Τρίτη 3 Ιουλίου 2018

«ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΣ Ή ΔΥΝΗΤΙΚΟΣ Ο 15ος ΚΑΝΟΝΑΣ;»

Τοῦ Ν. ΣΑΚΑΛΑΚΗ


Τις καθοδηγητικές αρχές περί «Δυνητικότητας» του 15ου Κανόνα της Α–Β Συνόδου τις πρωτοείδαμε –ανακαλύψαμε με ευκρίνεια στην μετάφραση του π. Γερασίμου Μενάγια (Αγιορείτου μοναχού) στο κείμενο– ερμηνεία του Βαλσαμώνος, ο οποίος μοναχός αυθαίρετα και ίσως σκόπιμα οροθέτησε την πνευματική φιλοσοφία του Κανόνα με ίδιες προσθήκες. Επεξηγών τον εαυτό του (και όχι τον Βαλσαμώνα) ο π. Γεράσιμος γράφει: «Το “εάν εαυτόν αποτειχίση, ήγουν χωρίση από της κοινωνίας του πρώτου αυτού” σημαίνει την προαίρεσιν ήτοι εάν θελήση, και ουχί επιβολήν εκκοπής του μνημοσύνου» (τα υπογραμμισμένα είναι του π. Γερασίμου) και συνεχίζει ότι: «ο μνημονεύων μέχρις εκδόσεως Συνοδικής αποφάσεως εν τάξει είναι».
Όταν αναφέρουμε αρνητική – αντιθετική στάση στην «Δυνητική Ερμηνεία» του π. Γερασίμου ή του π. Επιφανίου, δεν απορρίπτουμε–αμφισβητούμε τις ασκητικές τους εμπειρίες ή την ορθόδοξη πίστη τους, όπως καταλαβαίνουν(;) μερικοί (π.χ. Π. Τελεβάντος, Ελένη Λωρίτου και άλλοι).
Αρνούμεθα την συμφιλίωση της θεωρίας τους με την πραγματικότητα της Ορθοδοξίας. Ας θέσουμε το ζήτημα με άλλο τρόπο: Παραδεχόμαστε την ηθική αρετή τους αλλά παίρνουμε πνευματική–επιστημονική θέση στην ερμηνεία τους. Να υπογραμμίσουμε, ότι δεν είναι αλάθητοι. Ο πνευματικός ατομικός εμπειρισμός τους δεν συμπίπτει αντικειμενικά και καθολικά με την σύνολη διαχρονική Ορθοδοξία.
Ο Π. Τελεβάντος νομίζει, ότι έχω αμυδρές εικόνες στη σκέψη–συνείδηση για π. Επιφάνιο και π. Αυγουστίνο. Όταν ο π. Αυγουστίνος διέκοψε το μνημόσυνο του αιρετικού Πατριάρχη Αθηναγόρα ήμουν 19 ετών. Ισχυρίζεται, ακόμη, ότι ο π. Αυγουστίνος δεν «πετροβόλησε» τον π. Επιφάνιο (όπως εγώ).
Να υπογραμμίσω, χαρακτηριστικά γεγονότα της εποχής εκείνης.
Ο π. Επιφάνιος, που όλα τα θεωρούσε «ανοήτους ζηλωτισμούς» το 1969 με τρεις (3) πολυγραφημένες επιστολές του (Σελίδες 60) ήθελε να σταματήσει κάθε μελετώμενη αντίδραση στο Άγιο Όρος. Αντίθετα, ο π. Αυγουστίνος υπογραμμίζει (προς Πατριάρχη Δημήτριο, 1972):
«Παναγιώτατε δέσποτα! Ως είναι γνωστόν, ο υποφαινόμενος, ως και δύο έτεροι ιεράρχαι της Β. Ελλάδος, ηναγκάσθημεν μετά πολλής θλίψεως και οδύνης δια λόγους συνειδήσεως να διακόψωμεν το μνημόσυνον του προκατόχου υμών Πατριάρχου Αθηναγόρου… Παρ’ όλην δεν την έξωθεν πίεσιν (Δυνητικές ερμηνείες, σχισματικοί φόβοι) ίνα επαναλάβωμεν το μνημόσυνον, ημείς επεμείναμεν εις την διακοπήν…» (Βιβλίο «Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΥ», σελ. 134-135).
Ερώτημα: Η στάση του π. Αυγουστίνου, άκρως αντιθετική με την στάση του π. Επιφανίου, ερμηνεύεται ως «πετροβόλημα» στον π. Επιφάνιο;
Επίσης ο π. Φιλόθεος Ζερβάκος (1963) τονίζει σε τηλεγράφημά του: «Συγχαίρω υμάς εκ καρδίας, καθώς και πάντας τους Ηγουμένους και μοναχούς αδελφούς Αγιορείτας, δια το θάρρος, την πίστιν και ανδρείαν, την οποία επιδείξατε εσχάτως κατά της εσπευσμένης, παραλόγου ασυνέτου, δολίας και δουλικής ψευδοενώσεως του Οικ. Πατριάρχου Αθηναγόρου μετά του Πάπα Παύλου»…
