Του Ιωάννου
Ρίζου
Όχι μόνο η ερευνητική αλλά
κυρίως η χριστιανική ηθική, μας προτρέπει να εξετάσουμε το παραπάνω ζήτημα με
έναν δίκαιο διαχωρισμό.
Aπό το
1948 που η Εκκλησία της Ελλάδος έπεσε στην βαρύτατη προδοσία της Πίστεως,
συνιδρύοντας και συμμετέχοντας στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών -κάτι που προϋπόθετε
την εκ μέρους της αποδοχή της θεωρίας των
κλάδων- της στέρησε εν πολλοίς το
αξίωμα της να εμφανίζεται ως προστάτης και φορέας ορθόδοξων θέσεων. Έτσι δεν θα
ήταν αβάσιμο να εξετάσουμε το παραπάνω ζήτημα απορρίπτοντας τις καταδικαστικές
κατά των παλαιοημερολογιτών αποφάσεις της Ελλαδικής Εκκλησίας από το 1948 και
μετά ως αμφίβολου κύρους.
Τα δεδομένα που έχουμε λοιπόν για την περίοδο 1924 έως το 1948
είναι εν συντομία τα παρακάτω:
1. Το πρώτο έτος της
ημερολογιακής μεταβολής, ιδρύονται θρησκευτικοί σύλλογοι οι οποίοι οργανώνουν
το παλαιοημερολογίτικο «κίνημα». Πίσω τους κρύβονται αγιορείτες Μοναχοί κυρίως
ο Ματθαίος Καρπαθάκης και ο Αρσένιος Κοττέα (Ρουμάνος),αλλά και πολλοί ιερείς και
λαϊκοί απανταχού στην Ελλάδα. Οι παλαιοημερολογίτες μέσω αυτών των συλλόγων,
προτρέπουν τον λαό σε απείθεια κατά της Εκκλησίας, διακοπή εκκλησιαστικής
κοινωνίας,[1]
άρνηση της Θείας Κοινωνίας[2] και
του βαπτίσματος των Νεοημερολογιτών[3]
κηρύττοντας την απόσχιση από Αυτήν γιατι «εναυάγησε».[4]
Έτσι διέκοψαν σιωπηρά, άτυπα αλλά άμεσα ήδη από το 1924 τις σχέσεις τους με την
Εκκλησία της Ελλάδος.
2. Στις 28-10-1924, η Σύνοδος της ελλαδικής Εκκλησίας επαναλαβάνει «την εμμονήν Αυτής εις τας ληφθείσας
ανεκκλήτους αποφάσεις». Η κατάσταση αυτή διατηρείται
μέχρι το 1935.
3. Το 1935 οι παλαιοημερολογίτες ισχυρίσθηκαν ότι έχουν νέα
«Εκκλησίαν» αφού τότε απέκτησαν δικούς τους Αρχιερείς.[5] Συγκεκριμένα,
την Κυριακή 13/26 Mαΐου 1935) οι τρείς Μητροπολίτες που τους καθοδηγούν
πλέον,δηλώνουν επίσημα –επ΄εκκλησίας[6]- ότι
αποκόπτουν οριστικά κάθε σχέση και εκκλησιαστική κοινωνία με την Ιεραρχία της
Εκκλησίας της Ελλάδος ως «εμμενούσης εις
την ημερολογιακήν καινοτομίαν».[7] Οι
τρείς Επίσκοποι ταυτόχρονα εξέδοσαν διάγγελμα «προς τον ευσεβή ορθόδοξον Ελληνικόν λαόν» που εκθέτουν τους λόγους,
«δι' ους απεσχίσθησαν της Εκκλησίας
…καλούντες τους νεοημερολογίτας όπως αποκηρύξωσι το Γρηγοριανόν Ημερολόγιον ως
αντορθόδοξον [ότι] διακόπτουσι πάσαν
σχέσιν και εκκλησιαστικήν επικοινωνίαν μετά της Εκκλησίας», την οποία
εκήρυτταν σχισματική.[8]
4. Την επομένη 26-5-1935, με έγγραφο τους που επιδίδουν με δικαστικό
κλητήρα στην Ι. Σύνοδο,οι τρείς Επίσκοποι, της γνωστοποιούν την απόφασιν τους, «ότι διακόπτουσι του λοιπού πάσαν σχέσιν
και εκκλησιαστικήν επικοινωνίαν μετ' Αυτής εμμενούσης εις την ημερολογιακήν
καινοτομίαν και αναλαμβάνουσι «την πνευματικήν ηγεσίαν και ποιμαντορίαν του
αποκηρύξαντος την διοικούσαν Εκκλησίαν».
