Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου 2018

Η Μόσχα αμφισβητεί ευθέως και επίσημα την οικουμενικότητα του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως


    Σε ευθεία αμφισβήτηση του ρόλου του Οικουμενικού Πατριαρχείου ως του Πρώτου στην Ορθόδοξη Εκκλησία προχώρησε χθες ο μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνας με δήλωσή του στα ρωσικά Μέσα.
    Ο θεωρούμενος ως ο «υπουργός εξωτερικών» του ρωσικού Πατριαρχείου ασκεί δριμεία κριτική στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο στον οποίο χρεώνει πως «τώρα πάτησε πλέον ανοιχτά στο μονοπάτι του πολέμου» υποστηρίζοντας, ούτε λίγο ούτε πολύ, πως το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως αυτοανακηρύχθηκε Οικουμενικό.
  «Σήμερα το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως αυτοπαρουσιάζεται ως sui generis επικεφαλής των 300 εκατομμυρίων Ορθοδόξων του πλανήτη και τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως τον βλέπουν σχεδόν ως έναν Ορθόδοξο Πάπα. Και, όμως, τουλάχιστον ένα ήμισυ του ορθοδόξου πληθυσμού δεν θα τον αναγνωρίζει πλέον ούτε ως πρώτον μέσα
στην οικογένεια των Ορθοδόξων Εκκλησιών», δήλωσε χαρακτηριστικά ο μητροπολίτης.
   Ενδεικτική του κλίματος που επικρατεί αυτήν την στιγμή στις τάξεις του Πατριαρχείου της Ρωσίας είναι η φρασεολογία που χρησιμοποιεί ο μητροπολίτης Βολοκολάμσκ ο οποίος κάνει λόγο για «ύπουλο και δόλιο σχέδιο» εις βάρος του ουκρανικού λαού επαναλαμβάνοντας με τρόπο απόλυτο την απόφαση για διακοπή Κοινωνίας στην περίπτωση που εκδοθεί ο Τόμος του ουκρανικού Αυτοκεφάλου.