Υ.Γ. Μη βραδύνωμεν, ου γαρ οίδαμεν τι τέξεται η επιούσα» (Προς Ηγουμένους Αγ. Όρους).
Η μελλοντική εκτίμηση του π. Φιλόθεου είναι όντως αγία και προφητική ενώ του π. Επιφανίου στατική, επιβραδυντική της ορθόδοξης μαρτυρίας του Εκκλησιαστικού σώματος. Αυτή ακριβώς η επιβραδυντική στάση είναι, κ. Τελεβάντε, η «ενδιάμεση» βαθμίδα εκκλησιολογίας.
Ο μη παραγωγικός, αντι-οικουμενιστικός(;) προσανατολισμός του πατρός Επιφανίου, οι μακροπρόθεσμες συμβουλές του, ως πρώτες επιλογές της «Δυνητικής ερμηνείας ήταν (συνοπτικά):
- Για τις συμπροσευχές: «Εγένοντο και άλλοτε αυτά», «αποτελούν κοινωνικές εκδηλώσεις».
- Δεν υπάρχει λοιπόν κίνδυνος να μολυνθώμεν, ούτε μνημονεύοντες του Πατριάρχου (εφόσον δεν κατεδικάσθη), ούτε πολλώ μάλλον τους μνημονεύοντας αυτού. Τα αντιθέτως λεγόμενα είναι ανόητοι ζηλωτισμοί.
- Ο όγκος εξήντα (60) και πλέον επισκόπων (Ελλαδική Εκκλησία) ανέχονται «άχρι καιρού».
- Αγαπητέ, ας καταλείπωμεν εις αυτούς (επισκόπους Ελλάδος) την εκλογήν της στιγμής. Εκείνοι είναι ηγέται. Τον χρόνον των πολέμων και των επαναστάσεων δεν καθορίζουν οι στρατιώται, αλλά οι αξιωματικοί.
Αναμφίβολα ήταν «λογικές» επιλογές, χωρίς την προοπτική των ι. κανόνων, οι οποίες έδωσαν στη συνέχεια μέγιστη αυτοτέλεια στον οικουμενισμό. Η «ενδιάμεση» εκκλησιολογία της ημερίδας της Θεσσαλονίκης δεν αποδεικνύεται με πειράματα ή με μαθηματικές πράξεις παρά μόνο με την δύναμη της πνευματικής κατανοήσεως των Πατέρων – ι. κανόνων. Όταν οι Ορθόδοξοι συμμετέχουν στις ακολουθίες–λειτουργίες, όπου μνημονεύεται αιρετικός επίσκοπος, τότε ομολογούν–δέχονται ότι βιώνουν από κοινού την χάρη, την αλήθεια.
Αυτή είναι η θέση της Εκκλησίας.
«Ουκ εσμέν αποσχισταί (σχισματικοί), ω θαυμάσιε, της του Χριστού Εκκλησίας… Η μη εναντίωσις στα κακόδοξα ήθη τυγχάνει προδοσία σαφής και παράλυσις των Ι. Κανόνων (Αγ. Θεόδωρος Στουδίτης).
Αυτή η «Δυνητική» αντίληψη του κανόνα ευνοεί τις οικουμενιστικές διεργασίες. Οι δεκαετίες που πέρασαν είναι εγγυημένη επιβεβαίωση και μέθοδος ελέγχου της αναποτελεσματικής (πρακτικά) αυτής αντίληψης και το κυριότερο, είναι ο καλύτερος τρόπος απάμβλυνσης της Ορθόδοξης αυτοσυνεδησίας, η οποία απάμβλυνση είναι και ο ασφαλέστερος δρόμος προς τον οικουμενισμό.
Ας προσεχθεί ιδιαίτερα ο λόγος του Απ. Παύλου:
«Ει τις ευαγγελίζεται υμίν παρ’ ό παρελάβετε, ανάθεμα» Δεν είπε απλά, εάν κάποιος κηρύττη αντίθετα ή ανατρεπτικά, αλλά εάν ευαγγελίζεται έστω και κάτι το μικρόν « παρ’ ό παρελάβετε».
Εάν δούμε τον οικουμενισμό ως νέο «ευαγγελισμό», σύμφωνα με τον Απόστολο Παύλο, τότε ο κανόνας είναι (όπως και είναι) υποχρεωτικός, ισχύει δηλαδή το «ανάθεμα».
Όσοι τον εκλάβουν τον οικουμενισμό ως αντιθετικό (μόνο) στην Ορθοδοξία, τότε επαναπαύονται στην «Δυνητική Ερμηνεία».
Στην τελευταία εκδοχή –δυστυχώς– «ησυχάζει» πλήθος αντι-οικουμενιστών και κρυφών οικουμενιστών, γνήσια τέκνα της Εσπερίας!
ΝΙΚΟΣ Ε. ΣΑΚΑΛΑΚΗΣ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ

19 σχόλια:

  1. Ανώνυμος3/7/18, 5:46 μ.μ.

    Επιθυμητός ο σεβασμός στο Γέροντά μας. Αλλά κι ο άλλος Γέροντάς Φιλόθεος, απολαμβάνει σεβασμό Οσίου. Προς τι το πετροβόλημα σε όσους επικαλούνται τις θέσεις του; -Ο π. Επιφάνιος, αντιτιθέμενος σε όλους τους Αγίους διδάσκει ότι είναι ανόητοι ζηλωτισμοί η διδασκαλία της Εκκλησίας πως όσοι κοινωνούν με αιρετικούς μολύνονται. Και δίδασκε, για λόγους σκοπιμότητος της εποχής, από αγαθό λογισμό, ότι ...δεν μολύνονται!!!
    Από αυτά φαίνεται ότι οι συγκεκριμένοι, ανύπαρκτοι εκκλησιαστικά οι ίδιοι, πάνε να στηρίξουν τις αλλοπρόσαλλες και ανόητες θέσεις τους σε Γέροντες άλλων εποχών, που είχαν άλλα δεδομένα. Κι έτσι νομίζουν ότι καθάρισαν με τις μύξες. Και δεν καταλαβαίνουν ότι έτσι, δυστυχώς, λερώνονται περισσότερο και μυξιάζουν και άλλους!
    Κ.Ε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος3/7/18, 6:05 μ.μ.

    ΟΠΟΙΟΣ ΔΕΝ ΦΟΒΑΤΑΙ ΝΑ ΡΙΣΚΑΡΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΤΟΥ,ΑΣ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΕΣ ΜΕ ΤΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μα ο 15ος κανονας τους ηρθε βουτηρο στο ψωμι,και ενω ειναι κανονας εκτος των επτα αναγνωρισμενων συνοδων και μαλιστα του μεγαλου φωτιου,στο ακουσμα του οποιου παθαινουν μικρα εγκεφαλικα,τον θετουν και αυτοι ως βαση και "αυθεντια'για οποια αντιδραση ή μη,απλουστατα γιατι,ετσι δεν ενεργοποιουνται εναντιων τους οι αυστηροτεροι αποστολικοι κανονες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Για αλλη μια φορα , θερμα συγχαρητηρια κκ.ΣΑΚΑΛΑΚΗ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος4/7/18, 11:27 π.μ.

