Τρίτη 1 Ιανουαρίου 2019

Απάντηση στα φληναφήματα του κ. Σαραντίδη


Ἀδαμάντιος Τσακίρογλου

          Κανονικὰ σὲ χρονιάρες μέρες δὲν θὰ ἔπρεπε νὰ δημοσιεύονται κείμενα μὲ τέτοιους τίτλους. Ὅμως τὰ θέματα Πίστεως δὲν γνωρίζουν χρόνο ἢ συγκυρίες.

          Πόσο μάλιστα ὅταν ἑορτάζουμε ἀναστήματα τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως ὁ Μ. Βασίλειος, ὁ ὁποῖος, δὲν σταμάτησε ποτὲ νὰ ὑπερασπίζει τὰ δόγματα καὶ τὶς ἀλήθειες τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεως καὶ ἐφ’ ὅσον βέβαια κάποιοι προκαλοῦν βάναυσα τὴν κοινὴ λογικὴ μὲ τὶς ἀντιπατερικὲς καὶ ἀθεολόγητες θέσεις τους.



Ἀφορμὴ αὐτοῦ τοῦ κειμένου ἀποτελεῖ τὸ ἀκαταλαβίστικο (βλ. καὶ τὰ ἀντίστοιχα σχόλια στὸ ἱστολόγιο Κατάνυξις, ὅπου καὶ ὁ χαρακτηρισμός) προσφάτως ἀναρτηθὲν κείμενο τοῦ κ. Σαραντίδη. Ἂν φυσικὰ τὸ κείμενο περιεῖχε μόνο τὶς ὕβρεις τοῦ ἐν λόγῳ κυρίου, τὴν κολακεία τῶν ἡμετέρων καὶ τὴν δοκησισοφία τοῦ γράφοντος δὲν θὰ ὑπῆρχε λόγος ἀπάντησης. Τὸ κείμενο ὅμως ποὺ γιὰ μία ἀκόμα φορὰ στερεῖται παντελῶς πατερικῶν ἀποδείξεων τῶν ὅσων τραγικῶν ὑποστηρίζει ὁ κ. Σαραντίδης, περιέχει καὶ κακοδοξίες ποὺ προωθοῦν τὴν σύγχυση τοῦ συγχυσμένου ἀρθρογράφου στὸ ἀπὸ τοὺς Οἰκουμενιστὲς ἤδη συγχυσμένο ποίμνιο. Καὶ γίνομαι πιὸ σαφής:

Γράφει ὁ κ. Σαραντίδης: «Τα περί αποτειχίσεως και διακοπής μνημονεύσεως αιρετιζόντων ιερωμένων και προκαθημένων...». Ἐδῶ ὁ κ. Σαραντίδης διαχωρίζει τὴ ἀποτείχιση ἀπὸ τὴν διακοπὴ μνημόνευσης αἱρετιζόντων κληρικῶν καὶ προωθεῖ μία κακοδοξία ποὺ ὑπάρχει ἐδῶ καὶ καιρό. Τὸν διαψεύδει ὅμως ὁ ἀπὸ τὸν ἴδιο ὑμνούμενος «προεξάρχων τῶν ἐξαιρετικῶν προσωπικοτήτων πανεπιστημιακὸς πατρολόγος πρωτοπρεσβύτερος π. Θεόδωρος Ζήσης». Γράφει ὁ π. Θεόδωρος στὸ ἄρθρο του «Ἀποτείχιση ἀπὸ τὴν αἵρεση καὶ ὄχι ἀπὸ  τὴ Ἐκκλησία» μιλώντας γιὰ τὸν 15ο Κανόνα: «Στὸ δεύτερο μισὸ ὅμως τοῦ κανόνος, ὅπου εἰσάγεται καὶ ἡ ἔννοια τῆς ἀποτειχίσεως, ὁ κανὼν προβαίνει σὲ μία ἐξαίρεση, μὲ βάση τὴν ὁποία ἠμποροῦν οἱ κληρικοὶ ὁποιασδήποτε βαθμίδος καὶ ἀξιώματος νὰ διακόψουν τὴν κοινωνία μὲ τὸν ἱερατικῶς προϊστάμενό τους καὶ νὰ μὴ τὸν μνημονεύουν·...  Γιὰ νὰ μὴ θεωρηθεῖ ὅμως ὅτι ἡ διακοπὴ μνημοσύνου, ἡ ἀποτείχιση, ἀπαγορεύεται παντελῶς... Ἔχει ἀποδειχθῆ ὅτι ὁ ὅρος “ἀποτείχιση”, ἐνῶ εἶναι ὀρθὸς καὶ κανονικός, δημιουργεῖ παρεξηγήσεις... καὶ πρέπει ἀντὶ αὐτοῦ νὰ χρησιμοποιεῖται ὁ ὅρος “Διακοπὴ κοινωνίας” καὶ καλύτερα “Διακοπὴ μνημοσύνου”... Τό “μνημονεύοντες” καὶ “μὴ μνημονεύοντες” ταιριάζει καὶ σήμερα ». Δὲν διαβάζει ὁ κ. Σαραντίδης τὰ κείμενα τοῦ π. Θεοδώρου ποὺ τόσο ἐκθειάζει; Ἡ διακοπὴ μνημόνευσης εἶναι ἀποτείχιση καὶ δὲν εἶναι κάτι διαφορετικό. Καὶ ὅπως θὰ δοῦμε καὶ παρακάτω ἀναφέρεται σὲ κληρικοὺς καὶ λαϊκούς. Ὁ δὲ 15ος Κανόνας ἀναφέρεται μὲν σὲ κληρικοὺς κακῶς ὅμως καὶ μᾶλλον ἐσκεμένως παρουσιάζεται ἀπὸ τὸν κ. Σαραντίδη ἀπομονωμένος ἀπὸ τὴν ἁγιοπατερικὴ παράδοση, διότι πρὶν ἀπὸ τὸν Κανόνα αὐτόν, εἶχαν ἤδη γραφτεῖ πάμπολλα χωρία, καὶ στὰ Εὐαγγέλια καὶ ἀπὸ τοὺς ἅγ. Πατέρες, ποὺ ἐπιβάλλουν τὴν ἀπομάκρυνση ὅλων τῶν πιστῶν ἀπὸ τοὺς αἱρετικούς. Ὁ 15ος Κανόνας ἀποτελεῖ τὸ ἀποκρυστάλλισμα αὐτῆς τῆς ἁγιοπατερικῆς διδασκαλίας. Γνωρίζει, λοιπόν, ὁ κ. Σαραντίδης μόνο νὰ ἐκθειάζει ἡμετέρους καὶ ἑαυτὸν ὡς αὐθεντία ἀλλὰ νὰ ἐκτίθεται γιὰ πολλοστὴ φορά, ἀφοῦ ὅτι γράφει στερεῖται πατερικῶν ἀποδείξεων;
Γράφει πάλι ὁ ὁμιλητὴς στὴν ἡμερίδα τῆς Θεσσαλονίκης (ὁ ἴδιος τὸ ἀναφέρει καὶ ὄχι ἐγώ) κ. Σαραντίδης ὡσὰν αὐθεντία ποὺ δὲν σηκώνει ἀντίλογο χλευάζοντας καὶ γελοιοποιώντας: «Πόσες φορές ειπώθηκε ότι η διακοπή μνημόνευσης αιρετίζοντος επισκόπου προ συνοδικής καταδίκης κατεγνωσμένης αίρεσης γυμνή τη κεφαλή, είναι σύμφωνα με τον 15ο Κανόνα της Πρωτοδευτέρας προνόμιο και δικαίωμα αναφαίρετο κληρικού, όχι λαϊκού, και μάλιστα μετ’ επαίνου; Ας το επαναλάβουμε άλλη μία φορά. Δεν πα να το λες και να το εξηγείς και να το αποδεικνύεις; Το βιολί τους αυτοί! Στον θολωμένο κόσμο τους!». Καὶ πάλι ὅμως τὸν ἀναιρεῖ περίτρανα στὸ ἴδιο ἄρθρο ὁ ἀπὸ τὸν ἴδιο ὑμνούμενος «προεξάρχων τῶν ἐξαιρετικῶν προσωπικοτήτων πανεπιστημιακὸς πατρολόγος πρωτοπρεσβύτερος π. Θεόδωρος Ζήσης»: «Νὰ διατρανωθεῖ πρὸς τὶς ἐκκλησιαστικὲς ἡγεσίες ὅτι σὲ περίπτωση ποὺ ἐξα-κολουθήσουν νὰ συμμετέχουν καὶ νὰ ἐνισχύουν τὴν παναίρεση τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, διαχριστιανικοῦ καὶ διαθρησκειακοῦ, ὁ ἐπιβεβλημένος σωτήριος, κανονικὸς καὶ ἁγιοπατερικὸς δρόμος τῶν πιστῶν, κληρικῶν καὶ λαϊκῶν, εἶναι ἡ ἀκοινωνησία, ἡ διακοπὴ δηλαδὴ τοῦ μνημοσύνου τῶν ἐπισκόπων, οἱ ὁποῖοι καθίστανται συνυπεύθυνοι καὶ συγκοινωνοὶ τῆς αἱρέσεως καὶ τῆς πλάνης. Δὲν πρόκειται περὶ σχίσματος, ἀλλὰ περὶ θεαρέστου ὁμολογίας». Βλέπετε κ. Σαραντίδη; Ὁ π. Θεόδωρος μιλάει ὅσον ἀφορᾶ τὴν διακοπὴ μνημοσύνου γιὰ ἐπιβεβλημένο, σωτήριο κανονικὸ ἁγιοπατερικὸ δρόμο καὶ ὄχι γιὰ «δικαίωμα καὶ προνόμιο», ὅπως λέτε ἐσεῖς, καὶ ὁ ἁγιοπατερικὸς αὐτὸς δρόμος ἀφορᾶ «κληρικοὺς καὶ λαϊκούς». Μένει κανεὶς ἄφωνος μὲ τὴν ἑτεροδιδασκαλία σας. Τὰ θέματα Πίστεως κ. Σαραντίδη ἀποτελοῦν ὕψιστο θέμα σωτηρίας γιὰ ὅλους τοὺς Χριστιανούς, και ὄχι βῆμα ἐπιδείξεως κενῆς ρητορικῆς πολιτικῆς φύσεως. Εἶναι ὕψιστο ἁμάρτημα νὰ παίζει κανεὶς μὲ ψυχές, καὶ μάλιστα ὅταν τοῦ ἔχει ὑποδειχθεῖ τὸ λάθος του.
Στὴν Ὀρθοδοξία ἡ Ἐκκλησία, κ. Σαραντίδη, δὲν εἶναι ἱεροκρατικὴ ἀλλὰ ἱεραρχική. Στὴν Ἐκκλησία οἱ λαϊκοὶ δὲν ἀντικαθιστοῦν τοὺς κληρικούς «ἡμεῖς οἱ λαϊκοὶ δὲν εἴμεθα καὶ κληρικοί» (Τερτυλλιανός, De pudicitia, 7). Ἀν καὶ ὅλοι εἶναι ὡς μέλη λαϊκοί, λαὸς τοῦ Θεοῦ, ἡ Ἐκκλησία ἀναγνωρίζει τὴν ποιμαντικὴ θέση καὶ εὐθύνη τῶν κληρικῶν, καθὼς καὶ τὴν τιμὴ ποὺ αὐτὴ ἐπιφέρει καὶ ἐπιβάλλει, ἀλλὰ θεωρεῖ ἐξ ἴσου σημαντικὰ καὶ ἀδιαίρετα μέλη του σώματός Της, τοὺς λαϊκούς. Ὅλοι ἀποτελοῦν ἕνα σῶμα τοῦ ὁποίου τὰ μέλη ἔχουν φυσικὰ διαφορετικὲς λειτουργίες, ἀλλὰ τὴν ἴδια εὐθύνη ἀπέναντι στὴν Πίστη. Ἐξ ἄλλου ἡ ἀποτείχιση ἀποτελεῖ μέγιστο θέμα Πίστεως καὶ σωτηρίας τοῦ κάθε πιστοῦ, ὅπως ὁμολογεῖ καὶ ὁ π. Θεόδωρος Ζήσης. Ὅλοι ἀποτελοῦν «βασίλειον ἱεράτευμα καὶ ἔθνος ἅγιον καὶ λαὸν εἰς περιποίησιν» (Πέτρου Α΄, 53). Καὶ ὅπως γράφει ὁ Ναυπάκτου Ἱερόθεος: «Στο χωρίο αυτό το «βασίλειον ιεράτευμα» –βασιλικό και ιερατικό χάρισμα– που συνδέεται με το «γένος εκλεκτόν, έθνος άγιον» αναφέρεται στην εν Χριστώ ζωή, της οποίας μετέχουν όλοι οι Χριστιανοί και στις δυνατότητες τις οποίες έχουν να περάσουν από το σκότος «εις το θαυμαστόν αυτού φως... Επομένως, το «βασίλειον ιεράτευμα» είναι η όλη πορεία της αναγεννήσεως του ανθρώπου, Κληρικών και λαϊκών, όπως την ερμηνεύουν οι άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας» (Το «βασίλειο ιεράτευμα» και η ιερωσύνη. Απάντηση στον κ. Πέτρο Βασιλειάδη και τον π. Βασίλειο Θερμό).
Καὶ μετά, οὐδεὶς γνωρίζει, μόνο ἐσεῖς, κ. Σαραντίδη λέτε τὰ ἑξῆς παντελῶς ἀκατανόητα μέν, τὰ ὁποῖα περιέχουν καὶ πάλι κακόδοξες θέσεις:
«Πόσες φορές ειπώθηκε ότι η κοινωνία με την αίρεση δεν σώζει αλλά οικονομείται πιστός προσωρινά να κοινωνεί με ιερέα αν δεν γίνεται διαφορετικά, που έστω μνημονεύει αιρετίζοντα αλλά μη καθηρημένο από Σύνοδο, εκτελώντας έγκυρα Μυστήρια; Ας το επαναλάβουμε άλλη μία φορά. Και το κερασάκι: Οι δήθεν αποτειχισμένοι φανατικοί από τη μια μεριά κυρίως από τη Θεσσαλονίκη, που πιέζουν για αποτείχιση τους υπόλοιπους από την άλλη, και τους κατηγορούν και τους κατακρίνουν που δεν αποτειχίζονται και που οι θολοπνευματικομπερδεμένοι τους, διαδίδουν στα πνευματικοκαλοπαίδια τους ότι κάποιοι στη Θεσσαλονίκη έχουν ξεφύγει. Αυτοί που δεν είναι σε θέση να δώσουν μια θεολογική ερμηνεία στην έννοια της αποτείχισης. Οι εξυπνάκηδες νανουριστές εκατοντάδων πιστών που ούτε ονόματα δεν είναι σε θέση να καταθέσουν. Για να το εξετάσουμε λογικά τουλάχιστον, αν στέκει αυτό που λέγεται! Εσείς δηλαδή αδελφοί μας χριστιανοί δεν είστε αποτειχισμένοι από την αίρεση αν είστε ορθόδοξοι; Απλά δεν μπορείτε να μη μνημονεύετε αιρετίζοντα αρχιερέα επειδή δεν είστε ιερωμένοι. Τρελαθήκαμε εντελώς; Είναι δυνατόν να δηλώνει κάποιος ορθόδοξος και να μην έχει υπερυψωμένο από της βαπτίσεώς του τείχος προς τις αιρέσεις; Και αν το κατεδαφίσει σώζεται; Από τι δηλαδή λέτε ότι δεν αποτειχίζεστε; Πρέπει να κάνετε καμία δήλωση με χαρτόσημο; Ποιοι σας τα υποβάλλουν αυτά;»
Κ. Σαραντίδη, ἔλεος! Λυπηθεῖτε τὸ ἄμοιρο ποίμνιο. Τί εἶναι αὐτὰ ποὺ λέτε καὶ κανεὶς νοήμων ἄνθρωπος δὲν μπορεῖ νὰ κατανοήσει. Δὲν ἔχετε ἀκούσει ἢ διαβάσει ὅτι καὶ οἱ λαϊκοὶ μνημονεύουν; Π.χ. τὴν στιγμὴ ποὺ ὁ ἱερέας μνημονεύει ὀνόματα στὴν Προσκομιδή, μνημονεύουν καὶ οἱ λαϊκοὶ τοὺς δικούς τους, ζωντανοὺς καὶ πεθαμένους (Ἅγ. Νικόδημος Ἁγιορείτης , Πηδάλιον, σελ. 428, ὑποσημ. 3β ). Μνημονεύουν ἐπίσης στὴ «Μεγάλη Εἴσοδο»∙ στὸ «Ἐξαιρέτως»∙ («καὶ ὧν ἕκαστος κατὰ διάνοιαν ἔχει»)∙ καὶ στὸ «σῶσον, ὁ Θεός, τὸν λαόν σου» (μετὰ τὴν Θ. Κοινωνία), τότε ποὺ ὁ Χριστὸς παρουσιάζεται στὸ λαὸ κεκαλυμμένως» στὸ Ἅγιο Ποτήριο» ( Ἅγ. Συμεὼν Θεσ/νίκης, σελ. 337). Δὲν ἔχετε καταλάβει ὅτι ὁ ἱερέας στὴν Θεία Λειτουργία χρησιμοποιεῖ α΄ πληθυντικό; Ποιά πατερικὴ πηγή –ἀναφέρετε ἐπιτέλους ἔστω καὶ μία– λέει αὐτὰ τὰ ἀπαράδεκτα, ποὺ λέτε ἐσεῖς;
Ὅσο γιὰ τοὺς καιροὺς αἱρέσεως οἱ  Πατέρες δὲν ἐξέταζαν «ἂν δὲν γίνεται διαφορετικὰ» στὸ θέμα τῆς κοινωνίας μὲ  τὴν αἵρεση, ἀλλὰ πρόσταζαν τὴν ἀπομάκρυνση ἀπὸ τοὺς αἱρετικούς.
Γράφουν οἱ Διαταγὲς τῶν Ἀποστόλων: «Ἀκούσατε, οἱ ἐπίσκοποι, καὶ ἀκούσατε, οἱ λαϊκοί, ὥς φησιν ὁ Θεός· «Κρινῶ κριὸν πρὸς κριὸν καὶ πρόβατον πρὸς πρόβατον», καὶ πρὸς τοὺς ποιμένας λέγει· Κριθήσεσθε ἕνεκεν τῆς ἀπειρίας αὑτῶν καὶ τῆς εἰς τὰ πρόβατα διαφθορᾶς, τοῦτ' ἔστιν ἐπίσκοπον πρὸς ἐπίσκοπον κρινῶ καὶ λαϊκὸν πρὸς λαϊκὸν καὶ ἄρχοντα πρὸς ἄρχοντα. Λογικὰ γὰρ τὰ πρόβατα καὶ οἱ κριοὶ οὗτοι, ἀλλ' οὐκ ἄλογα, ἵνα μήποτε εἴπῃ ὁ λαϊκός· ἐγὼ πρόβατόν εἰμι καὶ οὐ ποιμήν. Ὥσπερ δὲ τῷ καλῷ ποιμένι τὸ μὴ ἀκολουθοῦν πρόβατον λύκοις ἔκκειται εἰς διαφθοράν, οὕτως τῷ πονηρῷ ποιμένι τὸ ἀκολουθοῦν πρόδηλον ἔχει τὸν θάνατον, ὅτι κατατρώξεται αὐτό. ∆ιὸ φευκτέον ἀπὸ τῶν φθοροποιῶν ποιμένων» (Διαταγ. Ἀποστ. 2,19).
Ἀκοῦτε κ. Σαραντίδη; «καὶ ἀκούσατε, οἱ λαϊκοί» λένε οἱ ἅγιοι Ἀπόστολοι, δίπλα στοὺς ἐπισκόπους, στοὺς κληρικούς, ὄχι ξέχωρα. Μᾶλλον δὲν εἶχαν ἀκόμη διαβάσει τὸ ἄρθρο σας.
Ἀκόμα καὶ φιλολογικὰ νὰ τὸ ἐξετάσετε: Γιὰ ὅσους γνωρίζουν τὴν Ἑλληνικήν θὰ ἔχουν ἐπισημάνει ὅτι οἱ συμβουλές/προσταγὲς τῶν Ἁγίων Πατέρων σὲ θέματα πίστεως καὶ ἀντιμετώπισης τῶν αἱρέσεων δὲν χρησιμοποιοῦν τὶς ἐγκλίσεις ποὺ ἐκφράζουν δυνητισμό, δυνατότητα, ἐπιλογή: τὴν δυνητικὴ εὐκτική (ἂν καὶ αὐτὴ μερικὲς φορὲς ἐκφράζει μία εὐγενικὴ προσταγὴ ἀντὶ προστακτικῆς), τὴν εὐχετικὴ ὁριστικὴ μὲ εἴθε καὶ εἰ γάρ, τὴν προτρεπτικὴ ὑποτακτικὴ μὲ φέρε δή, ἄγε κλπ. Ἀντιθέτως στὰ θέματα αὐτὰ χρησιμοποιοῦν τὴ ἁπλὴ ὁριστική, τὴν προστακτικὴ ἢ τὸ ἄναρθρο ἀπαρέμφατο (κατὰ τὴν ποιητικὴ γλώσσα ἀντὶ προστακτικῆς, τὴν ἀποτρεπτικὴ ὑποτακτικὴ καὶ τὰ ρηματικὰ ἐπίθετα σὲ -τέος (τὸ λατινικὸ Gerundivum) ποὺ σημαίνουν ὅτι πρέπειεἶναι ἀνάγκη νὰ γίνει αὐτό, ποὺ σημαίνει τὸ ρῆμα ἀπὸ τὸ ὁποῖο προέρχονται καὶ ἀναλύονται σὲ δεῖ (πρέπει) + τὸ παθητικὸ ἀπαρέμφατο τοῦ ρήματος. Δηλ. χρησιμοποιοῦν τὶς ἐγκλίσεις ποὺ καταδεικνύουν ὅτι Δὲν ὑπάρχει καμία περίπτωση δυνητικῆς ἑρμηνείας ἢ οἰκονομίας παρὰ ἐπιλογὴ σωτηρίας ἢ ἀπώλειας.
Καὶ γιὰ νὰ μὴν γινόμαστε σχολαστικοί, ἂς δοῦμε μόνο μὲ δύο τρία παραδείγματα, τί λένε οἱ ἅγ. Πατέρες καὶ εἰδικώτερα ὁ Μ.  Βασίλειος τὴν μνήμη τοῦ ὁποίου σήμερα τιμοῦμε καὶ ὁ φίλος του Γρηγόριος ὁ Θεολόγος:
«Τρισκαιδέκατον γάρ ἔτος ἐστίν, ἀφ՚ οὗ αἱρετικός ἡμῖν πόλεμος ἐπανέστη, καθ՚ ὃν οἱ ἀνατολικοί Ὀρθόδοξοι τά πάνδεινα πάσχουσι διά τό τῆς πονηρᾶς ζύμης ρείου γενέσθαι μή καταδέχεσθαι» (Ἐπιστολή τοῖς Δυτικοῖς 2, PG 32, 901).
«Κεφάλαιον δέ τοῦ κακοῦ οἱ λαοί, τοὺς τῶν προσευχῶν καταλιπόντες οἴκους ἐν ταῖς ἐρήμοις συνάγονται θέαμα ἐλεεινόν, γυναῖκες καὶ παιδία καί γέροντες καὶ οἱ ἄλλως ἀσθενεῖς ἐν ὄμβροις λαβροτάτοις καὶ νιφετοῖς καί ἀνέμοις καὶ παγετῷ τοῦ χειμῶνος, ὁμοίως δὲ καὶ ἐν θέρει ὑπὸ τὴν φλόγα τὴν τοῦ ἡλίου, ἐν τῷ ὑπαίθρῳ ταλαιπωροῦντες. Καὶ ταῦτα πάσχουσι διὰ τὸ τῆς πονηρᾶς ζύμης Ἀρείου γενέσθαι μὴ καταδέχεσθαι» (Μ. Βασιλείου ἐπιστ. 242, Τοῖς Δυτικοῖς, ΕΠΕ 2, 28). Καὶ ἀλλοῦ: «ἐβεβηλώθη τὰ ἅγια, φεύγουσι τοὺς εὐκτηρίους οἴκους οἱ ὑγιαίνοντες τῶν λαῶν ὡς ἀσεβείας διδασκαλεῖα, κατὰ δὲ τὰς ἐρημίας πρὸς τὸν ἐν τοῖς οὐρανοῖς Δεσπότην μετὰ στεναγμῶν καὶ δακρύων τάς χεῖρας αἴρουσιν...» (Μ. Βασιλείου, ἐπιστ. 92, Πρός Ἰταλούς καί Γάλλους Ἐπισκόπους, ΕΠΕ 3, 86).
«Οἶκοι εὐκτήριοι ἔρημοι τῶν ἐκκλησιαζόντων, αἱ ἐρημίαι πλήρεις τῶν ὀδυρομένων. Οἱ πρεσβύτεροι ὀδύρονται, τὰ παλαιά συγκρίνοντες τοῖς παροῦσιν· οἱ νέοι ἐλεεινότεροι, μή εἰδότες οἵων ἐστέρηνται. Ταῦτα ἱκανά μὲν κινῆσαι εἰς συμπάθειαν τοὺς τὴν Χριστοῦ ἀγάπην πεπαιδευμένους, συγκρινόμενος δὲ τῇ ἀληθείᾳ τῶν πραγμάτων ὁ λόγος ἀξίας πολὺ τῆς αὐτῶν ἀπολείπεται» (Μ. Βασιλείου, Τοῖς ἁγιωτάτοις ἀδελφοῖς καί ἐπισκόποις τοῖς ἐν τῇ Δύσει, ΕΠΕ 2, 20).

