Ο Έξαρχος του Φαναρίου στην Ουκρανία, Αρχιεπίσκοπος Δανιήλ (Zelinsky) και ο Αρχιεπίσκοπος Τελμησσού Ιωβ είναι οι πιο πιθανοί υποψήφιοι για την θέση του προκαθήμενου στη νέα εκκλησία στην Ουκρανία που επιδιώκει να φτιάξει το πολιτικό καθεστώς του Κιέβου και το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Για την υποψηφιότητα των δύο αυτών Ιεραρχών δήλωσε σίγουρος ο Πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων (ΤΕΕΣ) του Πατριαρχείου Μόσχας Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων.

Πηγή της σχισματικής “Ορθόδοξης Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας” με επικεφαλής τον Μακάριο, επίσης προσδιόρισε συγκεκριμένα τον Αρχιεπίσκοπο Ιωβ ως μελλοντικό επικεφαλής.
Επίσης εκτίμησε ότι η επερχόμενη σύνοδος μπορεί να μην είναι «ενοποιούμενη” αλλά «συστατική», με Ιεράρχη της Κωνσταντινούπολης να κατέχει τη θέση του επικεφαλής, δηλαδή τον Ιώβ.
Επιπλέον, ανέφερε πως οι Επίσκοποι της νέας εκκλησίας θα υπάγονται στην Κωνσταντινούπολη, έχοντας μόνο να επιβεβαιώσουν με την ψήφο τους τις αποφάσεις που έχουν ήδη ληφθεί εκεί. Η νέα εκκλησία δεν θα έχει την ιδιότητα του Πατριαρχείου και ακόμη και μετά την παραλαβή του τόμου της αυτοκεφαλίας, θα εξακολουθήσει να υπάγεται στην Κωνσταντινούπολη σε αρκετά σημαντικά θέματα, όπως η επιβεβαίωση της ηγεσίας της, η κατανομή των χρημάτων της εκκλησίας, ο κανόνας των νέων Αγίων και ούτω καθεξής.
Υπενθυμίζεται ότι ο προαναφερθείς Αρχιεπίσκοπος Ιώβ δήλωσε πρόσφατα ότι όλοι οι επισκόποι όλων των εκκλησιών στην Ουκρανία είναι τώρα επίσκοποι του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης, στα μάτια του Φαναρίου.

Εάν η πηγή τα λέει σωστά, η νέα "αυτοκέφαλη" εκκλησία θα έχει λιγότερη ελευθερία από την κανονική ουκρανική Εκκλησία που σήμερα υπάγεται στο Πατριαρχείο Μόσχας.
Η πηγή ανέφερε πάντως ότι η υποψηφιότητα του Ιωβ είναι προβληματική, υπενθυμίζοντας ότι η θητεία του ως Επίσκοπος της δυτικοευρωπαϊκής Εξαρχίας του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης ήταν γεμάτη συγκρούσεις μεταξύ του ίδιου και κληρικών του και του Ινστιτούτου St. Sergius στο Παρίσι, το οποίο ανέστειλε προσωρινά δραστηριότητες το 2015. Ο Ιωβ απαλλάχθηκε σύντομα από τη θέση του ως Ιεράρχης της Δυτικής Ευρώπης, κατηγορούμενος για αυταρχικό στυλ ηγεσίας και προσπάθειες να καταστρέψει τις παραδόσεις στην εξάρχεια.
Την άποψη πάντως του Ιλαρίωνα ότι οι υποψήφιοι θα είναι ο Ιώβ και ο Έξαρχος Δανιήλ και όχι κάποιος από την Ουκρανία, έτσι ώστε η Κωνσταντινούπολη να μπορεί να διατηρήσει τον έλεγχο ακόμα και μετά τη χορήγηση του Τόμου αυτοκεφαλίας συμμερίζεται και ο Alexei Smirnov.
Τα ίδια ονόματα ανέφερε και ο Αρχιεπίσκοπος Vsevolod Chaplin, πρώην επικεφαλής του Συνεδριακού Τμήματος Συνεργασίας της Εκκλησίας και της Κοινωνίας της Ρωσικής Εκκλησίας,

Χωρίς τον ξενοδόχο;;