    Προς τα πνευματικοπαιδια των Θεσσαλονικέων οικονομιστων πατερων, στην διαμαρτυρια τους οτι η οικονομια ειναι παγια ποιμαντικη τακτικη της Εκκλησιας άρα γιατι να χτυπαμε τους πατερες τους.
    Ο λόγος αγαπητοι αδερφοι είναι επειδη η οικονομια στην Εκκλησία μας εφαρμοζεται για όλα τα ζητηματα πέραν των θεμάτων πίστεως. Δεν μπορει να διδάσκεται ως συλλογική γραμμη αντίστασης σε μια αιρεση, και ιδιαίτερα στο εφησυχασμένο και βολεμενο ποιμνιο των καιρων μας! Απο την στιγμη που δεν απειλουν την ζωη κανενός μας και μπορουμε ανετα να εφαρμοσουμε την ακριβεια στην εποχη μας η οικονομια που επικαλούνται ειναι "πονηρη". Το τι θα κάμνουν και πως θα οικονομησουν τα πνευματικοπαιδια τους που εχουν κωλύματα σε ατομικό επιπεδο ειναι στην διακριτικη τους ευχερεια κι εκει ειναι ανεκτη η οικονομια αφου ομως τους διευκρινισουν οτι θα υπάρχει κινδυνος μολυσμου.

    Αυτο που κάνουν οι Θεσσαλονικείς είναι σαν να διδασκουν σε συλλογικό επιπεδο οτι δεν υπαρχει κίνδυνος για το ποιμνιο αν θα κοινωνει με μη αποτειχισμενους!!! Και θέλουν να το παιζουν και να φέρονται ως ηγετες του αποτειχισμενου και αντι-οικουμενιστικου χωρου!! Γι'αυτο εγκαλουνται με επιμονη απο εμας αδερφοι γιατι αυτο που κάνουν ειναι αυθαιρεσία και παρανομία!!

    Αν απο αδυναμια δεν μπορουν να εφαρμοσουν την ακριβεια να πουν "μέχρι εδω μπορουμε, αλλα οφειλουμε να ενημερωσουμε το ποιμνιο για τον κινδυνο της οικονομιας που κανουμε, ήτοι να μην αποκρυψουμε την Αληθεια".
    Γιατι οπως πολυ σωστα ανεφερε και ο κ. Σακαλάκης σε προηγουμενο άρθρο του:
    «Αλλ’ ουν τον λόγον του Θεού ουδείς οφείλει νοθεύειν δια την ιδίαν αμέλειαν, αλλ’ ομολογείν μεν την εαυτού ασθένειαν, μη αποκρύπτειν δε την του Θεού αλήθειαν, ίνα μη υπόδικοι γενόμενοι μετά της των εντολών παραβάσεως και της του λόγου του Θεού παρεξηγήσεως» (Αγ. Μάξιμος Ομολογητής).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος4/7/18, 11:35 π.μ.

    Μαθηματικός είστε κύριε Σακαλάκη βλέπω και γιατί ασχολειστε με τα θεολογικά ζητήματα δεν καταλαβαίνω. Ο καθένας στη δουλεια του, αλλιώς ζημεια θα κανετε και στην ψυχή σας και στην ψυχή και των αλλων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος4/7/18, 2:33 μ.μ.

      Τό κακό δεν είναι οτι ένας μαθηματικός ασχολείται μέ θεολογικά θέματα . Τό κακό είναι οτι ένας μαθηματικός ασχολείται μέ θεολογικά θέματα κατά τρόπο σουρεαλιστικό !

      Διαγραφή
    2. Εσυ δηλαδη ως θεολογος θα μπορουσες να μας διευκρινησεις το θεμα ε;

      Διαγραφή
    3. Ανώνυμος4/7/18, 5:39 μ.μ.