Καὶ ὁ ἅγ. Γρηγόριος, φίλος τοῦ Μ. Βασιλείου, ἐπαινεῖ μὲ τὰ ὀμορφότερα λόγια τὴν στάση τοῦ ποιμνίου ὑπὲρ τῆς Ὀρθοδοξίας (Λόγος μβ΄. Συντακτήριος εἰς τὴν τῶν ρν ἐπισκόπων παρουσίαν, PG 36 σελ. 457–492):
«Τοῦτο τὸ ποίμνιον ἦν, ὅτε μικρόν τε καὶ ἀτελὲς ἦν, ὅσον ἐπὶ τοῖς ὁρωμένοις, καὶ οὐδὲ ποίμνιον, ἀλλὰ ποίμνης τι μικρὸν ἴχνος, ἢ λείψανον, ἀσύντακτον, καὶ ἀνεπίσκοπον, καὶ ἀόριστον, μήτε νομὴν ἐλευθέραν ἔχον, μήτε μάνδρᾳ περιεχόμενον, πλανώμενον ἐν ὄρεσι, καὶ σπηλαίοις καὶ ταῖς ὀπαῖς τῆς γῆς, ἄλλο ἀλλαχοῦ διεσπαρμένον τε καὶ διεῤῥιμμένον, ὡς ἕκαστον ἔτυχε σκεπόμενον, ἢ νεμόμενον, καὶ διακλέπτον ἀγαπητικῶς τὴν ἑαυτοῦ σωτηρίαν (σσ. ἐδῶ φαίνεται καὶ ἡ ἀποτείχιση τοῦ ποιμνίου δηλ. ἡ ἄρνησή του νὰ κοινωνεῖ μὲ τοὺς αἱρετικοὺς καὶ ἡ προτίμησή του νὰ ὑποφέρει παρὰ νὰ προδώσει τὴν πίστη του)... Τῷ ὄντι γὰρ καὶ ἡμεῖς ἐξώσθημεν καὶ ἀπεῤῥίφημεν, καὶ ἐπὶ πᾶν ὄρος καὶ βουνὸν διεσπάρημεν, ὡς ἐν ἐρημίᾳ ποιμένος· καὶ πονηρός τις χειμὼν κατέσχε τὴν Ἐκκλησίαν, καὶ δεινοὶ θῆρες ἐπιπεπτώκασιν, οἱ μηδὲ νῦν μετὰ τὴν αἰθρίαν ἡμῶν φειδόμενοι».
Γράφει ὁ ἱερὸς Δοσίθεος γιὰ τὴν κατάσταση τῶν πιστῶν στὴν Κων/πολη ἐπὶ Μ. Γρηγορίου (βλ. σελ. 26): «ἐπειδὴ οὐκ εῖχον οἱ ὀρθόδοξοι κἂν μίαν Ἐκκλησίαν (σ.σ. ἦταν ὅλες τῶν ἀρειανῶν), αὐτὸς (ὁ Γρηγόριος) μετέφερεν οἰκίαν τινά εἰς εὐκτήριον, ὃν ὠνόμασε Ἀναστασίαν… Ὅσους δε κόπους καὶ ἀγῶνας ἐποίησε διὰ τὴν εὐσέβειάν τις ἱκανὸς αὐτὸς εἰπεῖν ἢ γράψαι; Ἀρκεῖ ὁ κοινὸς ἀδόμενος λόγος, ὅτι χιλίας Ἐκκλησίας ηὗρεν Ἀρειανῶν, καὶ μήτε μίαν Ὁρθόδοξον, καὶ μετὰ τὴν παραίτησιν αὐτοῦ (τὸ 381) ἦσαν χίλιαι καὶ μία τῶν Χριστιανῶν, καὶ οὐδεμία τῶν Ἀρειανῶν. (Δωδεκάβιβλος, βιβλίο γ΄, κεφ. β’, σελ. 15).
Ὑποφέρουμε ἐμεῖς χειρότερα, κ. Σαραντίδη, ἀπὸ τοὺς τότε πιστούς; Πρέπει νὰ καταφύγουμε σὲ σπηλιαῖς καὶ ὄρη; Ἔχουμε μόνο ἕναν ναό, ὅπως αὐτοὶ τῆς ἁγ. Ἀναστασίας; Καὶ ὅμως ποὺ βλέπετε ἐσεῖς στοὺς Ἁγίους τὴν ἔκφραση «αλλά οικονομείται πιστός προσωρινά να κοινωνεί με ιερέα αν δεν γίνεται διαφορετικά, που έστω μνημονεύει αιρετίζοντα αλλά μη καθηρημένο από Σύνοδο»; Καὶ ὅπως ἐπισημαίνει ὁ ἅγ. Δοσίθεος μόνο μὲ τὴν σθεναρὴ στάση τῆς ἀποτειχίσεως οἱ αἱρετικοὶ στὸ τέλος, ἄν εὐλογήσει ὁ Θεός, δὲν θὰ ἔχουν κανένα ναό.
Θὰ τελειώσω μὲ τὴν εὐχή σας «Θα ελπίσω μόνο στη νέα αρίθμηση του έτους να μπει χειρόφρενο σε συμπεριφορές και πράξεις που μας κατακερματίζουν» καὶ ὄχι μόνο μᾶς κατακερματίζουν, ἀλλὰ μὲ τὰ φληναφήματά τους μᾶς συγχύζουν.
Χρόνια πολλὰ καὶ καλὴ μετάνοια γιὰ ὅλους μας

