Σάββατο 24 Νοεμβρίου 2018

Περί ακύρων μυστηρίων




   Ἐπειδὴ κάποιοι συνεχίζουν νὰ συκοφαντοῦν, διαστρέφοντάς τὶς θέσεις μας, δημοσιεύω ἐπιστολὴ ποὺ ἔστειλα σχετικὴ μὲ τὰ ἄκυρα μυστήρια.

                    Πάτερ ……….…….
                               Εὐλογεῖτε
Βρῆκα τελικὰ τὰ ἄρθρα τοῦ ἀείμνηστου πατρός … …….. καὶ σήμερα κατάφερα νὰ τὰ φωτοτυπήσω. Σᾶς τὰ στέλνω μαζὶ μὲ μιὰ ἀπάντηση στὶς σκέψεις ποὺ εἴχατε τὴν καλωσύνη νὰ μοῦ στείλετε, σχετικὰ μὲ τὴν περὶ ἀκύρων μυστηρίων καὶ μολυσμοῦ μικρὴ μελέτη ποὺ σᾶς ἔδωσα.
Εὐχαριστῶ γιὰ τὸν κόπο ποὺ κάνατε νὰ τὰ διαβάσετε. Οἱ σκέψεις σας καὶ ὁ προβληματισμός σας κι ἐμένα μὲ ἀπασχολοῦν, γιατὶ δὲν μπορεῖ ν’ ἀρνηθεῖ κανεὶς ὅτι, αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι ποὺ προβληματίζονται, ἔχουν κάποιες σοβαρὲς ἀφορμὲς καὶ δὲν γράφουν -ὅσα γράφουν- ἀναίτια.
Ὅμως, γνωρίζω ὅτι διδασκόμεθα ἀπὸ τοὺς Πατέρες, νὰ μὴν βγάζουμε δικά μας συμπεράσματα στὰ ἀμφιλεγόμενα ἐκκλησιαστικὰ θέματα ποὺ μᾶς προκύπτουν, ἀλλὰ νὰ ἀκολουθοῦμε τὸ δικό τους παράδειγμα, ἐρευνώντας τὴν ἐκκλησιαστικὴ ἱστορία, ἀφοῦ δὲν ἔχουμε τὸν «νοῦν» τῶν Ἁγίων.
Βέβαια, θὰ ἦταν προτιμότερο σὲ ἡμέρες συγχύσεως, νὰ παραμέναμε «στὴν κοκκινη γραμμὴ τῆς ἀποτειχίσεως», ὅπως σημειώνετε, καὶ νὰ μὴν ἀναλισκόμαστε σὲ διαμάχες γιὰ ἀμφιλεγόμενα θέματα ποὺ μᾶς διχάζουν καὶ δὲν ἔχουν ἄμεση σωτηριολογικὴ σημασία. Γιατὶ πράγματι, τὸ προέχον στὶς μέρες μας καὶ τὸ πρώτιστο εἶναι ἡ ἀπομάκρυνση ἀπὸ τὸν μολυσμὸ τῆς αἱρέσεως καὶ τὴν ἁμαρτία τῆς συγκοινωνίας μὲ τοὺς ἐχθροὺς τοῦ Θεοῦ αἱρετικούς. Τὸ ἂν ἔχουν αὐτοὶ ἔγκυρα ἢ ἄκυρα μυστήρια, δὲν ἐνδιαφέρει τὸν ἀποτειχισμένο σ’ αὐτὸ τὸ στάδιο, ἀφοῦ ἔχει ἤδη ἀποτειχιστεῖ ἀπὸ τοὺς αἱρετικούς.
Ὅμως, ἄνοιξαν κάποιοι, κακῶς, τὸ θέμα αὐτὸ τῶν ἀκύρων μυστηρίων, καὶ ὡς ἐκ τούτου ἔχουμε εὐθύνη, ἐφ’ ὅσον μᾶς βοήθησε ὁ Κύριος
ἐρευνώντας νὰ βροῦμε κάποια πράγματα, νὰ τὰ προσφέρουμε στοὺς ἄλλους, καὶ ἔτσι νὰ προκληθεῖ ἕνας σοβαρὸς καὶ γόνιμος διάλογος, γιὰ ὅσους μὲ ἀγαθὴ διάθεση θέλουν νὰ συμβάλλουν στὴν ἐξεύρευση λύσεως.
Ἐφ’ ὅσον, μάλιστα, αὐτὰ τὰ θέματα γίνονται ἀφορμὴ κάποιοι ἀδελφοί μας νὰ προσχωροῦν στὸ Παλαιό Ἡμερολόγιο, ἢ νὰ ὀπισθωχωροῦν στὸ θέμα τῆς ἀποτειχίσεως –καὶ παρότι ἐπιθυμοῦν νὰ κάνουν πράξη τὴν ἀποτείχιση, δὲν τὴν κάνουν– ἢ μᾶς στέλνουν ὑβριστικὰ  σχόλια καὶ μᾶς ἐγκαλοῦν μὲ τὴν κατηγορία ὅτι, μὲ τὸν νὰ δεχόμεθα μυστήρια στοὺς Οἰκουμενιστές, εἴμαστε κι ἐμεῖς αἱρετικοί(!), λόγῳ τῶν παραπάνω, λοιπόν, δὲν μποροῦμε νὰ παραβλέψουμε ὅλα αὐτά, καὶ νὰ μὴν ἀπαντήσουμε καὶ νὰ μείνουμε μόνο «στὴν κοκκινη γραμμὴ τῆς ἀποτειχίσεως». Τὸ μέλημά μας (καὶ ὁ φόβος μας) εἶναι νὰ μὴν ξεφύγουμε ἀπὸ τὴν ἁγιοπατερικὴ Παράδοση.
Στὴν ἀπάντησή σας, ὑπάρχουν βέβαια κάποιες δικές σας σκέψεις, ἀλλὰ δὲν προσφέρετε κάποια ἁγιοπατερικὰ παραδείγματα, διὰ τῶν ὁποίων νὰ συμπληρώνεται (θετικὰ ἢ ἀρνητικά) τὸ ὑλικὸ ποὺ συγκέντρωσα καὶ σᾶς ἔδωσα. Καὶ δὲν εἶστε, βέβαια, ὑποχρεωμένος νὰ κάνετε κάποια σχετικὴ μελέτη, ἀλλὰ θὰ μὲ βοηθοῦσαν νὰ διορθώσω τὰ ἕως τώρα συμπεράσματα, ἂν ἀπὸ τὴν πεῖρα σας ἔχετε κάποια παραδείγματα ποὺ νὰ δείχνουν μιὰ διαφορετικὴ στάση τῶν Ἁγίων. Νομίζω, ὅμως, ἕως νὰ βρεθοῦν τέτοια παραδείγματα, εἶναι λογικό, πρέπον καὶ ἐκκλησιαστικὰ σωστό, νὰ ἀκολουθοῦμε ὅ,τι ἕως τώρα βρήκαμε νὰ μᾶς παραδίδουν οἱ Ἅγιοι καὶ ἡ ἐκκλησιαστική μας ἱστορία.
Καὶ γιὰ νὰ ἔρθω στὸ κύριο σημεῖο τῶν σκέψεών σας· βέβαια, φαίνεται λογικὸ αὐτὸ ποὺ λέτε· τὸ ὅτι δηλαδὴ «ὁ Βαρθολομαῖος, ἐνῶ εἶναι ἤδη κεκριμένος, δὲν χρειάζεται να συνέλθει νέα σύνοδος νὰ τὸν καταδικάσει.