5. Στις 31 Μαΐου/13 Ιουνίου 1935 οι τρεις επίσκοποι με έγγραφο τους εμφανίζονται
πλέον ως «Σύνοδος» με Πρόεδρο τον Δημητριάδος Γερμανό, που υπέγραψε έγγραφο
προς την Ι. Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος με το οποίο, επαναλαμβάνει την υπό
των 3 Μητροπολιτών αποκήρυξη της Διοικούσας Εκκλησίας ως σχισματικής
(26-5-35 ), και αρνείται κάθε δικαιοδοσία αυτής (της Συνόδου) σε αυτούς.
6. Εν τω μεταξύ οι τρεις Μητροπολίτες -αρχηγοί του
παλαιοημερολογίτικου κινήματος-, προέβησαν στην χειροτονία τεσσάρων
Επισκόπων, των Κυκλάδων Γερμανού Βαρυκοπούλου (5-6-1935), Μεγαρίδος Χριστοφόρου
Χατζή (6-6-1935), Βρεσθένης Ματθαίου Καρπαθάκη (7-6-1935) και
Διαυλείας Πολυκάρπου Λιώση (7-6-1935) , κι έτσι συγκρότησαν
7 μελή Σύνοδο.
7. Την 14η Ιουνίου 1935 οι 3 πρωταίτιοι καθαιρούνται κατηγορουμένοι «επί φατρία, τυρεία, παρασυναγωγή, αποσχίσει
και καταφρονήσει της κανονικής και νομίμου Εκκλησίας της Ελλάδος και
παροτρύνσει του Ιερού Κλήρου και λαού όπως αποκηρύξωσι την κανονικήν και
νόμιμον Εκκλησίαν της Ελλάδος,
απεπειραθέντες
να εξεγείρωσι τον λαόν κατ' αυτής και να μειώσωσι το γόητρον αυτής και απέκοψαν
εαυτούς από του σώματος της Ιεραρχίας, πήξαντες αντικανονικώς και παρανόμως
ιδίαν θρησκευτικήν κοινότητα, ιδρύσαντες 7μελή Σύνοδον υπό τον τίτλον «Η Ιερά
Σύνοδος της Ορθοδόξου Ελληνικής Εκκλησίας της ακολουθούσης το πάτριον
Εκκλησιαστικόν Ημερολόγιον», καταπατήσαντες προς τοις Ι. Κανόσι και τους Νόμους
του Κράτους, ενεργήσαντες εκ συστάσεως κατά της κανονικής και νομίμου Εκκλησίας
και της Ιεραρχίας αυτής, ην απεκήρυξαν ως σχισματικήν».
Για τους 4 νεοχειροτονηθέντες επισκόπους επίσης, με την υπ' αριθμ. 3/3-7-1935 απόφαση, η Ι. Σύνοδος
τους κήρυξε ενόχους, «Παρανόμου και
αντικανονικής χειροτονίας εις Επισκόπους, προσχωρήσεως εις το σχίσμα το
δημιουργηθέν υπό των τ. Μητροπολιτών Δημητριάδος Γερμανού, πρ. Φλωρίνης
Χρυσοστόμου και Ζακύνθου Χρυσοστόμου, αντιποιήσεως αρχής διά συμπήξεως
παρασυναγωγής, φατρίας και τυρείας» και τους επέβαλε, «την ποινήν της
καθαιρέσεως» και της επαναφοράς εις την των μοναχών τάξιν.
8. Τέλος η Ι. Σύνοδος κήρυξε
αντικανονικά και παρανόμως από τους παλαιοημερολογίτες τελούμενα Μυστήρια ώς: «άκυρα και μηδέποτε γενόμενα».[9]
“Και τας υπό των παλαιοημερολογιτών
«Αρχιερέων» τελουμένας χειροτονίας η ΔΙΣ εθεώρησεν ωσαύτως αντικανονικάς και
παρανόμους, εφ' όσον ετελέσθησαν μετά την καθαίρεσιν αυτών».