Ἀδαμάντιος Τσακίρογλου


22 σχόλια:

  1. Ανώνυμος2/1/19, 10:10 π.μ.

    Πόσο ορθά σχολιάζετε κύριε Τσακίρογλου, ότι τα κείμενα πλέον του συγκεκριμένου κύκλου της Κατάνυξις είναι τόσο ακαταλαβίστικα και τόσο ασυνάρτητα ώστε απορεί κανείς δεν αντιλήφθηκαν τίποτα από την Ορθοδοξία τόσα χρόνια ενασχόλησης τους με αυτήν; Τυφλοί οδηγοί τυφλών, θρασύτατοι περιφρονητές των λόγων των Πατέρων κατήντησαν όλοι τους μιας και τα λόγια τους δεν φέρουν καμία πατερική κατοχύρωση. Ελαφρά τη καρδία μας αραδιάζουν τις απόψεις τους για θέματα σωτηριολογικά, και φτιάχνουν δικούς τους δυνητικούς κανόνες (!!), και προσδίδουν στα ξεκάθαρα νοήματα της Πίστεώς μας δικές τους καινοφανείς ερμηνείες. "Δεν αποτειχίζονται" λένε "οι λαϊκοί", περιφρονώντας την πρακτική και το μαρτύριο χιλιάδων λαϊκών που αποτειχίστηκαν και σφαγιάστηκαν γιατί διέκοπταν κοινωνία από τους εκάστοτε κακοδόξους δεσποτάδες τους κατά τα χρόνια της ιστορίας της Εκκλησίας μας, και οι οποίοι λαϊκοί μακαρίζονται από τους Αγίους μας όπως τον Μέγα Βασίλειο και τον Άγιο Γρηγόριο όπως ορθώς επισημαίνετε στο άρθρο σας...και αγανακτούν κιόλας που δεν δεχόμαστε αυτή την σαχλαμάρα τους, και μας λένε "πότε θα το κατανοήσετε επιτέλους ότι δεν είναι η αποτείχιση για τους λαϊκούς"!!! Αλίμονο πόσο τυφλοί μπορεί να είναι και πόσο ανόητα να μιλούν όλοι τους και να επαίρονται μετά ότι αγωνίζονται υπέρ της Ορθοδοξίας...

    Διάβασα με πολύ ενδιαφέρον το άρθρο σας, ο Θεός σας χαριτώνει και μας επισημαίνετε με οξύνοια πράγματα που παραβλέπουμε συχνά, εσκοτισμένοι και συγχυσμένοι από το πλήθος των ασυνάρτητων φληναφημάτων που ακούμε τελευταία. Να σας έχει ο Θεός καλά και να χαίρεστε εν Κυρίω πάντοτε εσείς και η πολυμελής οικογένειάς σας!

    Α.Να.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αδαμάντιε, μέχρι σήμερα σε λογάριαζα για αυτό που λέγεται κοινώς, μορφωμένο, με πτυχία και περγαμηνές. Αγαπητέ μου, δεν είναι μόνο η εμπάθεια που τρέφεις από καιρό στο πρόσωπό μου αλλά δυστυχώς είσαι ακροβατιστής θεολογίζων. Όχι μόνο αδυνατείς να κατανοήσεις απλά ελληνικά χαρακτηρίζοντάς τα ακαταλαβίστικα αλλά αδυνατείς να κατανοήσεις και π. Θ. Ζήση. Δεν καταλαβαίνεις ότι με την υποτιθέμενη διαφωνία μου που προσπαθείς να αποδείξεις με τον π. Θεόδωρο γελοιοποιείσαι - αυτή είναι η σωστή λέξη και καλώς υπάρχει και στον τίτλο - και γίνεται γνωστό πως έχεις μαζί με τους συνοδοιπόρους σου πρόβλημα κατανόησης; Φτάνεις μέχρι του σημείου να μας λες ότι και οι πιστοί στην προσκομιδή μνημονεύουν μαζί με ζώντες και τεθνεώτες τον οικείο επίσκοπο όπως το κάνει και ο ιερέας. Συν τα άλλα ιδεολογήματα που προσπαθείς να περάσεις σε αφελείς σαν ορθόδοξα. Μα τόσο αθεολόγητος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κ. Σαραντίδη, όταν εσείς υβρίζετε και λοιδωρείτε και μάλιστα χωρίς επιχειρήματα, θεωρείτε ότι δεν υπάρχει από μέρους σας εμπάθεια αλλά δικαίως πράττετε έτσι. Όταν κάποιος σας απαντάει με επιχειρήματα και αποδομεί τις ύβρεις σας, τότε διακρίνετε εμπάθεια και αρχίζετε πάλι να λοιδωρείτε τον συνομιλητή σας χωρίς πάλι να παρουσιάζετε επιχειρήματα που να καταδεικνύουν τα λάθη που έχει κάνει. Όσο για το αθεολόγητος θα πω τα εξής. Ποτέ σε αντίθεση με εσάς δεν διεκδίκησα τον τίτλο του θεολόγου/θεολογημένου. Όμως ό,τι γράφω προς βοήθεια δική μου και των αδελφών μου είναι πάντα στηριγμένο σε πατερικές/θεολογικές πηγές. Θα χαιρόμουν πολύ κάποιος πάλι με επιχειρήματα να μου δείξει το λάθος μου για να διορθωθώ. Αυτή είναι η διαφορά μας κ. Σαραντίδη. Επιχειρήματα! Θα σας το αποδείξω στο ζήτημα που βάζετε ως προς την μνημόνευση. Ο λαϊκός δεν μνημονεύει άμεσα. Αυτό είναι δικαίωμα του ιερέα και της ιερωσύνης του. Ούτε θα γίνουμε προτεστάντες να κάνουμε τους ιερείς. Ο ιερέας όμως εκφράζει τον λαό και το φρόνημά του. Θέλετε πηγές;
      Γράφει ο άγιος Ιγνάτιος Αντιοχείας (τέλος α΄ και αρχές β΄ αι. μ. Χ.): «Πάντες ἐπὶ τὸ αὐτὸ ἐν τῇ προσευχῇ ἅμα συνέρχεσθε· μία δέησις ἔστω κοινή, εἰς νοῦς, μία ἐλπίς, ἐν ἀγάπῃ, ἐν πίστει τῇ ἀμώμῳ, τῇ εἰς Χριστὸν Ἰησοῦν, οὗ ἄμεινον οὐδέν ἐστι. Πάντες ὡς εἷς, εἰς τὸν ναὸν Θεοῦ συντρέχετε, ὡς ἐπὶ ἓν θυσιαστήριον, ἐπὶ ἓνα Ἰησοῦν Χριστόν, τὸν ἀρχιερέα τοῦ ἀγεννήτου Θεοῦ» (Προς Μαγνησίους, 7, 1-2). Μία δέησις έστω κοινώ κ. Σαραντίδη,
      "Αύτό όμως, χριστιανοί μου, τό νά μνημονεύουν δηλαδή οι Ιερείς καί οι χριστιανοί μιάς Επαρχίας τόν Επίσκοπο τους, γιά νά δηλώσουν μέ αύτό ότι άνήκουν στήν καθ' όλου Εκκλησία του Χριστού... Γιατί ο λαός τής ποίμνης του τόν μνημονεύει, έπαναλαμβάνω, γιά νά δηλώσει ότι άνήκει στήν καθ' όλου Εκκλησία του Χριστού (http://www.inagiounikolaoutouneou.gr/apps/gr/spag/3_1369484267.html)
      «Μεγίστη τιμή το μνήμης αξιωθήναι»! Δεν θεσπίστηκε από τους αγίους Αποστόλους να γίνεται αυτό χωρίς λόγο, παρατηρεί ο Ιερός Χρυσόστομος. Γνώριζαν πόσο πολύ είναι το κέρδος που προκύπτει από τη μνημόνευση, πόσο μεγάλη η ωφέλεια! «Ίσασιν αυτοί πολύ κέρδος γινόμενον, πολλήν την ωφέλειαν». Διότι όταν ολόκληρος λαός στέκεται με τα χέρια υψωμένα και όλο το ιερατείο, «όταν γαρ εστήκη λαός ολόκληρος χείρας ανατείνοντες, πλήρωμα ιερατικόν», και βρίσκεται στο μέσον η φρικτή θυσία, «και προκέηται η φρικτή θυσία», πως έιναι δυνατόν να μην κάμψουμε με τη θερμή ικεσία μας τον άγιο Θεό να γίνει ίλεως υπέρ αναπαύσεως των προσφιλών κακοιμημένων μας; «πως ου δυσωπήσομεν τον Θεόν υπέρ τούτων παρακαλούντες;» (Ιω. Χρυσοστόμου, Εις την προς Φιλιππησίους Ομιλία Δ’, ΕΠΕ 21,440)... Δεν θεσπίστηκαν τυχαίως αυτά, ούτε ματαιοπονούμε, όταν μνημονεύουμε τους κεκοιμημένους μας κατά την τέλεση των φρικτών Μυστηρίων∙ «ου γαρ απλώς ταύτα επινενόηται, ουδέ εική μνήμην ποιούμεθα των απελθόντων επί των θείων μυστηρίων» (Ιω. Χρυσοστόμου, Εις την Α΄ προς Κορινθίους Ομιλία ΜΑ΄, ΕΠΕ 18Α, 692).

