Οι σχέσεις μας με τους άλλους χριστιανούς
Αρχιεπ.
Αλβανίας Αναστασίου
Οι σχέσεις
μας με τους άλλους χριστιανούς έχουν περάσει από διάφορες φάσεις. Σήμερα
διακρίνονται δύο τοποθετήσεις:
Την πρώτη εκπροσωπεί μία νοοτροπία κλειστή,
καχυποψίας για τους άλλους, η οποία συχνά ανατρέχει στο παρελθόν με αρνητικά
ιδεολογήματα και επισημαίνει κινδύνους από τις επαφές με τις άλλες χριστιανικές
ομολογίες.
[σ.σ.: Ὥστε, Μακαριώτατε κ. Ἀναστάσιε, τὸ "αἱρετικὸν ἄνθρωπον μετά πρώτην καὶ
δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ" "εκπροσωπεί μία νοοτροπία κλειστή, καχυποψίας για
τους άλλους";
Καὶ οἱ Ἅγιοι Πατέρες -ποὺ ἐφάρμοσαν τὴν ἁγιογραφικὴ αὐτὴ Ἐντολὴ μὲ θρησκευτικὴ εὐλάβεια- ἦσαν "θύματα τοῦ ἀρχεκάκου ὄφεως", θύματα "αρνητικών ιδεολογημάτων" καὶ ἔβλεπαν "κινδύνους από τις επαφές με τις άλλες χριστιανικές ομολογίες"; Λειτουργοῦσαν δηλαδὴ χωρὶς ἀγάπη; Καὶ μόνο ἐσεῖς καὶ ἡ οἰκουμενιστικὴ παρέα σας, ἀνακαλύψατε αὐτὴν τὴν "θεία" ἀγάπη, ἀπὸ τὴν ὁποία ἔχετε τόση μεγάλη ποσότητα, ἀνεξάντλητη, ποὺ ξεχειλίζει ἀπὸ τὰ
μπατζάκια σας;].
Τη δεύτερη εκφράζουν όσοι πιστεύουν στην προσέγγιση και συνεργασία
των χριστιανών.
Συνήθως οι πρώτοι θέτουν το ερώτημα: "Και τί έχουμε να
πάρουμε από τη Δύση;". Οι δεύτεροι τονίζουν ότι η ορθή τοποθέτηση είναι:
"Τί μπορούμε εμείς να προσφέρουμε; Και
ασφαλώς, πολλά έχουμε να μοιρασθούμε από κοινού". Κάτι αυτονόητο, που όμως εύκολα παραθεωρούν αρκετοί Ορθόδοξοι, είναι ότι οι άλλοι Ευρωπαίοι δεν επέλεξαν, με διάθεση να προσχωρήσουν σε αίρεση, την χριστιανική ομολογία στην οποία σήμερα ανήκουν, αλλά γεννήθηκαν σε χώρα στην οποία επί αιώνες η ομολογία αυτή επικρατεί. π.χ., ο Νορβηγός στη Λουθηρανική Εκκλησία, ο Σκωτσέζος στην Πρεσβυτεριανή. Πώς τους κρίνουμε, επειδή δεν είναι Ορθόδοξοι;
[σ.σ.: Τί ὀφιοειδῆ ψευτοδιλήμματα εἰσάγετε πάτερ; Δὲν ἔχουμε τὴ διδασκαλία τοῦ ἴδιου τοῦ Κυρίου, τῶν Ἀποστόλων, τῶν Ἁγίων; Θὰ κάνουμε ὅ,τι ἔκαναν κι αὐτοί: Θὰ ὑποδείξουμε τὸν λανθασμένο δρόμο τους, θὰ καταδικάσουμε τοὺς ἐμμένοντας πεισματικὰ στὴν αἵρεση αἱρεσιάρχες ἀρχηγούς τους καὶ θὰ τοὺς μιλήσουμε γιὰ τὴν Ὀρθοδοξία. Τόσο ἁπλό. Κι ὄχι νὰ κάνουμε συνεχεῖς ὑποχωρήσεις μὲ τὴν παρωδία τῶν διαλόγων καὶ νὰ κάνουμε στραβὰ μάτια στὴν ἐπέκταση τῶν αἱρέσεων! Αὐτὸ δὲν εἶναι τὸ ἀποτέλεσμα τῶν Διαλόγων; (Δὲν εἴδατε; Μετὰ τὴν διαστροφὴ τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως μὲ τὸ filioque, τώρα ἦρθαν νὰ διαστρέψουν καὶ τὸ "Πάτερ ἡμῶν"; Καὶ βέβαια, οἱ λαλίστατοι Ἀρχιεπίσκοποι καὶ Πατριάρχες, τσιμουδιά!)].
