Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2014

Τὸ ἄσχετο κείμενο (μὲ τὸν μολυσμὸ τῶν Μυστηρίων ἀπὸ ἄκριτους αἱρετικούς) ποὺ παραθέτει ὁ Ἀμέθυστος:



Το σοφωτάτου Νικολάου Καβάσιλα το κα Χαμαετο.
--ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΡΙΚΑΜΗΝΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΜΕΝΟΥΣ
ΕΙΣ ΤΗΝ ΘΕΙΑΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΝ
Η ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

Κεφάλαιο 46
Πώς αυτά τα δώρα είναι πάντοτε δεκτά από τον Θεό
1. Κατόπιν, ας εξετάσουμε κι εκείνο. Το ότι μεν από την τελετή αγιάζονται όλοι οι πιστοί είναι φανερό από εκείνα που ελέχθησαν. Εάν δε τούτο συμβαίνει πάντοτε, είναι άξιο να το εξετάσουμε.
2. Η ιερουργία αυτή είναι προσφορά δώρων, τα δε δώρα δεν είναι πάντοτε δεκτά από τον Θεό, αλλά υπάρχουν μερικά που εξαιτίας της πονηρίας των προσφερόντων μισούνται και αποπέμπονται, και γι’ αυτό υπάρχουν πολλές αποδείξεις τόσο στους παλαιούς όσο και στους ζώντες στην εποχή της χάριτος. Ας ερευνήσουμε λοιπόν μήπως και αυτά τα δώρα ενίοτε ματαίως
ιερουργούνται και ως απαράδεκτα δεν αγιάζονται όπως υπόσχεται η τελετή, από το γεγονός ότι δεν προσφέρονται πάντοτε από αγαθούς άνδρες, αλλά μερικές φορές και από πονηρούς.
3. Ότι ο Θεός και αυτά τα δώρα τα αποστρέφεται όταν ο προσφέρων είναι βέβηλος, είναι φανερό από το ότι και η Εκκλησία αυτό κάνει. Διότι όσους γνωρίζει ότι αμαρτάνουν θανάσιμα δεν τους επιτρέπει να προσφέρουν τέτοια δώρα. Και αν τολμήσουν, δεν τους δέχεται, αλλά τους διώχνει μαζί με τα δώρα. Επειδή όμως η Εκκλησία δεν γνωρίζει καλά όλους αυτούς τους ανθρώπους, αλλά οι περισσότεροι μένουν άγνωστοι και δέχεται η θεία τράπεζα τα δώρα τους, τί πρέπει να νομίζουμε για τα δώρα αυτά; Άραγε είναι απαράδεκτα από τον θεό και στερούνται από κάθε αγιασμό; Και αν είναι έτσι το πράγμα, τότε δεν μπορούμε πλέον να γνωρίζουμε πότε έχουν αγιασθεί, διότι ως επί το πλείστον ή αμφιβάλλουμε για το ποιόν των προσφερόντων ή δεν το γνωρίζουμε καθόλου. Και έτσι οι πιστοί θα προσέρχονται με αβεβαιότητα και χωρίς πίστη στα μυστήρια και συνεπώς δεν θα ωφελούνται καθόλου από αυτά.
4. Τί μπορούμε λοιπόν να απαντήσουμε σ' αυτά;
5. Ότι η προσφορά των δώρων γίνεται σε δύο στάδια. Πρώτη είναι ή προσφορά του πιστού που φέρνει τα δώρα και τα παραδίδει στα χέρια των ιερέων, και δεύτερη η προσφορά τους από την Εκκλησία προς τον Θεό.
6. Η πρώτη προσφορά, όταν ο προσφέρων είναι πονηρός, είναι μάταιη και δεν προξενεί κανένα όφελος σ' εκείνον που προσφέρει τα δώρα, για το λόγο ότι αυτός είναι πονηρός· διότι τα προσφερόμενα αυτά καθ' εαυτά δεν είναι βδελυκτά στον Θεό, επειδή κάθε κτίσμα του Θεού είναι καλό.