Ολόκληρη η δήλωση του μητροπολίτη Βολοκολάμσκ έχει ως εξής:
PHOTO: Πατριαρχείο Ρωσίας
Χθες το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ανακοίνωσε την αποστολή των δύο εξάρχων του, δηλαδή ειδικούς απεσταλμένους, στο Κίεβο. Σήμερα η Ιερά Σύνοδος της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας εξέδωσε ένα ανακοινωθέν, όπου υπέδειξε την αντικανονικότητα αυτής της κινήσεως. Η αποστολή εξάρχων (ειδικών ή οποιωνδήποτε απεσταλμένων) σε μια άλλη τοπική Εκκλησία μπορεί να γίνει αποκλειστικά με τη συγκατάθεση της ίδιας τοπικής Εκκλησίας. Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως δεν υπέβαλε κανένα σχετικό αίτημα προς τον Πατριάρχη Μόσχας, αλλά ούτε και στον Μακαριώτατο Μητροπολίτη Κιέβου Ονούφριο, τον οποίο ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος κατ’επανάληψιν ανεγνώριζε δημοσίως ως μόνο κανονικό αρχηγό της Ορθοδόξου Εκκλησίας στην Ουκρανία.
Η ἐν λόγῳ πράξη έγινε κατά παράβασιν των εκκλησιαστικών κανόνων και δεν μπορεί να παραμένει αναπάντητη. Ελπίζουμε ότι η Κωνσταντινούπολη θα επανεξετάσει την απόφαση αυτή, σε αντίθετη περίπτωση θα αναγκασθούμε να προβούμε σε σχετικές αποφάσεις και να αντιδράσουμε.
Σήμερα το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως δηλώνει ότι οι εξονομασθέντες ειδικοί αντιπρόσωποι θα αναλάβουν την ολοκλήρωση εκείνου του σχεδίου απονομής αυτοκεφάλου καθεστώτος στην Εκκλησία της Ουκρανίας, το οποίο ανακοινώθηκε ακόμη τον περασμένο Απρίλιο και το οποίο θέλουν τώρα να φέρουν εἰς πέρας. Τι σημαίνουν όλα αυτά κατά τη γνώμη μας; Αυτά σημαίνουν κυρίως την απόδοση κανονικότητας στο ἐν Ουκρανίᾳ σχίσμα, διότι μόνοι οι σχισματικοί διεκδικούν το αυτοκέφαλο, ενώ η κανονική Εκκλησία της Ουκρανίας, η οποία ενώνει την πλειοψηφία των Ορθοδόξων χριστιανών της Ουκρανίας (μιλάμε για περισσότερες από 12 χιλιάδες ενορίες και περισσότερες από 200 Ιερές Μονές), δεν ζήτησε κανένα αυτοκέφαλο ούτε καμία αυτοτέλεια. Αντιθέτως, η Διάσκεψη των Επισκόπων της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας, η οποία συνήλθε πρόσφατα, αποφάσισε ομοφώνως ότι το παρόν καθεστώς της Εκκλησίας αυτής είναι το καλύτερο γι’αυτή. Και είναι το καθεστώς μιας αυτοδιοικήτου Εκκλησίας εντός του Πατριαρχείου Μόσχας.
Επομένως, το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως τώρα πάτησε πλέον ανοιχτά στο μονοπάτι του πολέμου. Και δεν είναι μόνο ο πόλεμος κατά της Ρωσικής Εκκλησίας, ούτε μόνο κατά του Ουκρανικού Ορθοδόξου λαού. Στην ουσία, είναι ένας πόλεμος κατά της ενότητας συμπάσης της Ορθοδοξίας.
Διότι, εάν φέρουν εἰς πέρας αυτό το ύπουλο θα έλεγα και δολερό σχέδιο, η πλειοψηφία των Ορθοδόξων χριστιανών της Ουκρανίας δεν θα αποδεχθεί το αυτοκέφαλο αυτό. Ούτε η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας θα δεχθεί την ἐν λόγῳ απόφαση. Αναγκαστικά θα διακόψουμε την κοινωνία με την Κωνσταντινούπολη και τότε η Κωνσταντινούπολη δεν θα έχει απολύτως κανένα δικαίωμα πλέον να διεκδικεί την ηγεσία στον Ορθόδοξο κόσμο. Σήμερα το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως αυτοπαρουσιάζεται ως sui generis επικεφαλής των 300 εκατομμυρίων Ορθοδόξων του πλανήτη και τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως τον βλέπουν σχεδόν ως ένα Ορθόδοξο Πάπα. Και, όμως, τουλάχιστον ενα ήμισυ του ορθοδόξου πληθυσμού δεν θα τον αναγνωρίζει πλέον ούτε ως πρώτον μέσα στην οικογένεια των Ορθοδόξων Εκκλησιών.
Φρονώ ότι για την πράξη του αυτή ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος θα φέρνει προσωπική ευθύνη ενώπιον του κριτηρίου του Θεού και της ιστορίας.