Ίσως
κάποιοι να αμφισβητούν ότι και η Σύνοδος πρίν το 1948 ήταν
Ορθόδοξη και ίσως να θεωρούν ότι η Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος
έγινε αιρετική –προδίδουσα την Πίστη– από το 1924. Άν υιοθετήσουν αυτή τη θέση
θα πρέπει παράλληλα να μας δικαιολογήσουν επαρκώς το πώς οι τρείς Μητροπολίτες
που ηγήθηκαν του παλαιοημερολογίτικου αγώνα συμμετείχαν σε μια αιρετική
Σύνοδο επι 11 χρόνια η οποία καταδίκαζε, καθαιρούσε, αποσχημάτιζε, φυλάκιζε
και δίωκε παλαιοημερολογίτες.
[1] Χρυσοστόμου
(Α'), Αρχιεπισκόπου Αθηνών..., Ημερολογιακά Β' 1929 σ. 4-5.
[2] Ό.ά.
σ. 4-5. και Αθ. Δανιηλίδου, Η διόρθωσις του Ημερολογίου ή η μετακίνησις του
Εορτολογίου. Αθήναι 1926 σ. 11-13, 71. «Κατηγγέλθη
επίσης ότι οι εν Θεσσαλονίκη παλαιοημερολογίται, βδελυττόμενοι τους Ι. Ναούς
της Εκκλησίας της Ελλάδος, μετέβαινον εις τον αυτόθι σερβικόν ναόν, όστις
ελειτούργει κατά το παλ. ημερολόγιον, και ότι οι σέρβοι ιερείς εφωτογράφησαν το
πολυπληθές εκκλησίασμα ίνα ενισχύσωσι τας βλέψεις αυτών, προς δημιουργίαν
ζητήματος σερβικής εν Θεσσαλονίκη μειονότητας. Διά τον Ματθαίον Καρπαθάκην
κατηγγέλθη ότι εφωράθη πέμπων εξ Αγίου Όρους ταχυδρομικώς εις Αθήνας εντός
φακέλλου γνησίαν Θ. Ευχαριστίαν προς μετάληψιν των παλαιοημερολογιτών. Έτεροι
παλ/ται συνίστων τοις οπαδοίς αυτών να θέτωσιν αφ' εσπέρας, τεμάχιον άρτου επί
της εικόνος και την επιούσαν ημέραν να μεταλαμβάνωσιν αυτού ως Θ. Κοινωνίας,
ενώ έτεροι συνίστων χωρισμόν από κοίτης εις ανδρόγυνα ακολουθούντα διάφορον
έκαστον μέλος ημερολόγιον. Εν τη «Εκκλησία» ωσαύτως εδημοσιεύθη η είδησις ότι
οι παλ/ται «λειτουργούσι χωρίς να μνημονεύωσι (του oικείου Ιεράρχου)
αναβαπτίζουσι παιδία βεβαπτισμένα εν τη Ορθ. Εκκλησία διότι δήθεν εβαπτίσθησαν
με το Νέον Ημερολόγιον» (Εκκλησία 1933 σ. 113).
[3] Ό.ά..
σ. 5. Πρβλ. περί αναβαπτισμών παιδίων εν Τήνω, εν: «Ανάπλασις» 1932 σ. 300.
[4] «Εκκλησία»
1934 σ. 10.
[5] Βλ.
Χρ. Νασλίμη, Η ημερολογιακή καινοτομία εξ
επόψεως εκκλησιαστικής: «Η Φ.Ο.» 1950 φ. 86 σ. 3. Πρβλ. και «Η πανηγυρική
δικαίωσις του αγώνος μας»: «Η Φ.Ο.» 1949 φ. 67 σ. 3.
[6] «Ούτοι εξετράπησαν εις ύβρεις και αράς κατά της Εκκλησίας και της Ι.
Συνόδου ζητήσαντες την αποκήρυξιν του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου και την
επαναφοράν του παλαιού ημερολογίου. («Εκκλησία» 1935 σ. 193). «Εφημερίδα
των Ελλήνων» της 28-5-1935 Βλ. και «Καθημερινήν» 28-5-35.
[7] «Εκκλησία» 1935 σ. 175.