7. Τη δεύτερη όμως προσφορά που γίνεται από αγαθούς άνδρες για τη δόξα του Θεού και των αγίων, για τη σωτηρία της οικουμένης και γενικά για κάθε δίκαιο αίτημα, τίποτε δεν την εμποδίζει να είναι ευπρόσδεκτη. Διότι κανένας μολυσμός δεν αφέθηκε επάνω στα δώρα από τα χέρια εκείνου πού τα πρόσφερε στην αρχή, αλλά μένοντας καθαρά και προσφερόμενα από καθαρούς αγιάζονται και αγιάζουν εκείνους που κοινωνούν. Διότι δεν μπορεί ποτέ να τεθεί ακαθαρσία αμαρτίας σε κανένα από τα άλογα ή τα άψυχα, διότι η αμαρτία είναι νόσημα της προαιρέσεως, και μόνο τα λογικά όντα μπορούν να μολυνθούν από την αμαρτία.
8. Αφού λοιπόν είναι πάντοτε καθαρά τα δώρα που προσφέρονται από τους πονηρούς, γιατί ο νόμος της Εκκλησίας δεν τα δέχεται; Για να ντροπιάσει εκείνους που τα προσφέρουν, για να μάθουν την υπερβολική οργή του Θεού εναντίον τους, αφού Αυτός και τα κτίσματα Του ακόμη, εναντίον των οποίων δεν έχει τίποτε, εξαιτίας τους τα αποστρέφεται και τα μισεί˙ και μαθαίνοντας να φοβηθούν και να διορθώσουν τη ζωή τους. Στα ίδια όμως τα δώρα δεν καταλογίζει καμία κακία. Γι' αυτό δεν υπάρχει εμπόδιο να γίνονται δεκτά τα δώρα και να αγιάζονται, όταν η δεύτερη προσφορά γίνεται από αγαθούς άνδρες.
9. Άλλα, θα πει κανείς, οι ιερείς που προσφέρουν τα δώρα δεν είναι όλοι αγαθοί, αλλά μερικοί νοσούν από την χειρότερη πονηρία. Έτσι ο λόγος μας καταλήγει στην ίδια απορία. Όταν λοιπόν τύχει και οι δύο προσφέροντες (ο πιστός και ο ιερεύς) να είναι μισητοί στον Θεό, πράγμα που μπορεί να συμβεί, από που εξασφαλίζεται το να είναι τα δώρα ευάρεστα στον Θεό και δεκτά και άγια και αγιαστικά; Από πουθενά. Άλλα τότε θα είναι πράγματι απαράδεκτα, σε κάθε άλλη δε περίπτωση αμφίβολα, επειδή θα υπάρχει αβεβαιότητα για το ποιόν εκείνων που προσφέρουν τα δώρα κι εκείνων που τα ιερουργούν. Διότι, όπως λέγει ο Απόστολος, κανείς δεν γνωρίζει με βεβαιότητα τα του ανθρώπου, εκτός από το πνεύμα που είναι μέσα σ' αυτόν. Και έτσι θα υπάρχει πολλή απιστία και αμφιβολία γύρω από την τελετή, και πουθενά η βεβαιότητα, και η μετάληψις των μυστηρίων δεν θα φέρει καμιά ωφέλεια στους πιστούς, αφού θα μεταλαμβάνουν χωρίς πίστη.