ασφαλώς, πολλά έχουμε να μοιρασθούμε από κοινού". Κάτι αυτονόητο, που όμως εύκολα παραθεωρούν αρκετοί Ορθόδοξοι, είναι ότι οι άλλοι Ευρωπαίοι δεν επέλεξαν, με διάθεση να προσχωρήσουν σε αίρεση, την χριστιανική ομολογία στην οποία σήμερα ανήκουν, αλλά γεννήθηκαν σε χώρα στην οποία επί αιώνες η ομολογία αυτή επικρατεί. π.χ., ο Νορβηγός στη Λουθηρανική Εκκλησία, ο Σκωτσέζος στην Πρεσβυτεριανή. Πώς τους κρίνουμε, επειδή δεν είναι Ορθόδοξοι;
[σ.σ.: Τί ὀφιοειδῆ ψευτοδιλήμματα εἰσάγετε πάτερ; Δὲν ἔχουμε τὴ διδασκαλία τοῦ ἴδιου τοῦ Κυρίου, τῶν Ἀποστόλων, τῶν Ἁγίων; Θὰ κάνουμε ὅ,τι ἔκαναν κι αὐτοί: Θὰ ὑποδείξουμε τὸν λανθασμένο δρόμο τους, θὰ καταδικάσουμε τοὺς ἐμμένοντας πεισματικὰ στὴν αἵρεση αἱρεσιάρχες ἀρχηγούς τους καὶ θὰ τοὺς μιλήσουμε γιὰ τὴν Ὀρθοδοξία. Τόσο ἁπλό. Κι ὄχι νὰ κάνουμε συνεχεῖς ὑποχωρήσεις μὲ τὴν παρωδία τῶν διαλόγων καὶ νὰ κάνουμε στραβὰ μάτια στὴν ἐπέκταση τῶν αἱρέσεων! Αὐτὸ δὲν εἶναι τὸ ἀποτέλεσμα τῶν Διαλόγων; (Δὲν εἴδατε; Μετὰ τὴν διαστροφὴ τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως μὲ τὸ filioque, τώρα ἦρθαν νὰ διαστρέψουν καὶ τὸ "Πάτερ ἡμῶν"; Καὶ βέβαια, οἱ λαλίστατοι Ἀρχιεπίσκοποι καὶ Πατριάρχες, τσιμουδιά!)].
Οι υπερσυντηρητικοί
υποστηρίζουν ότι οι επαφές μας με τους ετεροδόξους απειλούν να αλλοτριώσουν το
Ορθόδοξο φρόνημα και ήθος και ότι η συμμετοχή μας στην Οικουμενική κίνηση-την
οποία άκριτα χαρακτηρίζουν ως
"παναίρεση"- είναι προδοσία της Ορθοδοξίας. Δεν δυσκολεύονται
μάλιστα να βάλουν στους αντιφρονούντες ετικέτες, όπως "αιρετικοί",
"οικουμενιστές" (άγνωστη λέξη στο ελληνικό λεξιλογιο, που γνωρίζει
από αιώνες μόνον το "οικουμένη" "οικουμενικός"). Πολλοί όμως πιστεύουμε ότι είναι χρέος μας να
συμμετέχουμε στους κοινούς προβληματισμούς προσφέροντας την Ορθόδοξη μαρτυρία.
Τη γραμμή αυτή έχουν υιοθετήσει από ετών οι σύνοδοι των Αυτοκεφάλων Ορθοδόξων
Εκκλησιών. Υπενθυμίζω και τις πρόσφατες διακηρύξεις στην Κων/λη από τον
Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο και τον παπα Βενέδικτο ΙΣΤ΄.
