιση ( ακρίβεια ή οικονομία )στα πρώτα στάδια που βρίσκεται, μετά την ψευδοσύνοδο της Κρήτης, από τον κάθε πιστό είναι διαφορετική και την σεβόμαστε απολυτός. ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ.


    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.