10. Αυτά θα έλεγε και θα απορούσε όποιος νομίζει ότι ο ιερεύς ο ίδιος είναι ο κύριος της προσφοράς αυτών των δώρων. Αλλά δεν είναι. Εκείνο που ενεργεί κυρίως αυτή την προσφορά είναι η χάρις, η οποία αγιάζει τα δώρα (διότι τούτο είναι η προσφορά των δώρων, ο αγιασμός τους), ο δε ιερουργός κάθε φορά είναι υπηρέτης της χάριτος. Διότι ο ιερεύς δεν προσφέρει τίποτε από τον εαυτό του, ούτε τολμά να πράξει ή να πει κάτι από τη δική του κρίση και σκέψη· αλλά μόνο εκείνα που παρέλαβε από την χάρη, είτε πράγμα είναι, είτε λόγο, είτε έργο, σύμφωνα με τον τρόπο που διατάχθηκε, το κομίζει και το αποδίδει στον Θεό. Και έτσι τα δώρα, προσφερόμενα πάντοτε κατά τρόπο ευάρεστο στον Θεό, κατ' ανάγκην του είναι πάντοτε ευάρεστα και δεκτά.
11. Τί σημασία έχει αν ο κομιστής είναι ο ίδιος φαύλος; Διότι δεν προσθέτει τίποτε στα δώρα η φαυλότητα εκείνου, ούτε κάνει χειρότερη την προσφορά. Όπως και ένα φάρμακο που κατασκευάστηκε από άνθρωπο αμαθή και τελείως άσχετο με την ιατρική τέχνη δεν εμποδίζεται να προξενεί την υγεία, αρκεί μόνο να κατασκευάστηκε με εντολή και σύμφωνα με όλες τις οδηγίες του γιατρού. Θα είναι λοιπόν το φάρμακο όχι μάταιο εξαιτίας της αμάθειας του κατασκευαστού, αλλά σωτήριο εξαιτίας της τέχνης του γιατρού. Διότι από την αμάθεια του κατασκευαστή δεν πήρε τίποτε, αλλά κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου από την τέχνη του γιατρού.
12. Έτσι κι εδώ η θεία χάρη ενεργεί (εργάζεται) το παν. Ο ιερεύς είναι μόνο υπηρέτης που ούτε καν την ιδιότητα να υπηρετεί δεν την έχει από τον εαυτό του. Και τούτο γαρ παρά της χάριτος αυτώ (Διότι και αυτό από τη χάρι τού έρχεται). Πράγματι, αυτό είναι η ιερωσύνη, μία δύναμις υπηρετική (ένα διακόνημα) των ιερών.

Κεφάλαιο 47
Πόσο είναι δεκτά τα δώρα
1. Ότι όλα τα δώρα αγιάζουν όλους τους πιστούς και πάντοτε, αφού πάντοτε είναι δεκτά από τον Θεό, είναι φανερό απ' όσα ειπώθηκαν. Στα επόμενα θα εξετάσουμε και πόσο είναι δεκτά.
2. Τί είναι εκείνο που κάνει δεκτό ένα δώρο μεταξύ των ανθρώπων; Τί κάνουμε με τα δώρα ώστε να θεωρηθεί ότι τα δεχθήκαμε; Μήπως ότι τα παίρνουμε στα χέρια μας και τα κρατούμε στην αγκαλιά; Καθόλου. Διότι πολλά ούτε να τα μεταφέρουν μπορούν, ούτε να τα δεχθούν στα χέρια εκείνοι που τα παίρνουν, όπως όταν το δώρο είναι χωράφι ή σπίτι ή κάτι τέτοιο.
3. Άλλα ποιο είναι εκείνο που σημαίνει την αποδοχή όλων των δώρων; Το να τα κατατάξει κανείς στα δικά του, το να τα οικειοποιηθεί. Αυτά τα δώρα λέγεται ότι γίνονται δεκτά.
4. Ο Θεός τόσο οικειοποιείται τα δώρα αυτά, ώστε τα ποιεί σώμα και αίμα του Μονογενούς. Αν λοιπόν δεν μπορούμε να διανοηθούμε τίποτε ίσο με αυτή την οικειοποίηση, άρα ούτε είναι δυνατόν να βρεθεί μέτρο για το πόσο αυτά τα δώρα είναι δεκτά.