[8] Βλ. εφημερίδα «Ο Τύπος»
28-5-1935.
[9] ΚώΔΙΣ 1939-1941 σ. 234. Ως προς
τα μυστήρια. βλ. απόφασιν ΙΣΙ της 3-8-1946, εν: ΚώΙΣΙ 1946, σ. 15. Κατά την
λήψιν της αποφάσεως ταύτης επιφυλάξεις διετύπωσεν ο Μητροπολίτης Σερρών Κων/νος
(ΚωΙΣΙ 1946 σ. 17).
Παρακαλώ να δημοσιευθεί
ΑπάντησηΔιαγραφήδιότι εμείς στην δική μας σελίδα ανεβάζουμε τα δικά σας άρθρα, όπως θα δημοσιεύσουμε και το συγκεκριμένο.
«Άν υιοθετήσουν αυτή τη θέση θα πρέπει παράλληλα να μας δικαιολογήσουν επαρκώς το πώς οι τρείς Μητροπολίτες που ηγήθηκαν του παλαιοημερολογίτικου αγώνα συμμετείχαν σε μια αιρετική Σύνοδο επι 11 χρόνια η οποία καταδίκαζε, καθαιρούσε, αποσχημάτιζε, φυλάκιζε και δίωκε παλαιοημερολογίτες».
Απάντηση:
Μετανόησαν κύριε Ρίζο που πίστεψαν τους Μασόνους καινοτόμους αρχιεπίσκοπο και Πατριάρχη
ενω εσείς [ για όλους το γράφω ] συνεχίζετε να τους πιστεύετε
Η ύπαρξη μεγάλων αγίων στο νεό ημερολόγιο,όπως ο Άγιος Παίσιος και ο Άγιος Πορφύριος, δεν προβληματίζει καθόλου τους ΓΟΧ και γενικότερα όλους τους φανατικούς παλαιοημερολογίτες? Τα θαύματά τους,εξακολουθούν και μέχρι σήμερα,να γίνονται και να μας συγκινούν!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤέλος η Ι. Σύνοδος κήρυξε αντικανονικά και παρανόμως από τους παλαιοημερολογίτες τελούμενα Μυστήρια ώς: «άκυρα και μηδέποτε γενόμενα»
ΑπάντησηΔιαγραφήΜΗ ΛΕΜΕ ΤΑ ΙΔΙΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ... ΟΙ ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΗΤΕΣ ΕΧΟΥΝ ΜΥΣΤΗΡΙΑ...
Η ΕΜΜΟΝΗ ΣΑΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΤΙΠΑΤΕΡΙΚΗ . ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ Η ΕΠΙΣΗΜΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥΣ ΝΑ ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΕΙ ΤΟΥΣ ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΗΤΕΣ ΠΕΡΙ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ..ΟΤΑΝ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΟΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ Κ ΠΟΛΛΟΙ ΕΠΙΣΚΟΠΟΙ ΕΙΝΑΙ ΜΑΣΩΝΟΙ Κ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ Κ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ Π.Σ.Ε ΑΠΟ ΤΟ 1948 . ΤΕΛΟΣ . ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΛΥΘΟΥΝ ΟΙ ΣΥΝΟΔΟΙ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ ..ΑΛΛΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΕΧΟΥΝ .. ΜΗΝ ΜΠΕΡΔΕΥΕΣΤΕ κ ΡΙΖΟ .
Η Ορθόδοξη Εκκλησία ποτέ δεν αποδέχθηκε την προτεσταντική "Θεωρία των Κλάδων". Η προτεσταντική "Θεωρία των Κλάδων" προϋποθέτει την ανυπαρξία της Μιας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας. Να μην γράφουμε ό,τι να ΄ναι...
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοια από τις συνόδους του παλαιού έχει έγκυρα μυστήρια???????????????
ΑπάντησηΔιαγραφήΉ μήπως έχουν όλες έγκυρα μυστήρια??????????
Μόνο οι φλωριναίοι έχουν έγκυρα μυστήρια??????????
Μήπως να σας θυμήσουμε για τα πιστοποιητικά χειροτονίας των φλωριναίων πατέρων,δηλαδή του Ακάκιου Παππά και του Αυξέντιου Πάστρα????????????????