“Οποιαδήποτε σχέδια για τη δημιουργία μιας νέας αυτοκέφαλης εκκλησίας στην Ουκρανία χωρίς τη συμμετοχή ή τη συγκατάθεση του Φιλάρετου Ντενισένκο επικεφαλής του σχισματικού «Πατριαρχείου Κιέβου»– είναι καταδικασμένα σε αποτυχία. Ο «Πατριάρχης» δεν έχει βγει ακόμα από το παιχνίδι”, απαντάει σε όλα αυτά εκπρόσωπου του σχισματικού “Πατριαρχείου” ο Evstraty Zorya.
«Αφήστε τον καθένα – και τους φίλους και τους εχθρούς – να είναι σίγουροι και να ξέρουν: Όλα τα«σχέδια» χωρίς τον πατριάρχη [Φιλαρέτο], χωρίς τη συγκατάθεσή του και τη συμμετοχή του, είναι καταδικασμένα σε αποτυχία», έγραψε στη σελίδα του στο Facebook.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως σύμφωνα με κάποια δημοσιεύματα τόσο ο Φιλαρέτος όσο και ο άλλος σχισματικός επικεφαλής Μακάριος Μαλτιτς, έστειλαν επιστολές στην Κωνσταντινούπολη υποσχόμενοι να μην θέσουν υποψηφιότητα για να οδηγήσουν τη νέα εκκλησία που δημιουργεί η Κωνσταντινούπολη. Ταυτόχρονα, ο Φιλάρετος φέρεται να ζήτησε να χαρακτηριστεί «Επίτιμος Πατριάρχης». Επιπλέον, αναφέρθηκε ότι Φιλάρετος και ο Μακάριος ενημερώθηκαν από την Κωνσταντινούπολη ότι δεν μπορούσαν να συμμετάσχουν καθόλου στην εκλογική διαδικασία.
Ο Γραμματέας Τύπου του “Πατριαρχείου Κιέβου” εξήγησε περαιτέρω ότι η συμφωνία του Φιλάρετου να μην θέσει την υποψηφιότητά του δεν σημαίνει ότι είναι εκτός του παιχνιδιού, αλλά μόνο ότι δεν θα διορίσει τον εαυτό του.
Νωρίτερα, ουκρανικό δημοσίευμα ανέφερε ότι ένας εκπρόσωπος της Κωνσταντινούπολης θα έφθανε στο Κίεβο σήμερα Πέμπτη για να προετοιμασει την ενοποιητική Σύνοδος που έχει προγραμματιστεί για τις 22 Νοεμβρίου. Τα αποτελέσματα της Συνόδου θα παρουσιαστούν στη σύνοδο του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης, η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 28-30 Νοεμβρίου. Κατόπιν, ο τόμος, υπογεγραμμένος από τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, θα παραδοθεί στον επικεφαλής της νέας δομής της εκκλησίας.

Μολότωφ στην Εκκλησία του Αγίου Ανδρέα

Στο μεταξύ μολότωφ ρίχτηκαν στο κτίριο της εκκλησίας του Αγίου Ανδρέα στο Κίεβο, το οποίο μεταφέρθηκε πρόσφατα στη δικαιοδοσία της Κωνσταντινούπολης και αναβαθμίζεται, σύμφωνα με τον Zorya, γραμματέα Τύπου του «Πατριαρχείου Κιέβου».
«Τα κοκτέιλ Μολότωφ ρίχτηκαν στις πόρτες του Ιδρύματος της εκκλησίας του Αγίου Ανδρέα πριν από μιάμιση ώρα. Δεν υπήρχε πυρκαγιά, δεν προκλήθηκε καμία ζημιά, κανείς δεν τραυματίστηκε», γράφει ο Zorya στο Facebook την Πέμπτη.
Η αστυνομία του Κιέβου δήλωσε ότι οι επιτιθέμενοι είχαν ρίξει μπουκάλια με εμπρηστικό μίγμα στην πόρτα της εκκλησίας του Αγίου Ανδρέα, αλλά ότι δεν προκλήθηκε πυρκαγιά.
Ένας φρουρός ασφαλείας στην εκκλησία του Αγίου Ανδρέα κάλεσε την αστυνομία στις 8:05 π.μ. και είπε ότι δύο άγνωστα άτομα είχαν ρίξει δύο γυάλινες φιάλες στις πόρτες της εκκλησίας. «Κανείς δεν τραυματίστηκε και δεν υπήρχε πυρκαγιά», δήλωσε η αστυνομία.
Οι φρουροί ανέφεραν ότι προσπάθησαν να κρατήσουν τους άνδρες, αλλά οι τελευταίοι χρησιμοποίησαν ψεκασμούς αερίου και έφυγαν.
Η εκκλησία του Αγίου Ανδρέα, αντικείμενο πολιτιστικής κληρονομιάς που ανήκει στο κράτος, παραδόθηκε πρόσφατα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.