5. Επίσης και από την ανταπόδοση για το δώρο φανερώνεται πόσο το δέχθηκε εκείνος που το έλαβε.
6. Ποια είναι λοιπόν εδώ η ανταπόδοση; Είναι ακριβώς το σώμα και το αίμα του Χρίστου. Ο Θεός, δεχόμενος από μας άρτο και οίνο, μας ανταποδίδει τον ίδιο τον Υιό. Και από που φαίνεται ότι αυτά μας δίνονται ως δώρα από τον Θεό αντί των δώρων πού προσφέραμε; Απ' όσα μας είπε Εκείνος πού είναι ενδεδυμένος με αυτά λέγοντας «Λάβετε», διότι έτσι φανερώνεται το δώρο. Με τη λέξη αυτή δηλώνεται και εκείνος που δίνει, και εκείνος που δέχεται, και το ίδιο το δώρο.
7. Υπάρχει κι ένας άλλος τρόπος να λάβει κανείς κάτι˙ να το λάβει σαν παρακαταθήκη, την οποία δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιήσουν οι λαβόντες.
8. Εσύ όμως για να μη νομίσεις κάτι τέτοιο, αλλά για να δεις ότι είναι δικό σου, σε διέταξε και να το χρησιμοποιήσεις, λέγοντας: «Φάγετε».
9. Έτσι λοιπόν είναι δεκτά τα δώρα από τον Θεό, και μάλιστα με τόση υπερβολή.
10. Γι' αυτό αγιάζουν πάντοτε όλες τις ψυχές των Χριστιανών, και ζώντων και νεκρών, τις ψυχές εκείνες που είναι ακόμη ατελείς κι έχουν ανάγκη αγιασμού. Διότι οι Άγιοι που έφθασαν στην τελειότητα στέκονται μαζί με τους Αγγέλους και είναι ήδη στην ουράνια ιεραρχία και δεν έχουν πλέον ανάγκη την επίγεια ιεραρχία.

ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

(t.) ΜϚ. Πς ε τ δρα τατα δεκτά εσι τ Θε
(1.) φεξς δ κκενο σκοπμεν· τι μν γρ π τς τελετς γιάζονται πάντες ο πιστοί, δλον π τν ερημένων· ε δ κα πάντοτε, ζητεν ξιον.
(2.) πε γρ δώρων στ προσαγωγ ερουργία, τ δρα δ ο πάντοτε δεκτ παρ τ Θε, λλ᾿ στιν διτν πονηρίαν τν προσαγόντων κα μισονται, κα ποπέμπονται· κα τούτου πολλα μν παρ τος παλαιος, πολλα δπαρ τος ν χάριτι ζσιν α ποδείξεις, ζητμεν μή ποτε κα τατα τ δρα νίοτε μάτην ερουργονται, μ γιαζόμενα ς δεκτα κατ τν παγγελίαν τς τελετς, ς ν οκ ε παρ γαθν νδρν, λλ᾿ στιν τε κα πονηρν προσφερόμενα.
(3.) τι γρ Θες κα τατα τ δρα ποστρέφεται, ταν προσάγων ναγς , δλον ξ ν κκλησία τοτο ποιε. Κα γρ ος οδε θανάσιμα μαρτάνοντας, οκ ἐᾷ ττοιατα δωροφορεν· κν τολμήσωσιν, ο παραδέχεται λλ᾿ ἀποδιώκει μετ τν δώρων. λλ᾿ πε ο πάντας τος τοιούτους κκλησία οδε καλς, λλ᾿ ο πλείους λανθάνουσι κα τ δρα ατν θεία τράπεζα δέχεται, τί χρ περὶ ἐκείνων τν δώρων γινώσκειν; ρα δεκτα παρ τ Θεκα γιασμο παντς ρημα; Κα ε τοτο δοθείη, δηλον πότε για, το τρόπου τν προσαγόντων ς π τ πλεστον μφιβαλλομένου παντελς γνοουμένου, καοτως μφιγνοοντας κα χωρς πίστεως προσερχομένους τος μυστηρίοις νάγκη μηδν παρ᾿ ατν τος πιστος φελεσθαι.
