Του Μάνου Χατζηγιάννη
Λίγο πριν από την δύση του 2017 η Ορθοδοξία για ακόμη μια φορά εμφανίζεται βαθιά διχασμένη. Οι βασικοί δύο πόλοι της αντιπαράθεσης, Φανάρι και Μόσχα, μέσα σε λίγες μόνο ώρες επέστρεψαν στην “ψυχροπολεμική” περίοδο του καλοκαιριού του 2016 όταν και συνήλθε στην Κρήτη η γνωστή Σύνοδος.
Από τη μια η Ιερά Σύνοδος της Ρωσικής Εκκλησίας που στην τελευταία της συνεδρίαση για το τρέχον έτος ξεκαθάρισε πως “η ἐν λόγῳ Σύνοδος (Κρήτης) δεν δύναται να θεωρείται Πανορθόδοξη ούτε και οι αποφάσεις της ως δεσμευτικές για όλο το Ορθόδοξο
πλήρωμα”.
Από την άλλη ο ίδιος ο Οικουμενικός Πατριάρχης σε συνέντευξή του σε τηλεοπτικό σταθμό της Γεωργίας.
Στην συνέντευξη αυτή ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος αναφέρεται και στην Σύνοδο της Κρήτης, που συνήλθε τον Ιούνιο του 2016, και επιτίθεται με σφοδρότητα στους απόντες αξιώνοντας μεταξύ άλλων να δεχτούν τις αποφάσεις της.

Ο κ. Βαρθολομαίος ανέφερε πως αυτήν την Σύνοδο την προετοίμαζαν με πολλές δυσκολίες που ανέκυπταν επί πολλά χρόνια όλες οι αδελφές Ορθόδοξες Εκκλησίες
Είπε ακόμη πως οι αποφάσεις ελήφθησαν στη Σύναξη της Γενεύης τον Ιανουάριο του 2016 σχετικά με τον κανονισμό, τα κείμενα και όλα τα υπόλοιπα διαδικαστικά.
Χαρακτήρισε δε “προφάσεις” όσα υποστήριξαν οι απούσες Εκκλησίες, τόνισε πως “δεν μας έπεισαν” και συμπλήρωσε πως “δεν βλέπει καμία πειστική δικαιολογία” για τις απουσίες. Μίλησε δε ακόμη και για σκοπιμότητες!
“Εμείς είδαμε πως με τα αυτά τα προτεινόμενα θα δινόταν αναβολή και μετά ίσως και άλλη αναβολή και τελικά δεν θα γινόταν ποτέ η Αγία & Μεγάλη Σύνοδος” τόνισε χαρακτηριστικά.

Υπογράμμισε ακόμη πως οι απουσίες δεν τιμούν τις τέσσερις Εκκλησίες οι οποίες “δεν σεβάσθησαν την υπογραφή τους στην συμφωνία στην οποία είχαμε καταλήξει στη Γενεύη και παρεσπόνδισαν. Ο Θεός και η ιστορία θα κρίνει αυτό το αποτέλεσμα”
Μίλησε ωστόσο για “ομόφωνες αποφάσεις” την στιγμή που αρκετοί Μητροπολίτες δεν έχουν υπογράψει κείμενα της Συνόδου του Κολυμπαρίου, και ζήτησε από την Εκκλησία της Γεωργίας “να δεχθεί τις αποφάσεις της Κρήτης” υπογραμμίζοντας πως οι αποφάσεις ισχύουν για όλους ανεξαιρέτως και για όσους συμμετείχαν και για αυτούς που απουσίαζαν.



Το παιχνίδι εξουσίας

Είναι ξεκάθαρο πλέον πως το παιχνίδι εξουσίας μεταξύ των δύο βασικών κέντρων της πίστης μας είναι εκτός ορίων.
Οι Ρώσοι με την ισχύ του μεγάλου ποιμνίου πορεύονται εν πολλοίς ανεξάρτητα, ενώ το Φανάρι αδυνατώντας να τους συναγωνιστεί σε αυτό τον τομέα επιχειρεί να αναδείξει την οικουμενικότητά του και κλείνει το μάτι στο Βατικανό προκειμένου να δοθεί η εντύπωση πως εκπροσωπεί τους απανταχού Ορθοδόξους έχοντας όμως ξεκάθαρα χάσει την έξωθεν καλή μαρτυρία.
Την ίδια στιγμή οι Ρώσοι έχουν δικές τους επαφές με το Βατικανό, ολοένα και περισσότερες, και παράλληλα κάνουν επίδειξη δύναμης.
Αν η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία εξακολουθήσει να αναπτύσσεται με τα σημερινά ποσοστά, ο αριθμός των εκκλησιών της μπορεί να φτάσει τις 80.000 σε 25-30 χρόνια φτάνοντας έτσι στον προ-επαναστατικό αριθμό.
«Τώρα ο αριθμός των εκκλησιών φτάνει τις 40.000.Με τέτοια ταχύτητα σε 30 χρόνια θα έχουμε 70.000 ή 80.000.Ο αριθμός των μοναστηριών υπερβαίνει τα 900, υπήρχαν 1.500 πριν από την επανάσταση, έτσι ξεπεράσαμε τη μεσαία γραμμή»ανέφερε το Νο2 του Πατριαρχείου Μόσχας Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων.
Ο Ιεράρχης τόνισε ότι οι εκκλησίες και τα μοναστήρια είναι χτισμένα «όχι για να μην δημιουργήσουν εντυπωσιακά στατιστικά στοιχεία, αλλά επειδή οι άνθρωποι το χρειάζονται».
Ο Μητροπολίτης Ιλαρίωνας ανέφερε ότι από το 1988 η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία ανοίγει τρεις εκκλησίες την ημέρα και τέτοιες πρωτοφανείς κλίμακες μαρτυρούν την υψηλή ζήτηση του πληθυσμού για την επίσκεψή τους.
«Για 30 ολόκληρα χρόνια, χτίσαμε 30.000 εκκλησίες, αυτό σημαίνει ότι κατά την περίοδο αυτή χτίζουμε ή αποκαθιστούμε από ερείπια 1.000 εκκλησίες το χρόνο ή τρεις εκκλησίες την ημέρα.Αυτές οι στατιστικές αφορούν ολόκληρη την Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία στη Ρωσία, την Ουκρανία , τη Λευκορωσία, τη Μολδαβία, το Καζακστάν, άλλες δημοκρατίες της Μέσης Ασίας, τις χώρες της Βαλτικής και το εξωτερικό «, δήλωσε ο Μητροπολίτης Ιλαρίωνας.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το Πατριαρχείο της Μόσχας, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας έξω από τη Ρωσία, έχει περίπου 900 εκκλησίες σε 60 χώρες.
Πηγή