      Διαγραφή
    2. (συνέχεια)

      "Είναι σημαντικές οι μνημονεύσεις αυτές και μάλιστα σας είπα στο προηγούμενο κήρυγμα ότι και εσείς πρέπει να συνοδεύσετε τον Ιερέα με μνημονεύσεις των δικών σας προσώπων. Εκείνη όμως η μνημόνευση που πρέπει να την προσέξουμε ιδιαίτερα και την οποία ακούτε από τον Ιερέα, γιατί την λέει εκφώνως, είναι η μνημόνευση για τον Επίσκοπο του τόπου. "Έν πρώτοις", λέγει ο Ιερέας, δηλαδή, πρώτα απ' όλα, "μνήσθητι, Κύριε, του Αρχιεπισκόπου ημών...(τάδε)". Εύχεται ο Ιερέας μαζί με τον λαό για τον Επίσκοπο (του Επισκόπου Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως κ.κ. Ιερεμίου Φούντα, Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ -Σύντομα κηρύγματα).
      Ο Ιερέας δεν μπορεί μόνος να τελέσει τίποτε. Τα πάντα γίνονται με την σύμπραξη και τη συνλειτουργία των λαϊκών και των κληρικών. Οι αιτήσεις προς το Θεό αφορούν το «εμάς». Τούτο συμβαίνει γιατί όλα τα μέλη της Εκκλησίας συμμετέχουν στην Αρχιερωσύνη του Χριστού, οι μεν λαϊκοί κατά τρόπο γενικό, οι δε κληρικοί μέσα από το ειδικό χάρισμα της Ιερωσύνης (http://www.apostoliki-diakonia.gr/gr_main/catehism/theologia_zoi/themata.asp?cat=dogma&main=katixisi&file=6/6.1.ht).
      «Η πνευματική κοινωνία των ομοδόξων, και η τελεία υποταγή προς τους γνησίους ποιμένας εκφράζεται με το μνημόσυνο. Οι Σύνοδοι και οι άλλοι Πατέρες ορίζουν, ότι αυτών που αποστρεφόμεθα το φρόνημα, (αυτών) πρέπει να αποφεύγουμε και την κοινωνία» ( βλ. Γενναδίου Σχολαρίου, Γράμμα προς τους εκκλησιαστικούς... περιοδικό Ο όσιος Γρηγόριος Αγίου Όρους
      Κ. Σαραντίδη περιμένω τα ακαταμάχητα επιχείρηματά σας που δικαιώνουν τις ύβρεις σας και τις καταδίκες σας! Ἔως τότε δεν μπορείτε να γίνεσθε κριτής και τιμωρός. Ὀσο για το ποιός γελοιοποιείται ο κάθε πιστός έχει νου και κρίνει.

      Διαγραφή
    3. Ακαταμάχητα; Εκεί το χάνεις. Όχι εντελώς αλλά το χάνεις. Είσαι αλλού Αδαμάντιε και είναι καταγεγραμμένα τα όσα λέμε και γράφουμε δημόσια. Τα σχόλια πρέπει να είναι λακωνικότατα. Νομίζω έχεις γράψεις βιβλία ή βιβλίο. Να γράψω κι εγώ κανένα να...μας γράψει η ιστορία. Φυσικά χαριτολογώ αλλά και το πιστεύω ότι έτσι να γίνεται.

      Διαγραφή
    4. Ανώνυμος2/1/19, 4:39 μ.μ.

      Άλλος το χάνει, κι όχι ο κ. Τσακίρογλου. Για δείτε τι γράφει ο π. Θ. Ζήσης:
      Ο Μ. Αντώνιος, ανάμεσα στα αποφθέγματα που έχει πει, είναι και το εξής: «έρχεται καιρός, ίνα οι άνθρωποι μανώσι και επ' αν ίδωσί τινα μη μαινόμενoν, επαναστήσονται αυτώ λέγοντες ότι συ μαίνη δια το μη είναι όμοιον αυτοίς». Να το μεταφράσω: Προφητεύει ο άγιος Αντώνιος, ότι θα έρθει καιρός κατά τον οποίον οι άνθρωποι θα τρελαθούν, κι αν δούνε κάποιον που δεν είναι τρελός, και δεν κάνει ο,τι κι αυτοί, θα επαναστατήσουν εναντίον του, θα του επιτεθούν και θα του πουν, είσαι τρελός, λέγοντάς τον τρελό, γιατί δεν είναι όμοιός τους… Όταν εγκαταλείπεις την Αποστολική Παράδοση, την Αγία Γραφή, την αγιότητα, τι λένε οι Άγιοι, ε, τρελαίνεσαι, κάνεις τρελά πράγματα, αυτό είναι πολύ φυσικό.
      Νομίζω ότι μια τέτοια τρέλα μας πουλάτε κ. Σαραντίδη. «Απορία ψάλτου βήξ» λέει ο λαός. Κατάπιατε τη γλώσσα σας για τα όσα κατοχυρωμένα σας γράφει ο κ. Τσακίρογλου, και προσπαθήσατε να διασωθείτε, με το να πιαστείτε από κάτι, που νομίσατε ότι βρήκατε λανθασμένο. Ενώ έπρεπε πρώτα να απαντήσετε σ’ αυτά που σας αφορούν και μετά να ασχοληθείτε με το λάθος αυτού που σας ελέγχει. Αλλά και πάλι σας απάντησε με ήθος και αγιοπατερική κατοχύρωση ο κ. Τσακίρογλου. Αλλά εσείς στα σοβαρά απαντάτε με …χαριτολογήματα! Να σας χαίρονται όσοι σας προβάλλουν, σας στηρίζουν και σας συμβουλεύουν.
      Ευτυχώς ο κ. Τσακίρογλου άλλη μια φορά, ανάγκασε τους οικονομιστές να …αποκαλυφθούν!
      Σημάτης Π.