[σ.σ.: Τί νὰ πεῖ κανείς. Νὰ ἀρχίσει ἀπὸ τὴν ἀρχὴ νὰ διδάσκει τὸν Ἀρχιεπίσκοπο τί εἶναι Οἰκουμενισμός; Μάταιο. Τὸ πείραξε ἡ δημιουργία μιᾶς νέας λέξεως! Τὴν δημιουργία τῆς Παναιρέσεως ποὺ ἐκφράζει αὐτὴ ἡ λέξη τὴν ξεπερνάει!].
[σ.σ.: Τί νὰ πεῖ κανείς. Νὰ ἀρχίσει ἀπὸ τὴν ἀρχὴ νὰ διδάσκει τὸν Ἀρχιεπίσκοπο τί εἶναι Οἰκουμενισμός; Μάταιο. Τὸ πείραξε ἡ δημιουργία μιᾶς νέας λέξεως! Τὴν δημιουργία τῆς Παναιρέσεως ποὺ ἐκφράζει αὐτὴ ἡ λέξη τὴν ξεπερνάει!].
Το βασικό
ερώτημα είναι, ποιός τελικά αποφασίζει στην Ορθόδοξη Εκκλησία για το εκάστοτε
πρακτέο και για το τί είναι αιρετικό; Ο άλφα ή βήτα ευσεβής μοναχός η κληρικός;
Διότι τάχα αυτός αυτεπάγγελτα
"εκπροσωπεί" τον λαό, χωρίς μάλιστα να τον ρωτά. Μήπως έτσι
κινδυνεύουμε να διολισθήσουμε σε έναν τύπο "πρεσβυτεριανής
Ορθοδοξίας"; Αλλά ένα τέτοιο είδος δεν το γνωρίζει η Ορθόδοξη παράδοση. Η
Σύνοδος των Επισκόπων έχει την ευθύνη να λαμβάνει αποφάσεις στα κρίσιμα θέματα
και να καθορίζει την εκάστοτε Ορθόδοξη στάση. [σ.σ.: Ἀσφαλῶς, ὅταν δὲν αἱρετίζει. Τότε οἱ ἁπλοὶ πιστοί, ἱερεῖς, μοναχοί, λαϊκοί, ἐφαρμόζουν ὅ,τι "λησμόνησαν" οἱ μισθωτοὶ Ποιμένες!].
Προφανώς
υπάρχουν πολλά προβλήματα -θεολογικά, εκκλησιαστικά, εκκλησιολογικά, πρακτικά-,
τα οποία χωρίζουν τους χριστιανούς της Ευρώπης. Θα χρειασθεί ασφαλώς υπεύθυνη
και συστηματική συζήτηση επί διαφόρων θεμάτων. Κανείς από όσους μετέχουμε στις
διαχριστιανικές σχέσεις δεν είναι διατεθειμένος να αρνηθεί την Ορθόδοξη
ταυτότητά του ή να κάνει συμβιβασμούς στην πίστη του προδίδοντας την Ορθόδοξη
παράδοση. Άλλωστε, η ουσιαστική συμβολή μας δεν είναι ο συμβιβασμός ή η σιωπή,
αλλά η σοβαρή κριτική σκέψη, η προσφορά του θησαυρού της Ορθόδοξης παραδόσεως
και θεολογίας, που συνδέει οργανικά το σήμερα με την αποστολική εποχή.
Γενικά,
πάντως, θα ήταν τραγικό, ενώ οι πολιτικές, επιστημονικές, πολιτιστικές,
οικονομικές δυνάμεις προωθούν την ενότητα των πολιτών της Ευρώπης, στηρίζοντας
έτσι την ειρήνη και την ασφάλεια της ηπείρου, οι Ορθόδοξες Εκκλησίες να
επιχειρήσουν να υψώσουν παραπετάσματα ανάμεσά τους. Κάτι χειρότερο: θα ήταν
σκάνδαλο.
Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος
Ιφ.
