Του Μάνου Χατζηγιάννη

    Ντόμινο εξελίξεων με ανεξέλεγκτες διαστάσεις έχουμε κατά τα φαινόμενα μετά την πρόσφατη έξαρση του εκκλησιαστικού ουκρανικού ζητήματος με την αποδοχή εκ μέρους του Οικουμενικού Πατριαρχείου του αιτήματος για αυτοκεφαλία και την άμεση έντονη ρωσική αντίδραση.

Η ρωσική πλευρά πνέει μένεα κατά του Φαναρίου και αυτό διεφάνη τόσο από τις πρώτες αντιδράσεις όσο και από τις πλέον επίσημες, δια στόματος του Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνα.
Το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ έχοντας καλύψει βήμα βήμα το θέμα με καθημερινά του άρθρα έχει προειδοποιήσει πως βρισκόμαστε ένα βήμα πριν ανάψει η φλόγα της μεγάλης σύγκρουσης.
Σε προηγούμενο άρθρο έχουμε αναλύσει τα “ψιλα γράματα” της αντιπαράθεσης και την πολιτική διάσταση αυτής.
Σήμερα όμως βρισκόμαστε ενώπιον μιας άλλης διάστασης. Καθότι η κόντρα για το ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα αναζωπύρωσε την γενικότερη μανία αντιπαράθεσης μεταξύ των δύο ισχυρών πόλων της Ορθοδοξίας και άνοιξε τον ασκό του Αιόλου για άλλα, σοβαρότερα από την ουκρανική αυτοκεφαλία εκκλησιαστικά ζητήματα.

Μια κόντρα μεταξύ Μόσχας και Φαναρίου που περνάει από το “πρωτείο” στην Ορθοδοξία και φτάνει μέχρι το Άγιο Όρος, αλλά και τις σχέσεις με το Βατικανό.
Εδώ και ένα χρόνο γράφουμε διαρκώς πως οι δύο πυλώνες της Ορθοδοξίας διαγωνίζονται ποιος θα εναγκαλιστεί τον Πάπα περισσότερο από τον άλλον.
Σε αυτόν τον άτυπο διαγωνισμό θέτουν σε κίνδυνο την ίδια ην Ορθοδοξία. Τώρα όμως κατά πως φαίνεται τα πράγματα αλλάζουν. Η Μόσχα αλλάζει ρότα και επιχειρεί να εμφανιστεί ως προασπιστής της Ορθοδοξίας κόντρα στα ανοίγματα του Φαναρίου.
Υπενθυμίζεται πως όπως το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ πρώτο έχει αποκαλύψει σε λίγες ημέρες ο κ. Βαρθολομαίος θα βρεθεί στο Βατικανό με την ατζέντα του να περιλαμβάνει συζητήσεις με την προοπτική την “πλήρη ενότητα”.
Ο επικεφαλής του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, λοιπόν, Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ εμφανίστηκε να διαφωνεί με εκείνους που πιστεύουν ότι οι Ορθόδοξες και Ρ/Καθολικές Εκκλησίες τελικά θα ξεπεράσουν τη διαίρεσή τους.
«Παρά το γεγονός ότι η πίστη μας βασίζεται σε παρόμοια θεμέλια και σχεδόν στο ίδιο Σύμβολο Πίστεως, οι Καθολικοί έχουν διαφορετική διδασκαλία για το Άγιο Πνεύμα. Δεύτερον, σε σχεδόν χίλια χρόνια ιστορίας ξεχωριστής ύπαρξης έχουμε συσσωρεύσει πολλές αντιφάσεις και διαφωνίες» είπε στο τηλεοπτικό πρόγραμμα του Rossiya-24, σχολιάζοντας την πρόσφατη δήλωση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου για την αναπόφευκτη ενότητα των δύο χριστιανικών κλάδων.
Είπε επίσης ότι η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία θεωρεί αιρετικούς και διώκτες της Ορθοδοξίας κάποιους ανθρώπους που αναγνωρίζονται ως άγιοι από την Καθολική Εκκλησία. Βέβαια αυτό που ΔΕΝ είπε είναι κάποια εξήγηση για τους άλλους Αγίους των Ρωμαιοκαθολικών τους οποίους η Μόσχα αναγνώριζε πριν από ένα χρόνο με συνοδικές αποφάσεις της….
«Οι Καθολικοί μιλάνε για πιθανή αγιοποίηση του Καρδινάλιου Στεπίνατς, ο οποίος ήταν ένας Κροάτης καρδινάλιος, που η Καθολική Εκκλησία τον αντιμετωπίζει ως άγιο, αλλά σύμφωνα με την Ορθόδοξη Εκκλησία της Σερβίας, συμμετείχε άμεσα στη γενοκτονία των Σέρβων κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου», υπενθύμισε ο Ιεράρχης .
Ο Μητροπολίτης Ιλαρίων τέλος επεσήμανε κάποια άλλα επιχειρήματα, αποδεικνύοντας ότι η ενότητα των Εκκλησιών είναι αδύνατη σε προβλέψιμη προοπτική. Και ένας λόγος μεταξύ άλλων είναι πως υπάρχουν πολυάριθμες προσπάθειες επιβολής της Ουνίας στους Ορθόδοξους πιστούς κατά τη διάρκεια των σταυροφοριών αλλά και σύγχρονων αντι-ορθόδοξων δραστηριοτήτων των Ουνιτών στην Ουκρανία, όπως ανέφερε.
Είναι σαφές λοιπόν πως η φλόγα που άναψε με το ουκρανικό γίνεται πυρκαγιά σε πολλά μέτωπα…