Τετάρτη 13 Φεβρουαρίου 2019

«Το αντι-εκκλησιαστικό περίγραμμα της “Δυνητικής” Ερμηνείας»




Τοῦ Ν. ΣΑΚΑΛΑΚΗ



 Όση υψηλή εκκλησιολογία εμπεριέχει ο 15ος Κανόνας της Α–Β Συνόδου, τόση αυθαίρετη φιλοσοφία–διανόηση διαμορφώνει η «Δυνητική» ερμηνεία του κανόνα, που διατύπωσε ο π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος. Ο 15ος Κανόνας αποτελεί μια Ορθόδοξη εκκλησιολογική δύναμη προώθησης της Εκκλησίας, για να διαφύγει από το πεδίο της κάθε αιρέσεως, ενώ η «Δυνητική» ερμηνεία καταστρέφει τη ζωτική επικοινωνία της Εκκλησίας με την διαχρονική στάση–παράδειγμα των αγίων έναντι των αιρέσεων.
Στο βιβλίο του π. Επιφανίου «ΤΑ ΔΥΟ ΑΚΡΑ» δεν υπάρχει, δυστυχώς, πρόσδεση με την ζωντανή Πατερική παράδοση αλλά, υπάρχει, εκλεκτικισμός αυτόνομης σκέψης.
Ο τρόπος ερμηνείας του 15ου Κανόνα από τον π. Επιφάνιο δεν αποτυπώνει, για παράδειγμα, την εκκλησιολογική ορθότητα–ανωτερότητα των Αγιορειτών Πατέρων του 1274 μ.Χ., που διέκοψαν την κοινωνία και το μνημόσυνο του λατινίσαντος Πατριάρχου Ιωάννου Βέκκου.

Σύμφωνα με την «Δυνητική» ερμηνεία, οι Αγιορείτες έπρεπε να βρίσκονται σε κοινωνία με τον Πατριάρχη, να τον μνημονεύουν, αναμένοντες συνοδική καταδίκη του, χωρίς βέβαια να ασπάζονται τις αιρετικές διδασκαλίες του Πατριάρχη Βέκκου.
Θεωρητικά, η «Δυνητική» ερμηνεία (στην πράξη) αντιμετωπίζει τους αιρετικούς ως φίλους του Θεού, τους δέχεται σε Εκκλησιαστική κοινωνία, με την προϋπόθεση να μην υπάρχει υιοθέτηση καρδιακή (έσω) της αιρέσεως!
Στην Εκκλησιαστική ιστορία διαβάζουμε, ότι ο Νεστόριος συμφώνησε με την βλασφημία του συλλειτουργού του, Δωροθέου: «Ει τις Θεοτόκον είναι λέγει την Μαρίαν, ούτως ανάθεμα έστω»!
Ποιες θα ήταν, τότε, οι κεντρικές επιταγές της «Δυνητικής» οπτικής;
- Αγαπητοί αδελφοί μη κάνετε σχίσμα.
- Ναι, ο Πατριάρχης εξετροχιάσθη και βαδίζει επί αιρετικού πεδίου.
- Παραμείνατε εις κοινωνίαν, δεν παρανομείτε.
- Δεν διακόπτουμε το μνημόσυνό του, προ «συνοδικής διαγνώσεως».
- Εσείς, βέβαια, μην υιοθετείτε την κακοδοξία του.
- Μην εκδηλώνετε «άκριτο ζηλωτισμό».
- Αναμένουμε την καταδίκη του… «Άχρι καιρού».
- Για την διατήρηση της ενότητας μνημονεύουμε τον Πατριάρχη στον άξονα «Ψιλής ευχής μνημοσύνου»!
Αντιγράφω μια Ορθόδοξη θέση:
«Από της θεσπίσεως του Ιερού Κανόνος (861 μ.Χ.) παρήλθαν ένδεκα και πλέον αιώνες! Κατά το χρονικόν αυτό διάστημα έζησαν οι σοφοί ερμηνευταί Ζωναράς, Βαλσαμών, Αριστηνός, παρήλθεν πλήθος Αγίων Πατριαρχών λογίων και άλλων της Ορθοδόξου Εκκλησίας σοφών, Αγίων και διδασκάλων, Ομολογητών και Μαρτύρων ο σύλλογος, και ουδείς εξ’ αυτών, ουδέ κατ’ όναρ εφαντάσθη μια τοιαύτην ερμηνείαν!» (Δυνητική).
Την ορθότητα του κανόνος αποδεικνύουν και:
- Οι τυμπανιαίοι ιερείς της Μ. Μεγίστης Λαύρας, οι ποιήσαντες «Δυνητικώς».
- Οι της Ι. Μονής Ξηροποτάμου κεχωσμένοι (παραχωμένοι)
- Οι στο βάθος του λιμένος της Δάφνης ευρισκόμενοι.
Αναμφίβολα, τα επιχειρήματα του π. Επιφανίου, περί «Δυνητικότητας» του 15ου Κανόνα στερούνται της Εκκλησιαστικής–Πατερικής μαρτυρίας.
«Και πως ταύτα ανέξεται Ορθοδόξου ψυχή, και ουκ αποστήσεται της κοινωνίας των μνημονευσάντων αυτίκα, και ως καπηλεύσαντες τα θεία τούτους ηγήσεται;».
(Επιστολή Αγιορειτών Πατέρων προς Αυτοκράτορα Μιχαήλ Παλαιολόγον)
ΝΙΚΟΣ Ε. ΣΑΚΑΛΑΚΗΣ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ

5 σχόλια:

  1. Θεόδωρος Σ.13/2/19, 4:49 π.μ.