(4.) Τί ον πρς τατα στιν επεν;
(5.) τι διττς οσης τς τν δώρων προσαγωγς, τς μν πρώτης το οκοθεν ατ κομίζοντος ες τς τν ερέων χερας· τς δ δευτέρας τς κκλησίας πρς τν Θεόν.
(6.) μν πρώτη προσαγωγή, ταν πονηρς προσάγων , ματαία κα οδν ατς φελος τ προσφέροντι δι τπονηρν ατν εναι· ο γρ δ τ προσαγόμενα ατ δι᾿ ἑαυτ παρ τ Θε βδελυκτά, τι πν κτίσμα Θεο καλόν.
(7.) Τν δ δευτέραν παρ γαθν νδρν γινομένην καὶ ὑπρ τς το Θεο δόξης κα τν γίων κα τς σωτηρίας τς οκουμενικς κα πάσης πλς δικαίας ατήσεως, οδν κωλύει επρόσδεκτον εναι. Ο γρ νετέθη τις μολυσμς τος δώροις π τν χειρν το ξ ρχς ατ προσενεγκότος, λλ καθαρ μένοντα κα π καθαρν ναφερόμενα καὶ ἁγιάζονται κα γιάζουσι τος προσερχομένους. ν οδενγάρ ποτε τν λόγων τν ψύχων υπαρία τις τς μαρτίας ντεθναι δύναται, τι μαρτία προαιρέσεώς στι νόσημα κα μόνων ν εη τν λογικν τ π τς μαρτίας μολύνεσθαι.
(8.) Τί ον, ε ε καθαρ τ δρα τ παρ τν πονηρν προσαγόμενα, νόμος τς κκλησίας ο παραδέχεται; να τος προσάγοντας ντρέψ, να μάθωσι τς το Θεο ργς, ν ατος μήνισε, τν περβολήν, ς κα τ ατο κτίσματα ος οδν γκαλεν χει, δι᾿ ατος ποστρέφεται κα μισε· κα τατα μαθόντες φοβηθσι κα διορθώσωνται τν βίον· ατν δ τν δώρων οδεμίαν καταγινώσκει κακίαν. Δι τοτο οδν κωλύει δεκτ γίνεσθαι τατα κα γιάζεσθαι τν δευτέραν προσαγωγν ποιουμένων νδρν γαθν.
(9.) λλ᾿ εποι τις ν· Κα μν ο πάντες ο προσάγοντες ερες γαθοί, λλ᾿ νιοι κα πονηρίαν νοσοσι τν σχάτην· θεν ες τν ατν πορίαν περιΐσταται λόγος μν. ταν γρ τύχ κα μφοτέρους τος προσαγωγέας εναι θεοστυγες, νδέχεται γάρ, πόθεν πάρξει τος δώροις τ εναι Θε κεχαρισμένα κα δεκτ κα για κα γιαστικά; Οδαμόθεν λλ τότε μν ληθς δεκτα. ε δ μφίβολα, δι τὸ ἀμφιβάλλεσθαι τος τρόπους τν δωροφορούντων ατ καὶ ἱερουργούντων. «Οδες γρ οδε βεβαίως, φησί, τ τοῦ ἀνθρώπου, ε μ τ πνεμα τ ν ατ»· κα οτω πολλ μν περ τν τελετν πιστία κα μφιβολία· τ δ βέβαιον οδαμο· κα μετάληψις τν γιασμάτων οδν φελος οσει τος πιστος μεταλαμβάνουσι χωρς πίστεως.