προς το SCRIPTA MANENT
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ότι γράφετε ότι "τους πιστεύουμε" δείχνει ότι η σκέψη σας κινείται σε ένα ημίφως. Προσωπικά έχω γράψει πάνω απο 1000 σελίδες στα βιβλία μου εναντίον τους, και η "Π.Π" ίσως χιλιάδες, αλλά εσείς συνεχίζετε να βολοδέρνετε.
Όσο για το ότι "μετανόησαν" οι 3 επίσκοποι...δεν υπάρχει κανένα κείμενο μετανοίας!Οι επίσκοποι δεν μπαινοβγαίνουν στις αιρέσεις χωρίς δημόσιους λίβελλους και επιτίμια!
Αντιθέτως κύριε SRIPTA MANENT υπάρχει κείμενο του πρ. Φλωρίνης που είχε απευθύνει στην "αιρετική" Σύνοδο, το 1936 με τίτλο "Έκθεσιν προς την Ι. Σύνοδον", που αναγνώριζε την Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος "ως νόμιμον εκκλησιαστικήν Αρχήν" Βλέπε: Μητροπολίτου πρ. Φλωρίνης, Υπομνήματα...σ. 3 επ.
Περίεργη μετάνοια!
Ι.Ρίζος
Ο Ακάκιος Παππάς δεν είχε χειροτονητήριο και έλεγε ότι τον χειροτόνησαν ο Σικάγου Σεραφείμ Ιβάνωφ και ο Γαλλίας Θεόφιλος Ιονέσκου,μέχρι που ο τελευταίος αρνήθηκε εγγράφως πλέον ότι χειροτόνησε ποτέ τον Ακάκιο ! !
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Αυξέντιος Πάστρας έλεγε ότι τον χειροτόνησαν ο Ακάκιος Παππάς και ο Χιλής Λεόντιος Φιλίπποβιτς,μέχρι που στο "χειροτονητήριό" του εμφανίστηκε να υπογράφει μόνο ο Χιλής Λεόντιος! ! Ο δε Ακάκιος ούτε καν στην φωτογραφία της χειροτονίας του Αυξέντιου δεν εμφανίζεται.
Ο βαθμός αξιοπιστίας και τα συμπεράσματα είναι δικά σας.
Οι Ρώσσοι της Διασποράς θέλησαν να βοηθήσουν τους παλαιοημερολογίτες της ελλάδας να έχουν μυστήρια,έστω και με αντικανονικές και προβληματικές σε βαθμό άκυρου χειροτονίες,και αντί να το δεχτούν με ταπείνωση αυτό οι παλαιοημερολογίτες υψηλοφρόνησαν και αυτοανακηρύχτηκαν ως η "εκκλησία των γνησίων ορθοδόξων χριστιανών" της ελλάδας,χειροτονώντας υπεράριθμους επισκόπους και κάνοντας πολλαπλές συνόδους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚακώς ανασκαλεύουμε πράγματα για το οποία έχει αποφασίσει ήδη η εκκλησία της Ελλάδος πριν το 2016 που νομιμοποιήθηκε η αίρεση.Αδιέξοδη συζήτηση,χωρίς νόημα.Εμείς,του νέου,γνωρίζουμε ότι έκαναν σχίσμα και δεν κοινωνούμε μαζί τους.Αυτοί,του παλαιού,κατηγορούν εμάς ,επίσης μη κοινωνώντας μαζί μας.Ας μείνουμε εκεί συνεχίζοντας τον αντιαιρετικό αγώνα.Αν κάποιος έχει αμφιβολίες για το πού ήταν η εκκλησία μέχρι σήμερα,ας το ψάξει μόνος,αφού δεν καταστάλαξε στα 100 περίπου χρόνια του σχίσματος.Καλή φώτιση σε όλους μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑκριβώς. Μέχρι το Κολυμπάρι η Εκκλησία της Ελλάδος δεν κήρυττε "γυμνή τη κεφαλή" αίρεση. Αντιθετως είχαμε και λέοντες που αποδείχθηκαν τελικά γατάκια.
ΔιαγραφήΜετά το Κολυμπάρι άλλαξαν τα πράγματα. Οι υπογραψαντες κι όσοι κοινωνούν μαζί τους, βρίσκονται εκτός Εκκλησίας, σαν τους Γοχ.