Αὐτὴ ἡ ἔκφραση, ὅμως, δὲν σχετίζεται μὲ τὰ ἄκυρα μυστήρια, ὅπως θέλουν ὁ π. Μακάριος κ.ἄ., ἀλλὰ μὸνο μὲ τὸ ἀπὸ πότε εἶναι αἱρετικὸς ὁ κάθε Βαρθολομαῖος. Καὶ θὰ προσπαθήσω νὰ γράψω κάποιες σκέψεις γι’ αὐτό:
Ὁ ΙΕ΄ Κανόνας τῆς ΑΒ Συνόδου ἐντέλλεται: «Οἱ γὰρ δι᾿ αἱρεσίν τινα, παρὰ τῶν ἁγίων Συνόδων ἢ Πατέρων κατεγνωσμένην, τῆς πρὸς τὸν πρόεδρον κοινωνίας ἑαυτοὺς διαστέλλοντες, ἐκείνου τὴν αἵρεσιν δηλονότι δημοσίᾳ κηρύττοντος καὶ γυμνῇ τῇ κεφαλῇ ἐπ᾿ ἐκκλησίας διδάσκοντος, οἱ τοιοῦτοι οὐ μόνον τῇ κανονικῇ ἐπιτιμήσει οὐχ ὑποκείσονται, πρὸ συνοδικῆς διαγνώσεως ἑαυτοὺς τῆς πρὸς τὸν καλούμενον ἐπίσκοπον κοινωνίας ἀποτειχίζοντες, ἀλλὰ καὶ τῆς πρεπούσης τιμῆς τοῖς ὀρθοδόξοις ἀξιωθήσονται. Οἱ γὰρ ἐπισκόπων, ἀλλὰ ψευδεπισκόπων καὶ ψευδοδιδασκάλων κατέγνωσαν».
Τί βλέπουμε ἐδῶ; Μιλᾶ γιὰ κανονικὸ καὶ νόμιμο Ἐπίσκοπο (=πρόεδρο), στοῦ ὁποίου τὴν τοπικὴ Ἐκκλησία ἀνήκουμε, ἔχει μυστήρια, κι αὐτὸς ὡς «πρόεδρος» διευθύνει τὴν τοπικὴ ἐκκλησιαστικὴ σύνοδο. Πρὶν ἀποτειχιστοῦμε (καὶ γίνουμε οἱ «διαστέλλοντες»), ἀλλὰ καὶ ὅσοι δὲν ἀποτειχιστοῦν ἀπ’ αὐτόν, ἀνήκουμε ὀργανικὰ σ’ αὐτόν, εἴμαστε βαπτισμένοι ἀπ’ αὐτόν (ἐμεῖς ἢ τὰ παιδιά μας), κοινωνούσαμε ἀπ’ αὐτόν. Αὐτὸν τὸν ἐπίσκοπο, τὸν κανονικό, ὁ Κανόνας τὸν ὀνομάζει «πρόεδρο» καὶ ταυτόχρονα τὸν καλεῖ ψευδεπίσκοπο καὶ ψευδοδιδάσκαλο! Αὐτὸ φαίνεται ἀντιφατικό, ἀνεξήγητο στὴ λογική, ἀλλὰ αὐτὸ λέει ὁ Κανόνας. Καὶ ἡ ἐξήγησή του, νομίζω, βρίσκεται στὴν συνειδητοποίηση τῶν παρακάτω.
Ὁ Κανόνας μᾶς λέγει ὅτι ἀπ’ αὐτὸν τὸν ἐπίσκοπο-πρόεδρο, παρότι εἶναι κανονικός –ὡς μὴ καταδικασμένος ἀπὸ Σύνοδο– ὅποιος ἱερέας διακόψει τὴν κοινωνία καὶ ἀποτειχισθεῖ –καὶ κατὰ συνέπεια καὶ ὁ μοναχὸς καὶ ὁ πιστὸς ποὺ θὰ τὸν ἀκολουθήσει– πράττει καλῶς. Γι’ αὐτό, αὐτοὺς ποὺ ἀποτειχίστηκαν δὲν πρέπει ἡ Ὀρθόδοξη Σύνοδος, ὅταν καὶ ἂν συνέλθη, νὰ τοὺς τιμωρήσει, ἀλλὰ νὰ τοὺς τιμήσει· καὶ βέβαια νὰ τιμωρήσει διὰ τῆς καθαιρέσεως τὸν αἱρετίζοντα ἐπίσκοπο τῆς συγκεκριμένης τοπικῆς συνόδου.
Μετὰ τὴν τιμωρία-καθαίρεσή του, ΤΟΤΕ παύει νὰ ἔχει τὴν ἐξουσία νὰ τελεῖ μυστήρια ὁ ἐπίσκοπος αὐτός. Ἕως τότε εἶναι Ἐπίσκοπος –καὶ λόγῳ τῆς αἱρέσεως ψευδεπίσκοπος– τοῦ ὁποίου τὰ μυστήρια ἔχουν ἰσχὺ γιὰ τοὺς πιστοὺς ποὺ ἀγνοοῦν –δὲν ἔχουν συνειδητοποιήσει– τὴν αἵρεσή του. Καὶ βέβαια ὁ Ἐπίσκοπος αὐτὸς ἀποτελεῖ πηγὴ μολύνσεως γιὰ ὅλους, ἐξαιτίας τῶν κακοδοξιῶν του· ὅσοι ὅμως  ἔχουν  συνειδητοποιήσει τὴν κακοδοξία του, καὶ μὲ τὴν θέλησή τους κοινωνοῦν μαζί του, δὲν παίρνουν μόνο μολυσμό, ἀλλὰ καὶ ἁμαρτάνουν, γιατὶ ἀνέχονται τὸν αἱρετικὸ ποὺ κακοποιεῖ καὶ ἀλλοιώνει τὴν παραδεδομένη Πίστη, γιατὶ δὲν ὁμολογοῦν Ὀρθόδοξα. Καὶ γιὰ τὴν ἁμαρτία τους αὐτὴ ὁ Θεὸς θὰ τοὺς τιμωρήσει τὴν ἐσχάτη τιμωρία· θὰ τοὺς ἀποκλείσει ἀπὸ τὴν Βασιλεία Του:
«Πᾶς οὖν ὅστις ὁμολογήσει ἐν ἐμοὶ ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὁμολογήσω κἀγὼ ἐν αὐτῷ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς· ὅστις δ᾿ ἂν ἀρνήσηταί με ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ἀρνήσομαι αὐτὸν κἀγὼ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς» (Ματθ. ι΄32-33).
Ἐκτὸς κι ἂν δεχτοῦμε (ὅπως ἡ ὁμάδα Ζήση) ὅτι δὲν ἀποτελεῖ ἄρνησησυνειδητὴ συμπόρευση καὶ ἡ κοινωνία μὲ αἱρετικό!