      Διαγραφή
    5. Κύριε Σημάτη και η ομαδούλα της ΠΠ, αρκετά! Σεις υβρίζετε με τον χειρότερο τρόπο. Σε ποιά τρύπια στέγη του Ζήση σκεπάζομαι και όλες τις αηδίες που γράφετε; Βρήκες άνθρωπο τώρα να δεσμευτεί από ομάδα, όταν ακούω παράταξη πολιτική και θρησκευτική και παθαίνω αλλεργία! Νομίζεις ότι αν ο π. Ζήσης αρχίσει να τα μπερδεύει θα μείνω απαθής; Περισσότερο πιστός στον λόγο του Μεταλληνού από μένα δεν υπήρχε. Βλέπεις να μην αντιδρώ στις τελευταίες του θέσεις; Για μάζεψέ τους σε παρακαλώ! Ποιά γλώσσα μου κατάπια κλπ; Σε σχόλια θα λύσουμε διαφορές; Ο κ. Τσακίρογλου αν επιθυμεί κοκορομαχίες, εγώ όχι. Έχουμε δημοσιευμένες τις απόψεις μας όλοι. Τελεία και παύλα! Άποψή μου ότι κάνετε μεγάλη ζημία. Το ίδιο λέτε κι εσείς για μένα. Τι θα κάνουμε τώρα, θα παίξουμε μπουνιές; Σταματήστε το εδώ.

      Διαγραφή
    6. Ανώνυμος2/1/19, 10:07 μ.μ.

      Όταν αγωνίζεσαι για την αλήθεια, κ. Σαραντίδη, δεν μπορείς να μην απαντάς στους διαστροφείς της. Εσείς την κριτική των αστόχων ενεργειών σας τις θεωρείτε ύβρεις, χωρίς να απαντάτε σε όσα σας καταγγέλλουμε. Επιλογή σας!
      Σταματάει, κ. Σαραντίδη, εκείνος που ξεκίνησε την συκοφαντία, και μετανοεί. Αν έχει συναίσθηση των πράξεών του. Ή μήπως δεν είδατε ότι στο ιστολόγιό σας τα ίδια λένε οι σχολιαστές; Δείτε:
      «Θοδωρής Παναγιωτόπουλος Κύριε Σαραντίδη καλή χρονιά. Βλέπω ότι στο άρθρο σας με φωτογραφίζεται ως έναν από αυτούς, που όπως λέτε, συμβουλεύονται και κατευθύνονται από τους πνευματικούς τους για να περιφέρονται σε διάφορα ιστολόγια και να υβρίζουν εσάς τους αποτειχισμένους!!! Πραγματικά εκπλήσσομαι!!! Πως τα λέτε αυτά τα πράγματα κύριε Σαραντίδη? Έχετε αποδείξεις γι αυτά που λέτε?»!!!
      Πάντως είστε απίθανος! Ξεκινήσατε τις συκοφαντίες και την απάντηση σ’ αυτές τις αποκαλείτε «κοκορομαχίες»! Άσσος στη δημιουργία εντυπώσεων!
      Ακριβώς, κύριε, επειδή κι εσείς, κι ο π. Θεόδωρος Ζήσης, κι ο π. Σεραφείμ Ζήσης, κι ο π. Ν. Μανώλης το ίδιο έχουν κάνει, αλλά με νέο-μετα-πατερικό τρόπο, παλινδρομίσεις και λάθη, για τούτο αυτά θα τα επισημαίνουμε, καθόσον διαστρέφουν την αγιοπατερική μας Παράδοση. Εσείς, βέβαια, σε κάθε άρθρο μας θα απαντάτε με ειρωνείες και νέες εξυπνάδες (όπως σήμερα) αλλά χωρίς απάντηση στην ουσία.

      Διαγραφή
    7. Ανώνυμος2/1/19, 10:22 μ.μ.

      Απόστολε, για κοκορομαχίες παραπονιέσαι εδώ, αλλά στην κατάνυξη απαντάς στον καθένα φυσικά με το ίδιο καθηγητικό ύφος αφ'υψηλού λες και είσαι ο κριτής των πάντων. Μήπως εδώ οι "κοκορομαχίες" όπως τις λες δεν σε συμφέρουν γιατί χρειάζεται κάτι παραπάνω από τα γνωστά σου εποικοδομητικά σχόλια συμφωνώ, διαφωνώ, ναι, οχι, μπορεί, ίσως, έτσι είναι, πάμε πάλι κύριε ελέησον! τις απαντήσεις σου στα επιχειρήματα του κ. Τσακίρογλου ακόμα τις περιμένουμε και μάλλον δεν θα έρθουν ποτέ γιατί δεν τις έχεις.

      Διαγραφή
    8. Δεν ξέρετε τι λέτε εδώ μέσα. Ό,τι σας κατέβει στο μυαλό. Παραπονέθηκα για κοκορομαχίες; Αυτό είναι το ρήμα; Το καθηγητικό ύφος πού το είδες; Φυσικά και θα απαντήσω λακωνικά αν χρειάζεται. Εσείς θέλετε να βάλουμε κάτω τους Πατέρες και να τους αναλύσουμε στα σχόλια. Είστε απίθανοι!

      Διαγραφή
    9. Ποιό ιστολόγιό μου; Διακατέχεστε από παράνοια μήπως; Και δεν ξέρω κανέναν Θοδωρή Παναγιωτόπουλο. Γράφει κάτι ασυνάρτητα σχόλια και τίποτα παραπάνω. Εσείς φαίνεται τον ξέρετε. Αφού ξέρεστε μεταξύ σας, βγάλτε σε έναν τόμο τη θρησκεία σας να ησυχάσουμε.

      Διαγραφή
    10. Ανώνυμος2/1/19, 11:14 μ.μ.

      Όχι, κύριε, δεν θέλουμε να τα αναλύσετε στα σχόλια, σε άρθρο θέλουμε, για να γελοιοποιηθείτε άλλη μια φορά.

      Διαγραφή
    11. Αγαπητέ κ. Σαραντίδη. Ηρεμείστε. Γιατί μας υποτιμάτε τόσο πολύ. Δεν είναι ιστολόγιό σας εκείνο στο οποίο γράφετε άρθρα και σχολιάζετε κάθε σχεδόν άρθρο; Θα μας τρελάνετε; Ή μήπως πάτε πάλι να μας παραπλανήσετε, υπονοώντας ότι δεν είστε ο ιδιοκτήτης της "Κατάνυξις";

      Διαγραφή
    12. Είστε για δέσιμο τελικά. Μου το έλεγαν και δεν το πίστευα.

      Διαγραφή
    13. Αυτό είναι το ήθος σας, κύριε. Εμείς το ξέραμε και το πιστεύαμε, χωρίς να μας το πούνε κάποιοι άλλοι κοτσομπολίστικα και κατακριτικά. Ξέρετε ποιοί. Το βλέπαμε στο κείμενά σας και στα σχόλιά σας.