(10.) Τατα εποι κα πορήσειεν ν, ε τις οεται τν ερέα ατν εναι τν κύριον τς τν δώρων τούτων προσαγωγς· οκ στι δέ· λλ τ μν τν προσαγωγν ατν κυρίως ργαζόμενον χάρις στν γιάζουσα. Τοτο γάρ στι προσενεχθναι ατ τ γιασθναι· δ᾿ κάστοτε ερουργν πηρέτης στν κείνης. Εσφέρει γρ οδν οκοθεν, οδέτι τολμ ποιεν λέγειν π τς αυτοκρίσεως κα τν λογισμν· λλ᾿ κενα μόνον παρέλαβεν κεθεν, ετε πργμά στιν, ετε λόγος, ετε ργον, κατ τν τρόπον ν κελεύσθη, κομίσας ποδίδωσι τ Θε· κα οτω τ δρα κατ τ ρέσκον τ Θε ε προσφερόμενα νάγκη ρεστ ατ ε κα δεκτ εναι.
(11.) Τί γρ ε τ καθ᾿ αυτν φαλός στιν κομίζων; Ογρ προστίθησιν οδν φαυλότης κείνου τος δώροις, οδ χείρω ποιε τν προσαγωγήν, σπερ οδ ατρικν φάρμακον κωλύεται εναι γιεινόν, τι διώτης νθρωπος κα τς τέχνης οδν παΐων ατ συνέθηκεν, ε μόνον ατρο κελεύσαντος κα τν κατασκευν πασαν κδόντος ατ συνέθηκε. Γένοιτο γρ ν ο δι τν μάθειαν το πηρετήσαντος μάταιον, λλ δι τν τέχνην το κδεδωκότος σωτήριον. π μν γρ το πηρέτου νεπιστημοσύνης οδν λαβεν· π δ τς το ατρο τέχνης πσαν δέξατο τν κατασκευήν.
(12.) Οτω κνταθα τ πν χάρις ργάζεται. δὲ ἱερες πηρέτης στ μόνον, οδ᾿ ατ τ πηρετεν οκοθεν χων. Κα τοτο γρ παρ τς χάριτος ατ. Τοτο γάρ στιν ερωσύνη δύναμις πηρετική τις τν ερν.

(t.) ΜΖ. σον εσ δεκτά
(1.) λλ᾿ τι μν πάντας τος πιστος γιάζει πάντα τδρα κα πάντοτε, πάντοτε ντα δεκτ τ Θε, δλον π τν ερημένων. πόμενον δ θεωρσαι κα σον εσ
δεκτά.
(2.) Τί γρ τ δώρ τ δεκτν εναι κα π τν νθρώπων;
Τί ποιοντες τ δρα δέχεσθαι ατ λέγονται; ρ᾿ τι τας χερσ λαμβάνομεν κα κόλπον ατος πέχομεν; Οδαμς. Πολλ γρ οδ κομίσαι τος λαμβάνοντας οδ ποδέξασθαι δυνατόν· σπερ ε γρς εη τ διδόμενον οκία τι τοιοτον.
(3.) λλ τί ν εη τ δέχεσθαι π πάντων τν δώρων;
Τ μετ τν δίων τάξαι, τ οκειώσασθαι, τατα δεκτλέγονται.
(4.) δ Θες τατα τ δρα οτως οκειοται, στε ατσμα κα αμα ποιεται το Μονογενος. Ε τοίνυν τς οκειώσεως ταύτης σον οδέν στιν νθυμηθναι, οδ σον εσ δεκτ μέτρον ερεν δυνατόν.
(5.) τι δ κα π τς ντιδόσεως δλον γίνεται σον ποδέχεται τ δοθν λαβών.
(6.) Τίς ον νταθα ντίδοσις; Ατ πάλιν τ σμα τοΧριστο κα τ αμα· λαμβάνων γρ παρ᾿ μν ρτον καονον Θες ατν ντιδίδωσι τν Υόν. Κα πόθεν δλον, φησίν, τι ς δρα τατα μν ντ τν προσαγομένων παρτο Θεο δίδοται. ξ ν ατς τατα περικείμενός φησι πρς μς· «Λάβετε», λέγων· οτω γρ μηνύεται τ δρον. Ταύτ τ φων κα διδος κα δεχόμενος κα τ διδόμενον σημαίνεται.