ΣΚΛΗΡΗ ΔΗΛΩΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΡΩΣΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟ
Όπως ήταν αναμενόμενο, η υπόθεση του ουκρανικού Αυτοκεφάλου μονοπώλησε τη συνεδρίαση της Ι. Συνόδου της Εκκλησίας της Ρωσίας που συνεδρίασε χθες το μεσημέρι στη Μόσχα.
Αυτό που ενόχλησε ιδιαίτερα τη Μόσχα ήταν η ανακοίνωση της αποστολής πατριαρχικής Εξαρχίας από την Κωνσταντινούπολη στο Κίεβο.
Μάλιστα, οι Ρώσοι μητροπολίτες, σε ανακοίνωσή τους, κάνουν λόγο για «κατάφωρη παραβίαση των κανόνων της Εκκλησίας» ενώ μέμφονται τον Οικουμενικό Πατριάρχη πως «επικαλείται ψευδείς ερμηνείες των ιστορικών γεγονότων και αναφέρεται στις υποτιθέμενες εξουσιαστικές αρμοδιότητές του, τις οποίες στην πραγματικότητα δεν έχει, αλλά ούτε και είχε ποτέ».
Το ανακοινωθέν της ρωσικής Ι. Συνόδου
Η Ιερά Σύνοδος της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία και την βαθιά αγανάκτησή της σχετικά με το δημοσιευμένο στις 7 Σεπτεμβρίου 2018 Ανακοινωθέν της Αρχιγραμματείας της Ιεράς Συνόδου του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, το οποίο αναφέρεται στον εξονομασμό των δύο Επισκόπων της Εκκλησίας αυτής, δηλαδή του Αρχιεπισκόπου Παμφίλου Δανιήλ (ΗΠΑ) και του Επισκόπου Edmonton Ιλαρίωνα ἐκ Καναδά, ως «Εξάρχων» του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως στο Κίεβο.
Η ἐν λόγῳ απόφαση εξεδόθη άνευ συνεννοήσεως με τον Πατριάρχη Μόσχας και Πασών των Ρωσσιών Κύριλλο και τον Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Ονούφριο και αποτελεί κατάφωρη παραβίαση των κανόνων της Εκκλησίας, οι οποίοι απαγορεύουν στους Επισκόπους μιας τοπικής Εκκλησίας να παρεμβαίνουν στην εσωτερική ζωή και τις υποθέσεις της άλλης τοπικής Εκκλησίας (Β’ κανών της Β’, Κ’ κανών της Πενθέκτης Οικουμενικών Συνόδων, ΙΓ’ κανών της ἐν Αντιοχείᾳ και Γ’, ΙΑ’και ΙΒ’ της ἐν Σραδικῇ Τοπικών Συνόδνω). Αυτή έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την μέχρι σήμερα αμετάβλητη θέση του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως και του Πατριάρχη Βαρθολομαίου προσωπικά, ο οποίος έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι αναγνωρίζει τον Μητροπολίτη Ονούφριο ως μοναδικό κανονικό αρχηγό της Ορθοδόξου Εκκλησίας στην Ουκρανία.
Η απόφαση του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως να επιληφθεί της υποθέσεως εκχωρήσεως του αυτοκεφάλου στους «Ορθοδόξους χριστιανούς της Ουκρανίας», υιοθετήθηκε ενάντια στη βούληση της Ιεραρχίας της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας, η οποία ομοφώνως τάχθηκε υπέρ του παρόντος καθεστώτος αυτής.
Για να δικαιολογήσει την παρέμβασή του στις υποθέσεις μιας άλλης τοπικής Εκκλησίας, ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως επικαλείται ψευδείς ερμηνείες των ιστορικών γεγονότων και αναφέρεται στις υποτιθέμενες εξουσιαστικές αρμοδιότητές του, τις οποίες στην πραγματικότητα δεν έχει, αλλά ούτε και είχε ποτέ.
Οι ενέργειες αυτές οδηγούν τις σχέσεις μεταξύ των Εκκλησιών Ρωσίας και Κωνσταντινουπόλεως σε αδιέξοδο, δημιουργώντας μια πραγματική απειλή για την ενότητα της Οικουμενικής Ορθοδοξίας.
Η Ιερά Σύνοδος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας δηλώνει ότι ολόκληρη την ευθύνη για τις αντικανονικές αυτές ενέργειες φέρνει προσωπικά ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος και τα πρόσωπα στην Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως, τα οποία τις στηρίζουν.
Η αντίδραση του Πατριαρχείου Μόσχας θα ακολουθήσει πολύ σύντομα.
Και δεν είναι μόνο ο πόλεμος κατά της Ρωσικής Εκκλησίας, ούτε μόνο κατά του Ουκρανικού Ορθοδόξου λαού. Στην ουσία, είναι ένας πόλεμος κατά της ενότητας συμπάσης της Ορθοδοξίας.

1 σχόλιο:

  1. Ανώνυμος11/9/18, 2:39 μ.μ.

    Να μου το θυμηθειτε: Το Πατριαρχειο Μοσχας θα διακοψει κοινωνια με το Οικουμενικο Πατριαρχειο και οι Οικονομιστες εδω θα μιλουν για διακοπη μνημοσυνου του Βαρθολομαιου απο τον Πατριαρχη Μοσχας για λογους Πιστεως!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.