    Ο κ.Σακαλάκης γιατί ακολουθεί την διδασκαλία του Πατρός Επιφανίου;Γιατί γράφει τα ίδια ξανά;Είναι εν ζωή ο Πατήρ Ε.Θεοδωρόπουλος και γράφει τα ίδια και τα ίδια;Έκανε ένα λάθος ο άνθρωπος γιατί τον τρόμαζαν οι σέχτες των γνησίων κακοδόξων.Ας κάνει διάλογο με τον π.Θεόδωρο Ζήση και το γραφείο του Πειραιά και ας αφήσει τον αγνό άνθρωπο του Θεού στην ανάπαυσή του.Φτάνει πια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος13/2/19, 7:15 π.μ.

    Σε ευχαριστούμε Νικόλαε για μια ακόμη φορά που μας υπενθυμίζεις τα αυτονόητα και μας κρατάς σε εγρήγορση. Όσοι δεν θέλουμε να συμμετέχουμε στο θέατρο αυτό (σκηνικως εμπαιζειν) πρέπει να αποτειχισθουμε άμεσα από την δυνητική ερμηνεία του Κανόνα! Διαφορετικά κοροϊδεύουμε και τον Θεό και τον εαυτό μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος13/2/19, 2:06 μ.μ.

    "Θεωρητικά, η «Δυνητική» ερμηνεία (στην πράξη) αντιμετωπίζει τους αιρετικούς ως φίλους του Θεού".
    Σημαντικη αυτη η παρατηρηση του κ. Σακαλακη. Αλλα δυστυχως τα "ωτα" ειναι κλειστα. Όσο για τον π. Επιφανιο, δεν ζει εν σώματι, αλλα το "άχρι καιρού" που δίδαξε, ζει και βασιλεύει στους οικονομιστές διαδόχους του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος13/2/19, 6:15 μ.μ.

    Εδώ μέσα προκειμένου να υποστηρίξουμε τις αντιοικουμενιστικές απόψεις μας είμαστε ικανοί να κατεδαφίσουμε μορφές όπως ο αείμνηστος π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος, που ήταν μέγας κανονολόγος (όχι βέβαια αλάθητος) της Εκκλησίας μας. Άντε να δούμε ποιός έχει σειρά τώρα; Σειρά έχει όποιος δεν συμφωνεί με τις απόψεις μας; Προβληματίζομαι πολύ αδελφοί...............

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος13/2/19, 7:26 μ.μ.

      Το να κρίνεται ως αρνητική η δυνητική ερμηνεία του 15ου κανόνα όπως την εισήγαγε πρώτος ο π.Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος είναι για εσάς "κατεδάφιση της μορφής του;" Τότε Ανώνυμε 6.15 φοβάμαι ότι θα σκανδαλιστείτε πάρα πολύ αν μελετήσετε την Εκκλησιαστική Ιστορία γιατί θα ανακαλύψετε ότι πολλοί Άγιοί μας έκαναν λάθη για τα οποία ελέγχθησαν πολύ αυστηρά! Όπως ο έλεγχος που άσκησε ο Μέγας Βασίλειος στον Αγ. Γρηγόριο τον Θεολόγο. Και σκεφτείτε επρόκειτο για αδερφικό του φίλο με τον οποίο συνδεόταν με στενότατο δεσμό αγάπης και φιλίας. Θυμηθείτε ότι ανάμεσα στα άλλα που του είπε όταν αρνήθηκε το επισκοπικό του αξίωμα ήταν και τα σκληρά λόγια "δεν αξίζει να ζεις"!

      Οι πραγματικοί φίλοι - κατά τον Ιερό Χρυσόστομο - οφείλουν να ελέγχουν και να μην κολακεύουν. Άρα δεν κατεδαφίζουμε μορφές εδώ και πρόσωπα όταν ελέγχουμε, αλλά ελέγχουμε στρεβλές τοποθετήσεις.

      Και μία ερώτηση να σας κάνω: από που εξάγετε το συμπέρασμα ότι ο π.Επιφάνιος ήταν ΜΕΓΑΣ κανονολόγος; Μήπως επειδή τον εμφανίζουν ως μέγα οι επίσκοποι που τους βόλεψε η καινοτόμα ερμηνεία του του 15ου Κανόνα η οποία δεν έχει το Patrum Consensus;

      A.Nα.

      Διαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.