Σχόλιο:
Ανώνυμος είπε... Αυτές τις μπουρδολογίες τις ακούμε
χρόνια και δεν πρωτοτυπεί ο νεωστί ανακηρυχθείς πρόεδρος των θρησκειών της
Αλβανίας, κ. Αναστάσιος. Όσο και αν τανύζονται οι θιασώτες του θρησκευτικού
συγκρητισμού να μας πείσουν για το "θεάρεστο" έργο τους, να ξεγελούν
τους αιρετικούς με γλυκανάλατα λογάκια και να τους στέλνουν κατ' ευθείαν στην
απώλεια, ο λαός του Θεού μένει απαθής και αδιάφορος. Ο γλυκομίλητος Αναστάσιος,
ο πρόεδρος και των Μουσουλμάνων της Αλβανίας, αυτών που μακελεύουν τους
χριστιανούς, δεν τόλμησε να χαρακτηρίσει ως αιρετικούς τους δυτικούς, παρ' όλο
που είναι καταδικασμένοι από Οικουμενικές Συνόδους (7η οι αγιομάχοι και
εικονομάχοι προτεσταντες, 8η (879) οι παπικοί για το φιλιόκβε, Σύνοδοι
Ησυχαστικές για την κτιστή χάρη, και παει λέγοντας)! Προφανώς θέλει να λησμονεί
ο Μακαριώτατος πως κύριο έργο του είναι η μέριμνα για τη σωτηρία των ανθρώπων
και δευτερευόντως να κάνει δημόσιες σχέσεις, διότι περί αυτού πρόκειται στους
διαλόγους με τους αιρετικούς. Αντί να τους πουν ορθά κοφτά ότι βρίσκονται σε
πλάνη και άρα σε οδό απώλειας, τους πουλάνε αγαπησιάρικα λογάκια, τα οποία δεν
στοιχίζουν τίποτα (όσον αφορά την ομολογιακή στάση τους) και δημιουργούν
κοσμικού τύπου φιλίες! Ας μας αναφέρουν έστω και μια "εκκλησία" από
αυτές που διαλλέγονται χρόνια τώρα να πείστηκε και να ασπάστηκε την Ορθοδοξία!
Τί εἶναι ὁ Οἰκουμενισμός καί τί γενικῶς ἡ αἵρεση, Τοῦ Οσιολ. Μοναχοῦ Σεραφείμ (Ζήση)
ΑπάντησηΔιαγραφήΜέ τόν ὅρο «Οἰκουμενισμός» ἐννοεῖται ἡ (παν)αἵρεση ἡ ὁποία ἐπιδιώκει μία τεχνητή, ἐξωτερική, ἕνωση διαφορετικῶν θρησκευτικῶν πίστεων, ὄχι μέ ἐπιστροφή τῶν αἱρετικῶν στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία (τήν μόνη Ἐκκλησία), ἀλλά μέ ἀμοιβαῖες θεολογικές ὑποχωρήσεις, τόσο τῆς Ὀρθοδοξίας ὅσο καί τῶν χριστιανῶν αἱρετικῶν (ἤ τῶν ἀλλοθρήσκων, ἀργότερα), ὥστε νά μειωθοῦν ὅλοι σέ ἕνα - τό κατά δύναμιν – κοινά ἀποδεκτό παρονομαστή θρησκευτικῆς πίστεως ἤ πρακτικῆς.
Ἡ αἵρεση αὐτή ἐπικαλύπτεται μέ τήν πρόφαση τῶν «θεολογικῶν διαλόγων».
--------------------------------------------------------
Ορθόδοξη Οικουμενική Κίνηση - Τι θα ήταν θεάρεστο και ιεραποστολικά αποδεκτό.
Του υποφαινομένου Βασιλείου.
Με τον όρο «οικουμενική κίνηση» εννοείται η οργανωμένη παγκόσμια δράση εξωστρέφειας των ορθοδόξων τοπικών εκκλησιών. Αυτή πρέπει να επιδιώκει μέσω προβολής, επικοινωνίας και διαλόγων με τις χριστιανικές ομολογίες και κοινότητες, μία αληθινή, εσωτερική, πνευματική ένωση βασισμένη σε απόλυτα κοινά πιστεύω που αδιαπραγμάτευτα μας παραδόθηκαν από τον Ουρανό.