      Αποφασίστε επιτέλους ανώνυμοι επικριτές! Γιατί και όταν σας τα ψάλλει ο κύριος Σημάτης που ειναι θεολογος πάλι κλοτσάτε...
      Χμμ...αραγε γιατί ο Χριστος μας να εμπιστευτηκε την Εκκλησία Του σε ψαράδες κι όχι στο ιερατείο των Εβραίων? Αιώνια, άλυτα μυστήρια...σχεδόν σουρεαλιστικα!

      Διαγραφή
    4. Το κακο ειναι οτι ασχολειται ενας μαθηματικος γιατι θεολογοι και εκκλησιαστικοι δεν καταλαβαν οτι ηταν δικο τους θεμα

      Διαγραφή
    5. Ανώνυμος4/7/18, 10:31 μ.μ.

      Ο καθένας μπορει να πεί την γνώμη του για διάφορα θεολογικά ζητήματα αλλά το να αναλυει τους κανονες της εκκλησίας ενας μαθηματικός μου φαινεται αδιανοτό.

      Διαγραφή
    6. Ανώνυμος4/7/18, 11:22 μ.μ.

      Εμάς να δεις ποσο τραγελαφικό μας φαίνεται "Ανώνυμε" 10.31μ.μ. που δεν περιορίζεσαι μονο στο μπλογκ του καταδικασμένου απο το Δ΄ Μονομελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών συκοφάντη Τελεβαντου κι έρχεσαι κι εδω να μας διασκεδασεις με τα σχόλιά σου! Απογοητευτηκες μαλλον που σε αγνοει το συμπαν ολοκληρο ε?

      Διαγραφή
  7. Ανώνυμος4/7/18, 12:06 μ.μ.

    Κάνει λάθος ο μαθηματικός Σακαλάκης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος4/7/18, 2:31 μ.μ.

      Πανικός στο στρατοπεδο των οικονομιστων!!! Τους αποστομώνει ο Σακαλακης και δεν τους αρεσει καθολου!!!

      Διαγραφή
  8. Ανώνυμος4/7/18, 12:29 μ.μ.

    Συγνώμη γιατι περιορίζετε την κριτικη σας μόνο στους τρεις Θεσσαλονικεις?
    Και οι πατερες της Ι.Μ. Μηλοχωριου π.Μαξιμος και π.Ιγνάτιος την ιδια γραμμη ακολουθουν. Απορουμε οι αδερφοί αποτειχισμένοι εκει στην Πτολεμαΐδα δεν ελέγχουν τους πατερες εκει για την γραμμή τους? Γιατι ειχαν εντονο αγωνιστικο φρονημα οι λαικοι εκει τι έγινε αποδειχθηκαν κι αυτοι κατωτεροι των περιστάσεων? Μονο λογια λοποιν?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος4/7/18, 1:19 μ.μ.

    Εύγε κύριε Σακαλάκη!

    Α.Να.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ΜΑΚΕΔΟΝΑΣ4/7/18, 6:23 μ.μ.

    Τώρα θα πετροβολουν εσάς κ.Σακαλακη. Οποίος δεν πάει με τα νερά τους και τους χαλάει τη σουπα, τότε μπαίνει στο στόχαστρο! Είναι κι αυτό ένα τίμημα για όσους ακολουθούν την αλήθεια και την ειλικρίνεια στον κάθε αγώνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Οσο η Δεσποτική παρακαταθήκη "όστις θέλει οπίσω μου ελθείν", είναι δυνητική, άλλο τόσο και ο 15ος κανόνας είναι δυνητικός.
    Τον παραλογισμό οι μέρες της ολικής αποστασίας τον βαφτίζουν κανονισμό, όμως εκ του "κανονιού" προέρχεται αυτή η συγκεκριμένη ρίζα της λέξης του δόλιου αυτοσκοπού της προδοσίας, που βροντάει στα κεφάλια όσων εν γνώση τους προδίδουν τις Άγιες παρακαταθήκες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.