(7.) στι κα λλως τι λαβεν ς παρακαταθήκην, χρσθαι τος λαβόντας ο θέμις.
(8.) Σ δ᾿ να μ τοτο νομίσς, λλ᾿ δς τι σόν στι, καχρήσασθαι κέλευσε· «Φάγετε», λέγων.
(9.) Οτω δεκτ τ Θε τ δρα κα μετ τοσαύτης περβολς.
(10.) Δι τοτο γιάζουσιν ε πάσας Χριστιανν ψυχς κα ζώντων κα τεθνηκότων τς τελες τι κα δεομένας γιασμο. Ο γρ τελειωθέντες γιοι μετ τν γγέλων σττες κα ες τν οράνιον εραρχίαν δη τελέσαντες οκ τι δέονται τς πιγείου εραρχίας.

Κεφάλαιο 46
Πώς αυτά τα δώρα είναι πάντοτε δεκτά από τον Θεό
1. Κατόπιν, ας εξετάσουμε κι εκείνο. Το ότι μεν από την τελετή αγιάζονται όλοι οι πιστοί είναι φανερό από εκείνα που ελέχθησαν. Εάν δε τούτο συμβαίνει πάντοτε, είναι άξιο να το εξετάσουμε.
2. Η ιερουργία αυτή είναι προσφορά δώρων, τα δε δώρα δεν είναι πάντοτε δεκτά από τον Θεό, αλλά υπάρχουν μερικά που εξαιτίας της πονηρίας των προσφερόντων μισούνται και αποπέμπονται, και γι’ αυτό υπάρχουν πολλές αποδείξεις τόσο στους παλαιούς όσο και στους ζώντες στην εποχή της χάριτος. Ας ερευνήσουμε λοιπόν μήπως και αυτά τα δώρα ενίοτε ματαίως ιερουργούνται και ως απαράδεκτα δεν αγιάζονται όπως υπόσχεται η τελετή, από το γεγονός ότι δεν προσφέρονται πάντοτε από αγαθούς άνδρες, αλλά μερικές φορές και από πονηρούς.
3. Ότι ο Θεός και αυτά τα δώρα τα αποστρέφεται όταν ο προσφέρων είναι βέβηλος, είναι φανερό από το ότι και η Εκκλησία αυτό κάνει. Διότι όσους γνωρίζει ότι αμαρτάνουν θανάσιμα δεν τους επιτρέπει να προσφέρουν τέτοια δώρα. Και αν τολμήσουν, δεν τους δέχεται, αλλά τους διώχνει μαζί με τα δώρα. Επειδή όμως η Εκκλησία δεν γνωρίζει καλά όλους αυτούς τους ανθρώπους, αλλά οι περισσότεροι μένουν άγνωστοι και δέχεται η θεία τράπεζα τα δώρα τους, τί πρέπει να νομίζουμε για τα δώρα αυτά; Άραγε είναι απαράδεκτα από τον θεό και στερούνται από κάθε αγιασμό; Και αν είναι έτσι το πράγμα, τότε δεν μπορούμε πλέον να γνωρίζουμε πότε έχουν αγιασθεί, διότι ως επί το πλείστον ή αμφιβάλλουμε για το ποιόν των προσφερόντων ή δεν το γνωρίζουμε καθόλου. Και έτσι οι πιστοί θα προσέρχονται με αβεβαιότητα και χωρίς πίστη στα μυστήρια και συνεπώς δεν θα ωφελούνται καθόλου από αυτά.
4. Τί μπορούμε λοιπόν να απαντήσουμε σ' αυτά;
5. Ότι η προσφορά των δώρων γίνεται σε δύο στάδια. Πρώτη είναι ή προσφορά του πιστού που φέρνει τα δώρα και τα παραδίδει στα χέρια των ιερέων, και δεύτερη η προσφορά τους από την Εκκλησία προς τον Θεό.