      Διαγραφή
  3. Ευχαριστούμε τον κ. Ανανιάδη για την παρατήρηση. Η διόρθωση έγινε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Γράφει Ο κ.Σαραντίδης:
    «Πόσες φορές ειπώθηκε ότι η διακοπή μνημόνευσης αιρετίζοντος επισκόπου προ συνοδικής καταδίκης κατεγνωσμένης αίρεσης γυμνή τη κεφαλή, είναι σύμφωνα με τον 15ο Κανόνα της Πρωτοδευτέρας προνόμιο και δικαίωμα αναφαίρετο κληρικού, όχι λαϊκού, και μάλιστα μετ’ επαίνου; Ας το επαναλάβουμε άλλη μία φορά. Δεν πα να το λες και να το εξηγείς και να το αποδεικνύεις; Το βιολί τους αυτοί! Στον θολωμένο κόσμο τους!».
    Αυτοί που υπονοεί ο κ.Σαραντίδης οτι ζούν στον "θολωμένο κόσμο τους" είναι φυσικά οι της "Π.Π" και εν προκειμένω ο κ. Τσακίρογλου.
    Κύριε Σαραντίδη, ο π.Θεόδωρος Ζήσης κάτω απο του οποίου την τρύπια σκέπη σκεπάζεστε και απο του οποίου το θολό νερό πίνετε, -αλλα και ο οποίος αγνοεί ή αδιαφορεί για την κρίσιμη κατάσταση της πνευματικής υγείας σας, και των ομοίων σας- γράφει σε ότι αφορά την η ορθόδοξη αντίδραση έναντι της παναίρεσης του Οικουμενισμού:
    "... ο επιβεβλημένος, σωτήριος και αγιοπατερικός δρόμος των πιστών, κληρικών και μοναχών είναι η ακοινωνησία..."(ΘΕΟΔΡΟΜΙΑ,Πρακτικά Διορθόδοξου Επιστημονικού Συνεδρίου, 2008,σ.1029)
    Γιατί καλέ μου άνθρωπε εσύ μας σερβίρεις τον αχώνευτο σωρό με τα νοητικά σου αποφάγια; Πως να μη χαστουκίσω την διαστροφή σου που υβρίζεις την διδασκαλία και τον βίο των Μαρτύρων καιΟμολογητών και εν τέλει της όλης Ορθοδοξίας;
    Ιω.Ρ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άλλος μπερδεμένος που θεωρεί ότι γράφω έχοντας στο μυαλό μου ΠΠ και Τσακίρογλου. Έχετε πρόβλημα τελικά. Ο λαός το λέει, πλάκα.

      Διαγραφή
    2. Κ. Σαραντίδη στρίβετε δια του αρραβώνος και δεν απαντάτε σε αυτά που σας παραθέτω και τα οποία δεν είναι δικά μου αλλά πηγάζουν από τους Πατέρες και τις κατηχήσεις των Ι. Μητροπόλεων. Σας το ξαναλέω: Είμαι έτοιμος να παραδεχθώ το λάθος μου όταν μου φέρετε τα παραδείγματα από τον χώρο της Εκκλησίας και της Ι. Παραδόσεως που θα αποδεικνύουν το αντίθετο από αυτά που έγραψα.
      Προσθέτω: "λαός του Θεού είναι και οι ιερείς και οι πιστοί Χριστιανοί, οι λαϊκοί. Εμείς οι ιερείς δε λειτουργούμε ποτέ μόνοι μας και μυστικά. Δε μπορεί, δηλαδή, ο ιερέας να τελέσει Θεία Λειτουργία, να πει «Ευλογημένη η Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος…» και ύστερα να πει και το «Αμήν». Να λέγει «Εν ειρήνη του Κυρίου δεηθώμεν…» και να απαντά ο ίδιος «Κύριε ελέησον». Πρέπει να υπάρχει έστω και ένας ακόμη. Να υπάρχουν τουλάχιστον δύο: ο ένας να λειτουργεί και ο άλλος να αντιπροσωπεύει τους λαϊκούς. Εμείς, ως λαός του Θεού, τελούμε τη Θεία Λειτουργία, δια μέσου όμως των ιερέων και των επισκόπων, που με τη χειροτονία τους έχουν τη Χάρη της Ιερωσύνης. Άλλο όμως οι λαϊκοί και άλλο οι ιερείς, οι Λειτουργοί του Υψίστου" (π. Στέφανος Ανανγνωστόπουλος, Τι είναι Θ. Λειτουργία).
      "Όταν ακούγεται το «εξαιρέτως της Παναγίας Αχράντου υπερευλογημένης ενδόξου Δεσποίνης ημών Θεοτόκου», τότε οι ιερείς και ο λαός, μνημονεύουμε τα ονόματα που έφερε ο καθένας μέσα στην ψυχή του"(Μητροπολίτης Μόρφου, Θ. Λειτουργία).
      "η λέξη Λειτουργία σημαίνει: λαού (λείτος = λαός) έργον... Γιατί προσεύχονται από κοινού ο ιερεύς και οι πιστοί για όσους ενεργούν τα θελήματα του Διαβόλου και για όσους έχουν κανόνα μετανοίας. Και όλοι από κοινού λένε την ίδια προσευχή, προσευχή γεμάτη από έλεος. Και όλοι μαζί γονατίζουμε στο έδαφος και όλοι μαζί σηκωνόμαστε όρθιοι. Όταν επίσης πρόκειται να δεχθούμε και να ανταποδώσουμε την ειρήνη, όλοι ανταλλάσσουμε τον ασπασμό της αγάπης. Και όταν τελείται το πιο θαυμαστό μυστήριο, δηλαδή η θεία Ευχαριστία, εύχεται ο ιερεύς στο λαό και ο λαός εύχεται στον ιερέα.
      λες οι ευχές της θείας Λειτουργίας μας δείχνουν ότι η αγία Αναφορά είναι έργον όλων των πιστών. Ο ιερεύς απευθύνεται στον Θεό εξ ονόματος των πιστών και όλοι μαζί δέονται: «Έτι προσφέρομέν Σοι την λογικήν ταύτην και αναίμακτον λατρείαν και παρακαλούμέν Σε και δεόμεθα και ικετεύομεν. Κατάπεμψον το Πνεύμά Σου το Άγιον εφ’ ημάς και επί τα προκείμενα δώρα ταύτα. Και ο λαός συμψάλλει και δέεται: Σε υμνούμεν, Σε ευλογούμεν, Σοι ευχαριστούμεν, Κύριε, και δεόμεθά Σου ο Θεός ημών».Ο λειτουργός, με το μυστήριο της χειροτονίας, δέχθηκε την Χάριν του Αγίου Πνεύματος και έγινε το στόμα των πιστών που ομιλεί στον κοινό Πατέρα. Όλοι μαζί δοξολογούμε και ευχαριστούμε τον Κύριο" (Αγία Ζώνη.gr: 28 Σεπτεμβρίου 2017).
      Εκτός από το να χλευάζετε μπορείτε να απαντήσετε κ. Σαραντίδη;

      Διαγραφή
  5. Ντροπή σας κ.Σαραντιδη να υβριζετε με αυτόν τον τρόπο και να συκοφαντείτε τους αδελφούς. Γνωρίζετε αγαπητέ τους Αλεουτους; Αν δεν πειθεσθε από τη σωρεία των αγιοπατερικων κειμένων που σας έχει κατά καιρούς παραθέσει ο κ. Τσακίρογλου, ανοίξτε καμμιά εγκυκλοπαίδεια και διαβάστε για την αποτειχιση των λαϊκών Αλεουτων! Τι κρίμα και μετά μιλάτε για κατακερματισμό εσεις! Τι υποκρισία Θεέ μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος8/1/19, 9:42 π.μ.

    Ένα απλό σχόλιο:

    Το μόνο σίγουρο είναι ότι στην ιστοσελίδα της Μητρόπολης Πειραιώς δεν βλέπουμε κανέναν αγώνα κατά του οικουμενισμού.Ούτε στα βιβλία του Σεβασμιώτατου.Και ούτε στις εκκλησίες της Μητρόπολης Πειραιώς ο κόσμος τις Κυριακές θα ακούσει αντιοικουμενιστικό κήρυγμα και τα νέα από τον αντιοικουμενιστικό αγώνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.