Ἄρα, τὸ πρόβλημα βρίσκεται στὸν κοινωνοῦντα μὲ τὸν αἱρετικό·  ὁ αἱρετικὸς εἶναι ἤδη κεκριμένος (κι ἂν δὲν μετανοήσει καταδικασμένος). Εἶναι λοιπόν σωστὴ ἡ θέση,  ὅτι  δὲν  χρειάζεται νὰ συνέλθει σύνοδος γιὰ νὰ μᾶς πεῖ ὅτι αὐτὸς διδάσκει κάτι ἀντι-Εὐαγγελικό (αὐτὸ γιὰ τὸν συνειδητὸ Χριστιανὸ εἶναι φανερό ἐκτὸς ἂν εἶναι δυσδιάκριτη ἡ αἵρεση καὶ μὴ καταδικασμένη)· δὲν χρειάζεται νὰ συνέλθει σύνοδος γιὰ νὰ μᾶς πεῖ ὅτι αὐτὸς εἶναι αἱρετικός (ψευδεπίσκοπος), ἀλλὰ χρειάζεται Σύνοδος νὰ καταδικάσει αὐτὸν τὸν αἱρετίζοντα ψευδεπίσκοπο καὶ νὰ τοῦ ἀφαιρέσει τὴν ἐξουσία νὰ τελεῖ μυστήρια (τοῦτο δὲν εἶναι ἔργο τοῦ κάθε πιστοῦ παρὰ μόνο τῆς Συνόδου), ἀκριβῶς ἐπειδὴ εἶναι ψευδεπίσκοπος καὶ ἐμφανίζεται στὸν λαὸ ὡς ὀρθοδοξῶν· ἐνῶ διδάσκει «ἄλλο Εὐαγγέλιο», παρότι ἀνήκει ἀκόμα στὴν Ἐκκλησία ὡς σαπρὸ μέλος (ὁ ἴδιος λέει ὅτι θέλει νὰ ἀνήκει, καὶ μάλιστα νομίζει ὅτι εἶναι ὀρθόδοξος, ὅτι δὲν σφάλλει, ἢ παραμένει ἐκ σκοπιμότητος σ’ αὐτήν, ἐνῶ εἶναι ψευδεπίσκοπος).
Ἄλλο λοιπόν πρᾶγμα τὸ ὅτι εἶναι αἱρετίζων, κι ἄλλο τὰ μυστήρια ποὺ ἀκόμα τελεῖ. Τὸ ἀνάθεμα λόγῳ τῆς αἱρέσεως τὸ ἔχει (ὅπως ἐξάλλου τὸ ἔχει καθένας ποὺ δὲν «εὐαγγελίζεται» ὀρθόδοξα) ἀπὸ τὸν ἀπόστολο Παῦλο, καὶ δὲν θὰ περιμένουμε κάποια Σύνοδο (ἐφ’ ὅσον εἶναι φανερὴ καὶ καταδικασμένη ἡ κακοδοξία του) γιὰ νὰ τὸν χαρακτηρίσουμε κακόδοξο: «ἀλλὰ καὶ ἐὰν ἡμεῖς ἢ ἄγγελος ἐξ οὐρανοῦ εὐαγγελίζηται ὑμῖν παρ' ὃ εὐηγγελισάμεθα ὑμῖν, ἀνάθεμα ἔστω» (Γαλ. α΄ 8).
Στὴν κατηγορία αὐτή, λοιπόν, τοῦ κακόδοξου, ποὺ ὁ ἀπόστολος Παῦλος δίδαξε πὼς πρέπει νὰ ἀναθεματίζουμε, ἀνήκει καὶ ὁ Βαρθολομαῖος καὶ ὅλοι οἱ Οἰκουμενιστές, ἀφοῦ ἀθετοῦν τὸ εἷς Κύριος καὶ τὸ ἕν βάπτισμα, καὶ ἄρα καὶ τὸ μία Ἐκκλησία. Κι ὁ Ἄρειος, κι ὁ Νεστόριος, κι ὁ Διόσκορος ἦταν ἀναθεματισμένοι, ἀφοῦ διέστρεφαν τὴν ἁγιοπατερικὴ Παράδοση, ποὺ εἶχε καθοριστεῖ ὄχι μόνο ἀπὸ τὴν Ἁγία Γραφή, ἀλλὰ καὶ ἀπὸ Οἰκουμενικὲς Συνόδους. Ὅμως τὸν μὲν Ἄρειο τὸν κατεδίκασαν 4 τουλάχιστον συνεχόμενοι Σύνοδοι (2 τῆς Ἀλεξανδρείας, 1 τῆς Ἀντιοχείας καὶ 1 ἡ τῆς Νικαίας), γιατὶ παρὰ τὶς καταδίκες, ὑπῆρχε διχογνωμία στοὺς Ἐπισκόπους -ἀλλὰ καὶ ἀνάμεσα στοὺς πιστούς- καὶ σύγχυση περὶ τῆς κακοδοξίας του· ἡ δὲ αἵρεση τοῦ Διοσκόρου ἦταν ἤδη καταδικασμένη καὶ παρ’ ὅλα αὐτὰ ἡ Σύνοδος τὸν προσφωνεῖ μὲ τὸ ἀξίωμά του, τοῦ Ἐπισκόπου ἕως τότε ποὺ τὸν καταδικάζει.
Ἀλλὰ καὶ τῶν Πνευματομάχων ἡ αἵρεση ἦταν καταδικασμένη ἀπὸ τὴν Α΄ Οἰκουμενική, ἀφοῦ ἦταν ἐξέλιξη τῆς αἱρέσεως τοῦ Ἀρείου, καὶ ἐπειδὴ ἐφάρμοζαν οἱ Πνευματομάχοι στὸ Ἅγιο Πνεῦμα, τὶς καταδικασμένες διδασκαλίες ποὺ ὁ Ἄρειος ἐφάρμοζε στὸν Χριστό. Κι ὅμως συνεκλήθη ἡ Β΄ Οἰκουμενικὴ γιὰ νὰ καταδικάσει τὴν αἵρεση, νὰ προφυλάξει τὸ λαὸ ἀπὸ τὴν νέα σύγχυση, καὶ νὰ ἀφαιρέσει τὸ ἀξίωμα-λειτούργημα τῶν αἱρετικῶν, ὁπότε τὰ μυστήρια ποὺ ἔκτοτε τελοῦσαν ἦσαν ἄκυρα.
Λοιπόν, κάθε αἱρετικὸς ποὺ διαστρέφει τὸ ΚΑΘΟΡΙΣΜΕΝΑ ΔΟΓΜΑΤΑ τῆς Ἐκκλησίας εἶναι καταδικασμένος, μὲ τὴν ἔννοια ὅτι αὐτοκαταδικάζεται, ἔχει χάσει τὴν Θ. Χάρη γιὰ τὸν ἑαυτό του, ὄχι ὅμως καὶ τὴν ἐξουσία νὰ τελεῖ μυστήρια χάριν τοῦ λαοῦ, ἕως ὅτου αὐτὴν τὴν ἐξουσία τοῦ τὴν πάρει ἡ Σύνοδος, ἡ ὁποία τοῦ τὴν ἔδωσε, διὰ τῶν χειρῶν τῶν Ἐπισκόπων ποὺ τὸν χειροτόνησαν. Στοὺς μαθητές Του (καὶ τοῦτο ἰσχύει καὶ στοὺς ἑπόμενους, στοὺς ὁποίους αὐτοὶ μετέδωσαν τὸ χάρισμα), εἶπε ὁ Κύριος: «Τοῦτο ποιεῖτε εἰς τὴν ἐμὴν ἀνάμνηση». Καὶ «Λάβετε Πνεῦμα Ἅγιον· ἄν τινων ἀφῆτε τὰς ἁμαρτίας, ἀφίενται αὐτοῖς, ἄν τινων κρατῆτε, κεκράτηνται». Καὶ «Ἀσθενεῖ τις ἐν ὑμῖν; προσκαλεσάσθω τοὺς πρεσβυτέρους τῆς ἐκκλησίας, καὶ προσευξάσθωσαν...» κ.λπ.
Ὁ π. Ἀθανάσιος Μυτιληναῖος λέγει:
«Στὴν Π. Διαθήκη ἐδέχετο τὸ Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ, ὅποιος ἔμελλε νὰ προφητεύσει· ἢ προφήτης, ἢ βασιλεύς ἢ Ἀρχιερεύς. Θυμηθεῖτε τὸν Καγιάφα –ὁ ταλαίπωρος αὐτὸς ἄνθρωπος! Εἶχε τὸν Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ (δὲν μποροῦσε νὰ προφητεύσει ἀλλιώτικα). Τὸ ὑπογραμμίζει ὁ Εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης: «συμφέρει -εἶπε- νὰ ἀποθάνη ἕνας ἄνθρωπος ὑπὲρ τοῦ λαοῦ»! Αὐτὸ εἶναι προφητεία. Καὶ σημειώνει ὁ Εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης καὶ λέγει· «τὸ εἶπε προφητικά, ἐπειδὴ ἦτο ἀρχιερεὺς τοῦ ἐνιαυτοῦ ἐκείνου». Δηλαδὴ εἶχε τὸ Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ.
Μόνο ποὺ ὁ ταλαίπωρος ἐκεῖνος ἄνθρωπος δὲν τὸ ἄφηνε τὸ Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ νὰ ἐκδηλωθεῖ, νὰ ἐνεργοποιηθεῖ σ’ αὐτὴ τὴν ὕπαρξή του, παρὰ μόνο σὲ ὅ,τι ἐχρειάζετο διὰ τὴν σωτηρία τοῦ λαοῦ.  Ὅπως κι ἐγὼ ὁ φτωχός, ὅταν βεβαίως λέγω, νὰ ἔρθει τὸ Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ ἐπὶ τῶν ἀντιτύπων τοῦ σώματος καὶ αἵματος τοῦ Χριστοῦ (καὶ νὰ τὰ μεταβάλλει), εἶναι ἀληθές, γιατὶ ἔχω τὸ Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ στὴν ἱερωσύνη· καὶ ἔτσι εἶναι. Ἂν ὅμως ἐγὼ δὲν ζῶ σωστὴ ζωή, δὲν ἐνεργοποιῶ αὐτὴν τὴν παρουσία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, νὰ εἶμαι ἐκεῖνος ποὺ τελικὰ καὶ θὰ σωθῶ. Καὶ μπορεῖ νὰ μὴ σωθῶ, ἀλλὰ μεταβάλλεται ὅμως σὲ σῶμα καὶ αἷμα Χριστοῦ τὸ ψωμὶ καὶ τὸ κρασί, χάριν τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ. Βλέπετε, λοιπόν, τὸ Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ ἐνεργεῖ καὶ μέσῳ ἁμαρτωλῶν κάποτε ἀνθρώπων, ἀλλὰ γιὰ χάρη ἑνὸς συνόλου». (Ὁμιλία 13, Εἰς τὰς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων).
Ἔτσι, ἄλλογενικὸς ἀναθεματισμὸς ἀπὸ τὸν Ἀπόστολο ἢ μιὰ Σύνοδο κατὰ μιᾶς κακοδοξίας  (ποὺ σημαίνει ἀπομάκρυνση ἀπ’ αὐτόν/οὺς ποὺ θὰ ἐπισημάνουμε ὅτι τὴν ἔχουν καὶ θὰ διακόψουμε τὴν κοινωνίας μαζί του/τους) καὶ ἄλλοπροσωπικὴ καταδίκη ἀπὸ μία Σύνοδο ἑνὸς αἱρετίζοντος, ὡς ἀφαίρεση τῆς τελετουργικῆς ἐξουσίας. Στὴν πρώτη περίπτωση ἡ Θ. Χάρις ἐνεργεῖ γιὰ χάρη τοῦ λαοῦ, στὴ δεύτερη περίπτωση, αὐτὴ ἡ καταδίκη-καθαίρεση ἀπὸ Σύνοδο, αἴρει τὴν ἄδεια νὰ κατέχουν τὸ δικαίωμα-λειτούργημα καὶ νὰ μεταδίδουν τὴν Θ. Χάρη στοὺς πιστούς.
Εἶναι σαφὴς ἡ θέση τῶν Πατέρων. Ἀπομάκρυνση ἀπὸ τοὺς αἱρετικούς, μᾶς λένε, ὅταν καταλάβουμε τὴν κακόδοξη διδασκαλία τους. Δὲν μᾶς λένε ὅτι ἔχουμε ἁρμοδιότητα νὰ τοὺς ἀφαιρέσουμε ἐμεῖς τὸ δικαίωμα νὰ ἱερουργοῦν, παρότι μᾶς προτρέπουν νὰ τοὺς ἀναθεματίζουμε, εἴτε εἴμαστε λαϊκοί, εἴτε κληρικοί. Τὴν καθαίρεση τὴν πραγματοποιεῖ Σύνοδος. Καὶ δὲν θεωροῦν, βέβαια, οἱ Ἅγιοι ποὺ θέσπισαν τοὺς Ἱ. Κανόνες, ὡς ἀπομάκρυνση, τὴν ἀπομάκρυνση ἀπὸ ἐκείνους τοὺς αἱρετικοὺς ποὺ ἔχουν συνοδικὰ καταδικαστεῖ (ὅπως οἱ σήμερα οἱ Ἀντιχαλκηδόνιοι, οἱ Κόπτες κ.λπ.), γιατὶ μὲ αὐτοὺς εἶναι αὐτονόητο ὅτι δὲν ἔχουμε κοινωνία, ἀφοῦ ἀνήκουν σὲ ἄλλη «ἐκκλησία». Ἡ ἀπομάκρυνση-ἀποτείχιση γίνεται ἀπὸ τοὺς δικούς μας λειτουργούς, τοὺς ψευδεπισκόπους καὶ ψευδο-διδασκάλους, ποὺ ὅμως διὰ τῆς αἱρέσεως παύουν νὰ εἶναι δικοί μας! Ὅταν αὐτοὶ καθαιρεθοῦν, δὲν μιλᾶμε γιὰ ἀποτείχιση. Δὲν λέμε, π.χ., ἀποτειχιστεῖτε ἀπὸ τοὺς Παπικούς! Αὐτοὶ δὲν εἶναι δικοί μας, ἤδη ἀποτελοῦν ἄλλη «ἐκκλησία»!
Σᾶς κούρασα, ἀλλὰ θεώρησα ἀναγκαῖες τὶς παραπάνω σκέψεις.
Ἐλπίζω στὴν ἑπόμενη συνάντηση νὰ τὰ ποῦμε διὰ ζώσης ἀναλυτικότερα.
                              Εὔχεσθε.
                                                               Παναγιώτης Σημάτης