6. Η πρώτη προσφορά, όταν ο προσφέρων είναι πονηρός, είναι μάταιη και δεν προξενεί κανένα όφελος σ' εκείνον που προσφέρει τα δώρα, για το λόγο ότι αυτός είναι πονηρός· διότι τα προσφερόμενα αυτά καθ' εαυτά δεν είναι βδελυκτά στον Θεό, επειδή κάθε κτίσμα του Θεού είναι καλό.
7. Τη δεύτερη όμως προσφορά που γίνεται από αγαθούς άνδρες για τη δόξα του Θεού και των αγίων, για τη σωτηρία της οικουμένης και γενικά για κάθε δίκαιο αίτημα, τίποτε δεν την εμποδίζει να είναι ευπρόσδεκτη. Διότι κανένας μολυσμός δεν αφέθηκε επάνω στα δώρα από τα χέρια εκείνου πού τα πρόσφερε στην αρχή, αλλά μένοντας καθαρά και προσφερόμενα από καθαρούς αγιάζονται και αγιάζουν εκείνους που κοινωνούν. Διότι δεν μπορεί ποτέ να τεθεί ακαθαρσία αμαρτίας σε κανένα από τα άλογα ή τα άψυχα, διότι η αμαρτία είναι νόσημα της προαιρέσεως, και μόνο τα λογικά όντα μπορούν να μολυνθούν από την αμαρτία.
8. Αφού λοιπόν είναι πάντοτε καθαρά τα δώρα που προσφέρονται από τους πονηρούς, γιατί ο νόμος της Εκκλησίας δεν τα δέχεται; Για να ντροπιάσει εκείνους που τα προσφέρουν, για να μάθουν την υπερβολική οργή του Θεού εναντίον τους, αφού Αυτός και τα κτίσματα Του ακόμη, εναντίον των οποίων δεν έχει τίποτε, εξαιτίας τους τα αποστρέφεται και τα μισεί˙ και μαθαίνοντας να φοβηθούν και να διορθώσουν τη ζωή τους. Στα ίδια όμως τα δώρα δεν καταλογίζει καμία κακία. Γι' αυτό δεν υπάρχει εμπόδιο να γίνονται δεκτά τα δώρα και να αγιάζονται, όταν η δεύτερη προσφορά γίνεται από αγαθούς άνδρες.
9. Άλλα, θα πει κανείς, οι ιερείς που προσφέρουν τα δώρα δεν είναι όλοι αγαθοί, αλλά μερικοί νοσούν από την χειρότερη πονηρία. Έτσι ο λόγος μας καταλήγει στην ίδια απορία. Όταν λοιπόν τύχει και οι δύο προσφέροντες (ο πιστός και ο ιερεύς) να είναι μισητοί στον Θεό, πράγμα που μπορεί να συμβεί, από που εξασφαλίζεται το να είναι τα δώρα ευάρεστα στον Θεό και δεκτά και άγια και αγιαστικά; Από πουθενά. Άλλα τότε θα είναι πράγματι απαράδεκτα, σε κάθε άλλη δε περίπτωση αμφίβολα, επειδή θα υπάρχει αβεβαιότητα για το ποιόν εκείνων που προσφέρουν τα δώρα κι εκείνων που τα ιερουργούν. Διότι, όπως λέγει ο Απόστολος, κανείς δεν γνωρίζει με βεβαιότητα τα του ανθρώπου, εκτός από το πνεύμα που είναι μέσα σ' αυτόν. Και έτσι θα υπάρχει πολλή απιστία και αμφιβολία γύρω από την τελετή, και πουθενά η βεβαιότητα, και η μετάληψις των μυστηρίων δεν θα φέρει καμιά ωφέλεια στους πιστούς, αφού θα μεταλαμβάνουν χωρίς πίστη.
Αμέθυστος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.