Αυτή η ένωση να είναι βασισμένη πάνω στην ίδια, αρχαία και απαράλλακτη πίστη των Α.Πατέρων και των Οικ. Συνόδων. Η προσπάθεια να γίνεται με προϋποθέσεις:
1)Οι διάλογοι να έχουν ορθόδοξους εκπρόσωπους ψηφισμένους και εγκεκριμένους μαζικά από το εκκλησιαστικό πλήρωμα, ορθοτομούντες, χωρίς δημόσια τεκμηριωμένη γνωστή αιρετική εκτροπή. Οι εκπρόσωποι να μην είναι απαραίτητα ιεράρχες χωρίς λαϊκή έγκριση, με μόνο κριτήριο το - αιωνίως αμφίβολο- ιερατικό αξίωμα τους, που τους δόθηκε ύστερα από επιλογή από μια κλειστή, ολιγομελή κάστα ιεραρχών.
2) Ο βασικός διαλογικός όρος των ορθόδοξων εκπροσώπων να είναι το αναφαίρετο δικαίωμα τους να απορρίπτουν και να ανανεώνουν τους εκπροσώπους των άλλων ομολογιών, έπειτα από αντικειμενικές κρίσεις για όσους έχουν μόνιμες εμμονές και όχι καλοπροαίρετες ενστάσεις και απορίες.
3) Το Π.Σ.Ε να μετονομαστεί σε Συμβούλιο Χριστιανικών Κοινοτήτων (Council of Christian
Communities) και να αφαιρεθεί ο όρος εκκλησίες που δημιουργεί αποδεδειγμένα πλέον παρερμηνείες, παρανοήσεις και εκτροπές. Το καταστατικό του να τροποποιηθεί αναλόγως. Διαφορετικά ας αποχωρήσουν οι ορθόδοξες εκκλησίες και ας δημιουργήσουν από την αρχή το δικό τους με σκοπό την ενημέρωση, διευκρίνηση και την κατήχηση στην αποκεκαλυμμένη αλήθεια της ορθόδοξης Εκκλησίας.
4) Ο απώτερος σκοπός των ορθόδοξων εκπροσώπων, διαφανής και κριτικά ελεγχόμενος συνεχώς μεσώ διαδικτύου, πέρα από την καταγραφή αποτελεσματικότητας για διάφορες στρατηγικές προσέγγισης και επικοινωνίας, να είναι μια μαζική εισχώρηση πρώην αιρεσιαρχών μετά ταπείνωσης τους. Αυτή νοείται ως επιστροφή των αλλόδοξων στην Ορθόδοξη Εκκλησία (την μόνη Εκκλησία), χωρίς ορθόδοξες θεολογικές υποχωρήσεις. Οι αλλόδοξοι πρέπει να καταλαβαίνουν ρητά ότι έχουν μόνο μέρος της Αλήθειας και οι ορθόδοξοι το αυθεντικό και πλήρες.
5) Οι ορθόδοξοι απλά θα εξετάζουν συνοδικά και διαρκώς την άσκηση ποιμαντικής οικονομίας στην κατά περίπτωση εκδήλωση ένωσης και ένταξης στην Αλήθεια με αναγνώριση αιρετικού βαπτίσματος εκ των υστέρων, με κοινό, απαράβατο παρανομαστή την ακριβώς ίδια Πίστη των ορθοδόξων και εισχώρηση στην Μια και Μοναδική Εκκλησία. Περιπτώσεις αναχειροτονιών αιρετικών ιερέων με το ποίμνιο τους θα πρέπει επίσης να εξεταστούν κατά περίπτωση. Η μετάνοια και η μαζική κατήχηση πρεπει να είναι αποδεδειγμένη, μετά εξέτασης φρονήματος των νεο-εισερχομένων.
6) Ο σκοπός των άνω φρονούντων και της διαρκούς μετάνοιας μέσω άσκησης, συμπεριλαμβανομένου του νου, ως δραστικά μέσα μείωσης της αμαρτίας, θα πρέπει να γίνει διδακτέο μαζικά ακόμα και στους υπάρχων ορθοδόξους. Υπάρχουν όντως χριστιανοί άλλων ομολογιών με εμφανείς αρετές, ικανότητες και προδιαγραφές, μεγαλύτερες πολλών χλιαρών "ορθοδόξων". Με άδολη αγάπη προς τον Χριστό, κάλλιστα μπορεί τάχιστα να αγιάσουν με την ένταξη τους στην Αλήθεια. Η ευθύνη των σημερινών ποιμένων είναι πραγματικά τεράστια έναντι του παρόντος και προπάντων του αιώνιου μέλλοντος που κρίνεται στο Φρικτό Βήμα Του.