13 σχόλια:

  1. Το προβλημα ομως το δικο μας ειναι οτι ακολουθουμε ακόλουθους αιρετιζοντων,οι οποιοι ακολουθοι ακολουθουν αυτους προφασιζομενοι υπακοη προς την εκκλησια ή για χαρη αυτης και της ομαλοτητας της.
    Αυτοι λοιπον διδασκουν επ'εκκλησιες ορθα κατα το δογμα,και δεν κηρυττουν δημοσια αιρεση ως τωρα,γιατι πλεον ενω δεν διδασκουν ή κηρυττουν,εφαρμοζουν,τα φρουτα των αιρετικων αποφασεων της κολυμβαριου,οπως μη βαπτισμα επιθυμουντων αιρετικων να εισερθουν στην εκκλησια,γαμους ορθοδοξων μετα αιρετικων κλπ.Εδω πρεπει ισως να δουμε το θεμα της κηρυξης,και αν αυτη δεν αφορα μονο σε προφορα του λογου,αλλα και σε πρακτικες κινησεις τους και "εφαρμογες",οι οποιες "κηρυσουν"(και μολυνουν)χωρις προφορικο λογο μεν,αλλα με εικονα και πρακτικα αποτελεσματα
    Ο 15ος της πρωτοδευτερας συγνωμη,αλλα δεν τους αποτρεπει γιατι δεν κηρυττουν ουτε διδασκουν,εκτος ειπαμε εαν η κηρυξης δεν αναφερεται μονο σε προφορα λογου αλλα και σε πραξεις.
    Επισης δεν ξερω εαν οι κανονες των αποστολων που αφορουν την αντιμετωπιση αιρετικων,αφορουν αυτους τους αιρετικους που ειναι ιερεις και αρχιερεις της εκκλησιας.
    Μου φαινεται οτι ο μονος τελικα κανονας που αφορα αιρετικους ιερεις ειναι ο 15ος και αυτος ειναι αδυναμος,αφου τον εβγαλαν ευκολα εκτος οριζωντας τον ως δυνητικο,αλλα και ως ανενεργο,αφου ο ιδιος απαιτει διδασκαλια αιρεσης,κατι που δεν γινεται.Και παλι θα πω ενεργοποιειται νομιζω εαν η κηρυξης ειναι κηρυξης και εκ της πραξεως

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος25/11/18, 12:43 μ.μ.

      Το πρόβλημα είναι ότι έχουμε άγνοια της Αγίας Γραφής και των αγίων Θεοφόρων Πατέρων μας που όλοι μας λένε να "απομακρυνόμαστε" από την αμαρτία και να αποτειχιζόμαστε από τους αιρετικούς και ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερη αμαρτία από την διαστρέβλωση του Αγίου Λόγου του Θεού των αμετανόητων αιρετικών, ως βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος του Θεού, για αυτό ο Απόστολος Παύλος ως "στόμα του Θεού" λέγει: ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ, ΠΡΟΣ ΓΑΛΑΤΑΣ Κεφ. 1, στίχοι: 8 "ἀλλὰ καὶ ἐὰν ἡμεῖς ἢ ἄγγελος ἐξ οὐρανοῦ εὐαγγελίζηται ὑμῖν παρ' ὃ εὐηγγελισάμεθα ὑμῖν, ἀνάθεμα ἔστω. 9 ὡς προειρήκαμεν, καὶ ἄρτι πάλιν λέγω· εἴ τις ὑμᾶς εὐαγγελίζεται παρ' ὃ παρελάβετε, ἀνάθεμα ἔστω. 10 ἄρτι γὰρ ἀνθρώπους πείθω ἢ τὸν Θεόν; ἢ ζητῶ ἀνθρώποις ἀρέσκειν; εἰ γὰρ ἔτι ἀνθρώποις ἤρεσκον, Χριστοῦ δοῦλος οὐκ ἂν ἤμην. 11 Γνωρίζω δὲ ὑμῖν, ἀδελφοί, τὸ εὐαγγέλιον τὸ εὐαγγελισθὲν ὑπ' ἐμοῦ ὅτι οὐκ ἔστι κατὰ ἄνθρωπον· 12 οὐδὲ γὰρ ἐγὼ παρὰ ἀνθρώπου παρέλαβον αὐτό, οὔτε ἐδιδάχθην, ἀλλὰ δι' ἀποκαλύψεως Ἰησοῦ Χριστοῦ".

      ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ, ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ Β΄ ΕΠΙΣΤΟΛΗ, ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6, ΣΤΙΧΟΣ 17: "ΕΞΕΛΘΕΤΕ ΕΚ ΜΕΣΟΥ ΑΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΦΟΡΙΣΘΗΤΕ, ΛΕΓΕΙ ΚΥΡΙΟΣ, ΚΑΙ ΑΚΑΘΑΡΤΟΥ ΜΗ ΑΠΤΕΣΘΕ, ΚΑΓΩ ΕΙΣΔΕΞΟΜΑΙ ΥΜΑΣ".

      ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ, Α΄ ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ, ΚΕΦΑΛΑΙΟ 10, Στίχοι: 20 ..."οὐ θέλω δὲ ὑμᾶς κοινωνοὺς τῶν δαιμονίων γίνεσθε. 21 οὐ δύνασθε ποτήριον Κυρίου πίνειν καὶ ποτήριον δαιμονίων· οὐ δύνασθε τραπέζης Κυρίου μετέχειν καὶ τραπέζης δαιμονίων. 22 ἢ παραζηλοῦμεν τὸν Κύριον; μὴ ἰσχυρότεροι αὐτοῦ ἐσμεν;"

      ΟΠΩΣ ΜΑΛΙΣΤΑ ΜΑΣ ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΙ Ο Ι΄ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ: "ΕΙ ΤΙΣ ΑΚΟΙΝΩΝΗΤΩ, ΚΑΝ ΕΝ ΟΙΚΩ ΣΥΝΕΥΞΗΤΑΙ, ΟΥΤΟΣ ΑΦΟΡΙΖΕΣΘΩ", ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΝΤΑΙ ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΜΠΡΟΣΕΥΧΕΣ ΜΕ "ΑΚΟΙΝΩΝΗΤΟΥΣ ΑΜΕΤΑΝΟΗΤΟΥΣ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥΣ" ΑΛΛΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΩΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΕΙΑ ΜΑΣ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΟΙ ΠΡΟΣΕΥΧΕΣ ΜΕ "ΑΚΟΙΝΩΝΗΤΟΥΣ", σελίδα 24 του "Ιερού Πηδαλίου").

      Μέγας Αθανάσιος
      «Ἐάν ὁ ἐπίσκοπος ἤ ὁ πρεσβύτερος, οἱ ὄντες ὀφθαλμοί τῆς Ἐκκλησίας, κακῶς ἀναστρέφονται καί σκανδαλίζωσι τόν λαόν, χρή αὐτούς ἐκβάλλεσθαι. Συμφέρον γάρ ἄνευ αὐτῶν συναθροίζεσθαι εἰς εὐκτήριον οἶκον ἤ μετ' αὐτῶν ἐμβληθῆναι ὡς μετά Ἄννα καί Καϊάφα εἰς τήν γέενναν τοῦ πυρός» (Μ. Ἀθανασίου, Ἐκ τοῦ κατὰ αἱρέσεων, P.G. 35, 33 καὶ ΒΕΠΕΣ 33, 199).
      «Όποιος έχει εκπέσει απ’ την αλήθεια της πίστεως δεν είναι δυνατόν να καλείται Χριστιανός» P.G 26, 596A.
      «Όστις αν βούληται σωθήναι προ πάντων δει κρατείν την καθολικήν πίστιν ην ειμη είς έκαστος σώαν και αμώμητον τηρήσει άνευ δισταγμού εις τον αιώνα απολείται» (Σύμβολο Μέγα Αθανασίου 321).

      συνεχίζεται...

      Διαγραφή
    2. Ανώνυμος25/11/18, 12:44 μ.μ.

      Η συνέχεια...

      Ὁ Μ. Βασίλειος ἐπίσης, στήν πρός Μονάζοντας ἐπιστολή του, ὅπως μᾶς τά μεταφέρει ὁ ἅγ. Μᾶρκος ὁ Εὐγενικός, λέγει: «Οἵτινες τήν ὑγιᾶ ὀρθόδοξον πίστιν προσποιούμενοι ὁμολογεῖν, κοινωνοῦσι δέ τοῖς ἑτερόφροσι, τούς τοιούτους, εἰ μετά παραγγελίαν μή ἀποστῶσιν, μή μόνον ἀκοινωνήτους ἔχειν, ἀλλά μηδέ ἀδελφούς ὀνομάζειν» (ἁγ. Μάρκου Ἐφέσου, Ὁμολογία, CFDS, Ser. A. τόμ. Χ, fasc. II, σελ. 133 (24-28).

      Ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής
      «Ο Θεός εκλεξάμενος, εξήγειρεν Αποστόλους, και Προφήτας, και Διδασκάλους, προς τον καταρτισμόν των αγίων. Ο δε διάβολος, ψευδαποστόλους και ψευδοπροφήτας, και ψευδοδιδασκάλους κατά της ευσεβείας εκλεξάμενος εξήγειρεν, ώστε τον παλαιόν πολεμηθήναι νόμον και τον ευαγγελικόν. Ψευδαποστόλους δε, και ψευδοπροφήτας και ψευδοδιδασκάλους μόνους νοώ τους αιρετικούς. ων οι λόγοι και οι λογισμοί διεστραμμένοι εισίν. Ώσπερ ουν ο τους αληθείς Αποστόλους και Προφήτας, και Διδασκάλους δεχόμενος, Θεόν δέχεται. ούτως και ο τους ψευδαποστόλους, και ψευδοπροφήτας, και ψευδοδιδασκάλους δεχόμενος, τον διάβολον δέχεται» (βλ. Μαξίμου Ομολογητού, Περί των πραχθέντων εν τη πρώτη αυτού εξορία, ήτοι εν Βιζύη, παρ.Ι΄, P.G. 90, 144D – 145A).

      Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος
      1. «Ει τις δόγμα έχει διεστραμμένον, φεύγε αυτόν και παραιτήσαι, μη πειθού, μη μόνον άνθρωπος αν η, αλλά καν άνθρωπος εξ ουρανού κατιών (=κατεβή). Είπου (=οπουδήποτε) την ευσέβειαν παραβλεπτόμενην ιδοίς, μη προτίμα την ομόνοιαν της αληθείας, αλλ’ ίστατο γενναίος έως θανάτου, την αλήθεια μηδαμού προδιδούς, προσέχετε, ίνα μηδέν νόμον δόγμα το της αγάπης προσχήματι παραδέχεσθε Δέος (φόβος) μη τις παραφθαρή υπό της των αιρετικών αγάπης» (ΕΠΕ 25, 370).
      2. "Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος: «Ουδέν ωφελεί βίος ορθός δογμάτων διεστραμμένων» (ΕΠΕ 23, 492 - 494)".

      Διαγραφή
    3. Καλα ολα αυτα αδερφε,ευτηχως που υπαρχουν,εκτος ομως απο τα του αγιου αθανασιου,τα αλλα ισως αφορουν αιρετικους εκτος εκκλησιας οχι ιερεις και αρχιερεις αυτης.Σε καθε περιπτωση ο κανονας για τους ιερεις κανονιζει τη σχεση τους προς τους προισταμενους τους,και αν αυτοι κηρυξουν δημοσιως ή διδαξουν επ εκκλησιες αιρεση

      Διαγραφή
    4. Ανώνυμος26/11/18, 12:04 π.μ.

      Μα αγαπητε κκ.ΜΥΛΩΝΑ ΕΙΝΑΙ Η Δ Η ΕΚΤΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΟΙ ΙΕΡΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ , διοτι ΔΕΝ ΑΝΗΚΟΥΝ στην ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ Α Λ Η Θ Ε Ι Α Σ !!!!!

      Διαγραφή
  2. Αυτο ειναι μεγαλο θεμα,η εκκλησια ειναι εκει που ειναι η αληθεια,αλλα εκκλησια ειναι και η ιδια η αληθεια.Επισης ειναι και ιδρυμα ασαλευτο,που δεν εξοβελιζεται καθε φορα που καποιοι εντος της "δεν πανε καλα",στην εκκλησια του χριστου νικουν και τα ντουβαρια της.Οι ιερεις αρχιερεις οπως και εμεις εαν ημαστε εκτος αληθειας ημαστε και εκτος σωτηριας.Οι κανονες των πατερων ειναι φευγουμε των αιρετικων ναι,των αιρετικων ιερεων αλλα και των ορθοδοξων ιερεων ομως κανονας ειναι νομιζω μονο ο 15ος,και θεωρω με τις φτωχες μου γνωσεις οτι εχει κενο που εκμεταλευονται οι αγαπουληδες,το κενο ειναι οτι δεν αναφερει λυση στην αντιμετωπιση αλλαγης στα μυστηρια(ποιοι γινονται δεκτοι σε αυτα)και αλλων αλλαγων στην εκκλησια που ειναι απορροια αιρεσης κρυφης και ακηρυχτης(αποδοχη αιρετικων ως μη).Αυτη τη στιγμη εχουμε εισοδο της αιρεσης στην εκκλησια μεσω αποφασεων(κολυμβαρι)και εφαρμογη πραγματων νεων που γεννωνται απο αιρετικα στρεβλα μυαλα,που ομως επειδη διδασκουν ορθα τα δογματα ειναι στο απειροβλητο,καταπατουν τα παντα στην πραξη με ενεργειες,ομως οι αιρετικες πραξεις δυστηχως δεν ξερω ποιος κανονας ρητα τις κανονιζει.
    Νομιζω τελικα ο 15ος τους δινει την ελευθερια κινησεων,αφου "κανονιζει"τους αγαπουληδες ως λευκες περιστερες,αφου τους απελευθερωνει να πρατουν αιρετικα,με τη μονη προυποθεση να μην κηρυττουν-διδασκουν ετσι.Και αυτο ειναι το αρμα που εχουν και αλλαζουν τα παντα στα μουλοχτα.
    Εκτος ξαναλεω εαν η κηρυξης δημοσια που αναφερει ο κανονας σωζει την κατασταση,εαν και εφοσον η λεξη κηρυξης σημαινει και το να γνωστοποιω κατι οχι μονο μεσω του λογου αλλα και δειχνωντας το με πραξεις,ή και υπογραφωντας το εκτος κανονικων συνοδων.
    Απο οτι βλεπω εγω τα απαυγασμα αυτων που γινονται,ειναι οτι δεχομενοι τους αιρετικους ως εκκλησιες,καταρριπτουν το συμβολο της πιστεως ως προς την μια αγια καθολικη και αποστολικη εκκλησια,βλασφημουν τον Κυριο αφου τελικα το σωμα Του μπορεσε ο πονηρος και το διαιρεσε,αυτα ομως δεν τα διδασκουν επ"εκκλησιες,παρα μονο τα κανουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος26/11/18, 1:20 μ.μ.

      ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐλθὼν ἆρα εὑρήσει τὴν πίστιν ἐπὶ τῆς γῆς; (Λουκα 18:8)

      Διαγραφή
  3. Ανώνυμος26/11/18, 8:36 μ.μ.

    Η κηρυξις της αιρεσης ειναι εφαρμοζομενη και ρητως καταγεγγραμμενη απο τον 15ο κανονα που μιλαει για ΓΥΜΝΗ ΤΗ ΚΕΦΑΛΗ που σημαινει ΑΠΡΟΚΑΛΥΠΤΑ και ΔΗΜΟΣΙΑ ..Συνεπως δεν μπορουν να ξεφυγουν απο αυτον ..Ουτε ελευθερια κινησεων τους δινει ουτε τιποτα ..Αντιθετως τους ελεγχει τους αγαπουληδες , και τους υποχρεωνει να πραξουν θυσιαστικα κατι που δεν θελουν γιατι ειναι βολεμενοι και αντι αυτου σκαρφιστηκαν εωσφορικα τον δυνητισμο ..Οι ψευδεπισκοποι δεν κηρυττουν ορθα επ εκκλησιαις .Αν ηταν ετσι τωρα δεν θα καναμε εμεις αποτειχιση ..Ο 15ος λοιπον ΔΕΝ εχει πουθενα κενα.Οι αιρετικες πραξεις καταδικαζονται επισης απο τον 33ο ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ , τον 45ο ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ , και τον Β ΕΝ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑ ΚΑΝΟΝΑ ..Καλο βραδυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ποιόν 33ο κ.Ανώνυμε;Δεν λέει για αιρετικές πράξεις ο 33ος Ιερός Κανών,αλλά ο 31ος των Αγίων Αποστόλων.
    Ο 15ος έχει κενά.Δεν αναφέρει για θέμα δικαιοσύνης όπως ο 31ος των Αγίων Αποστόλων.Η αίρεση λέει να είναι καταδικασμένη από Αγίους ή Συνόδους(15ος),αλλά αυτό δεν το λέει ο 31ος των Αγίων Αποστόλων.Αποτείχιση μπορούν να κάνουν οι Ορθόδοξοι και από άρπαγα ή πόρνο κληρικό που δημόσια αρπάζει και πορνεύει,αλλά ο 15ος λέει μόνο για αιρετικούς ψευδεπισκόπους και ψευδοδιδασκάλους.Δηλαδή ο 15ος Ιερός Κανόνας έχει κενά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος28/11/18, 12:59 π.μ.

      Εχετε δικιο ..Ειναι ο 31ος .Εκανα λαθος ..Αλλα ο 15ος αφορα , και εντελλει την ιδια την αποτειχιση οπως λετε ...Ποια ειναι τα κενα και ως προς τι αγαπητε ??: Ειναι εντελως ξεκαθαρος ...Αν εννοειται για τις ΑΙΡΕΤΙΚΕΣ πραξεις των ΑΙΡΕΤΙΖΟΝΤΩΝ αρχιερεων και κληρικων εν γενει σας ανεφερα και ανωτερω .Μπορω να σας αναφερω κι αλλους ..Οπως τον 2ο της Ζ ΟΙΚΟΥΜ που εντελλει : Ου γαρ δει συνευχευσθαι τοις αιρετικοις " .Αλλα δεν νομιζω πως αυτο ειναι το θεμα μας αγαπητε ...Επισης μην ξεχνατε και τις διδαχες των ΑΓΙΩΝ που καταπολεμησαν αιρεσεις και οι οποιοι ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΟΥΝ με αυτες , ομοθυμαδον τις αιρετικες πραξεις .. Επισης υπενθυμιζω ,οτι ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ παροτι ΔΕΝ εχει καταδικαστει ΣΥΝΟΔΙΚΑ δεν σημαινει οτι ΔΕΝ ειναι και ΠΑΝΑΙΡΕΣΗ .Εχει ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΤΕΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΙΟΥΣΤΙΝΟ ΠΟΠΟΒΙΤΣ και ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΠΑΙΣΙΟ συνεπως εφαρμοζει ΑΥΤΟΜΑΤΩΣ ο 15ος επανω σε αυτο . Τελος παντων , αν λεω καπου ανακριβειες συγχωρεστε με

      Διαγραφή
    2. Ανώνυμος28/11/18, 8:25 π.μ.

      Κενα εχει η σκεψη σου Σ.Μ. Δεν το ξερανε οι Πατερες να ρωταγανε εσενα οταν εγραφαν τους Κανονες!!! Ποιος ευθυνεται για τα κενα που εχει ο Κανονας οπως λετε ο Μεγας Φωτιος ή το Αγιο Πνευμα;; Ακριβως επειδη λοιπον υπαρχουν αλλοι κανονες που κανονιζουν τους ποιμενες για θεματα ηθικης ο 15ος ασχολειται αποκλειστικα με θεματα κατεγνωσμενων κακοδοξιων κηρυττομενα γυμνη τη κεφαλη στην Εκκλησια.

      Ελενη,νοικοκυρα

      Διαγραφή
    3. Κυρία Ελένη,νομίζω ότι δεν είσαι καθόλου νοικοκυρά στα Θεολογικά!
      Λέει ο Απ.Παύλος:Όταν ένας κληρικός ή λαϊκός πορνεύει φανερά θα πρέπει οι Ορθόδοξοι να τον κάνουν πέρα(ούτε εκκλησιαστική κοινωνία αλλά ούτε και μνημονεύση αν είναι Επίσκοπος).
      Η ευθύνη ανήκει και στους 318 Πατέρες(και φισικά και στον Άγιο Φώτιο).Το Άγιο Πνεύμα είναι Θεός και δεν κάνει λάθη σαν τους Αγίους.Αν έχει κενά η σκέψη μου,σε ακούω.Γιατί δεν αναφέρουν οι 318 Πατέρες ότι και για θέμα δικαιοσύνης μπορούν οι κληρικοί να διακόπτουν την μνημόνευση του άδικου Επισκόπου;Και γιατί απαγορεύουν την διακοπή κοινωνίας και μνημονεύσεως από πόρνο Επίσκοπο(έτσι το εξηγεί ο Άγιος Νικόδημος,λέει για πόρνους); αφού ο Απ.Παύλος αυτό το απαγορεύει( δηλαδή την κοινωνία με πόρνους,μέθυσους,αρπαγες κ.λπ.,οι οποίοι δημόσια τα κάνουν και λενε ότι είναι Χριστιανοί)!Για ευσέβεια ομιλούν οι Απόστολοι,αλλά δεν είναι μόνο η αίρεση ασέβεια,είναι και η πορνεία(και όλα αυτά που λέει ο Απ.Παύλος).

      Κυρία ανώνυμη,νομίζω ότι στο σχόλιό μου γράφω ποίες είναι οι διαφορές στους δυο Κανόνες(15ο και 31ο).

      Διαγραφή
    4. Ανώνυμος30/12/18, 1:42 π.μ.

      ΟΤΑΝ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΜΕΤΑΝΟΗΤΑ ΠΟΡΝΕΥΕΙ ΔΗΜΟΣΙΑ ΤΟΤΕ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΑΙΡΕΣΗ "ΓΥΜΝΗ ΤΗ ΚΕΦΑΛΗ ΔΗΛΑΔΗ ΑΠΡΟΚΑΛΥΠΤΑ και ΔΗΜΟΣΙΑ" ΜΕ ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΑ ΑΜΑΡΤΩΛΗ ΠΡΑΞΗ ΤΟΥ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΨΕΥΔΕΠΙΣΚΟΠΟΣ.

      Διαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.